Livsfarligt spår?

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
En kollega som jobbar med väg och järnväg hävdar att slitaget från en tung lastbil (osäker på hur tung som menas men utgå från maxvikt så är det mest rättvist) motsvarar 10 000st personbilar.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
F´låt, skulle naturligtvis skrivit koleldade kolvångmaskiner eftersom det var det jag menade...:rodnar

Kolkraftverk och kärnkraftverk är självklart ångmaskiner men med turbiner som är betydligt effektivare än kolvångmaskinen...

Och att använda elen för att frakta gods på järnvägen är betydligt effektivare än på lastbil! :fakta
Men lastbilar betalar inte på långa vägar sitt vägslitage så det är billigare på landsväg när andra är med och betalar! :fakta

Därmed inte sagt att eldrivna lastbilar på landsväg är att jämföra med kolvångmaskiner! :D:tungan

Precis.
Så på 1980-talet när vi skulle leverera en maskin från Malmö till en kund i Boden skulle det vara miljövänligt. Maskin var ca 3m lång , 780mm bred för kunna passera vanliga 800mm dörrar och ca 1900mm hög. Det kommer en lastbil till firman i Malmö, vi har hyrt in en truck som lastar den på lastbilen. Det tar väl någon halvtimme få maskinen på plats och surrad på lastbilen.
Och en timme senare är lastbilen tillbaka:
SJ kan inte hantera gods som inte står på lastpall.
Så det blev beställa truck på nytt, avlastning, och beställa lastbilstransport som vanligt upp till Boden.
Dom mest kritiska ögonblicken i transporten är av och pålastning. Det är då en så här hög och smal maskin välter. Och få fram en ny kan ta en månad. Den är ju specialtillverkad till kunden. Ni vet lager kostar pengar. Och kommer inte maskinen på plats så kan det bli omsättningsförluster på 2 miljoner i veckan för kunden.
Vem tar risken av en miljövänlig transport för en vara som inte snabbt kan ersättas ?
Om nått går snett.

Så hur ska en vara se ut som går att skicka på järnväg med 2 extra avlastningar pålastningar från lastbil till järnväg ?
Den ska lätt kunna ersättas om nått går snett under transporten.
Den ska inte ha för stort värde, vara billig att tappa vid omlastning.
Den ska kunna levereras på en lastpall 800x1200mm
eller
Det ska vara en sådan verksamhet att både leverantör och mottagare har järnvägspår.
Vanligt förr men allt ovanligare idag !
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror ännu mer att det kommer dröja med spår i gatan.
Vem ska betala spåren och vem kommer skaffa en elbil ?
När det blir dyrt äga en sådan ?
För vem ska betala de förlorade skatterna från energi, koldioxid och moms !?
https://www.expressen.se/dinapengar/raseri-i-norge-efter-nya-teslaskatten/
https://www.expressen.se/debatt/beskattar-ni-elbilarna-ar-ni-riktiga-hycklare/
Jo det blir naturligtvis elbilsägarna
som ska kompensera staten för minskade energiskatter, koldioxidskatter och moms på skatterna.
Tex genom km skatt eller som i Norge där förslaget är fordonsskatt på fordonet varje år efter fordonets vikt.
En äldre (tung) Tesla (batterier väger) skulle kosta som förslaget är 70000kr/år vilket motsvarar med 15kr/Liter bensin nästan 5000liter bensin.
Vilket väl innebär att bilen måste gå som taxi för det ska löna sig.
 
Last edited:

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
En kollega som jobbar med väg och järnväg hävdar att slitaget från en tung lastbil (osäker på hur tung som menas men utgå från maxvikt så är det mest rättvist) motsvarar 10 000st personbilar.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Och hur många hojar motsvarar det?
10 000 000..?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Precis.
Så på 1980-talet när vi skulle leverera en maskin från Malmö till en kund i Boden skulle det vara miljövänligt. Maskin var ca 3m lång , 780mm bred för kunna passera vanliga 800mm dörrar och ca 1900mm hög. Det kommer en lastbil till firman i Malmö, vi har hyrt in en truck som lastar den på lastbilen. Det tar väl någon halvtimme få maskinen på plats och surrad på lastbilen.
Och en timme senare är lastbilen tillbaka:

Så det blev beställa truck på nytt, avlastning, och beställa lastbilstransport som vanligt upp till Boden.
Dom mest kritiska ögonblicken i transporten är av och pålastning. Det är då en så här hög och smal maskin välter. Och få fram en ny kan ta en månad. Den är ju specialtillverkad till kunden. Ni vet lager kostar pengar. Och kommer inte maskinen på plats så kan det bli omsättningsförluster på 2 miljoner i veckan för kunden.
Vem tar risken av en miljövänlig transport för en vara som inte snabbt kan ersättas ?
Om nått går snett.

Så hur ska en vara se ut som går att skicka på järnväg med 2 extra avlastningar pålastningar från lastbil till järnväg ?
Den ska lätt kunna ersättas om nått går snett under transporten.
Den ska inte ha för stort värde, vara billig att tappa vid omlastning.
Den ska kunna levereras på en lastpall 800x1200mm
eller
Det ska vara en sådan verksamhet att både leverantör och mottagare har järnvägspår.
Vanligt förr men allt ovanligare idag !

Men det säger väl mer om människor än om järnvägen som transportslag? :va

Om inställningen är
-Det har vi aldrig gjort förut, det går inte!
så blir det sämre än
-Det har vi aldrig gjort förut, hur löser vi det?
oavsett om personen ifråga kör på landsvägen eller på järnväg...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men det säger väl mer om människor än om järnvägen som transportslag? :va

Om inställningen är
-Det har vi aldrig gjort förut, det går inte!
så blir det sämre än
-Det har vi aldrig gjort förut, hur löser vi det?
oavsett om personen ifråga kör på landsvägen eller på järnväg...

Rätt, problemet är bristen på entreprenörer i Sverige vill starta järnvägsfrakt och lösa problemet med kostnaderna för att hantera mer komplicerat gods till från lastbil / järnväg.
Problemet ligger bla i att när det lastas på lastbil finns folk hos leverantören som vet hur godser ska hanteras, likadant när det ska lastas av hos mottagaren från lastbil. Då finns det också installatörer på plats som är vana hantera den här typen av maskin.
Men ska godset från lastbil till järnväg.
Ja då finns det ingen på plats vid omlastningen lastbil/järnväg som är van hantera gods som inte kommer på lastpall. Eller i en container.
Eller är så litet att det kan skickas i en kartong med t.ex. Posten eller DHL
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Nu har jag inte läst hela tråden, men vad händer när man slickar på skenan?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Rätt, problemet är bristen på entreprenörer i Sverige vill starta järnvägsfrakt och lösa problemet med kostnaderna för att hantera mer komplicerat gods till från lastbil / järnväg.
Problemet ligger bla i att när det lastas på lastbil finns folk hos leverantören som vet hur godser ska hanteras, likadant när det ska lastas av hos mottagaren från lastbil. Då finns det också installatörer på plats som är vana hantera den här typen av maskin.
Men ska godset från lastbil till järnväg.
Ja då finns det ingen på plats vid omlastningen lastbil/järnväg som är van hantera gods som inte kommer på lastpall. Eller i en container.
Eller är så litet att det kan skickas i en kartong med t.ex. Posten eller DHL

Sant, men gamla SJ Gods som numera heter Grönt Gods fast på modern svenska, kör ju både på landsväg och järnväg så rent teoretiskt skulle det företaget kunna ta allt från dörr till dörr!
Om det fungerar vet jag inte men för min personliga del skulle jag gärna slippa dessa karavaner av tung trafik på våra vägar.

Här hemma kan jag mestadels ta småvägar med hojen utan att det tar för mycket tid men nere i Europa är det skit när man måste mata mil.

Att bilister inte jobbar för att få bort tung trafik förstår inte jag. Dels betalar bilisterna för slitaget och sedan skapar de köer på vägen.
Och det är väl ingen som tror att de elektriskt drivna fordonen själva ska stå för notan för spårbygget... :gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har jag inte läst hela tråden, men vad händer när man slickar på skenan?

Samma sak som om du slickar på en lyktstolpe längs gatan !
Bara stick ut och testa nu direkt strax över midnatt.
Eller om du missat detta imorgon !
Prova själv om du får en stöt :hihi
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jisses en sådan tråd att grena ut sig!

Finns en del kommentarer att göra:


Därför var det för mig en överaskning att läsa i ett Miljötält på Roskildefestivalen i början av 1990-talet att det var lägre CO2-utsläpp från en bilresa i Danmark än samma resa med tåg.
Det är bekvämt åka tåg men på grund av att elen kom från danska kolkraftverk så gav bilresan mindre växthuseffekt än tågresan.
Chockerande för en svensk ! Som alltid fått motsatsen itutat !

Det var märkligare än så. Danmark började inte elektrifiera sitt järnvägsnät förrän i mitten av 80-talet.
1980-talet! ...och det gick långsamt till en början. Miljökalkylen var alltså i första hand kass för att stor andel av persontrafikarbetet grundade sig på GMs gamla tvåtaktsdieslar från 50-talet som INTE kördes på något miljöbränsle direkt. Högsvavlig gamm-diesel, det som bohusfiskarna brukar kalla ôlja.

Än idag dundrar det in diesellok på Köbenhavns central som drar persontåg.

Lustig parentes: Danmarks elektrifiering av järnvägsnätet - och därpå följande överskott på dieseldragare passade hand i hand med Sveriges avreglering på banorna. Danmarks utrangerade gamla Nohab-byggda 50-tals grejer med sin ylande tvåtaktsdiesel målades i piffiga färger och sattes i trafik i Sverige igen - där dom drog järnet på alldeles utmärkt elektrifierade banor, på ôlja så klart, med en sotkvast av guds nåde hängande över sig. Många av dagens aktörer startade med en eller ett par "Gammeldanskar". Somliga är borta, somliga har bytt upp sig till modernare material, somliga stånkar vidare med dragare som knäcker vilken miljökalkyl som helst.
Saker och ting är inte alltid som det synes vara...


Så skulle något bolag, som eldar sälungar, erbjuda mig ett helt eget nät med 99 SEK i nätavgift så skulle jag nog fan nappa på det......:tungan
...och fiskarna norr om typ Kalmarsund skulle tacka dig på sina bara knän.

Eller fortsätt att använda bensin som pumpats upp ifrån ett oljefält i Saudiarabien, som sedan raffinerats till bensin, som sedan skeppats med oljetanker till en oljedepo, som sedan fraktats ut till Statoils cistern, som sedan kört ut med lastbil till din mack och som sedan med hjälp av el, från Kolkraftverket du pratar om, pumpats upp till din bil. :tungan

We loose either way :glömdet

Appappapp - vi tar främst in råolja från två håll: Nordsjön (minskande) och Ryssland (ökande)
Källa: http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2015/sveriges-import-av-raolja-och-drivmedel/

Sverige har en raffinaderikapacitet som överstiger vad vi kan göra åt med själva. Även om vissa produkter/fraktioner kan vara billigare att importera till östkusten via Finska anläggningar så är vi ändå nettoexportörer av raffinerade petroleumprodukter.

Olja från Fjärran Östern är ovanlig här uppe, den kan inte konkurrera prismässigt med vad som finns lokalt, annat vid tillfälliga prissänkningar eller om man eventuellt skulle behöva en specifik egenskap hos oljan som skall raffineras (eg krackas)


Du tror att vindkraftverket börjar snurra lite extra ström när du köper vindkraftel ? Att vattenkraftverket står stilla om ingen köper vattenkraftel ?
Och att det är jultomten som lämnat julklapparna ?
Det är tvärtom, driftkostnaden för Vindkraft är så låg så vid kraftig vind i Danmark har elpriset sjunkit till 0 öre/kWh. När detta händer stängs el-förbindelsen mellan Danmark och Sverige av för att skydda kärnkraftverken i Sverige mot pris´fallet.
...och när det inte blåser i Danmark så skenar priserna i Sverige.
https://www.processnet.se/article/view/436063/dansk_stiltje_hojer_skanska_elpriser#

Hur var det han sa nu igen?

We loose either way :glömdet

Just det, så var det.

Och att använda elen för att frakta gods på järnvägen är betydligt effektivare än på lastbil! :fakta
Men lastbilar betalar inte på långa vägar sitt vägslitage så det är billigare på landsväg när andra är med och betalar! :fakta

Det där hör man ibland - hur himla effektiv järnvägen är.
Men när man lägger till terminalhantering, ställtider och tvärförbindelser...?

Det finns absolut upplägg och godsslag som passar för järnvägstransport - och dom rullar i de allra flesta fall redan på skenor. Men, det som inte gör det idag? Skall det tvingas över trots att ingen vill ha det så?

Volvo fick på huden rejält av dåtidens miljörörelse när man skulle ta över Uddevallavarvets gamla område och börja tillverka bilar där med. Volvo hade mage att räkna på ett supply chain-upplägg som baserade sig på lastbil! Usch så miljövidrigt!
Debatten böljade fram och tillbaka i månader, tills Rune Svensson - VD för Volvo Transport och citatmaskin extraordinaire tog bladet från munnen:
"Tåg? Tåg...? Vi skulle inte ha råd med ett tågupplägg på den distansen om vi så fick transporterna gratis!"
Självklart gick det inte att förklara den högre matematiken bakom kapitalbindning och långa omloppstider för den generationens journalister heller, så rubrikerna blev något i stil med att "VOLVO kräver gratis transporter" innan det hela lugnade ner sig.

Betalar lastbilar sitt vägslitage? Kanske, kanske inte. Det är isf något som går att korrigera.
Mer angeläget att komma tillrätta med är väl ändå att vi idag har en situation med bilar i inrikestrafik som inte betalar någon vägskatt alls i Sverige - med förare som det inte betalas någon skatt för överhuvudtaget, i något land alls! Det är ett utnyttjande och ett baggböleri utan dess like.
Chaufförer bor i bilen månadsvis här i Sverige, kör inrikestransporter mot både lag och lagens intention och är nöjda med de 300-400 Euro dom får i månaden. INGA skatter betalas någonstans för dessa förare, inga pensionsavsättningar, inga sociala avgifter - nada. En svensk chaufför kostar ett svenskt bolag mer än 10 gånger den summan.
Och det får hålla på.

En kollega som jobbar med väg och järnväg hävdar att slitaget från en tung lastbil (osäker på hur tung som menas men utgå från maxvikt så är det mest rättvist) motsvarar 10 000st personbilar.

Låter som en fantasisiffra. Det fattas ett antal faktorer i ekvationen. Jämför man en bil som rullar treskift med olika förare och snittar 18.000 mil per år, och jämför med faster Ednas Polo som mest bara står på gården och loggar 400 mil mellan besiktningarna?
Räknar vi mellan en lastbil och personbil som kör samma sträcka så låter siffran befängd.
Totalvikten på lastbilar har höjts under åren, men även kraven på bilarna. Fler axlar, krav på luftfjädring för att tillåta vissa axeltryck, bredare däck, och nu senast - introduktion av individuell hjulupphängning fram på vissa bilar reducerar påverkan på vägarna.
Sverige har klubbat 74-tons totalvikt på ett vägnät som kallas "BK4" och som på svenskt vis inte var riktigt fastställt när beslutet togs...

Värstingvikter? Finland kör 76 ton sedan typ 5 år tillbaka.

Sant, men gamla SJ Gods som numera heter Grönt Gods fast på modern svenska, kör ju både på landsväg och järnväg så rent teoretiskt skulle det företaget kunna ta allt från dörr till dörr!

Nope. Gröna Godset sålde iväg all landsvägstrafik i början av detta decenniet. Ett nytt bolag bildades som därför kallades Väg Godset. Dom har inte tjänat en spänn sedan dess - typ som Gröna Godset heller aldrig gjort. Kanske för att gamla chefen för det som inte funkade hos Gröna Godset följde med och skulle rodda det nya Väg Godset...

Men, Gröna Godset får sina dundertabbar täckta av dig och mig eftersom mamma staten skjuter till mellanskillnaden varje gång dom har otur vid årsbokslutet. Typ jämt.
...så där är vi alla med och betalar för olönsam järnvägstrafik. Hej och hå. Varje år. Hej och hå.

Annat är den med Väg Godset. Dom förlorar av sina egna pengar. Nu har dom förlorat så mycket att dom blivit uppköpta av... ...Svenska Tändstickfabriken, om man skall se krasst på det.
Vi får la se hur länge det håller.

Ah! Gröna Godset hade ett tredjepartslogistikföretag och också - typ spetskompetens, om någon kommer ihåg Teliareklamen med gubben som är vilse i skogen. Det svarta hålet sålde Gröna Godset till - HÄPP!
...Post Nord - som ju är Danskarnas briljanta sätt att få dumsverige att betala för Danska missar.


Vad jag vill ha sagt med denna drapan?
Att det finns ohyggliga brister på kompetens i all svensk statlig transportverksamhet.
Samtliga inblandade skulle interneras och rannsakas.
Skjutas i gryningen? Det finns nog fan några som med sitt kriminella oförstånd åtminstone borde ställas upp med förbundna ögon för att få höra klicket av en blindavfyrning i gryningen.
Sedan kan man ta ett snack med dem för att höra om dom inser vilka brott dom begått mot staten, sin arbetsgivare. Mot oss alla.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad jag vill ha sagt med denna drapan?
Att det finns ohyggliga brister på kompetens i all svensk statlig transportverksamhet.
Samtliga inblandade skulle interneras och rannsakas.
Skjutas i gryningen? Det finns nog fan några som med sitt kriminella oförstånd åtminstone borde ställas upp med förbundna ögon för att få höra klicket av en blindavfyrning i gryningen.
Sedan kan man ta ett snack med dem för att höra om dom inser vilka brott dom begått mot staten, sin arbetsgivare. Mot oss alla.

Det är tyvärr inte bara i statlig verksamhet som det finns chefer som inte får ha kunskaper om det de chefar för... :(

Förr kunde det vara bra att kunna tänka utanför ramarna.
Nu heter det "utanför lådan" som få chefer vet var den finns, och vet de det så har de kompetens och då får de inte jobbet... :(
Såsom bakåtsträvare vill jag ha längre transporter på järnväg och vill inte köra hoj tillsammans med elektrifierade lastbilar. Kostnaden för ny infrastruktur och fordon borde vida överstiga hanteringen med omlastning. Men som alltid är det ekonomi och inte logik som styr...

Fast vad vet jag som är ologisk med C-kort... :tungan
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Notnightrider:
Ja kollegan med den siffran har väl jobbat med väg och järnväg i runt 40år.
Sen har jag inga tvivel om att du är kunnig inom mkt.
Men jag har egentligen ingen anledning att misstro kollegan heller så.

Här i Övik drog man om E4 längs en "vanlig" landsväg. Förvisso 90km/h väg men motsvarande i söder kanske varit 80 eller 70? I alla fulla fall så på den månad den fick agera E4 blev den verkligen sopslut. Var imponerande faktiskt hur mkt det skiljer.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
notrightrider skriver
Självklart gick det inte att förklara den högre matematiken bakom kapitalbindning och långa omloppstider för den generationens journalister heller
Har väl aldrig gått bra.
I år är det 100 år sedan journalisten Lenin tog makten i Ryssland.
Och som ett första steg beslöt avskaffa pengar.
Med påföljd att Ryssland dog och ryssarna dog som flugor.
Så kom den "Nya ekonomiska politiken" och så blev det bättre på 1920-talet.
En ögonvittnes skildring är Albert Engström bok Moskoviter från Moskva 1923.
Som jag kan rekommendera.
Intervjuer blandat med ledare som Trotskij och folk på gatan.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Notnightrider:
Ja kollegan med den siffran har väl jobbat med väg och järnväg i runt 40år.
Sen har jag inga tvivel om att du är kunnig inom mkt.
Men jag har egentligen ingen anledning att misstro kollegan heller så.

Här i Övik drog man om E4 längs en "vanlig" landsväg. Förvisso 90km/h väg men motsvarande i söder kanske varit 80 eller 70? I alla fulla fall så på den månad den fick agera E4 blev den verkligen sopslut. Var imponerande faktiskt hur mkt det skiljer.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Sorry, vi är långt från trådens start och egentliga ämne - men jag gillar inte när påstående utan grund blir hängandes utan att någon bemöter dem på ett forum.
Därför får du lite mothugg här - varsågod.

Påståenden i stil med att en lastbil skulle generera vägslitage motsvarande 10,000 personbilar har swischat runt då och då. Senast jag såg det så var för typ 20 år sedan det i någon järnvägstidning.
Det stämmer inte. Det finns inga vettiga belägg eller undersökningar som säger något sådant. Fanns det så kan du ge fan på att trafiken hade beskattas därefter.

Man skulle - med MP-logik, kunna hävda att en personbil har ett (grovt räknat) axeltryck om 750 kg, och eftersom en lastbil (mycket grovt räknat) har 7,5 ton som axeltryck så sliter den 10 gånger så mycket på vägen.
...och eftersom en lastbil har såååå många axlar så sliter den mer på vägen.
Hur många axlar har en lastbil...?
Ett svenskt typiskt fjärrekipage drar en 4-axlad vagn med en 3-axlad bil. 7 axlar.
7 axlar blir då 70 ggr "slitaget" av en personbil - men personbilen har ju 2 axlar...?
Så lastbilen skulle då slita...?

Det går inte att räkna så. En tjälskadad grusväg som skulle klarat 100,000 överfarter med personbilar kan fullständigt ödelagd av en enda lastbilspassage. Sliter då lastbilen 100,000 gånger mer på vägarna generellt?

Självklart inte. Frågan är ohyggligt mycket mer komplicerad än så.

En viktig förutsättning är att vägen är dimensionerad för fordonet. Även om vi nu höjer totalvikten längs vissa vägar, så har vi fortfarande begränsningar i boggivikter och krav på axelspridning som är unika för Sverige.

Men, om ingen kollar vad fordonen verkligen är lastade till?
Om det är fritt fram att bära sig åt som man vill, mer eller mindre, ute på vägen?

De chaufförer som idag står för en stor del av transportarbetet i Sverige har mycket begränsade kunskaper i hur man lastar lagligt. Totalvikt, kanske, har man en liten susning om, men inte hur man fördelar lasten för att köra som det var tänkt.


Visst skulle det vara otroligt mycket billigare att bygga väg som inte tog hänsyn till den tunga trafiken.
Fanns inte lastbilar så skulle vi har råd att bygga mötesseparerat ända in till garageuppfarten - med räcken och annan utrustning som är säkra för alla trafikanter - även motorcyklister.

Eller vänta...? Skulle vi verkligen ha råd med det? Med max 3,5 tons totalvikt på hela vägnätet, hur skulle vår BNP se ut? Vart skulle vårt välstånd komma från?
Jag tar upp det, därför att jag i diskussioner med "vanligt folk" hör att lastbilar inte behövs längre. Det dom beställer på nätet skall i framtiden köras ut med drönare, så lastbilar är passé. I deras värld...


Jag tvivlar inte en sekund på att dagens trafik kunde köra sönder "gamla vägen" i ett nafs när trafiken tillfälligt lades om. Vägar är nämligen färskvara, och när dom byggs så avpassas dom för gällande och väntade krav. Dessutom är vägar komplicerade grejer. En prinsesstårta är en bra jämförelse:

Olika material med helt olika egenskaper skapar tillsammans en vägkropp som gör jobbet som krävs.
Det översta lagret - marsipantäcket är en bra liknelse med bitumenbeläggningen överst.
Den måste vara färsk, elastiskt och följsam för att kunna fungera som det var tänkt.

En gammal, torkad asfaltstopp spricker sönder, initierar sprickor i vägkroppen och släpper ner vatten där det inte skall vara vatten. Vägar måste underhållas för att fungera. Slirar man på underhållet så är man snart ute på ett sluttande plan där kostnaden för att återställa vägen med tiopotens överstiger vad det kostat att hålla den i ordning.

Alltså, att skicka ut dagens 64-tons trafik, men framför allt dagens EU-ekipage med 11,5 tons (lagligt) drivaxeltryck på vägar anlagda med 50-tals krav och inte vettigt underhållna sedan nya vägen öppnades är ett recept för katastrof och alla vet om det. Alla som arbetar med saken.
Det har inte med den tunga trafiken att göra i första hand, det hänger på att vägen inte är lämpad för den sortens trafik vi har idag.

Du kan hälsa din kompis som jobbat i förti år att det verkar varit förgäves. Han synes gå på vilka stötar som helst. En lastbil orsakar självklart inte vägslitage motsvarande 10,000 personbilar. Det är en amsaga.

Jag har arbetat precis lika länge inom transportbranschen, på olika nivåer och intresserar mig både för det makrostora i hur samhället skall lösa sina transportbehov och det microlilla i att leverera godset så alla blir nöjda.

Jag är ingen lastbilslobbyloony. Jag anser att det finns gods och upplägg som bör (fortsätta) gå på järnväg, och att det möjligen kan finnas en smal rännil med landsvägstransporter som effektivt borde kunna överföras till järnväg. Hindret för att göra så är sällan skatter eller avgifter. Det är järnvägens egen rigiditet, fantasilöshet och ovilja att möta kundernas behov som är järnvägens problem.
En himla massa utomstående vill se mer gods på järnväg. Dock inte vi som måste brottas med järnvägen på daglig basis...

Så, hur mycket sliter en lastbil på vägen.
Säg det. Här är en färsk, mycket intressant utredning, gjord av WSP:

http://www.akeri.se/sites/default/f...gd_-_orsaker_och_kostnader_rev_2016-09-27.pdf

Notera att den är beställd av branschen, och tar upp den då kommande totalviktshöjningen till 74 ton.
Man måste alltså läsa noggrant och göra egna reflektioner - men det finns mycket intressant att hämta för den som vill vara med i debatten.

Så, hur ligger vi till på vägslitaget personbil kontra lastbil enligt denna utredningen?

Sammantaget kan man säga att i Sverige sliter 16 personbilar tillsammans lite mer på vägbanan,
än vad en tung lastbil gör.

http://www.akeri.se/sites/default/f...gd_-_orsaker_och_kostnader_rev_2016-09-27.pdf


Hoppsan!? Uttryckt på ett sätt som var lite oväntat, kanske...? :D
Det absoluta svaret? Säkert inte, men trots allt ett belägg för att 1000 mot ett-tesen är nys.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
notrightrider skriver
Påståenden i stil med att en lastbil skulle generera vägslitage motsvarande 10,000 personbilar har swischat runt då och då. Senast jag såg det så var för typ 20 år sedan det i någon järnvägstidning.
Det stämmer inte. Det finns inga vettiga belägg eller undersökningar som säger något sådant. Fanns det så kan du ge fan på att trafiken hade beskattas därefter.

Du har missat att det viktigaste i politik är att bli vald. Allt annat är underordnat i politikernas agenda.
Se på något vi alla har aktuellt, omsvängningen i flyktingfrågan hösten 2015.
Från inga problem i september 2015 till stopp för mer än 90% av strömmen av asylsökande i december.

Jag kan ge ett annat exempel från jobbet med kylanläggningar. När det står klart att Freonerna hotar ozonskicktet så beslutar man begränsa användningen av köldmedier i köldmediesystem i Sverige. Köldmediesystem är sammankopplade delar där köldmedium cirkulerar. Köldmedium ett medium avsett användas i köldmediumsystem.
Låter bra Va?
Kruxet är att med detta påverkar inte Birgitta Dahl (s) industrin i Sverige. Freonerna används till 80 % i industrin (där (s) har sina väljare) som tvättvätska eller för att skumma paneler, madrasser, polystyren och liknande.
Endast 20 % används i köldmediesystem.
Så det låter som man gör något bra medan man i själva verket skiter i 80% av användningen och bara ställer till strul för t.ex. butiker och kylfirmor (få (s) väljare bland egenföretagare).
Det här betyder att medan man måste vara ackrediterat kylföretag kontrollerat av SWEDAC på den här tiden för att handla köldmedium R134a på Kylma eller någon annan kylgrossist så kan du och jag handla R134a på Biltema för att använda som kylspray. Och spruta rätt ut i luften !
Vad det gäller slitaget på vägarna har jag vad jag minns sett att 90 % av vägslitaget i Norge kom från den tunga trafiken (troligen i Aftenposten).
Och personligen förundrade det mig att när jag bodde i Malmö och man talade om dubbdäckens slitage på vägarna så såg gatorna i Malmö helt OK ut.
Med undantag för många busshållplatser där det var djupa spår i asfalten efter hjulen.
Varför beskattar man inte den tunga trafiken ?
Jo för i ett enda slag skulle skogsindustrin i Sverige slås ut genom internationell konkurrens. För den är helt beroende av billiga transporter. Och skogsindustrin är en av få verksamheter som ger ett Nettoöverskott genom exporten.
Bilindustrin exporterar mera. Men Nettoöverskottet är lågt pga nästan lika stor import av komponenter till bilarna.

Det här är inte unikt. Se bara på elräkningen. Moms och energiskatt är tillsammans större än priset på strömmen.
Tror du att svensk industri också betalar energiskatt och moms som du och jag.
Och klarar konkurrensen. ?

Eller ta försvaret. Materialkostnaden i det svenska försvaret är 4 till 5 gånger så stor för en svensk soldat jämfört med en västtysk soldat.
Pengarna för svensk materiel till försvaret är kort och gott industristöd.
Och ska det kallas försvar ? Namnet är ju insattsförsvar, dvs ett försvar gjort för att deltaga i krig runt omkring i världen. På överste James Forsyth sida.
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men nu är vi där igen:

Vad det gäller slitaget på vägarna har jag vad jag minns sett att 90 % av vägslitaget i Norge kom från den tunga trafiken (troligen i Aftenposten).

"Har sett" / "en arbetskamrat säger"
Folk har hört så mycket och antar ändå mer.
Hur ligger det till egentligen...?



Och personligen förundrade det mig att när jag bodde i Malmö och man talade om dubbdäckens slitage på vägarna så såg gatorna i Malmö helt OK ut.
Med undantag för många busshållplatser där det var djupa spår i asfalten efter hjulen.

...åsso lite anekdoter på det.

Dubbdäcksanvändningen i Malmö är inte speciellt omfattande, och blir det spår på busshållplatserna så är det inte så jäkla underligt: hårda inbromsningar, okänslig körning i exaCkt samma hjulspår var tionde minut med för smala däck för att just det valet blir billigast för bussägaren

Tyvärr är det så att om busshållplatserna inte håller, så beror det främst på att man fuskat med underarbete och val av material. Med bättre avpassat underlag och UNDERHÅLL så behöver inte hållplatserna se ut som
hela havet stormar.

Ämnet är såklart forskat ikring:
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8600197&fileOId=8603189




Varför beskattar man inte den tunga trafiken ?

Det där är precis ett sådant påstående som biter sig kvar.
Beskattar man inte den tunga trafiken? Åh Herreguuud! Det är ju helt galet jue!

Det klart man gör! För lite säger en del, för mycket säger andra. "Precis rätt" är det sällan man hör, men kanske är det just så det är.

Är det inte mer upprörande med chaufförer som inte skattar någonstans alls, rullande servicedepåer som underhåller bilarna men inte undergår någon miljökontroll alls i Sverige, hela tankbilsekipage som kör upp oskattad fuldiesel i IBC, slabbtankar bilar här uppe utan att en enda krona kommer in till statskassan och vänder ner igen för att göra om samma vända, vecka efter vecka...?
Jo för i ett enda slag skulle skogsindustrin i Sverige slås ut genom internationell konkurrens. För den är helt beroende av billiga transporter.

Hela skogsnäringen - från inleverering av rundvirke över till transport av massa och sågat är ju något som redan idag framgångsrikt faktiskt går på skenor - där det är lönsamt.

Rucka bara lite, lite på parametrarna så är det plötsligt billigare att pråma över råvaran från andra sidan Östersjön än att inlandstransportera den 10 mil i Sverige.


Nå, jag har sagt mitt här. Vi är långt från ämnet.
Beklagar utsvävningarna.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Själv uppskattar jag utsvävningarna, det är ju kul att ett inlägg ger reaktioner och när ni dessutom håller såväl argumentation som språkbruk på en trevlig nivå så är det både underhållande och lärorikt.
Så för min del (och jag startade ju tråden så jag tar mig friheten att tycka till) så får utsvävningarna gärna fortsätta. :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
notrightrider skriver
Hur ligger det till egentligen...?
Den som söker han finner
http://www.pavementinteractive.org/equivalent-single-axle-load/
Kom fram till att en personbil Två single axel (0,89ton) hade LEF 0,0006
En Traktor(dragbil) med Trailer fick LEF 0,118 + 2,06 + 2,06=4,238 eller 7000 ggr mer än personbilen.
Från 4,45ton framaxel LEF 0,118 , 17,8 ton tandemaxlar LEF 2,06
En lastbil med släp fick LEF 0,118 + 2,06 + 2,06 + 2,06 = 6,298 eller 10500 ggr mer än personbilen.

Eller direkt från källan
The relationship between axle weight and inflicted pavement damage is not linear but exponential. For instance, a 44.4 kN (10,000 lbs) single axle needs to be applied to a pavement structure more than 12 timesto inflict the same damage caused by one repetition of an 80 kN (18,000 lbs) single axle. Similarly, a 97.8 kN (22,000 lbs) single axle needs to be repeated less than half the number of times of an 80 kN (18,000 lbs) single axle to have an equivalent effect.

An 80 kN (18,000 lbs) single axle does over 3,000 times more damage to a pavement than an 8.9 kN (2,000 lbs) single axle (1.000/0.0003 ˜ 3,333).
A 133.3 kN (30,000 lbs) single axle does about 67 times more damage than a 44.4 kN (10,000 lbs) single axle (7.9/0.118 ˜ 67).
A 133.3 kN (30,000 lb) single axle does about 11 times more damage than a 133.3 kN (30,000 lb) tandem axle (7.9/0.703 ˜ 11).
Heavy trucks and buses are responsible for a majority of pavement damage. Considering that a typical automobile weighs between 2,000 and 7,000 lbs (curb weight), even a fully loaded large passenger van will only generate about 0.003 ESALs while a fully loaded tractor-semi trailer can generate up to about 3 ESALs (depending upon pavement type, structure and terminal serviceability).
Och missa inte det snygga fotot på bussen längre ner på sidan med bildtexten
Likely cause of increased ESALs: increased bus traffic.
Här trampar vi på ytterligare en öm tå i Sverige.
Allmännyttans bussar i kollektivtrafiken kör sönder vägarna mer än personbilar !
En buss med ca 6,2 ton på framaxeln och 8,9 ton på bakaxeln får LEF 0,399+1,4=1,799
dvs det fodras 3000 personbilar för åstadkomma samma vägslitage som en buss !

notrightrider skriver
Hela skogsnäringen - från inleverering av rundvirke över till transport av massa och sågat är ju något som redan idag framgångsrikt faktiskt går på skenor - där det är lönsamt.

Självklart !
Men hur kommer rundvirket till träindustrin ?
Ja är det inhemskt virke så kommer det på lastbil. I Sundsvall där jag varit mycket fanns tom Timmervägen i folkmun. Det var den väg där timmerbilarna från västra Sverige på E14 strax före Sundsvall vek av på avfarten upp mot Bergsåkers travbana för att sedan fortsätta NV om Sundsvall och komma ut på E4 vid Birsta köpcentrum på sin väg till massaindustrin i Timrå.

Och när jag pendlar till Skåne så är ju timmerbilarna ett litet inslag i övrig lastbilstrafik på E6.

Men för att ta ner diskussionen till den nivå vi alla klarar.
Jag tar ett exempel du har köpt ett torp 200meter från allmän väg. Dit går väg. Inga problem köra med personbil, det finns bro över diket. Nu vill du bygga hus. Byggaren säger huset kommer med lastbil och man använder en 60tons kran för få alla delar på plats. Vad kommer det kosta anpassa väg och bron över diket för lastbil och kranbil ?

När man ser ett sådant exempel så är det lätt förstå att väg för tung trafik kostar pengar.

Hur skulle kostnaden för broar och väg se ut om tyngsta fordon var 3,5 tons lastbil.
Axeltryck max 2 ton istället för dagens max 10 ton ?
Och varför tillåter Sverige och Finland de största ekipagevikterna i hela Europa ?
74 ton. Jo för att skydda träindustrin.
http://74ton.nu/74-ton-forbattrar-trafiksakerheten/barighet/

Och varför är max ekipage vikt i USA 36 ton.
Varför går 60% av godset på järnväg i USA ? Ett exempel där man tom diskuterar dubbeldäck jämfört med breda (billigare gissar jag) enkeldäck på hjulaxlarna.
http://www2.ku.edu/~iri/publications/HighwayDamageCosts.pdf

notrightrider skriver
Är det inte mer upprörande med chaufförer som inte skattar någonstans alls, rullande servicedepåer som underhåller bilarna men inte undergår någon miljökontroll alls i Sverige, hela tankbilsekipage som kör upp oskattad fuldiesel i IBC, slabbtankar bilar här uppe utan att en enda krona kommer in till statskassan och vänder ner igen för att göra om samma vända, vecka efter vecka...?

Håller med, en kollega född i sydeuropa, berättar att tekniken är 3 körkort och 3 färdskrivareskivor . När han kört sina timmar så är det bara byta skiva i färdskrivaren och tänka på att visa rätt körkort vid kontroll. Kan det gå till så ?
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top