LMS Roadracing SM 18-19:e juni

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ingen kamera på hojen tyvärr, men lite halvspännande och se en hoj komma in mot banan när man ligger mitt i svängen. Hann till och med få nån flashback från superbike-kraschen där 2009. Men allt gick ju fint och snygg uppkörning av Jocke. :yoparty

Mmm.. Galet var det. Märkligt det där hur man får "favoriter" utan egentlig anledning. Har träffats en gång (förmodligen dig med då), då våra kvasi-fruar känner varann.. Och då håller man ju ett extra öga.

Och från första parkett på post 2 i esset var det fan så magen knöt sig där. Såg framför mig hur det blev masskrasch och katastrof. Som sagt, grymt imponerad av alla berörda (alla utan de 2 som hann före alltså :))

EDIT: Det var meningen att citera Fredrik, inte Samuel W..

Fredrik_H skrev:

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Roffe byter nog gärna en bild mot en kopp kaffe i depån vid lämpligt race. Bilden på Macke blev riktigt bra!

Ja, dem blev grymt bra!! Vilken jävla skärpa!!! :tummenupp

En kopp? Han får en hel jäkla termos när han sticker in näsan i tältet och presenterar sig nästa gång! :D

Kan man få tag på den i full upplösning på nåt sätt?

Han hade tagit bilder förr! Grym kvalité på dem :tummenupp

Tror Macke kan tänka sig att sälja ena njuren för bakhjulsbilden :D
(Jag hade iaf gjort det....)

Ha ha ha! Jaaa... :D

Last edited:

Rullefull

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Bojsänke+ Äventyrare
Ja, dem blev grymt bra!! Vilken jävla skärpa!!! :tummenupp

En kopp? Han får en hel jäkla termos när han sticker in näsan i tältet och presenterar sig nästa gång! :D

Kan man få tag på den i full upplösning på nåt sätt?

Ha ha ha! Jaaa... :D

Visst kan man det:) Pm:a.
Gjorde en mycket summarisk genomgång i lördags kväll så ska kolla om det finns mer av intresse.
Har en hel del på de andra klasserna ochså./Roffe

Han hade tagit bilder förr! Grym kvalité på dem :tummenupp

Tror Macke kan tänka sig att sälja ena njuren för bakhjulsbilden :D
(Jag hade iaf gjort det....)

Tack för det fina omdömet!/Roffe

Last edited:

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana
Du är medveten om att du reste dig upp och mestadels själv, men med lite hjälp av funktionärerna, småsprangstaplade bort till softfenset där du föll ihop? Direkt efter kraschen låg du precis intill banan.

Varför ska det behöva ta så lång tid att få fram rödflagg vid denna typ av olycka?
Hade rödflaggen kommit redan på första varvet hade det ju inte funnits någon anledning att försöka flytta föraren från bankanten...

edit: en fråga - inte kritik

Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Varför ska det behöva ta så lång tid att få fram rödflagg vid denna typ av olycka?
Hade rödflaggen kommit redan på första varvet hade det ju inte funnits någon anledning att försöka flytta föraren från bankanten...

Nu har jag ingen koll på hur tävlingsledningens beslut togs den vid den här olyckan men jag tycker då det är bra att det inte rödflaggas vid varenda vurpa.
Vad jag dock såg var att ambulansen tillkallades ganska omgående och var på plats inom någon minut, innan rödflaggan var uppe.

Enligt vad jag kunde se så kändes det som besluten togs ganska snabbt, men jag var ju bara publik så jag kan ju ha missat något.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC

Har inte någon koll på hur beslutet togs den här gången, men generellt sett händer det ganska mycket väldigt snabbt bakom kulisserna vid en olycka, som man kanske inte uppfattar som åskådare.

Det viktiga i första hand är ju att få en bild av hur det står till med föraren, och snabbt få dit ambulans om det behövs.

Att låta racet fortgå under gulflagg (och vitflagg vid behov) tills man har koll på allt sådant är oftast inget problem, förarna ska kunna undvika hinder även under gulflagg, och som Otto säger så vill man ju inte rödflagga vid varje vurpa.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10

Den informationen jag fick direkt efter olyckan var att de behövde en sjukvårdare. Hade jag fått infon han är medvetslös hade jag tveklöst rödflaggat direkt. Jag försöker alltid få föraren att ligga kvar och känna efter, 125-åkaren som vurpade på start/mål under kvalet är ett skolexempel på hur det ska gå till! :tummenupp

Det är svårt som funktionär på plats att få en överblick på situationen och bedömma vad som bör göras och inte, speciellt när det är två hojar och två förare att hålla reda på. Jag stog i tornet och Andreas låg "gömd" bakom sin hoj vilket gjorde det svårt för mig att se hur det såg ut i esset.

Därför kom rödflaggen ut så sent tyvärr.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Svemo borde kanske diskutera möjligheten för ledaren i loppet att bestämma att det är för farligt att fortsätta? Förarna är ju ofta kompetenta nog att ta ett sånt beslut och de ser ju från första parkett vad som händer.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Går det att ladda hem radiosändningarna ifrån helgen någonstans?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Svemo borde kanske diskutera möjligheten för ledaren i loppet att bestämma att det är för farligt att fortsätta? Förarna är ju ofta kompetenta nog att ta ett sånt beslut och de ser ju från första parkett vad som händer.

Vad menar du att det skulle hjälpa? En förare i racesituation har ingen som helst aning om vad som händer i sandfållan; nåt som ser livsfarligt ut behöver inte vara det och tvärtom. Nej, låt tävlingsledning och funktionärer sköta den biten, de har både kompetensen och informationen, förarna saknar det sistnämnda.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vad menar du att det skulle hjälpa? En förare i racesituation har ingen som helst aning om vad som händer i sandfållan; nåt som ser livsfarligt ut behöver inte vara det och tvärtom. Nej, låt tävlingsledning och funktionärer sköta den biten, de har både kompetensen och informationen, förarna saknar det sistnämnda.
I just det här fallet hade det kanske inte hjälpt men det finns många andra tänkbara situationer där förarna vet mer om läget och kan ta bättre beslut än funktionärer och tävlingsledning. Alla banor är inte lika överblickbara som Sviestad och det kan vara långt mellan posteringarna.

I det aktuella fallet var vi ett par förare som stod kanske 200 meter i från olyckan och samtliga reagerade på att både funktionärer och tävlingsledningen gjorde ett antal fel och att rödflaggen skulle ha kommit ut direkt. Att flytta en skadad förare är fel. Att låta funktionärer och ambulanspersonal jobba helt oskyddat är fel.

Ovanstående är också ett bevis för att TL inte kan fatta beslut annat än på den information de får från funktionärerna så ingen skugga ska falla på Alx.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Att flytta en skadad förare är fel. Att låta funktionärer och ambulanspersonal jobba helt oskyddat är fel.

Dock måste min rapport från sandfållan ge lite beröm åt förarna. Så som jag upplevde det så saktade hela fältet in när de kom på första flygande varvet, tack!

Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Dock måste min rapport från sandfållan ge lite beröm åt förarna. Så som jag upplevde det så saktade hela fältet in när de kom på första flygande varvet, tack!

Var det du som stod och höll i hojen med näsan rakt mot hela fältet? Då är du min nya idol, det såg sjukt läskigt ut. :)

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Jag håller med det mesta som skrivs här.

- Man kan inte rödflagga för varje vurpa.
- Race ska rödflaggas om personal eller andra fordon måste ställas upp där det är sannolikt att de kan bli påkörda.
- Funkisar ska inte släpa bort svårt skadade eller medvetslösa förare.
- Ledare av race ska inte agera funktionär. Däremot är det ju trevligt om alla förare agerar funktionär på träning (åker in i depå och meddelar träningsledare).
- Förare ska slå av på gulflagg. Jag vet att många skiter i det, och det vore både roligt och bra att se bestraffningar för just detta framöver.

Jag har förvisso en liten minneslucka från min vurpa, men jag är som jag sagt tidigare, väldigt nöjd med hjälpen jag fick. Funkisar, tävlingsledningen, ambulanspersonalen, akuten, välkomnandet i depån och alla som undrar hur det står till. Och Lena.

Vad som än skrivs här om min vurpa, så är jag väldigt nöjd och tacksam för all hjälp. Bra jobbat, och tack!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Var det du som stod och höll i hojen med näsan rakt mot hela fältet? Då är du min nya idol, det såg sjukt läskigt ut. :)

Nja, dumt beslut eg. Men jag släpa i hojen medans jag bad en annan funkis hålla koll på när dom kommer runt och skrika om dom inte tydligt slår av redan på rakan (så man hinner springa undan nån meter). Dock tycker jag alla förare, med beröm, sänkte farten så vi slapp ta skydd.

Skälet till att vi (han som hjälpte mig) valde att försöka få undan cyklarna var att en förare stod upp och verkade OK, den andra skrek att han ville bort från banan samtidigt som han började kravla i sanden. Hade Andreas bara klarat sig lite bättre och för egen maskin kunnat ta sig av banan så hade de ju bara blivit två varv med gulflagg och sen race. Men nu gick det ju tyvärr inte så bra, men beslutet att vänta lite med rödflaggan var enligt min (helt okunniga) åsikt helt rätt.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
I just det här fallet hade det kanske inte hjälpt men det finns många andra tänkbara situationer där förarna vet mer om läget och kan ta bättre beslut än funktionärer och tävlingsledning. Alla banor är inte lika överblickbara som Sviestad och det kan vara långt mellan posteringarna.

I det aktuella fallet var vi ett par förare som stod kanske 200 meter i från olyckan och samtliga reagerade på att både funktionärer och tävlingsledningen gjorde ett antal fel och att rödflaggen skulle ha kommit ut direkt. Att flytta en skadad förare är fel. Att låta funktionärer och ambulanspersonal jobba helt oskyddat är fel.

Ovanstående är också ett bevis för att TL inte kan fatta beslut annat än på den information de får från funktionärerna så ingen skugga ska falla på Alx.

Det FINNS redan idag, fanns igår och förrgår och långt före dess en sådan möjlighet för ledaren.

Ledaren räcker upp handen, och vinkar till 2an. Finns nog ingen som skulle vilja åka om de som håller upp handen och sedan gå upp och ta emot ett förstapris.
Har även använts ibland när det börjar regna och tävlingsledningen inte tycker det regnar tillräckligt mycket för avbrott.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nja, dumt beslut eg. Men jag släpa i hojen medans jag bad en annan funkis hålla koll på när dom kommer runt och skrika om dom inte tydligt slår av redan på rakan (så man hinner springa undan nån meter). Dock tycker jag alla förare, med beröm, sänkte farten så vi slapp ta skydd.

Skälet till att vi (han som hjälpte mig) valde att försöka få undan cyklarna var att en förare stod upp och verkade OK, den andra skrek att han ville bort från banan samtidigt som han började kravla i sanden. Hade Andreas bara klarat sig lite bättre och för egen maskin kunnat ta sig av banan så hade de ju bara blivit två varv med gulflagg och sen race. Men nu gick det ju tyvärr inte så bra, men beslutet att vänta lite med rödflaggan var enligt min (helt okunniga) åsikt helt rätt.

Haha, klart det var du! Jag skrek "släpp nu skiten och spring", men inte fan gjorde du det. Mycket spännande, även 200 meter ifrån.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det FINNS redan idag, fanns igår och förrgår och långt före dess en sådan möjlighet för ledaren.

Ledaren räcker upp handen, och vinkar till 2an. Finns nog ingen som skulle vilja åka om de som håller upp handen och sedan gå upp och ta emot ett förstapris.
Har även använts ibland när det börjar regna och tävlingsledningen inte tycker det regnar tillräckligt mycket för avbrott.
Jo, jag har sett det många gånger men då har det varit inskrivet i reglerna att tex ledaren i loppet eller tabellen har rätt att ta ett sånt beslut. Mig veterligen finns ingen sån regel i Sverige och enligt vissa, se ovan, är vi tydligen för inkompetenta för att ta såna beslut.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Den informationen jag fick direkt efter olyckan var att de behövde en sjukvårdare. Hade jag fått infon han är medvetslös hade jag tveklöst rödflaggat direkt. Jag försöker alltid få föraren att ligga kvar och känna efter, 125-åkaren som vurpade på start/mål under kvalet är ett skolexempel på hur det ska gå till! :tummenupp

Det är svårt som funktionär på plats att få en överblick på situationen och bedömma vad som bör göras och inte, speciellt när det är två hojar och två förare att hålla reda på. Jag stog i tornet och Andreas låg "gömd" bakom sin hoj vilket gjorde det svårt för mig att se hur det såg ut i esset.

Därför kom rödflaggen ut så sent tyvärr.

Det var jag som pratade med dig över radion och det gick cirka 1 minut att greppa läget och se hur allvarligt det är och det är en rimlig tid enligt mig.
Sen är ju förarna väldigt disiplinerade vid gulflagg så jag tycker inte man behöver få panik i ett sånt läge, sen kan det vara obehagligt att var i skottlinje när det kommer hojar farande.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jo, jag har sett det många gånger men då har det varit inskrivet i reglerna att tex ledaren i loppet eller tabellen har rätt att ta ett sånt beslut. Mig veterligen finns ingen sån regel i Sverige och enligt vissa, se ovan, är vi tydligen för inkompetenta för att ta såna beslut.

Helt riktigt, det finns inte i regelboken.
Förarna har sitt ansvar, tävlingsledaren har sitt ansvar. Det som händer när förarna ska ta över tävlingsledarens roll är att vi får anarki. Se vad som hände på Anderstorp i Pro! Där tog förarna makten, och det blev pannkaka av alltihop.
Den enda som kan beordra rödflagg under ett heat är TL. Fler är inte nödvändigt, eller önskvärt. Det handlar inte om kompetens, det handlar om ansvar. Den som är ytterst ansvarig för allt på banan är TL, inte den som leder loppet.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept