LMS RR-Träningar 2008

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag hörde det från flera håll, märkte dock inte av det själv.
Jag hoppas jag inte skrämde någon, men tror jag gjorde mina omkörningar utan större risker och i min bedömning god marginal.

Själv tycker jag att man på träning skall köra om på rakorna, antingen ut ur böjen eller bromsa om in i nästa med god marginal. Ska man om i kurvan får man göra det på utsidan, annars kan man lika gärna vänta. Det är ju ändå bara träning.

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Hmmm...jo jag låg och studerade en helvit Honda med svart/vitt skinnställ(en av två). Hans taktik var att köra som om alla andra vore osynliga in mot apex. Visst...man plockar ju placeringar...men men...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hmmm...jo jag låg och studerade en helvit Honda med svart/vitt skinnställ(en av två). Hans taktik var att köra som om alla andra vore osynliga in mot apex. Visst...man plockar ju placeringar...men men...

Säg till träningsansvarig (mig) om sånt så kan jag ta upp diskussionen. :tummenupp

Problemet med mellangruppen är väl det att det faktiskt är så ojämnt, det finns både nybörjare och rutinerade förare där och en omkörning som nån tycker är skithårig tycker nån annan var med god marginal. I snabba gruppen är (i princip) alla med på spelreglerna och i långsamma gruppen är (i princip) alla nybörjare och har ungefär samma åsikter om vad som är en snygg omkörning. Men som sagt, säg till så kan vi snacka med föraren - trots allt adrenalin är RR-förare faktiskt väldigt resonabla och ödmjuka (i princip)... ;)

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Själv tycker jag att man på träning skall köra om på rakorna, antingen ut ur böjen eller bromsa om in i nästa med god marginal. Ska man om i kurvan får man göra det på utsidan, annars kan man lika gärna vänta. Det är ju ändå bara träning.

Träning är träning inför race... alltid bra med lite närhet till medtävlande! :yoparty

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
F042 by NFR

Tycker inte jag. Du tränar ju för en race situation och då måste man ju kunna träna omkörningar fritt.

Att köra om på utsidan är nog det värsta du kan ge dig på om den som är framför dig glider ut och använder hela banan som man skall göra. Då hamna du i gräset.

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
För min del så är det för det mesta omöjligt att köra om på rakorna på träning då de andra hojarna i regel har mer effekt. Det är väl bara att åka på o hålla sitt spår, då är det väll lugnt....

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Träning är träning inför race... alltid bra med lite närhet till medtävlande! :yoparty

Jo visst är det träning inför tävling, men det innebär ju inte att man kör som att det var ett rejs på varje pass. Kanske var det många i tisdags som just skulle träna på jäkligt tighta omkörningar hela träningen, det förklarar ju saken.

Själv har jag inga problem med tighta omkörningar, men jag skulle bli ganska förbannad om någon kör på mig och säger att han tränar på att krasha. Sånt händer ju också på rejs, så det ska man väl också träna på. :tungan

Vem var de som fotade i torparn.. eller såg jag bara i syne?

Jo visst stod det någon och fotade, men jag såg han i Bergskurvan.
Bilder någon?

Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
För min del så är det för det mesta omöjligt att köra om på rakorna på träning då de andra hojarna i regel har mer effekt. Det är väl bara att åka på o hålla sitt spår, då är det väll lugnt....

Ja det är ett problem. Har man 30-50hp mindre är det i kurvorna det körs om.
Men som sagt, det är inga problem när alla håller sina spår.

Men det måste väl finnas någon som gillar att bli omkörd lite tight, mysigt sådär när det är bra spårval men ändå snudd på närkontakt. Som att bli omkörd och ha bromsbattle ner mot torparn :tuttar ;)

Sålänge det inte chansas vilt för att köra om utan lite sunt förnuft på en träning så är det lugnt för min del. Det är ju träning inför race.

Att vad som är en "ok" omkörning skiljer får man nog acceptera då det är stor blandning på förare. Tycker någon att exempelvis jag gjort något fult under en träning säg gärna till så kan man göra det bättre nästa gång. Tror ingen gör en "ful" omkörning på flit.

Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Men det måste väl finnas någon som gillar att bli omkörd lite tight, mysigt sådär när det är bra spårval men ändå snudd på närkontakt. Som att bli omkörd och ha bromsbattle ner mot torparn :tuttar ;)
Jag tror inte någon gillar att bli omkörd :D . Nä men visst, det är ju det som är tjusningen med RoadRacing att det ska vara tight, tufft men fair. Tycker jag iallafall, annars kan man ju köra vanliga bandagar för allmänheten där det är mer fokus på att snurra runt på banan.

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Jag tror inte någon gillar att bli omkörd :D . Nä men visst, det är ju det som är tjusningen med RoadRacing att det ska vara tight, tufft men fair. Tycker jag iallafall, annars kan man ju köra vanliga bandagar för allmänheten där det är mer fokus på att snurra runt på banan.

Det är faktiskt skönt att bara snurra runt banan :) undrar nu igen varför jag jag inte kör snabbare :näsblod

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Det var en riktigt trevlig träningspremiär för min del i tisdags! :)
(nästa gång ska jag ta med riktiga licensen och träningskortet)
:brynad

Jag filmade lite under träningen, men eftersom jag inte är speciellt nöjd med min körning så lägger jag inte upp filmen utan använder den som läromedel.

Jag upptäckte att bromsvätskan jag bytte till svampade i handtaget efter bara 2 varv :gnissla samt jag är på tok för mesig när jag ska köra om !! :huvet Så ny bromsvätska ska införskaffas i nästa vecka och det ska bli en skärpning vid omkörningarna. :6surkart

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
HJÄLP!!!!!!!!!!!!

När jag kom hem i dag eller nu! Så märkte jag att mitt depåstöd fram inte var i vagnen.

Är till 97,5% säker att jag fick med det hemmåt från tisdags träningen den 17/5 då det inte fanns några grejer kvar där jag stod.

Min fråga är då i fall min granne under tisdagen råkade få med de stödet möjligtvis? de hade en r1:a och en r6:a som inte gick som den skulle (dog på rakorna) eller att jag rent av glömde de och att nån har hittat de?

Depåstödet är rött och man lyfter de under gafflarna.

MVH //Sunkan

Bifogat

• stöd.jpg
    stöd.jpg
    59.1 KB · Visningar: 51

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Själv har jag inga problem med tighta omkörningar, men jag skulle bli ganska förbannad om någon kör på mig och säger att han tränar på att krasha. Sånt händer ju också på rejs, så det ska man väl också träna på. :tungan

hahahahaha, krasha får folk helst göra utan att köra på andra eller ta med sig nån annan i fallet :D

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
jag tar träningen vet dock inte när jag kan vara på plats. sen behöver jag flaggvakter finns det inte tar jag er förare

björn

björn du är kung!
Du kan få låna min hoj på b-räjset som tack, du lär ju hamna i b-final så det är ju inga problem att dela!

Flaggvakt har jag ingen lust att va men jag kan även denna tisdag komma tidigare och plocka undan och fram prylar och annat jävelskap som kan tänkas ligga på banan.
En sak som slog mig förra veckan, hur vet man var 100 och 200m skyltarna ska stå? Borde det inte finnas någon markering i banan? Sist satte jag dom bara där dom låg men det kändes inte riktigt rätt.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
En sak som slog mig förra veckan, hur vet man var 100 och 200m skyltarna ska stå? Borde det inte finnas någon markering i banan? Sist satte jag dom bara där dom låg men det kändes inte riktigt rätt.

Det kommer markeringar där snart så man vet exakt var de ska stå... :tummenupp

Kan tyvärr inte hjälpa dig imorrn Björn, Gustaf måste jobba så han får vara ledig i helgen. Det kan bli en riktigt jäkla lång dag imorrn... :gnissla

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
björn du är kung!

Nää det är jag inte men jag tog den pga att Kobbe bad mig. Det här är sista rycket jag gör för LMS och det är inte mig du/ni ska tacka utan dom andra som har drivit runt det i år. Jag själv har knappt gjort nått. Hoppas bara att det finns folk som vill ta tag i saker nästa år då jag är långt ifrån ensam om att ha gjort sitt.

björn

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...