Liten förhandstitt på mitt bygge..

matsa

Sporadisk
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tyvärr inte...
Det är riktigt skoj att följa det här bygget... Jag blir lite inspirerad att starta ett eget byggprojekt... :)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
matsa skrev:
Det är riktigt skoj att följa det här bygget... Jag blir lite inspirerad att starta ett eget byggprojekt... :)
tycker jag absolut du ska göra
det är svårt, men extremt kul att få skapa nått själv

va faan sitter jag här nu igen, ok, mot garaget då...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
gårdagens jobb
tog fram formen mer och spacklade upp kanten runt ett hål

dagens jobb
sågade av bakdelen på mitten för att göra den smalare
tar allstå av material innifrån mitten och ut hellre än slipar innåt.
på en bild ser man skillanden i höjd och profil på höger/vänster halva

har även skissat av det jag gjort nu och tittar sen hur mkt det skilljer från tidigare skisser.

Bifogat

• Img_0009small.jpg
    Img_0009small.jpg
    36.2 KB · Visningar: 330
  • Img_0004small.jpg
    Img_0004small.jpg
    56.3 KB · Visningar: 354
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Idag så har jag mest rättat till egna misstag

tagit bort en skiva ecoprim och klämt dit tre tunna bonocell skivor.

Rättade i samma veva till bredden på bakdelen, tog bort ca 7cm.

Och sen började jag mäta ut mittlinjen, vilket jag borde gjort från början.
Det straffar sig hela tiden nu, men så är det när man är byggkåt.

om ni tycker att bakdelen ser hög eller att den går långt bak på bilderna så ja,, det kan vara så.
men det är lätt att flytta senare, dock så skall nya svingen bli längre så det jämnar ut sig.

Bifogat

• Img_0016small.jpg
    Img_0016small.jpg
    63.5 KB · Visningar: 322
  • Img_0011small.jpg
    Img_0011small.jpg
    80.8 KB · Visningar: 479
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
jadu, kameran har pajjat så det har inte blitt några bilder på ett tag.
jag har inte byggt så värst mycket heller, dumsnäll som man är tackade jag ja till att lacka om en kompis bil, men det e klart idag.

Jag har köpt ca 15kubik bonocell och en kartong fylld med massa udda kolfiber och kevlar.. :tungan
Roving och strumpor mest, passar bra till bakramen mm...
Och i och med den nya bonocellen så kan jag öka tempot, förut limmade jag ihop småbitar, vilket är kass när man slipar.
De nya bitarna är stora och att slippa limskarvar ger en finare yta.
Ska jobba vidare och ta kort i helgen.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ser spännande ut...

Gillar hjulaxeln bak! Titan???
Du skulle haft en schysst öhlins gaffel och ISR grejs fram på den!
Trevliga grejjor kan jag meddela! :hihi

Kommer du dyka upp på Sviestad den 2-3? Eller Kinekulle den 4e?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kamikaze kid skrev:
Ser spännande ut...

Gillar hjulaxeln bak! Titan???
Du skulle haft en schysst öhlins gaffel och ISR grejs fram på den!
Trevliga grejjor kan jag meddela! :hihi

Kommer du dyka upp på Sviestad den 2-3? Eller Kinekulle den 4e?
bakaxeln på bilden är i Unobtanium :D
Öhlins blir det runt om förhoppningsvis, bak blir det en specialbyggd enhet.
ISR, kanske... Det där e ju köpe grejer, och fälgar som troligen blir BST eller Marchesini. Beror på vilka som är öppna för samarbete när det gäller icke hemmagjorda prylar.

Sviesta hade jag tänkt köra på gammel R1an, men det blir icke så, ingen motor till den ännu, Kullen kommer jag upp och glor på ja...

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
R2 skrev:
bakaxeln på bilden är i Unobtanium :D
Öhlins blir det runt om förhoppningsvis, bak blir det en specialbyggd enhet.
ISR, kanske... Det där e ju köpe grejer, och fälgar som troligen blir BST eller Marchesini. Beror på vilka som är öppna för samarbete när det gäller icke hemmagjorda prylar.

Sviesta hade jag tänkt köra på gammel R1an, men det blir icke så, ingen motor till den ännu, Kullen kommer jag upp och glor på ja...

Unobtitanium.... :tummenupp
Utvunnet ur ett kvastskaft? :yoparty

Kommer häckla A & B i A-racing på Sviestad
Ses på Kullen då för där ska jag köra min blade med Öhlins gaffeln! :tungan

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja då har man handlat och byggt lite.
några kubik bonocell, stora fina bitar så man slipper skarvar.
bonocell.jpg

och en låda med blandat kol/kevlar, mest roving och strumpor,, mumma mumma
kol.jpg

sen byggde jag en "sadel" med urtag för "bakramen" i trä.
den biten använde jag en bonocell av mycket hög densitet, så den håller att provsitta på vid utformning av sadel och tank mm
sadel_copy1.jpg

"sadeln" på plats och en ny högdensitetsbonocell bit på höger sidas bakdel.
bild.jpg

imorrn bygger jag "färdigt" bakdelen och börjar forma sadeln.

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Haha skit vilket jobb, kul o se folk som "tar tag" i sina projekt :)

Kommer du ha hel eller halv/toppkåpa på hojen ? (kanske står tidigare i tråden)

Kul att följa ditt bygge iaf, keep on rockin :yoparty

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hjälp

skulle behöva eran hjälp.
ska börja snida till sadeln snart, och behöver lite mått etc..
Hur långt är det från cutsen till tanken på din hoj?
mätt på sadelns högsta punkt fram och bak + hur bred är den som bredast sett uppifrån?
ange gärna hoj och om du trivs med uttrymmet, komfort etc spelar ingen roll.

Bild från ikväll, limmat dit en sida till tanken och fortsätter byta bitar på bakdelen.

Bifogat

• tankvy.jpg
    tankvy.jpg
    70.4 KB · Visningar: 486
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Eftersom det är svårt att flytta tanken så justera allt genom måttet på hela bakkåpan.
Tänk dig att du skall sitta med ditt manliga parti slickat mot tanken bakom röven skall det väl vara ca 10-15 cm till kutsen.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
twinner skrev:
Eftersom det är svårt att flytta tanken så justera allt genom måttet på hela bakkåpan.
Tänk dig att du skall sitta med ditt manliga parti slickat mot tanken bakom röven skall det väl vara ca 10-15 cm till kutsen.
svårt att flytta tanken :va jag gör ju den och allt annat själv själv..inga problem alls.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
R2 skrev:
svårt att flytta tanken :va jag gör ju den och allt annat själv själv..inga problem alls.

Mjo, men jag kan tänka mig att den ska va så liten och smal som möjligt för att inte va i vägen dels när man kryper in under kåpan + att den ska va 'bekväm' vid nerlägg etc. Samtidigt ska den ge luftburken tillräckligt utrymme, och även rymma en del soppa... :) Så såå mycket justerings mån finns väl kanske inte eller? Men å andra sidan så märks säkert en 2-3cm åt nåt håll bra.

Kul att följa med projektet. :tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lokke skrev:
Mjo, men jag kan tänka mig att den ska va så liten och smal som möjligt för att inte va i vägen dels när man kryper in under kåpan + att den ska va 'bekväm' vid nerlägg etc. Samtidigt ska den ge luftburken tillräckligt utrymme, och även rymma en del soppa... :) Så såå mycket justerings mån finns väl kanske inte eller? Men å andra sidan så märks säkert en 2-3cm åt nåt håll bra.

Kul att följa med projektet. :tummenupp

Tanken skall inte bli så liten nej, här kommer mina personliga preferencer påverka mycket.
Det skall finnas ordentligt stöd framför knäna för bromsningar, och för underarmen/innerarmbågen vid häng.
Själva bensintanken huserar knappt alls uppe i tankmodulen, typ bara tanklocket.(målet är ändå 24endurance liter)
Luftburken innehåller en del tekniska prylar som dock tar mindre plats än konvetionella spjällhus/sprutbryggor.

Det blir ju så att det blir en kompromiss mellan den hoj jag alltid velat ha, och en som som jag tror andra trivs på.
Bakdel, sadel och tank kommer att sektioneras och flyttas inbördes efterhand, om det visar sig att det inte blir rätt från början vill säga.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nja..
inte riktigt nöjd, men det är ju några steg kvar innan slutgiltiga formen..

tanken ser enorm ut kanske, vilket den åxå är nu, men jag börjar alltid så här, och slipar mig neråt...

och svingens modellering är mest ett test för att se linjespel med övriga bitar.

Bifogat

• tank.jpg
    tank.jpg
    69.9 KB · Visningar: 555
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...