Literhoj direkt eller 600cc??

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
hur mkt bil man än kört, så spelar det ingen roll.. när man börjar köra hoj så börjar man om igen. och man ska inte tro att man har koll på läget, för det har man inte. inte första åren, som oftast genererar en hel del aha-upplevelser :huvet

Det är fan ett mirakel att du har hållt dig på hjulen så länge...
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
"Man kan" torde väll vara en uppmaning från dig eller? du vill sålika att han ska köpa en 600 sen tröttna på den (vad är poängen i det :va ) sen köpa en stor och farlig 1000cc. Detta är ett innndiot resonemang. Dagens 600:eek:r kastar av er lika lätt som en 1000. Då du precis som många andra verkar tro att det är antalet hk som är farligt, inte ert beteende. Detta är för mig ganska oförstårligt.

björn

"Man kan" är tänkt som ett tips på hur man KAN göra då han inte visste hur han skulle göra. Jag skiter i om han skaffar liter eller inte. Jag tror inte på något sätt att det är antalet hästar som dödar, men visst måste du hålla med om att det är enklare att köra ihjäl sig på en vassare hoj än en klenare, sen minskar ju såklart risken om man kör med insidan av huvudet jämfört med en som bara gasar.
Jag går i ungefär samma tankar nu som trådskaparen då det snart är dags för mig att skaffa tung. Jag tänker inte bråka om vilket som är "smartast" eftersom jag inte har ägt en större hoj än min 125:a ännu.
Utan ville bara ge ett tips på hur man kan göra.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag började på en 650cc och bytte sen till en 1000cc.
Anledningen till det var mest ekonomin. Personligen tror jag att det kan vara bra att börja med en effektslöare hoj för att "lära" sig köra på och sen byta upp sig när man fått lite vana.
Funkade perfekt för mig!
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Började på en 1000, inga problem än så länge.. Överlevde första säsongen iaf. :D

Som björn.e säger, riskerna styrs av huvet/högerhanden, inte märket, kubiken, färgen el. försäkringskostnaden :tungan

Köp va du känner för men kör förståndigt i början, kan lova att du som nybörjare kommer få många skräckupplevelser även om du kör "försiktigt"..

Robban
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Provkör t.ex. en R6a och en R1a. Känns det för klent med R6an är det bara köpa R1an antar jag.

För mig räckte det med att köra R6an, var mer än tillräckligt med drag i den för mig som nybörjare.:hojraket
 

RaSir

West Valley Bikers
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR -08
1000 funkar fint som första hoj, som flera sagt så spelar det inte så stor roll.
Du har mer vrid i en tusen och är därmed skönare att köra väg med.
Jag köpte en R1 -01 när jag tog kortet. Efter två månader så kände man sig hyffsat van och jag bytte till en GSX-R 1000 k5 med helsystem.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Spelar mindre roll....


Själv vill jag ha 600 "bara för att"... ba provköra båda delarna o känna efter vilken hoj som känns bäst för din körstil osv..

Ja vill ha 600 för ja känner mig så jävla liten på literhojar :D ..

då skulle jag behöva 2liters hoj :näsblod
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Omöjligt att svara på, det kan bara du själv avgöra efter en provkörning.

Men ja, det är skillnad mellan R6 och R1, liksom det är skillnad mellan gsxr 600 och gsxr 1000. Personligen gillar jag literhojarnas överlägsna vrid, det är ett jävla växlande och varvande med 600 för att det ska hända något. På gatan är det rätt jobbigt tycker iaf jag.

Å andra sidan: kör man mkt bana/mkt kurvigt finns det knappast något roligare än en supersport 600 (min pers favvo är CBR 600RR), de är enormt rappa och lätthanterliga (vilket även kan vara en risk för en nybörjare eftersom man tror att man har mer koll än man faktiskt har...). Gixxer 1000 känns definitivt som en större, "trögare" hoj än gixxer 600/750 på bana, iofs kompenserat med en best till motor men ändå.

Jag har svårt att se att jag skulle åka 600 igen. Jag vill ha vridet i literhojen och kan leva med lite mer vikt.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hej!

Får mitt mckort på tung nu te våren och då ska de åkas båge =)

Har kört lite cross 250cc samt 125cc cbr innan.. Men nu vill ja ha mej en sporthoj..

Kan man börja me o sätta sej på en litershoj eller ska man börja me 600cc typ?

Nån här som köpt sej en 1000cc direkt efter dom fått kortet? Är det så satans stor skillnad på literhojarna mot dom lägre klasserna?

Gillar skarpt R6 och R1 men även gixxer1000, ninja mfl..

Mvh Andreas

Kolla in stortwinnarna, t.ex. Aprilia Mille, Honda SP1, Ducati 996, perfekta gathojar både att börja på och att fortsätta med. Oftast billigare än stor4:eek:rna i försäkring, dyrare i inköp då istället. Bra krut i hojarna, lätthanterliga och mycket roliga. Sen att de är snyggare än motsv. rad4:a är ju bara en bonus... :hihi
 

Nicotin

Guest
Hmm startade med en 900 och köpte för ngr veckor sedan en gixxer 1000..

Ska bli en kul sommar..

Och tänk inte på ngn touringhoj ala hayabusa..
Det är en buss utan krav på busskort..:D
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Det måste vara jag som är dum i huvudet för jag fattar verkligen inte. Det MÅSTE vara störra risk att man klotar med nya r1an än med t.ex. min zx6r-00. Om jag ger fullgas ut ur en kurva resulterar det som bäst i att framhjulet lyfter ett par cm. Gör man samma sak med r1an torde risken vara ganska stor att bakhjulet släpper och man hamnar ute i skogen, eller? Visserligen kraschade jag min hoj i somras så det borde ju betyda att det är 100% risk att man vurpar med en 600...

En oerfaren förare kan inte hantera de nya värstinghojarna, så är det! Självklart kan han/hon köra "med insidan" och ta det jävligt lugnt i alla lägen, men ärligt, vad är odsen på det?

För att svara på din fråga som jag knappt kommer ihåg så finns det bara ett sätt. Provkör de hojar du är intresserad av köp den du gillar bäst. För mig känns det dock som om du planerar att köpa ett slott, men bara bo i ett av rummen.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tycker en 600 är roligare att köra än 1000... Känns rappare
Kommer ner lite i hastighet oxå.
1000 är ju kul på streetrace iofs
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
En oerfaren förare kan inte hantera de nya värstinghojarna, så är det! Självklart kan han/hon köra "med insidan" och ta det jävligt lugnt i alla lägen, men ärligt, vad är odsen på det?

En oerfaren förare kan inte hantera en 600-sporthoj heller, det är BRA med kraft i dem kan jag lova dig - även i jämförelse...

Personligen tycker jag literhojarna är lättare att köra gata med - dels för att de är lite större och jag sitter bättre på dem och dels för vridet. Man slipper tänka på att växla så mycket när man är ny.
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
En oerfaren förare kan inte hantera en 600-sporthoj heller, det är BRA med kraft i dem kan jag lova dig - även i jämförelse....

Det var därför jag började med en gpz 500s en gång i tiden. :fakta

Och du, jag skrev värstinghojar, inte literhojar! ;)
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Goldwing. :tummenupp

Den har väl 1800cc


kan hända att den ser normal ut på mig..
finns den med motardsulor :va



ne men allvarligt.. en highland el ktm 950 el likn ser ut som en liten smidig motard när jag sitter på den :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top