Literhoj direkt eller 600cc??

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Hej!

Får mitt mckort på tung nu te våren och då ska de åkas båge =)

Har kört lite cross 250cc samt 125cc cbr innan.. Men nu vill ja ha mej en sporthoj..

Kan man börja me o sätta sej på en litershoj eller ska man börja me 600cc typ?

Nån här som köpt sej en 1000cc direkt efter dom fått kortet? Är det så satans stor skillnad på literhojarna mot dom lägre klasserna?

Gillar skarpt R6 och R1 men även gixxer1000, ninja mfl..

Mvh Andreas



Köpte den jag har nu och övningskörde med den. Det gick hur bra som helst.
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Köp det hjärtat säger. Många har börjat på 1000cc utan problem, och man kan lära sig köra vad som helst. Så det som egot är mest nöjt med ska du köpa.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det var därför jag började med en gpz 500s en gång i tiden. :fakta

Och du, jag skrev värstinghojar, inte literhojar! ;)

Fattade det som att värstinghojar innefattade 1000-kubikarna, eftersom du snackade om din zx6:a ovanför... ;)
Då förstår jag vad du menar! :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Mitt råd är att du börjar med en 600cc. Varför?

Den är lite billigare i både inköp & försäkring.
Den är aningen mer lättkörd än en 1000cc.
Det blir en lugnare övergång från effekten i en 125cc.

När du senare tröttnar på 600cc:aren så kommer du att uppskatta steget till 1000cc mer, än om du hoppat över "allt" däremellan & gått från 125cc direkt till 1000cc.

Bara mitt tips.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Hej!

Får mitt mckort på tung nu te våren och då ska de åkas båge =)

Har kört lite cross 250cc samt 125cc cbr innan.. Men nu vill ja ha mej en sporthoj..

Kan man börja me o sätta sej på en litershoj eller ska man börja me 600cc typ?

Nån här som köpt sej en 1000cc direkt efter dom fått kortet? Är det så satans stor skillnad på literhojarna mot dom lägre klasserna?

Gillar skarpt R6 och R1 men även gixxer1000, ninja mfl..

Mvh Andreas

Min första hoj - ever - (aldrig ens haft moppe, bara kört de 2 ggr när jag var 16) blev förra våren en R1 -04 efter att skaffat tungt kort, de gick hur fint som hellst! Älskar den, visst var de ovant första veckan efter att ha kört omkring på trafikskolans gsx 750 i 3 veckor, men de gick över fort och man vande sig vid ställningen mm.
och med dagens facit så hade jag nog varit lika nöjd med en R6-06 som jag tittade på från början, men jag ser ändå som att jag deffinitivt gjorde rätt val och kommer inte köpa en 600 om jag inte ska börja "stunta" å leka/köra streetfighter vilket iofsig lockar på ett sätt.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det är ditt huvud som gör att du kommer överleva eller dö i trafiken, inte cc på din maskin

björn

Det har du helt rätt i, men det krävs betydligt mer fantasi och aktiv hjälp för att lyckas ta livet av sig med en moppe än med en 1000cc....
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Att förklara något sånt här för en nybörjare är ett sisyfosarbete.

Min första stora hoj var en riktig blysläde - en GPZ750R -85, 92 glädjehästar och ca 260 kg. När jag sedan bytte till en CBR600 -91 så frågade folk i min omgivning varför jag bytte ner mig... :rolleyes:

Undrar om det är att byta ner sig från en Scaniabuss från 50-talet till en Ferrari Maranello?
 
Last edited:

its play time

Clutch it up or die trying!!
Gick med
17 Aug 2006
Ort
helsingborg
Hoj
ducati 900ss
Mitt råd är att du börjar med en 600cc. Varför?

Den är lite billigare i både inköp & försäkring.
Den är aningen mer lättkörd än en 1000cc.
Det blir en lugnare övergång från effekten i en 125cc.

När du senare tröttnar på 600cc:aren så kommer du att uppskatta steget till 1000cc mer, än om du hoppat över "allt" däremellan & gått från 125cc direkt till 1000cc.

Bara mitt tips.

sen när du tröttnar?????? behöver man tröttna jag lär inte tröttna på min svr grymmt drag lätt som fan och en jävel i kurvorna
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Varför pratar alla om att man krashar hit och dit istället för o rikta in sig på de väsentliga...

Kan du köra hoj så du kan utnyttja åtminstone endel av motorstyrkan.
Vad är du ute efter, åka fort eller åka kurvigt?
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Varför pratar alla om att man krashar hit och dit istället för o rikta in sig på de väsentliga...

Kan du köra hoj så du kan utnyttja åtminstone endel av motorstyrkan.
Vad är du ute efter, åka fort eller åka kurvigt?

Åka fort när det är kurvigt såklart!! Det är ju för fan precis vad det handlar om! :huvet
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Det har du helt rätt i, men det krävs betydligt mer fantasi och aktiv hjälp för att lyckas ta livet av sig med en moppe än med en 1000cc....

Visst med en moppe men inte med en hyfsat ny 600. Vad blir skillnaden in i böj efter låt säga 250 meter raka 10km/h? Den skillnaden när du kör huvet i en sten känns rätt så obetydlig. jag misstänker att om man skulle kolla på lite % så är det ganska så jämt fördelat mellan 600 vs 1000 men det har jag inga belägg för. Dett bästa en nybörjare kan göra är att åka på en bankurs eller bandag. köra i lugna gruppen och fråga massor.

björn
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Fattar inte att ni ska vara så cubikstinna...
Det är stor skillnat på att köra en 1000cc jmf med en 600 cc...

Vill ni hävda också att en mclaren eller en koningsegg är bra första bilar???
En 1000cc sporthoj den biter ifrån när du gör fel.
Den kräver mycket mer av sin förare.. Den kräver mycket finskänlsa i gashanden. Finns en god orsak till alla highsides....


Lycka till med ditt köp
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Köp en tusen å sätt strypningar på den så du får ut ca 100hk...
Då har du ju slagit två flugor i en smäll iom att du "byter upp dig" när/om du tar bort dom sen. Och i samma veva så kör du inte ihjäl dig lika lätt...

Nackdelen är väl lite mer roterande massa i motorn i jämförelse med en 600...

Problemet löst :rolleyes:
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top