Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mja. Så djävla fantastiskt är det ju inte. Det är ju tyvärr också så att i samtliga tester som jag har läst så är Toyota prius och andra bilar baserade på samma system dom där det ljugs värst om bränsleförbrukning.
Den drar i verklig trafik uppåt 43% mer än redovisad förbrukning.
I teknikens värld härom året testade man prius mot BMW 120d och konstaterade att om man köpte BMW:n så fick man en bil som drog mindre bränsle, hade högre prestanda och bättre väghållning samtidigt som den hade större lastutrymme för 30 000 kr mindre. Och då behöver man inte tillverka och slänga in några batterier i BMWn heller.
Så den hybridteknik som används i Prius är inte så djävla bra som dom försöker hävda. Visst. I stadstrafik så kan man väl spara lite bränsle på den men på landsväg så är den precis lika dålig som vilken bil som helst med bara fossil drift. Förutom att du släpar på en större elmotor, generator och batterier då.
Det är lite synd tycker jag eftersom jag faktiskt gillar konceptet med hybriddrift som sådant.
Nej det är det inte. Det är ju samma bluff som VW diselutsläpp visade sig vara.
Det konstiga är att ingen (media / myndigheter) slagit larm !
En bekant har haft Prius som tjänstebil. Förbrukning 0,7 liter/mil dvs 79% över 0,39L/mil
Hyrde en Prius och körde ca 50 mil. Förbrukning 0,69L/mil, dvs 77% över 0,39L/mil
som var det värde man uppgav innan den blev laddhybrid.
Allvarligt talat, varför skulle en bensinmotor som driver en generator som laddar ett batteri som driver en elmotor och väger några 100kg mer än andra bilar för en extralast av batterier, elmotorer och generator kunna bli bränslesnål ?
Med extra förluster i
generator
batteri
elmotor !
Jämfört med direkt bensindrift !
Det stora problemet med elbilar påpekades av en MP politiker i ett ögonblick av öppenhjärtlighet:
Vad skall vi göra om alla börjar köra elbil ?
Då försvinner ju energiskatt, koldioxidskatt och momsen på energiskatt, koldioxidskatt från statsinkomsterna !
Bensin ca 20 miljarder, Olja ca 27 miljarder, totalt 47 miljarder, moms på skatten 12 miljarder, dvs totalt ca 59 miljarder.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skatteintakter-per-skatt/
Olja, en stor del borde vara diesel.
Last edited: