LMS RR-Träningar 2008

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har för mig han hette Robert Palmér. Fort gick det i alla fall. Tycker synd om killen med Husan som lät för mycket och tråkigt med Alicias hoj , det var trist. Annars tycker jag det flöt på bra, alla fick köra lika mycket, plus minus två, tre minuter och inte så mycket dötid mellan passen. Kul med så många förare, keep 'em coming!
I c, så han ska leka bott han troligen :)
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Japp, jag fick reda på att jag inte klarade :(
97dB, men då ligger jag på varvstopp så värre blir det nog inte. En db-killer borde kunna fixa den lilla diffen tycker jag.

Vad har du för avgassystem på din hoj?

Jag har hört att 600RR brukar ligga i riskområdet och är lite orolig för min. :gnissla
 

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
ja om man håller balansen med dom ibland vid fet slaid är ju en sak. men har aldrig sett nån som åker med dom i hela tiden..
Om hojen ser ut som vid supermoto race borde man ju få åka med den eller?
för man behöver väl ingen licens för att träna eller?


man ska gå efter RR-reglementet, vilket innebär att man t.ex. ska ha najade bromsar, en båt under hojen och så vidare...
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Jag ljudmätte lite igår på några olika ställen. Några som lät alldelles för mycket valde vi att plocka av banan. Jag han tyvärr inte säga till alla som låg på gränsen, det är jättesvårt att hålla koll på alla och hur mycket dom låter.

De som bad mig kolla fixade jag. Annars låg alla "små räsrar" lite högt och ni som misstänker att ni låter för mycket gör det också.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
ja om man håller balansen med dom ibland vid fet slaid är ju en sak. men har aldrig sett nån som åker med dom i hela tiden..
Om hojen ser ut som vid supermoto race borde man ju få åka med den eller?
för man behöver väl ingen licens för att träna eller?

För att du inte ska åka dit i onödan. Hojen ska överenstämma med reglementet för RR. Dvs båt, najat, vatten i kylaren osv. Licens är självklart ett krav. Fötterna ska vara på pinnarna små avikelser kan vi blunda för men sticker du ut foten in i böj åker du hem. Sen är det bara ljudkravet kvar.:)

Sen skulle jag tippa på att om det blir för många så kommer nog styrelsen att säga i från, men det är ju bara en känsla jag har.


björn
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
En gång för alla. Hur mycket får man låta i förbifart på er träning? Jag har ju en liten racer och fick ett påpekande :)

Och hur mycket får man låta i Anderstorp nu til helgen det står 102/dba, är det i förbifart?

/Pär

Ps. Tack för en kanonrolig premiärtur på er träning. Riktigräser is da shit :yoparty Ds
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Hur mycket får man låta i Anderstorp nu til helgen det står 102/dba, är det i förbifart?

/Pär

Ps. Tack för en kanonrolig premiärtur på er träning. Riktigräser is da shit :yoparty Ds

Det skall vara förbifart ja.

Ps. Hur fort går en riktig räser runt banan, tyckte mig se någon vandra tillbaka? :tungan Ds
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hur fort går en riktig räser runt banan, tyckte mig se någon vandra tillbaka? :tungan


Nu ska jag förklara ett och annat för dig min gode Magnus :mattias Det jag kör är en riktig räser [tm] och dom kräver sin man att styra ;) Det gör jag bland annat genom att trycka med min kroppstyngd på fotpinnarna för snabb och distinkt respons. Nu klarade tyvärr inte ena fotpinnen av att svara upp till min nätta kroppstyngd och vek sig lite, snabbt fixat eftersom med en riktigräser [tm] är det lätt at skruva :fakta

Hur fort gungade du fram då? :tungan

/Sleven
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nu ska jag förklara ett och annat för dig min gode Magnus :mattias Det jag kör är en riktig räser [tm] och dom kräver sin man att styra ;) Det gör jag bland annat genom att trycka med min kroppstyngd på fotpinnarna för snabb och distinkt respons. Nu klarade tyvärr inte ena fotpinnen av att svara upp till min nätta kroppstyngd och vek sig lite, snabbt fixat eftersom med en riktigräser [tm] är det lätt at skruva :fakta

Hur fort gungade du fram då? :tungan

/Sleven

Jag tror att det förhåller sig på detta sätt. En riktig räcer är igentligen otroligt tungstyrd och det moment som krävs för att bryta över den utmattade materialet tills det gav med sig. :tuttar

Förövrigt är min laptimer trasig då den verkar dra sig 1sek / varv.

;)
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det skall vara förbifart ja.

Hmmm som jag förstod det på Alx är det 95dB i förbifart men 102dB vid stillastående mätning. Är du säker Alx? Annars är ju 97 klart inom gränsen. Dessutom ligger jag precis under rödmarkeringen där det mäts på Sviesta, så värre blir det nog inte.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Hmmm som jag förstod det på Alx är det 95dB i förbifart men 102dB vid stillastående mätning. Är du säker Alx? Annars är ju 97 klart inom gränsen. Dessutom ligger jag precis under rödmarkeringen där det mäts på Sviesta, så värre blir det nog inte.

Tilläggsreglerna:

21. Ljudmätning:
Kontinuerlig förbifarts mätningar kommer att ske, under träning och tävling kommer för högt värde medföra
omedelbar svartflaggning. Rörböjar och liknande anordningar behövs inte. 102 db/a

Tolkar det som det enbart är 102db förbifart som kommer mätas.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tilläggsreglerna:

21. Ljudmätning:
Kontinuerlig förbifarts mätningar kommer att ske, under träning och tävling kommer för högt värde medföra
omedelbar svartflaggning. Rörböjar och liknande anordningar behövs inte. 102 db/a

Tolkar det som det enbart är 102db förbifart som kommer mätas.

Det är felformulerat, det är 95 förbifart som gäller och 102 som mäts stillastående.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det är felformulerat, det är 95 förbifart som gäller och 102 som mäts stillastående.

OJ, fel av mig i så fall men borde det inte stå rätt i tilläggsreglerna dvs 95dba förbifart och 102dba stillastående så alla är medvetna om det. Är ju stor skillnad på 95 och 102dba förbifart. Hur många 250R kan hålla sig under 95db alls?
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Det blev ju en kalasträning det där!
Tack för funkisar av alla dess slag och tack för vädret!

Ett litet tips/önskemål till alla träningsdeltagare: Försök betala med jämna pengar! :tummenupp
Träningsansvarige besitter ingen växelkassa och det är jäkligt svårt att växla pengar då!

Syns på tisdag!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Just det, ljudmätning, det utfördes? Fick de som inte klarade reda på det? Jag tänkte att jag skulle fråga efter träningen men det glömde jag av.

Ljudmätning gjordes och de som lät alldeles för mycket plockade vi av så ni som inte blev avplockade ligger under 100 dB i alla fall. Det är svårt ibland också när det kommer stora klungor vem som låter mest men jag är i alla fall förvånad att alla Duccar klarade sig, den värsta låg nog på 94 tror jag... ;)

ja om man håller balansen med dom ibland vid fet slaid är ju en sak. men har aldrig sett nån som åker med dom i hela tiden..
Om hojen ser ut som vid supermoto race borde man ju få åka med den eller?
för man behöver väl ingen licens för att träna eller?

En SuperMoto-räser har inte riktigt samma krav som en RR-hoj - tyvärr - så därför får du låna ett RoadRacing-reglemente för att kolla så allt stämmer. Licens behöver du inte ha utplockad men du måste ha intyg på att du gått licenskurs de senaste fem åren - har jag för mig det är innan det blir ogiltligt. Ljudkravet på stånkan kommer du ha svårast att få igenom, satsa på originalsystem så kommer du förmodligen klara det - min 625:a låter nånstans mellan 80 och 90 dB vid fullgas och högvarv har jag för mig och den har originalpipor.

Sen skulle jag tippa på att om det blir för många så kommer nog styrelsen att säga i från, men det är ju bara en känsla jag har.

Det tycker jag skulle vara lite synd - de passar faktiskt bra i långsamma gruppen, han som var med sist låg inte ivägen för nån och hade absolut inga problem att hålla fötterna på pinnarna och så vidare. Det är ju trots allt en motorcykel och klarar den säkerhetskraven - och ffa ljudkraven! - så är de ju inte ett hot mot någon mer än vad andra hojar är.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det tycker jag skulle vara lite synd - de passar faktiskt bra i långsamma gruppen, han som var med sist låg inte ivägen för nån och hade absolut inga problem att hålla fötterna på pinnarna och så vidare. Det är ju trots allt en motorcykel och klarar den säkerhetskraven - och ffa ljudkraven! - så är de ju inte ett hot mot någon mer än vad andra hojar är.

Håller med... Jag tycker det bara är kul med lite mer blanding av olika typer av hojar... Jag har aldrig fattat varför det gnälls om motarder som kör rr. Det är verkligen inte konstigare än att vissa åker sv650 eller superduke osv..
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Håller med... Jag tycker det bara är kul med lite mer blanding av olika typer av hojar... Jag har aldrig fattat varför det gnälls om motarder som kör rr. Det är verkligen inte konstigare än att vissa åker sv650 eller superduke osv..

Det gnälls inget så länge de följer det enkla reglemente för träningar LMS RR satt upp.

har man ingen "båt" får man inte åka när man kör 4-takt.
Man behöver inte leta i nåt RR reglemente heller utan kan enkelt läsa på LMS hemsida vad som gäller på träningar.

här är länken för den LATE
http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=1&SektId=85

Annars får de köra bäst f*n de vill :D
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Om hojen ser ut som vid supermoto race borde man ju få åka med den eller?
för man behöver väl ingen licens för att träna eller?

Åker du på en SUPERMOTO träning så stämmer det du säger, detta är ROADRACING träningar dock, helt olika discipliner om jag minns rätt?

Läs här vad som gäller på RR träningar (samma sida som tiderna etc står på...)

http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=1&SektId=85

Det står även där att du ska ha gått en RR licenskurs nån gång de senaste fem(5) åren och du ska ha med dig ditt licensintyg för att få träna.

//håkan
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Det tycker jag skulle vara lite synd - de passar faktiskt bra i långsamma gruppen, han som var med sist låg inte ivägen för nån och hade absolut inga problem att hålla fötterna på pinnarna och så vidare. Det är ju trots allt en motorcykel och klarar den säkerhetskraven - och ffa ljudkraven! - så är de ju inte ett hot mot någon mer än vad andra hojar är.

Jag med, jag har varit på moppe sidan i några år nu och försökt att försvara er så gott jag kunnat. Dock, det är RR träning och om det blir 60 sm-moppar på banan kommer det bli problem, där av la jag upp ett varningens finger. Hur mycket jag än tycker om SM-moppar så skulle jag ha svårt för att tex dela upp träningen i 4 grupper pga det skälet.

Jag hoppas att moppe sektionen i LMS får lite fart och sen kan fixa egna träningar och tävlingar för som det är nu ligger den väll i stor sett i dvala vilket är väldigt synd.

björn
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top