Omöjligt att svara på, det kan bara du själv avgöra efter en provkörning.
Men ja, det är skillnad mellan R6 och R1, liksom det är skillnad mellan gsxr 600 och gsxr 1000. Personligen gillar jag literhojarnas överlägsna vrid, det är ett jävla växlande och varvande med 600 för att det ska hända något. På gatan är det rätt jobbigt tycker iaf jag.
Å andra sidan: kör man mkt bana/mkt kurvigt finns det knappast något roligare än en supersport 600 (min pers favvo är CBR 600RR), de är enormt rappa och lätthanterliga (vilket även kan vara en risk för en nybörjare eftersom man tror att man har mer koll än man faktiskt har...). Gixxer 1000 känns definitivt som en större, "trögare" hoj än gixxer 600/750 på bana, iofs kompenserat med en best till motor men ändå.
Jag har svårt att se att jag skulle åka 600 igen. Jag vill ha vridet i literhojen och kan leva med lite mer vikt.