Livslängd och tillförlitlighet på KTM 690 SMC-R?

Deranged

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Ort
Svea rike
Hoj
*såld*
no way in hell att en tank till en sketen ktm 690 ska behöva kosta 16k, fan en as nice beater tank till ducce kostar la inte så mycket mer. aja...

Du har rätt och jag har fel, det är inte 16,000 kr utan 16,129 kr. My bad. :rolleyes:

Den är dock en bärande del av hojen men va fan, att ta 1/5 av vad hojen kostar ny är bara löjligt.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Du har rätt och jag har fel, det är inte 16,000 kr utan 16,129 kr. My bad. :rolleyes:

Den är dock en bärande del av hojen men va fan, att ta 1/5 av vad hojen kostar ny är bara löjligt.


Du! Jag har en idé - skit i att köpa en KTM så slipper du oroa dig mer, det verkar bra jobbigt.

Köp en Honda vettja! Elcykel är annars ett alternativ..
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Du har rätt och jag har fel, det är inte 16,000 kr utan 16,129 kr. My bad. :rolleyes:

Den är dock en bärande del av hojen men va fan, att ta 1/5 av vad hojen kostar ny är bara löjligt.

Hur mycket kostar en ny tank till valfri riskokare?
Tror inte att KTM är ensamma med att ta bra betalt för reservdelar. Som exempel fick jag uppgifter om att en ny tank till en Aprilia jag hade skulle kosta ca 40k. Det finns ju en anledning till varför många hojar blir inlösta av FB istället för reparerade.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag är inte löjligt lojal mot något märke, men jag har och har haft ett antal KTM´r ...
Jag har inte putsat ihjäl någon hoj, men har använt dem ganska hårt och vårdat och servat dem efter behov.

Funktionella och bra hojar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag är inte löjligt lojal mot något märke, men jag har och har haft ett antal KTM´r ...
Jag har inte putsat ihjäl någon hoj, men har använt dem ganska hårt och vårdat och servat dem efter behov.

Funktionella och bra hojar.

Inga märkesfanatiker jag heller, men jag har kört KTM ett par år utan större bekymmer.
Blev jag dock tvungen att välja ett märke som ligger mig närmast hjärtat så blir det Aprilia, men jag kör inte på bana så en RSV eller TV4 är bortkastat på mig.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sitter och tittar på reservdelspriser. KTM tar över 16,000 kr för en tank till SMC-R. Låter ju kul med tanke på allt man läst om 690 och tankar som blivit skeva, expanderat eller börjat läcka (all denna skitetanol i bensinen).

Hojar ska hålla. Alla andra märken jag har haft håller år ut och år in så varför inte KTM. Vilka hojar syftar du på?

Man betalar inte 16kkr för en tank. Och när det kommer till reservdelar är KTM betydligt bättre än sina japanska kollegor, både lägre pris men framförallt är det sällan så att man inte säljer reservdelen lös utan krävs att köpa hela enheten. Tex säljs en hel del japanska framgafflar utan bytbar bussning 300kr vilket är en slitdel, istället är det nya gaffelben som gäller.


Om man tänker sig att man vill ha en KTM 690 och tittar runt bland de japanska märkena efter konkurrenter är det påtagligt tomt. Det är i princip Yamaha som säljer XT660R och den är 30kg tyngre och har nästan 20hk mindre.

Alla cyklar innehåller kompromisser och en Yamaha är tung och trött men du kan misshandla den i evighet och det fortsätter att fungera. Vill du ha en hoj med max fun factor får man leva med större servicebehov, du köper ju inte direkt en Honda CRF 450 och väntar dig att den håller i evighet...
 

Deranged

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Ort
Svea rike
Hoj
*såld*
Du! Jag har en idé - skit i att köpa en KTM så slipper du oroa dig mer, det verkar bra jobbigt.

Köp en Honda vettja! Elcykel är annars ett alternativ..

Och du tycker att ditt dryga svar tillför tråden vad? Aha, det ökar din självkänsla. Bra, fortsätt så, du verkar behöva det.

Hur mycket kostar en ny tank till valfri riskokare?

5,600 kr kostar en ny tank med allt (inkl tanklock som KTM tar 1100 kr extra för) till min förra hoj (Suzuki) och den är i metall.

Man betalar inte 16kkr för en tank. Och när det kommer till reservdelar är KTM betydligt bättre än sina japanska kollegor, både lägre pris men framförallt är det sällan så att man inte säljer reservdelen lös utan krävs att köpa hela enheten. Tex säljs en hel del japanska framgafflar utan bytbar bussning 300kr vilket är en slitdel, istället är det nya gaffelben som gäller.

Om man tänker sig att man vill ha en KTM 690 och tittar runt bland de japanska märkena efter konkurrenter är det påtagligt tomt. Det är i princip Yamaha som säljer XT660R och den är 30kg tyngre och har nästan 20hk mindre.

Alla cyklar innehåller kompromisser och en Yamaha är tung och trött men du kan misshandla den i evighet och det fortsätter att fungera. Vill du ha en hoj med max fun factor får man leva med större servicebehov, du köper ju inte direkt en Honda CRF 450 och väntar dig att den håller i evighet...

Tanken kostar 16,000 kr så hur ska man inte lägga den summan om man behöver köpa ny på grund av att den läcker, expanderar eller på annat sätt felar när garantin gått ut. KTM lämnar bara 2 år. Den har också 1000 mil som serviceintervall. Varför ha denna intervall om hojarna alltid går sönder eller inte verkar klara att man kör så som hojmodellen är tänkt. Den är inte tänkt att ligga och puttra runt i 50 km/h utan skall köras hårt.

Yamahan håller inte för att den är tyngre eller har mindre effekt utan för att det är ett kvalitetsbygge. Sökte lite snabbt på XT-forum runt om i världen och det finns hur många som helst som gått flertalet varv runt jorden utan några som helst problem, bara slitdelar bytta.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sitter och tittar på reservdelspriser. KTM tar över 16,000 kr för en tank till SMC-R. Låter ju kul med tanke på allt man läst om 690 och tankar som blivit skeva, expanderat eller börjat läcka (all denna skitetanol i bensinen).

Skevheten har väl mer att göra att man vurpa me hojen än att soppan gjort de....

Har ju sätt på tuben när tanken tagit eld för föraren stegrat över me hojen...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Yamahan håller inte för att den är tyngre eller har mindre effekt utan för att det är ett kvalitetsbygge. Sökte lite snabbt på XT-forum runt om i världen och det finns hur många som helst som gått flertalet varv runt jorden utan några som helst problem, bara slitdelar bytta.

Så du menar på allvar att ett lågt effektuttag och högre marginaler på material INTE leder till högre driftsäkerhet?
Yamaha kommer alltid vara yamaha men du tänker fel.

Du har 2 eller 3 års garanti på en ny VW och det verkar inte hindra människor från att köpa deras bilar.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Yamahan håller inte för att den är tyngre eller har mindre effekt utan för att det är ett kvalitetsbygge.

Nja, nu har du väll ändå jättefel?

Detta gäller de flesta cyklar. En massa effekt i en liten motor sliter. Men det är också det som är en viktig ingrediens när det ska byggas roliga cyklar


Jag tycker att du ska skippa KTM för din egen skull. Du kommer uppenbarligen inte njuta av det.

Och ja, jag har ägt en ny KTM. Saker ramlade av och gick itu. Men det var värt det ändå.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
5,600 kr kostar en ny tank med allt (inkl tanklock som KTM tar 1100 kr extra för) till min förra hoj (Suzuki) och den är i metall.
Åh fan, det var riktigt billigt. Vad är det för modell? Det är ju nästan så att man skulle kunna köpa en sån till något framtida bygge.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nej en KTM har inte lika bra kvalitet som en japsing, den som säger något annat är antingen okunnig eller så ljuger hen för dig.
Har själv haft KTM, dom är förbaskad roliga och brutala att köra.
En vis man sade tidigare i tråden att KTM hojarna har mer effekt och lägre vikt än sina rivaler, där har du även svaret på att det kommer att krångla mer.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
2 eller 5 år garanti har ingen praktisk betydelse. håller det i 2 år håller det antagligen i 5 år.

De sätter längre garantitid för att de skall få serva cykeln längre, -ingen verkstadsservice ingen garanti ....

Honda och Yamaha är bra motorcyklar, -köp en sådan om du sover bättre med en sådan.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Inget fel på 690 ans kvalité utan snarare på ägarnas vanvård. Motorn funnits i snart 10 år och är en beprövad konstruktion.
Fel olja förekommer då den inte ska ha annat än den värmebeständiga 10/60 oljan.
Stånkor mår generellt inte bra av höga varv och med 8000 rpm för länge så kan vipparmarna ge upp.

Sköter du den har du i regel ett problemfritt ägande de första 5000 milen
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Inget fel på 690 ans kvalité utan snarare på ägarnas vanvård. Motorn funnits i snart 10 år och är en beprövad konstruktion.
Fel olja förekommer då den inte ska ha annat än den värmebeständiga 10/60 oljan.
Stånkor mår generellt inte bra av höga varv och med 8000 rpm för länge så kan vipparmarna ge upp.

Sköter du den har du i regel ett problemfritt ägande de första 5000 milen

Klockrent beskrivning....:D
 

Deranged

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Ort
Svea rike
Hoj
*såld*
Inget fel på 690 ans kvalité utan snarare på ägarnas vanvård. Motorn funnits i snart 10 år och är en beprövad konstruktion.
Fel olja förekommer då den inte ska ha annat än den värmebeständiga 10/60 oljan.
Stånkor mår generellt inte bra av höga varv och med 8000 rpm för länge så kan vipparmarna ge upp.

Sköter du den har du i regel ett problemfritt ägande de första 5000 milen

Du påstår att endast 10/60 (syntetisk) ska användas. Konstigt då det står i manualen att även 10/50 (helsyntetisk) kan användas. Konstigt också att alla tankar som sväller, blir skeva, subramar som spricker, motorer som äter olja, motorer som rasar efter 1000 mil, recalls från KTM, KTM som vägrar hjälpa med garantiärenden mm beror på ägarnas vanvård.

Nä, KTM är nog inget för mig. Vill ha kvalité.
 

bloom

Guest
köpte en ny 690 smcr 2013 och körde ca 500 mil, 497 mil på bakhjulet. min drog inte en droppe olja. så jävla nice hoj, sen ville jag ha mer effekt och då vart det 990 superduke, kört ca 600 problemfria mil nu. kanoncykel det med
 

Manchild

Embrace your inner child...
Gick med
10 Apr 2016
Ort
Sverige
Hoj
En sånadäringa orange supermotard
Har kört KTM i snart 10 år och det har aldrig varit några problem. Tar man hand om grejerna så håller det.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top