Old Badger
SportHojsentusiast
Tänkte samma sak. Tåg är något som går efter tidtabell. När jag jobbade åt Banverket för 20 år sedan hette det mesta annat vagnuttagning har jag för mig. Har säkert bytt namn.
Japp, det heter spärrfärd...
Tänkte samma sak. Tåg är något som går efter tidtabell. När jag jobbade åt Banverket för 20 år sedan hette det mesta annat vagnuttagning har jag för mig. Har säkert bytt namn.
Nu är ju tanken med elvägar inte så dum som den kan verka från början. Elmotorn är ju bättre än förbränningsmotorn alla dagar i veckan.
Sen att den har tekniska svårigheter att överkomma är ju helt klart.
View attachment 439969
Mera om projektet finns här:
https://eroadarlanda.se
View attachment 439968
Måndag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotornMen varifrån kommer elen ? På 1990-talet kom det en annons i tidningen. "Ska vi släcka ljuset 21:00 Eller importera smutsig kolkraft ? Eller byta till lågenergilampor ?"
Bland dom som stod bakom annonsen var Energimyndigheten.
Hur gick det nu med det här. Jo våra politiker tyckte att så kan vi inte ha det. El i Sverige kommer inte från kolkraft. Man beslöt med ett politiskt penndrag avskaffa begreppet marginalel. För det spelar ingen roll ifall Sverige importerar kolkraft eller exporterar kärnkraft (som bidrar till att släcka kolkraftverk).
Miljöpåverkan blir densamma.
Och vattenfalls fina kolkraftverk i Tyskland, numera sålda, ja för konsumerad el i våra vägguttag med överföringsförluster ca 2kg CO2/kWh.
Men efter Barsebäcks stängning visade man på Julen efteråt på TV ett program från Danmark. Från kolkraftverk som dragits igång för export till Sverige. Det var Danmarks sämsta kolkraftverk som användes för exporten till Sverige. Varför de sämsta?
Jo det fick jag förklarat att en tjänsteman på Energimyndigheten:
För att underlätta handeln med el i EU behöver CO2-utsläpp för el som går på export inte redovisas. Bara CO2-utsläpp för el som används internt. Så dom bästa kolkraftverken används för inhemsk konsumption och dom sämsta med mest CO2 utsläpp / KWh för export !
Elmotorer är bättre än förbränningsmotorer skriver du.
Därför var det för mig en överaskning att läsa i ett Miljötält på Roskildefestivalen i början av 1990-talet att det var lägre CO2-utsläpp från en bilresa i Danmark än samma resa med tåg.
Det är bekvämt åka tåg men på grund av att elen kom från danska kolkraftverk så gav bilresan mindre växthuseffekt än tågresan.
Chockerande för en svensk ! Som alltid fått motsatsen itutat !
Nu är ju tanken med elvägar inte så dum som den kan verka från början. Elmotorn är ju bättre än förbränningsmotorn alla dagar i veckan.
Sen att den har tekniska svårigheter att överkomma är ju helt klart.
Skena i metall i vägen och el i den är ju två ganska stora
Elen ligger ju i en skena nedsänkt i spåret vi ser på vägen. Dvs. det skall inte vara så enkelt att komma åt och peta på den även om man är där på den.
Spänningen låg väl på 800 V Tyckte jag att jag läste.
Den är spänningsatt i sektioner. Så inte matning från ena änden till andra.
Plogning av den sker med en släpsko som sänks ned i skenan. Finns även en värmeslinga i skenan.
Vatten dräneras bort med hjälp av dränering på sektionerna.
Grus och skräp tas bort av fordonen som använder skenan. Då släpskon får upp dem när den passerar.
Fordon som utnyttjar den har en nedfällbar släpsko som automatiskt håller sig på skenan. Den fälls upp när man lämnar skenan, t.ex. omkörning.
View attachment 439969
Mera om projektet finns här:
https://eroadarlanda.se
Jag är mest fundersam till att man lägger en metallskena mitt i vägen. Visst den ser ut att ha lite hål i sig och att dessa kanske ger lite mera grepp än ren metall. Men att den ligger mitt i körfältet gör att man som hojåkare får en hal yta mitt i ens körbana.
Regnar det så är den hal oavsett om den har hål eller ej. Är det lite vägdamm på den och regnar så är det ännu värre.
View attachment 439968
Är det därför som elbilarna är i majoritet på svenska vägar?...Elmotorn är ju bättre än förbränningsmotorn alla dagar i veckan...
Hehe, du får nog läsa på lite om elmotorer och förbränningsmotorer. Elbilarna dominerade vägarna till 1915-talet. Då tog oljan över.Är det därför som elbilarna är i majoritet på svenska vägar?
Och om ett elbolag tillverkar el genom att förbränna små sälungar så kan man ju sluta köpa el därifrån om det stör en.
Nätavgifter....Det där är ett dj*vla aber.Kan vara svårt, speciellt när ett statligt bolag i princip har monopol på nätunderhållet.
Betalar man inte fakturan så blir det mörkt.
Nätavgifter....Det där är ett dj*vla aber.
Har själv Eon som äger nätet här. De vill, i år, framtidssäkra sina elnät enligt brevet jag fick och därmed höja nätavgiften med X%. Dvs. månadsavgiften för att bruka deras elnät blir alltså 550 SEK
Sen tillkommer ju allt annat och själva elen.
Fast det där är lite av en lögn varför de höjer avgiften.
Till Dagens Industri anger de följande orsak till höjningen:
"Högre nätavgifter, underhållsarbete vid bolagets kärnkraftverk som dragit ut på tiden och ökade kostnader för förvärv är de förklaringar som bolaget uppger"
Så skulle något bolag, som eldar sälungar, erbjuda mig ett helt eget nät med 99 SEK i nätavgift så skulle jag nog fan nappa på det......
Måndag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Tisdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Onsdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Torsdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Fredag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Lördag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Söndag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Så ja, alla dagar i veckan
Måndag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Tisdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Onsdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Torsdag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Fredag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Lördag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Söndag - elmotorn har större verkningsgrad än förbränningsmotorn
Så ja, alla dagar i veckan
Sen har det nog hänt ganska mycket på teknologisidan sen Roskildefestivalen i början på 90-talet
Du pratar teknologi som lanserades för 20 år sen här....Det är 2017 nu. No offencePrecis, det har hänt mycket ! Toyoya Prius kom 1997.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius
En genialisk konstruktion där man utnyttjar elmotorn till att driva bilen under större delen av bränsletestet. Resultat 0,39 Liter/mil.
Och inga problem med räckvidd för man har en bensinmotor driven generator i bilen som laddar ett batteri och batteriet ger ström till elmotorn.
Detta blir den perfekta lösningen:
Bensinmotor driver
Generator som laddar
Batteriet.
Batteriet driver
Elmotorn som driver bilen.
För elmotorn har ju bättre verkningsgrad än förbränningsmotorn alla dagar i veckan.
Du pratar teknologi som lanserades för 20 år sen här....Det är 2017 nu. No offence
Elfördonens stor problem är ju lagringen av energi. Oljedrivna varianternas lösning är ju att ha med sig och elda olja, vilket inte är det mest effektivaste sättet att lösa det.
Med direktdrivning från räls så behöver du ju inte lagra energin. Du kan ta den från elnätet.
Men visst, det finns säkert ganska många kWh som kommer ifrån sämre alternativ än vindsnurror eller vattenkraft. Men det är ju fortfarande bättre, även ur den synvinkeln än att ha med sig och elda olja.
Men köp vindkraftsel då....Tja, men den teknologin är vad som säljs fortfarande. Ja nu kan man skicka in lite ström som kommer från Europas sämsta kolkraftverk i den, alternativt om strömmen inte hamnade i bilen kunde användas för att dra ner lite på effekten i Europas sämsta kolkraftverk. För det är ju dom sämsta som används till el-exporten, se #23.
https://www.toyota.se/nya-bilar/pri...MI5OWJ-qvB1wIVCtwZCh0zpgH9EAAYASAAEgJ0p_D_BwE
Du tror att vindkraftverket börjar snurra lite extra ström när du köper vindkraftel ? Att vattenkraftverket står stilla om ingen köper vattenkraftel ?Men köp vindkraftsel då.... :D
Eller fortsätt att använda bensin som pumpats upp ifrån ett oljefält i Saudiarabien, som sedan raffinerats till bensin, som sedan skeppats med oljetanker till en oljedepo, som sedan fraktats ut till Statoils cistern, som sedan kört ut med lastbil till din mack och som sedan med hjälp av el, från Kolkraftverket du pratar om, pumpats upp till din bil.
We loose either way
Nä och ingenstans i mitt inlägg har jag gett en antydan om detDu tror att vindkraftverket börjar snurra lite extra ström när du köper vindkraftel ? Att vattenkraftverket står stilla om ingen köper vattenkraftel ?
Ledsen att jag måste vara den som berättar det här....Och att det är jultomten som lämnat julklapparna ?
Precis, det har hänt mycket ! Toyoya Prius kom 1997.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius
En genialisk konstruktion där man utnyttjar elmotorn till att driva bilen under större delen av bränsletestet. Resultat 0,39 Liter/mil.
Och inga problem med räckvidd för man har en bensinmotor driven generator i bilen som laddar ett batteri och batteriet ger ström till elmotorn.
Detta blir den perfekta lösningen:
Bensinmotor driver
Generator som laddar
Batteriet.
Batteriet driver
Elmotorn som driver bilen.
För elmotorn har ju bättre verkningsgrad än förbränningsmotorn alla dagar i veckan.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |