Literhoj direkt eller 600cc??

PlayR

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Stocksund
Hoj
Gixxer 1000 K7
Fördelen med högre kubik är (förutom att det draaar som fanken) är att du har mer krut även på lägre varv och slipper både varva och växla så mycket.
...om du inte vill då alltså :tummenupp

Beror helt på hur du tänkt nyttja hojen.

Precis, det är vriiiidet man vill ha!

Storleken är ju i stort sett densamma, med vikten och kvickheten som enda skillnad. Jag köpte första R1an innan lappen och har aldrig ångrat att jag inte började med en lättare cykel.
 

Franke75

Tuffa killar krockar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Braås
Hoj
Ducati 748 sp
Ett liiiitet liiitet tips, lär känna dig själv för det finns inga bättre eller sämre "första" hojar, jag började på en Yamma 600 men efter en vända i 150 blås in i röven på en Toyota Corolla med ca 240 stygn i kroppen och en paus i körandet efter det så köpte jag en Ducati 748sp, rätt eller fel hoj att börja på kan bara du avgöra, och 150 kh/h gör dom flesta hojar.

Detta är dock bara min åsikt.
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
En hysterisk litersmaskin kan skena värre än en hysterisk 600...
Chansen att du blir övermodig och tappar maskinen är nog större med en litersmaskin än med något annat, beroende på att den är såpass vridstark att den kan överraska den något ovana.

Kanske bör du även fundera på vad du känner skulle kunna bli ett utvecklande steg den dagen du vill byta, om du börjar med en R1´a?
Att gå på det som kan kallas värsta är kanske inte det som blir utmanande för all evighet.

Mitt råd är att börja på en lägre nivå och kolla även försäkringen i förväg...
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Hej! Blablabla

Kan man börja me o sätta sej på en litershoj eller ska man börja me 600cc typ?

Lite mer blablabla

Mvh Andreas

Man kan ju skaffa sig en mindre hoj först och om man tröttnar så skaffar man större hoj och tänder till igen. Om man skaffar största, snabbaste direkt, ja vad ska man då göra när man till slut tröttnar och villl ha mer?

Edit: Socialdekoratistisk heter det juh..
 
Last edited:

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jag började då själv på en 600cc förra sommarn(18år),hade jag hittat nån lämplig literhoj som hade 25kw på pappret då så hade jag nog satsat på en sån.Det roliga med 600 är ju att man får hålla på och varva en hel del om det ska röra på sig.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Man kan ju skaffa sig en mindre hoj först och om man tröttnar så skaffar man större hoj och tänder till igen. Om man skaffar största, snabbaste direkt, ja vad ska man då göra när man till slut tröttnar och villl ha mer?

Edit: Socialdekoratistisk heter det juh..



För att han vill kanske? Har ni inte fattat att ni dör lika lätt på en 450 som på en 1000, det är fortfarande höger handen som bestämmer hur farliga ni är i trafiken inte antalet hk på bakhjulet.

När han tröttnat på den börjar han ju tävla så klart, sen åker han till rymden osv...
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
För att han vill kanske? Har ni inte fattat att ni dör lika lätt på en 450 som på en 1000, det är fortfarande höger handen som bestämmer hur farliga ni är i trafiken inte antalet hk på bakhjulet.

När han tröttnat på den börjar han ju tävla så klart, sen åker han till rymden osv...

Vadå "För att han vill kanske?".
Om du läser de åtta första orden i mitt inlägg så kan du (kanske) lyckas se "Man kan(!) ju skaffa en mindre hoj först.." villket inte innefattar den osynliga fråga som du på något sätt lyckades urskilja "Varför skaffa 1000 direkt?".
Jag sa att man KAN ju skaffa minde först innan man skaffar liter så har man harnågot att byta upp sig till om eller när man tröttnar.
Sa jag någonsin heller att man dör lättar på 1000 än 600? NEJ! Jag sa att det kan bli roligare att ha möjligheten att byta upp sig till större hoj av samma anledning som ovan.
Nu tycker jag att du tar och läser mitt inlägg igen innan du hittar på egna frågor som du tycker jag har ställt.
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Fläska på med en liter på en gång. Det gjorde jag och jag var bara nere i diket en gång:gnissla
Det var jävligt nära att jag klarade upp situationen och missade diket- så är du bara lite bättre än mig på köra så kommer du att leva ett långt och härligt liv!:tummenupp Seriöst.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Hej!

Får mitt mckort på tung nu te våren och då ska de åkas båge =)

Bla bla
Nån här som köpt sej en 1000cc direkt efter dom fått kortet? Är det så satans stor skillnad på literhojarna mot dom lägre klasserna?

Gillar skarpt R6 och R1 men även gixxer1000, ninja mfl..

Mvh Andreas

Ahh, Ett moppefucko :tungan

Folk som frågar "är R1 eller GSX-R 1000 en bra första hoj? "
Ovan Saxat från http://susning.nu/Moppefucko

Kunde inte hjälpa, var bara tvungen :)
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Fläska på med en liter på en gång. Det gjorde jag och jag var bara nere i diket en gång:gnissla
Det var jävligt nära att jag klarade upp situationen och missade diket- så är du bara lite bättre än mig på köra så kommer du att leva ett långt och härligt liv!:tummenupp Seriöst.


samma här, började på en 500, ingen krasch
sen blev det en 650, ingen krasch
sen blev det 954an, och just det ja en avåkning, varför? jo för mycket gas på en raka o det gick för fort in i kurvan. jahap.
 

IronMike

Guest
statistiskt så, ung kille + sporthoj = inge bra.. men man kanske ökar sina chanser med en broms/kurvtagningskurs direkt i början? samt kanske ta banlicens, och succesivt lära sig vart man har hojjen, istället för att lära sig knäskrapa på en slingrig skogsväg. Var väl några gånge i början som man kom för fort in i kurvor, å tappade spåret, gled ut mot väggrenen osv för att man inte kunde lägga ner ordentligt... :huvet
 

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
hehe, inget illa menat mot hayabusa eller så men ja personligen gillar den inte.. gillar inte designen sen tycker ja som sagt att den ser klumpig ut.. Annars är det säkert en kanonhoj :tummenupp


Det lutar åt yamaha eller suzuki nu iaf =) R1 eller Gixxer1000 vet ja inte? Tycker båda hojarna e asfeta samt snygga!

Ja e 25år och haft bilkörkort i 7år nu..
 

PlayR

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Stocksund
Hoj
Gixxer 1000 K7
Fläska på med en liter på en gång. Det gjorde jag och jag var bara nere i diket en gång:gnissla
Det var jävligt nära att jag klarade upp situationen och missade diket- så är du bara lite bättre än mig på köra så kommer du att leva ett långt och härligt liv!:tummenupp Seriöst.


:rofl
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vadå "För att han vill kanske?".
Om du läser de åtta första orden i mitt inlägg så kan du (kanske) lyckas se "Man kan(!) ju skaffa en mindre hoj först.." villket inte innefattar den osynliga fråga som du på något sätt lyckades urskilja "Varför skaffa 1000 direkt?".
Jag sa att man KAN ju skaffa minde först innan man skaffar liter så har man harnågot att byta upp sig till om eller när man tröttnar.
Sa jag någonsin heller att man dör lättar på 1000 än 600? NEJ! Jag sa att det kan bli roligare att ha möjligheten att byta upp sig till större hoj av samma anledning som ovan.
Nu tycker jag att du tar och läser mitt inlägg igen innan du hittar på egna frågor som du tycker jag har ställt.

"Man kan" torde väll vara en uppmaning från dig eller? du vill sålika att han ska köpa en 600 sen tröttna på den (vad är poängen i det :va ) sen köpa en stor och farlig 1000cc. Detta är ett innndiot resonemang. Dagens 600:eek:r kastar av er lika lätt som en 1000. Då du precis som många andra verkar tro att det är antalet hk som är farligt, inte ert beteende. Detta är för mig ganska oförstårligt.

björn
 

IronMike

Guest
Ja e 25år och haft bilkörkort i 7år nu..
hur mkt bil man än kört, så spelar det ingen roll.. när man börjar köra hoj så börjar man om igen. och man ska inte tro att man har koll på läget, för det har man inte. inte första åren, som oftast genererar en hel del aha-upplevelser :huvet
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Det lutar åt yamaha eller suzuki nu iaf =) R1 eller Gixxer1000 vet ja inte? Tycker båda hojarna e asfeta samt snygga!

Är du en posör eller vill ha kul på två hjul, eller.

Ta och provkör en del olika sortes hojar till våren. Ta även och testa någon twin, vilket många har ett gött vrid som kommer tidigt.

Att fråga om att börja på literhojar utan körerfarenhet av tyngre mc kan bli lite tokigt:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top