Jag har förstått det som att löv på spåren framför allt ger problem med att friktionen mellan tåghjulet och rälsen blir för låg.
Tåg är en rörelseform, allt som sker på järnvägen är inte tåg.
Men kan man inget om järnväg är allt tåg!
Nu är järnvägen inget undantag så chefer får
inte ha branscherfarenhet och därmed kunna något om järnväg utan måste kunna "tänka utanför lådan"
Men problemet, för oss järnvägare är att de inte ens vet var lådan finns!
Därför är allt tåg...
Men tillbaks till lövhalkan, ett järnvägfordonshjul har en kontaktyta som en tumrnagel medans ett bildäck har en handflata i asfalten. Mindre friktion gör järnvägen energieffektiv men också sårbar när det är blött eller löv på spåret.
Ett lastbilshjul är ännu sämre när det gäller friktion men att använda järnvägen istället har lastbilslobbyn sett till att vi ska tycka är gammaldags, så detta med elektriska lastbilar är istället framtiden...