LMS Roadracing SM 18-19:e juni

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Sen är ju förarna väldigt disiplinerade vid gulflagg så jag tycker inte man behöver få panik i ett sånt läge, sen kan det vara obehagligt att var i skottlinje när det kommer hojar farande.

Nähh just det!
Vid gulflagg svängande råder omkörningsförbud. Och att man SKA iaktta försiktighet, och vara beredd att stanna, D.v.s ökad uppmärksamhet och öka marginalerna till medtävlande vid svängande gulflagg för att förhindra fler olyckor. Vi allra flesta som kör har ju OFTAST hjärnan med oss ut när vi kör. Att stå mitt i "graweltrapen" e dj..t spännande minst sagt vill jag lova. Men vi som kör litar på varandra, och vi som både kör och flaggar litar på Er som t.o.m kör SM. Alltså att ni tippar av och blir 100% eller mer genom kurvan, därför går vi ut mitt i skottlinjen och plockar upp och tar undan dina och mina iaf depå-polare. När det kommer ett jon och inte ha koll på verksamheten så blir man onekligen förbannad när man riskerar livet helt gratis. Nästa gång kan det vara DU som behöver hjälp ute i sand fållan. Tänk på det när du passerar GULFLAGGEN

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Det låter riktigt proffsigt, bra jobbat! :tummenupp
..och tack igen :krama

Alx, bra jobbat du med. Låter som att du gjort helt rätt tycker jag.

När vi pratar om just den här incidenten tycker jag att alla ska sluta gnälla. Jag tycker att både funkisrna på posteringen och TL har gjort ett mycket bra jobb! Jag vet själv hur himla svårt det är att stå på postering när det händer nåt, och av vad jag fått höra av denna incident kan jag inte komma på någonting som borde gjorts annorlunda, inte ens med hela facit i hand.
Hurra för proffsiga funktionärer och TL! :banana

Tack från både mej och Junior:Bugar Det e' sånt som gör att VI alla vill "riskera" livet i sandfållan. Men vi vi litar juh på erat GODA omdömme:)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Den informationen jag fick direkt efter olyckan var att de behövde en sjukvårdare. Hade jag fått infon han är medvetslös hade jag tveklöst rödflaggat direkt. Jag försöker alltid få föraren att ligga kvar och känna efter, 125-åkaren som vurpade på start/mål under kvalet är ett skolexempel på hur det ska gå till! :tummenupp

Det är svårt som funktionär på plats att få en överblick på situationen och bedömma vad som bör göras och inte, speciellt när det är två hojar och två förare att hålla reda på. Jag stog i tornet och Andreas låg "gömd" bakom sin hoj vilket gjorde det svårt för mig att se hur det såg ut i esset.

Därför kom rödflaggen ut så sent tyvärr.

Hej Alx och tack för senast. Fin helg, i (ur min synvinkel) ALLA avseenden!:)

Men jag har en fundering. Hur var det med den kortade racedistansen i lördags? Var inte den ett par varv för lång?
Jag har för mig att ett vaflaggat race som återupptas ska kortas med så många varv man kört "för mycket". Det ska alltså inte krävas att man tankar upp innan ett race återupptas.
OM det är så, så borde det återupptagna racet varit 14 varv; under det första racet körde hojarna två varv innan de kom i depå. Därtill blev det ett sightinglap och ett warmuplap extra. Totalt fyra varv mer än on det ordinarie racet körts.
Borde då inte det återupptagna racet blivit 14 varv. Det skulle ju kunna vara så att någon (som till exempel jag) tankar så lite som möjligt och då löper man ju faktiskt risk att få soppatorsk.

Observera att jag inte på något sätt är arg, bara intresserad. :tummenupp

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Hej Alx och tack för senast. Fin helg, i (ur min synvinkel) ALLA avseenden!:)

Men jag har en fundering. Hur var det med den kortade racedistansen i lördags? Var inte den ett par varv för lång?
Jag har för mig att ett vaflaggat race som återupptas ska kortas med så många varv man kört "för mycket". Det ska alltså inte krävas att man tankar upp innan ett race återupptas.
OM det är så, så borde det återupptagna racet varit 14 varv; under det första racet körde hojarna två varv innan de kom i depå. Därtill blev det ett sightinglap och ett warmuplap extra. Totalt fyra varv mer än on det ordinarie racet körts.
Borde då inte det återupptagna racet blivit 14 varv. Det skulle ju kunna vara så att någon (som till exempel jag) tankar så lite som möjligt och då löper man ju faktiskt risk att få soppatorsk.

Observera att jag inte på något sätt är arg, bara intresserad. :tummenupp

Vi kortade racet ett varv efter rödflaggen, i efterhand borde det varit två eftersom vi han ut på ert tredje varv innan vi rödflaggade. Vi ansåg att ni skulle klara distansen eftersom hojarna inte drar lika mycket bensin i regn. Vad jag vet klarade sig alla hojar i mål. Vi ville ge er möjlighet att köra så mycket av racet som möjligt helt enkelt.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vi kortade racet ett varv efter rödflaggen, i efterhand borde det varit två eftersom vi han ut på ert tredje varv innan vi rödflaggade. Vi ansåg att ni skulle klara distansen eftersom hojarna inte drar lika mycket bensin i regn. Vad jag vet klarade sig alla hojar i mål. Vi ville ge er möjlighet att köra så mycket av racet som möjligt helt enkelt.
Det var torrt i lördags ;)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj

Generöst tänkt... men frågan är om det är rätt tänkt? Vad hade hänt om någon fått bensinstopp på sista varvet? Jag anser nog att TL inte ska fatta beslut av generositet utan följa regelboken. Och, som Perra säger, det var ju torrt...

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Det var torrt i lördags ;)

Ber om ursäkt, tankevurpa från min sida...

Racet skulle ha kortats till 12 varv, inget annat. Dock tycks både jag, biträdande TL och tidtagning missat detta. Nu får jag skämmas och skärpa mig till nästa gång. Illa!

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj

Racet skulle ha kortats till 12 varv, inget annat. Dock tycks både jag, biträdande TL och tidtagning missat detta. Nu får jag skämmas och skärpa mig till nästa gång. Illa!

Skämmas tycker jag är att ta i, du/ni gjorde allt annat rätt.:tummenupp

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Generöst tänkt... men frågan är om det är rätt tänkt? Vad hade hänt om någon fått bensinstopp på sista varvet? Jag anser nog att TL inte ska fatta beslut av generositet utan följa regelboken. Och, som Perra säger, det var ju torrt...

Man ska ju ha 2 liter kvar efter målgång och gick det 4-6 liter på racet? Du kunde nästan ha kört ett halvt race extra innan man ska ha fått slut på soppan isf. Sen brukar LMS vara generösa med att låta en tanka om det blir rödflagg. Det gick dom ut med till oss 2005 tex när Sonni vurpade och det blev rödflagg.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet

Alx, om det var det enda beslut av tvivelaktig karaktär, tycker jag Du /Ni (för du hade säkert bra support) ska vara riktigt stolta.. :tummenupp:tummenupp

Antar det var en hel del snabba besluts som togs...

Tycker du gör ett fantastiskt arbete:klappar:klappar

Å med det sagt: Vad tycker du är svårast med att vara TL?

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
Utan stödhjul
Alx, om det var det enda beslut av tvivelaktig karaktär, tycker jag Du /Ni (för du hade säkert bra support) ska vara riktigt stolta.. :tummenupp:tummenupp

Antar det var en hel del snabba besluts som togs...

Tycker du gör ett fantastiskt arbete:klappar:klappar

Å med det sagt: Vad tycker du är svårast med att vara TL?

Kan inte annat än instämma :tummenupp
Lite bilder från Lördagen har jag lagt upp på http://www.rudenvik.se under motorcycle / roadracing

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Man ska ju ha 2 liter kvar efter målgång och gick det 4-6 liter på racet? Du kunde nästan ha kört ett halvt race extra innan man ska ha fått slut på soppan isf. Sen brukar LMS vara generösa med att låta en tanka om det blir rödflagg. Det gick dom ut med till oss 2005 tex när Sonni vurpade och det blev rödflagg.

?????? Förstår inte vad du vill säga med detta inlägget? Tycker du det var bra att reglerna inte följdes eller tycker du inte det?

Nu var det ju inte något problem för mig eftersom jag inte var med på den första starten, men det har flera gånger tidigare varit så att vid målgång har jag kört med lampan för låg bensinnivå tänd. Hade jag då fått köra 4 varv för mycket hade jag kanske fått bensinstopp och säkerligen inte haft de där 2 litrarna kvar i tanken som man ska ha. Och detta för att regelverket inte följs.

Och din kommentar att "LMS brukar vara generösa med att låta en tanka" är också intressant. Ska man ta reda på det i förväg då? Skrevs det ut i tilläggsreglerna? Hur ska jag veta om den "generösa" regeltolkningen görs?

Är inte det enklaste att regler följs? PungT?

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
?????? Förstår inte vad du vill säga med detta inlägget? Tycker du det var bra att reglerna inte följdes eller tycker du inte det?

Nu var det ju inte något problem för mig eftersom jag inte var med på den första starten, men det har flera gånger tidigare varit så att vid målgång har jag kört med lampan för låg bensinnivå tänd. Hade jag då fått köra 4 varv för mycket hade jag kanske fått bensinstopp och säkerligen inte haft de där 2 litrarna kvar i tanken som man ska ha. Och detta för att regelverket inte följs.

Och din kommentar att "LMS brukar vara generösa med att låta en tanka" är också intressant. Ska man ta reda på det i förväg då? Skrevs det ut i tilläggsreglerna? Hur ska jag veta om den "generösa" regeltolkningen görs?

Det är absolut bättre att reglerna följs, därför är jag inte helt nöjd med vårt beslut under ert race. Jag lovar bättring till nästa gång. Självklart ska alla kunna fulfölja racet oavsätt om hojen drar mycket eller lite bensin.

@Benny, det svåraste är att ta beslut som gör att alla blir nöjda och så att det blir så rättvis som möjligt även fast man fortfarande följer reglerna. Sen tycker jag att det är svårt att man känner de flesta som kör vilket gör det jättejobbigt att ta beslut ibland. Att ta snabba och korrekta beslut när någon man känner ligger i en sandfålla och har ont är banne mig inte helt lätt heller...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

Han menar väl att med tanke på regeln om två liter bensin kvar så ska man ha tankat så mycket att du inte kommer få soppatorsk om loppet är två varv längre än beräknat. Du kanske kommer ha lite minre än de stipulerade två liter efter loppet men soppa kommer du ha kvar.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Han menar väl att med tanke på regeln om två liter bensin kvar så ska man ha tankat så mycket att du inte kommer få soppatorsk om loppet är två varv längre än beräknat. Du kanske kommer ha lite minre än de stipulerade två liter efter loppet men soppa kommer du ha kvar.

Jo visst, men då har jag ju inte de två litrarna som jag ju ska ha också...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept