LMS Roadracing SM 18-19:e juni

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Det var jag som pratade med dig över radion och det gick cirka 1 minut att greppa läget och se hur allvarligt det är och det är en rimlig tid enligt mig.
Sen är ju förarna väldigt disiplinerade vid gulflagg så jag tycker inte man behöver få panik i ett sånt läge, sen kan det vara obehagligt att var i skottlinje när det kommer hojar farande.

Jag tror säkert att du hade bra koll på vad som känndes säkert för er. Jag hade fått höra på radion om ni ville bryta för att förarna inte respekterade gulflaggen.

Sen vet jag inte om ni uppfattade att Andreas var medvetslös eller inte, jag såg det inte från tornet.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Helt riktigt, det finns inte i regelboken.
Förarna har sitt ansvar, tävlingsledaren har sitt ansvar. Det som händer när förarna ska ta över tävlingsledarens roll är att vi får anarki. Se vad som hände på Anderstorp i Pro! Där tog förarna makten, och det blev pannkaka av alltihop.
Den enda som kan beordra rödflagg under ett heat är TL. Fler är inte nödvändigt, eller önskvärt. Det handlar inte om kompetens, det handlar om ansvar. Den som är ytterst ansvarig för allt på banan är TL, inte den som leder loppet.
Håller med till viss del men TL vet ju inte mer än vad de får reda på från funktionärerna som i sin tur kanske inte ens kör själva och har en susning om tex hur mycket regn som är för mycket för att köra med slicks.

Om jag någon gång är med i tätklungan och ledaren höjer handen och sänker tempot för att det tex har börjat regna kommer jag att göra samma sak och jag förväntar mig att mina medtävlare också gör det. Anarki? Ja, det kanske man kan kalla det men det är våra liv som står på spel där ute.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Håller med till viss del men TL vet ju inte mer än vad de får reda på från funktionärerna som i sin tur kanske inte ens kör själva och har en susning om tex hur mycket regn som är för mycket för att köra med slicks.

Om jag någon gång är med i tätklungan och ledaren höjer handen och sänker tempot för att det tex har börjat regna kommer jag att göra samma sak och jag förväntar mig att mina medtävlare också gör det. Anarki? Ja, det kanske man kan kalla det men det är våra liv som står på spel där ute.

Du har din fulla rätt att göra detta, men du kan inte klaga på följderna av beteendet. Dvs, går du i depå under ett sånt förfarande har du gjort en DNF och kan inte kräva omstart till exempel.

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Du har din fulla rätt att göra detta, men du kan inte klaga på följderna av beteendet. Dvs, går du i depå under ett sånt förfarande har du gjort en DNF och kan inte kräva omstart till exempel.

MEN förarna hjälper ju TL att ta rätt beslut o det snabbt för att spara tid lr? TL + funktionärerna kan ju omöjligt ha 100% koll på fästet runt hela banan, då det oftast är extra snorhalt precis när det börjat regna speciellt på slicks/mönstrat, fråga F.Watz...

Att tidsschemat ska behöva gå före säkerheten (o elitklassen nr.1) på en bana i Swe, är inget annat än totalt feltänk o bakläxa bigtime. Det mest logiska o professionella beslutet hade varit att köra om Pro Sbk allra sist o flyttat ETT Rookie heat till nästkommande SM deltävling, så varför gjordes DET inte?

@Hoztic: Jag pratar om Päron/Anderstorp SM'et.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fast nu pratar vi väl päron och apelsiner? Det är väl grym skillnad på att som förare bryta racet pga att det är för halt och att bryta racet för att man tror sig hinna se hur det har gått för en förare som har gått omkull?

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
MEN förarna hjälper ju TL att ta rätt beslut o det snabbt för att spara tid lr? TL + funktionärerna kan ju omöjligt ha 100% koll på fästet runt hela banan, då det oftast är extra snorhalt precis när det börjat regna speciellt på slicks/mönstrat, fråga F.Watz...

Att tidsschemat ska behöva gå före säkerheten o elitklassen nr.1 på en bana i Swe, är inget annat än totalt feltänk o bakläxa bigtime. Det mest logiska o proffessionella beslutet hade varit att köra om Pro Sbk allra sist o flyttat ETT Rookie heat till nästkommande SM deltävling, så varför gjordes DET inte?

@Hoztic: Sorry, jag pratar enbart om Anderstorp SM'et.

Denna händelse finns en egen tråd om, känns inte relevant i denna diskussion. Att jag tog upp det var bara som ett exempel på hur fel det kan gå när förarna tar makten över TL.

I grunden vad ni säger är alltså att förarna är de som ska bestämma om det ska rödflagas eller ej?
Isåfall behöver vi ingen TL öht, vi kan ju bestämma allt annat också.
Eller så kan vi använda det regelverk som vi enats om iom att vi skriver in oss i tävlingen, dvs vi rättar oss efter Svemos regelverk. I det regelverket är det TL som bestämmer om rödflagg. Inte den som leder. Förarna kan ju ha ett eget intresse av att det blir rödflagg, men TL får väl anses vara opartisk, eller?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
I sak har du helt rätt Humlan, TL är den som ska besluta om rödflagg men tillsammans med förarna kan man kanske hitta en lösning som är bättre än dagens. Det är ingen enkel fråga men det fungerar ju fint i andra länder så varför inte i Sverige?

Och jag får nog backa lite angående krascher! Där ska nog inte förarna avgöra om racet ska brytas eller inte. Det skulle bli väldigt godtyckligt och en del förare skulle garanterat använda det till sin fördel.

@BigRed: Jag tror du saknar en del fakta angående Anderstorp och förarnas agerande där. De skulle ha ställt upp på gridden och där framfört sina åsikter, inte i depån. Hade racet varit i gång hade det varit en annan sak enligt min mening.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
@BigRed: Jag tror du saknar en del fakta angående Anderstorp och förarnas agerande där. De skulle ha ställt upp på gridden och där framfört sina åsikter, inte i depån. Hade racet varit i gång hade det varit en annan sak enligt min mening.

Har man inte rätt att starta racet från depån om man väljer att gå i i depå under warmuplap?

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Har man inte rätt att starta racet från depån om man väljer att gå i i depå under warmuplap?

Jo, problemet är bara att om ingen förare står på gridden kan man inte ge delayed start. Det finns ingen att ge det till, eftersom alla är i depå.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag tror säkert att du hade bra koll på vad som känndes säkert för er. Jag hade fått höra på radion om ni ville bryta för att förarna inte respekterade gulflaggen.

Sen vet jag inte om ni uppfattade att Andreas var medvetslös eller inte, jag såg det inte från tornet.

Nej han såg att ha väldigt ont bara och sen att han ramlade uppfattade jag som att de helt enkelt snubblade. Jag vet inte vem av förarna som kom först på andra varvet men jag både såg och hörde att han lungade ner på tempot.
Jag tyckte allt flöt på bra runt händelsen.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89

På Sviestad så finns det gott om folk som kör bana som jobbar som funktionärer och på varje postering finns en posteringschef som har erfarenhet att bedömma vad som ska ske i olika situationer.
Men låta förare blanda sig i beslut som TL ska ta. Nej.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP

Du får absolut inte blanda ihop "våra" funktionärer på LMS med tex bilfunkisarna på ett STCC!
99% av funkisarna kör någon sorts hoj själv och en väldigt hög procent deltar själva på trafikkörningar och/eller licensträningar.

Nja, att säga att funktionärerna på posteringarna inte kan hjälpa TL att ta ett korrekt beslut har jag väldigt svårt att tro.

Jag har själv suttit där för många år sen och föreslagit rödflagg till TL pga tilltagande regn I TORPARN (torrt på resten av banan) och fått precis den backning och respons som jag idag som förare känner mig trygg med.

TIme for teee off?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Du får absolut inte blanda ihop "våra" funktionärer på LMS med tex bilfunkisarna på ett STCC!
99% av funkisarna kör någon sorts hoj själv och en väldigt hög procent deltar själva på trafikkörningar och/eller licensträningar.
Jag vet Håkan och mina inlägg har inget med just LMS att göra utan är mer förslag i allmänhet :)

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Fast det där stämmer ju inte någonstans om Henrik var en av funkisarna, han förstår väl ingenting om någonting? :va

:D

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Fast det där stämmer ju inte någonstans om Henrik var en av funkisarna, han förstår väl ingenting om någonting? :va

:D

sign0024.gif

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Nu har jag ingen koll på hur tävlingsledningens beslut togs den vid den här olyckan men jag tycker då det är bra att det inte rödflaggas vid varenda vurpa.
Vad jag dock såg var att ambulansen tillkallades ganska omgående och var på plats inom någon minut, innan rödflaggan var uppe.

Enligt vad jag kunde se så kändes det som besluten togs ganska snabbt, men jag var ju bara publik så jag kan ju ha missat något.

Du har helt rätt i vad du tyckte att Du såg... Omedelbart när jag kom fram till Andreas så lyfte jag mina korsade händer över huvet till min närmaste radio som var vid 2:an För jag såg att Andreas låg still och yrade. Min första tanke var att skydda honom så jag tog närmaste hoj och skymde honom( Dumt beslut om det kommer en ny vurpa iof) Men just då ville jag inte att nån annan skulle kunna "rulla" över honom men när jag stog där skrek jag till min PC på #2 om att TL skulle kontaktas för "Rödflaggning" några sekunder senare ser jag röflaggan och loppet avbryts. När jag ropar till bakom varande är ambulans personal redan bakom mig och på väg fram till Andreas. Men jag håller fortfarande hojen som ev. skydd för nu både Andreas och sköterskorna som var MYCKET snabbt på plats och dess utom tycker jag som stog mitt i händelsernas centrum att rödflaggan kom upp hyfsat snabbt. Jag tycker nog att TL ska vänta lite innan rödflagg för att se vi kunde ju lika gärna hunnit få undan allt skrot och ALLA hade hängt TL för att vara för snabba ut med rödflaggan. Tycker nog iaf attt TL ska vänta på begäran om rödflaggning än att ta beslutet själva, å då få skit från förarna.
Jag tycker att ALX tog ett riktigt beslut som väntade några sekunder innan RÖDFLAGGA:tummenupp Bra ALX jag hejjar på dej, å tycker inte du behöver försvara dig för det som hände.

Den informationen jag fick direkt efter olyckan var att de behövde en sjukvårdare. Hade jag fått infon han är medvetslös hade jag tveklöst rödflaggat direkt. Jag försöker alltid få föraren att ligga kvar och känna efter, 125-åkaren som vurpade på start/mål under kvalet är ett skolexempel på hur det ska gå till! :tummenupp

Det är svårt som funktionär på plats att få en överblick på situationen och bedömma vad som bör göras och inte, speciellt när det är två hojar och två förare att hålla reda på. Jag stog i tornet och Andreas låg "gömd" bakom sin hoj vilket gjorde det svårt för mig att se hur det såg ut i esset.

Därför kom rödflaggen ut så sent tyvärr.

Som jag skrev tidigare inget mörker över dig, Du gjorde helt rätt och väntade på mer info. Där du står KAN du inte veta allt, och måste vänta på info från berörd PC

Last edited:

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Var det du som stod och höll i hojen med näsan rakt mot hela fältet? Då är du min nya idol, det såg sjukt läskigt ut. :)

Näeh det var jag, å det var dj..t spännande

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Du har helt rätt i vad du tyckte att Du såg... Omedelbart när jag kom fram till Andreas så lyfte jag mina korsade händer över huvet till min närmaste radio som var vid 2:an För jag såg att Andreas låg still och yrade. Min första tanke var att skydda honom så jag tog närmaste hoj och skymde honom( Dumt beslut om det kommer en ny vurpa iof) Men just då ville jag inte att nån annan skulle kunna "rulla" över honom men när jag stog där skrek jag till min PC på #2 om att TL skulle kontaktas för "Rödflaggning" några sekunder senare ser jag röflaggan och loppet avbryts. När jag ropar till bakom varande är ambulans personal redan bakom mig och på väg fram till Andreas. Men jag håller fortfarande hojen som ev. skydd för nu både Andreas och sköterskorna som var MYCKET snabbt på plats och dess utom tycker jag som stog mitt i händelsernas centrum att rödflaggan kom upp hyfsat snabbt. Jag tycker nog att TL ska vänta lite innan rödflagg för att se vi kunde ju lika gärna hunnit få undan allt skrot och ALLA hade hängt TL för att vara för snabba ut med rödflaggan. Tycker nog iaf attt TL ska vänta på begäran om rödflaggning än att ta beslutet själva, å då få skit från förarna.
Jag tycker att ALX tog ett riktigt beslut som väntade några sekunder innan RÖDFLAGGA:tummenupp Bra ALX jag hejjar på dej, å tycker inte du behöver försvara dig för det som hände.

Det låter riktigt proffsigt, bra jobbat! :tummenupp
..och tack igen :krama

Alx, bra jobbat du med. Låter som att du gjort helt rätt tycker jag.

När vi pratar om just den här incidenten tycker jag att alla ska sluta gnälla. Jag tycker att både funkisrna på posteringen och TL har gjort ett mycket bra jobb! Jag vet själv hur himla svårt det är att stå på postering när det händer nåt, och av vad jag fått höra av denna incident kan jag inte komma på någonting som borde gjorts annorlunda, inte ens med hela facit i hand.
Hurra för proffsiga funktionärer och TL! :banana

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...