Livslängd och tillförlitlighet på KTM 690 SMC-R?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Och du tycker att ditt dryga svar tillför tråden vad? Aha, det ökar din självkänsla. Bra, fortsätt så, du verkar behöva det.

Haha,va?!
Om någons svar var drygt så var det väl ändå ditt?

Jag gav dig ett råd, skit i att köpa en KTM - din inställning till fabrikatet kommer göra ett ev. ägande till en mardröm. Du kommer fundera på om grejorna håller, varför den låter si eller så.

Går man liksom in med den inställning du har så bör man naturligt se åt ett annat håll, t ex en Honda eller annan valfri japs.

Du har fått flera vettiga svar från folk som kör KTM, men du fortsätter harva på om samma saker ändå - så move on tror jag är det bästa råd du kan få i tråden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror också att det är det bästa rådet.

Vill man ha fördelarna med KTM och kan leva med nackdelarna, köp KTM.

Kan man inte leva med nackdelarna, köp en annan hoj. Honda/Yamaha är slöare men håller. Köp en sån istället.

Vill man ha en lätt hoj med hög effekt och kan/vill mecka själv, köp en KTM.

Det var samma på 70/80-talet. Antingen köpte man en Honda/Yamaha/Suzuki/Kawasaki - tankade, körde och hade kul.

Eller så köpte man Husqvarna - tankade, körde, meckade, körde, meckade, körde - och vann.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Man undrar varför yamaha inte gör (gjorde) xt660 mer lik ktm 690? Mer effekt lägre vikt. Jag kör själv en xt660 bara för att jag gillar motard-stuket och att yaman doftar mer kvalitet men känner att den är lite för tung och "slö" i gemförelse med ktm eller husa. Japanerna skulle väl kunna göra en kvalitetscykel som kan konkurrera med ktm?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För att då håller den inte = otänkbart enligt japansk filosofi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Du påstår att endast 10/60 (syntetisk) ska användas. Konstigt då det står i manualen att även 10/50 (helsyntetisk) kan användas. Konstigt också att alla tankar som sväller, blir skeva, subramar som spricker, motorer som äter olja, motorer som rasar efter 1000 mil, recalls från KTM, KTM som vägrar hjälpa med garantiärenden mm beror på ägarnas vanvård.

Nä, KTM är nog inget för mig. Vill ha kvalité.

Det är inte jag som påstår utan KTM själva, dom har dessutom rätt. 10/50 oljan funkar men rekommenderar tätare byte.
Tyvärr verkar märkesverkstäder totalt okunniga och häller i något annat, det finns flera exempel på detta. Även ventiljusteringar som ska ingå i service utförs aldrig trots att man tar betalt för detta. Detta beror inte på KTM!

Min erfarenhet av KTM är mycket bra kvalité och service. Dessutom gör dom grymma hojar, 690 är lätt ( ca 150kg) närmare 70 kusar i en högvarvig stånka på 690cc med bra fjädring.

690 SMCR är så nära racing du kan komma i en LV hoj och alternativ med dessa prestanda finns tyvärr inte idag.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Har tagit min 690 till både Norge och alperna. Kommer så att göra igen. Alla hojar har sina barnsjukdomar så även ktm. Känner man till dessa och vidtar åtgärd är det sällan några bekymmer oavsett märke.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man undrar varför yamaha inte gör (gjorde) xt660 mer lik ktm 690? Mer effekt lägre vikt. Jag kör själv en xt660 bara för att jag gillar motard-stuket och att yaman doftar mer kvalitet men känner att den är lite för tung och "slö" i gemförelse med ktm eller husa. Japanerna skulle väl kunna göra en kvalitetscykel som kan konkurrera med ktm?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Enkel matematik. Hög litereffekt ihop med låg vikt är en kombo som innebär minskad hållbarhet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man undrar varför yamaha inte gör (gjorde) xt660 mer lik ktm 690? Mer effekt lägre vikt. Jag kör själv en xt660 bara för att jag gillar motard-stuket och att yaman doftar mer kvalitet men känner att den är lite för tung och "slö" i gemförelse med ktm eller husa. Japanerna skulle väl kunna göra en kvalitetscykel som kan konkurrera med ktm?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tror det är svårt eller snarare omöjligt att tillverka något som kan konkurrera med KTM på hårdvara effekt/vikt/bromsar/fjädring och erbjuda bättre kvalitet och finish i smådetaljerna och samtidigt vara säljbar. Troligen skulle det bli på tok för dyrt och vem är sugen på att köpa en Yamaha XT690RR för 110kkr?
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Då återstår frågan hur KTM kan sälja sin 690 för under 90 000:- ?

Det jag saknar med min 690 nu när jag kör MT09 så saknar jag helt klart dämpningen på ktmen.
Och bromsarna :) Och sitthöjden ;)

Ändå är jag sjukt nöjd med yamman :huvet (nej intalar inte mig själv det för att slippa skämmas)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då återstår frågan hur KTM kan sälja sin 690 för under 90 000:- ?

För att de har betydligt lägre kvalitetskrav än japanerna, mindre marginaler på hållbarhet osv.

Det jag saknar med min 690 nu när jag kör MT09 så saknar jag helt klart dämpningen på ktmen.
Och bromsarna :) Och sitthöjden ;)

Hade den kostat 150' hade du varit nöjd med allt.

Ändå är jag sjukt nöjd med yamman :huvet (nej intalar inte mig själv det för att slippa skämmas)

Yamaha gör bra hojar, du vet vad du får och de fortsätter i allmänhet att leverera år efter år på samma nivå, möjligen en nivå något under vad en KTM gör - första veckan...
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Visst är KTM 690 skit - då köper man ju hellre en Husqvarna 701 det är kvalitet det, håller hur länge som helst! :tungan
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Det var ett jävla gnäll om denna cykel.
Köpte min ny 15 och som många sagt så drar hojen olja i början. Kört över 1000 mil och cykel varit hel felfri, har dessutom slutat dricka olja. Enda nackdel med denna cykel är att den slukar bakdäck:tummenupp
Sluta noja er och köp det hjärtat åtrår
Peace out
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Trådlyft men är lite nyfiken på vad experterna tror om en 690 från 2010 som gått närmare 2500mil ? Törs man handla eller kommer jag bara få bekymmer? Nån som har en 690 med mer än tusen mil?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Trådlyft men är lite nyfiken på vad experterna tror om en 690 från 2010 som gått närmare 2500mil ? Törs man handla eller kommer jag bara få bekymmer? Nån som har en 690 med mer än tusen mil?

Stora bekymret är väl igentligen att den gamla 690 motorn vibrerar noe jävulskt i 80-110km fingrarna på mej domnade bort totalt på 5 mil så jag fick stanna o skaka liv i fingrarna.. Annars är det väl bara vipparmarna som går ned sig.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Min var från 2008. Vibrerar inte påtagligt enligt mig. Kört upp mot 100 mil på en dag. Den hade gått strax över 2000 mil när jag sålde den. 2000 mil utan bekymmer. Saknar den lite då och då.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Motorrad gjorde 5000-milatest på en 690 för ett antal år sedan, osäker på vilken modell men det är ju samma spis. Hursomhelst så var det inga som helst problem. Har själv haft en 690 smc - 08 o saknar den varje dag :Bugar
Såg att någon länkat till testet innan..
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Nya 690 motorn vibrerar inte men den gamla gör der
Jag har ägt både tidig och sen version av 690. Båda vibrerar extremt lite jämfört med 640/660. Med min tidiga 690 så drog jag till och med på långsemester. Det skulle jag aldrig ha gjort med min 640.

Men man kan ju inte jämföra motard med guldvinge...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top