Notnightrider:
Ja kollegan med den siffran har väl jobbat med väg och järnväg i runt 40år.
Sen har jag inga tvivel om att du är kunnig inom mkt.
Men jag har egentligen ingen anledning att misstro kollegan heller så.
Här i Övik drog man om E4 längs en "vanlig" landsväg. Förvisso 90km/h väg men motsvarande i söder kanske varit 80 eller 70? I alla fulla fall så på den månad den fick agera E4 blev den verkligen sopslut. Var imponerande faktiskt hur mkt det skiljer.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Sorry, vi är långt från trådens start och egentliga ämne - men jag gillar inte när påstående utan grund blir hängandes utan att någon bemöter dem på ett forum.
Därför får du lite mothugg här - varsågod.
Påståenden i stil med att en lastbil skulle generera vägslitage motsvarande 10,000 personbilar har swischat runt då och då. Senast jag såg det så var för typ 20 år sedan det i någon järnvägstidning.
Det stämmer inte. Det finns inga vettiga belägg eller undersökningar som säger något sådant. Fanns det så kan du ge fan på att trafiken hade beskattas därefter.
Man skulle - med MP-logik, kunna hävda att en personbil har ett (grovt räknat) axeltryck om 750 kg, och eftersom en lastbil (mycket grovt räknat) har 7,5 ton som axeltryck så sliter den 10 gånger så mycket på vägen.
...och eftersom en lastbil har såååå många axlar så sliter den mer på vägen.
Hur många axlar har en lastbil...?
Ett svenskt typiskt fjärrekipage drar en 4-axlad vagn med en 3-axlad bil. 7 axlar.
7 axlar blir då 70 ggr "slitaget" av en personbil - men personbilen har ju 2 axlar...?
Så lastbilen skulle då slita...?
Det går inte att räkna så. En tjälskadad grusväg som skulle klarat 100,000 överfarter med personbilar kan fullständigt ödelagd av en enda lastbilspassage. Sliter då lastbilen 100,000 gånger mer på vägarna generellt?
Självklart inte. Frågan är ohyggligt mycket mer komplicerad än så.
En viktig förutsättning är att vägen är dimensionerad för fordonet. Även om vi nu höjer totalvikten längs vissa vägar, så har vi fortfarande begränsningar i boggivikter och krav på axelspridning som är unika för Sverige.
Men, om ingen kollar vad fordonen
verkligen är lastade till?
Om det är fritt fram att bära sig åt som man vill, mer eller mindre, ute på vägen?
De chaufförer som idag står för en stor del av transportarbetet i Sverige har mycket begränsade kunskaper i hur man lastar lagligt. Totalvikt, kanske, har man en liten susning om, men inte hur man fördelar lasten för att köra som det var tänkt.
Visst skulle det vara otroligt mycket billigare att bygga väg som inte tog hänsyn till den tunga trafiken.
Fanns inte lastbilar så skulle vi har råd att bygga mötesseparerat ända in till garageuppfarten - med räcken och annan utrustning som är säkra för alla trafikanter - även motorcyklister.
Eller vänta...? Skulle vi verkligen ha råd med det? Med max 3,5 tons totalvikt på hela vägnätet, hur skulle vår BNP se ut? Vart skulle vårt välstånd komma från?
Jag tar upp det, därför att jag i diskussioner med "vanligt folk" hör att lastbilar inte behövs längre. Det dom beställer på nätet skall i framtiden köras ut med drönare, så lastbilar är passé. I deras värld...
Jag tvivlar inte en sekund på att dagens trafik kunde köra sönder "gamla vägen" i ett nafs när trafiken tillfälligt lades om. Vägar är nämligen färskvara, och när dom byggs så avpassas dom för gällande och väntade krav. Dessutom är vägar komplicerade grejer. En prinsesstårta är en bra jämförelse:
Olika material med helt olika egenskaper skapar tillsammans en vägkropp som gör jobbet som krävs.
Det översta lagret - marsipantäcket är en bra liknelse med bitumenbeläggningen överst.
Den måste vara färsk, elastiskt och följsam för att kunna fungera som det var tänkt.
En gammal, torkad asfaltstopp spricker sönder, initierar sprickor i vägkroppen och släpper ner vatten där det inte skall vara vatten. Vägar måste underhållas för att fungera. Slirar man på underhållet så är man snart ute på ett sluttande plan där kostnaden för att återställa vägen med tiopotens överstiger vad det kostat att hålla den i ordning.
Alltså, att skicka ut dagens 64-tons trafik, men framför allt dagens EU-ekipage med 11,5 tons (lagligt) drivaxeltryck på vägar anlagda med 50-tals krav och inte vettigt underhållna sedan nya vägen öppnades är ett recept för katastrof och alla vet om det. Alla som arbetar med saken.
Det har inte med den tunga trafiken att göra i första hand, det hänger på att vägen inte är lämpad för den sortens trafik vi har idag.
Du kan hälsa din kompis som jobbat i förti år att det verkar varit förgäves. Han synes gå på vilka stötar som helst. En lastbil orsakar självklart inte vägslitage motsvarande 10,000 personbilar. Det är en amsaga.
Jag har arbetat precis lika länge inom transportbranschen, på olika nivåer och intresserar mig både för det makrostora i hur samhället skall lösa sina transportbehov och det microlilla i att leverera godset så alla blir nöjda.
Jag är ingen lastbilslobbyloony. Jag anser att det finns gods och upplägg som bör (fortsätta) gå på järnväg, och att det möjligen kan finnas en smal rännil med landsvägstransporter som effektivt borde kunna överföras till järnväg. Hindret för att göra så är sällan skatter eller avgifter. Det är järnvägens egen rigiditet, fantasilöshet och ovilja att möta kundernas behov som är järnvägens problem.
En himla massa utomstående vill se mer gods på järnväg. Dock inte vi som måste brottas med järnvägen på daglig basis...
Så, hur mycket sliter en lastbil på vägen.
Säg det. Här är en färsk, mycket intressant utredning, gjord av WSP:
http://www.akeri.se/sites/default/f...gd_-_orsaker_och_kostnader_rev_2016-09-27.pdf
Notera att den är beställd av branschen, och tar upp den då kommande totalviktshöjningen till 74 ton.
Man måste alltså läsa noggrant och göra egna reflektioner - men det finns mycket intressant att hämta för den som vill vara med i debatten.
Så, hur ligger vi till på vägslitaget personbil kontra lastbil enligt denna utredningen?
Sammantaget kan man säga att i Sverige sliter 16 personbilar tillsammans lite mer på vägbanan,
än vad en tung lastbil gör.
http://www.akeri.se/sites/default/f...gd_-_orsaker_och_kostnader_rev_2016-09-27.pdf
Hoppsan!? Uttryckt på ett sätt som var lite oväntat, kanske...?
Det absoluta svaret? Säkert inte, men trots allt ett belägg för att 1000 mot ett-tesen är nys.