Lotta ut en hoj via Sporthoj.com?

Lotta ut en båge via Sporthoj.com?

• Antal röstningar
    0

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag känner inte till alla lagparagrafer och sådant, men vad sägs om att lotta ut en sporthoj via Sporthoj.com? T.ex en sprillans ny 06 hoj av ett fabrikat man själv får välja. :) Ja, det innebär ju att det behövs få in minst 135 kkr genom lotteriet. Så till vida att man inte kan få spons på en båge för lotteriets skull. Eller, att det faktiskt kan lottas ut en bättre begagnat båge. Men helt ny är nog attraktivast.

Någon? Lämnar över mikrofonen till er nu :)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Gärna, om jag är garanterad vinst. :D

Skämt åsido, ingen dum idé. Så länge du kan få det att gå ihop ekonomiskt.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Jag var med och försökte göra det en gång med hjälp av Kwakaskaki. Det stöp på att klubben inte fick lotteritillstånd.

Sedan så finns det en problematik i att vinnaren måste betala vinstskatt.

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
..skulle varit kul.
135k på ett lotteri låter lite mycket? Tror det blir bättre om man kör på en begagnad hoj för runt 60k så skulle jag i alla fall tänka mig att köpa.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jocks skrev:
135k på ett lotteri låter lite mycket? Tror det blir bättre om man kör på en begagnad hoj för runt 60k så skulle jag i alla fall tänka mig att köpa.

Nytt ska det vara, då kan jag tänka mig köpa en lott. Nya prylar lockar bättre än begagnade.

Örebros motardklubb lottade ju ut en 525, 1000 lotter á la 200:- tror de fick alla lotter sålda, eller?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag tror det blir svårt att sälja tillräckligt med lotter för att få det att gå runt.

Sen måste du enligt lotterreglerna lotta ut hojen oberoende av hur många lotter du säljer. Så om du bara säljer en lott så måste du ändå lotta ut hojen.

Jag skulle dock köpa minst 1st lott.

edit.. tankefel

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Simp skrev:
Jag tror det blir svårt att sälja tillräckligt med lotter för att få det att gå runt. Om du tar 200 kr per lott så måste du fortfarande sälja 6750 lotter. Det innebär att ca var tredje aktiv sporthoj.com-medlem måste köpa en. Man kanske kan sänka ribban lite och sikta på en hoj för 100k, man får en fin hoj för dom pengarna oxå.

Sen måste du enligt lotterreglerna lotta ut hojen oberoende av hur många lotter du säljer. Så om du bara säljer en lott så måste du ändå lotta ut hojen.

Jag skulle dock köpa minst 1st lott.

Dyr jävla hoj man måste leta upp för 1350000:-

Edit: Hähä, du hann inte editera ;D

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
låter bra, men om man måste betala skatt.. så hell no.. då är det ju ingen vinst.. :kocko

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Swedie skrev:
Jag känner inte till alla lagparagrafer och sådant, men vad sägs om att lotta ut en sporthoj via Sporthoj.com? T.ex en sprillans ny 06 hoj av ett fabrikat man själv får välja. :) Ja, det innebär ju att det behövs få in minst 135 kkr genom lotteriet. Så till vida att man inte kan få spons på en båge för lotteriets skull. Eller, att det faktiskt kan lottas ut en bättre begagnat båge. Men helt ny är nog attraktivast.

Någon? Lämnar över mikrofonen till er nu :)

kolla med supermoto, tror han har koll på det där med lotter och paragrafer

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Hagster skrev:
Nytt ska det vara, då kan jag tänka mig köpa en lott. Nya prylar lockar bättre än begagnade.

Örebros motardklubb lottade ju ut en 525, 1000 lotter á la 200:- tror de fick alla lotter sålda, eller?

gjorde de med resten av de 130 00kr som blev över då??

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
kanske en Cross skulle va lämpligt= betydligt mindre deg

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Alex 6R skrev:

Där var lotterna även tänkta som sponsring till motard banan som dom höll på att bygga, jag köpte en lott man vann tyvärr inte.
Skulle nog köpa en lott om sporthoj.com skulle hålla ett lotteri.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ska det vara, så ska det var en ny hoj....

Frågan är väl bara hur man få ihop det ekonomiskt. Hur många lotter kan man tänkas sälja, och till vilket pris...
Tror inte så många är beredda att betala mer än 100-150:- för en lott, och då måste du ju kränga typ 1000-1500 lotter för att gå jämnt upp..
Vinner man en ny hoj, får man nog bita i det sura äpplet och betala vinstskatten. Finns dock en del sätt att krångla sig ur det det tror jag. Har för mig att det inte är något vinstskatt om det är nån form av tävling, och inget lotteri. Finns nog nån som kan såna lagar bättre kanske.... :hihi

Med lite tur kan du få en slant över också... :tummenupp

Jag skulle nog köpa en lott iaf...

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Alex 6R skrev:
De landade väl i klubbkassan. Det är oftast för att tjäna pengar man anordnar ett lotteri.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
om vi utgår ifrån att vinnaren inte betalar några avgifter så tycker jag lotteriet är en bra ide. Sen har du problemet, för att få sålt tillräckligt många lotter måste du sätta ett rimligt pris på dem så att tillräckligt många köper samtidigt som priset måste vara tillräckligt högt för lotterna så att det täcker summan för hojen. Det är ganska många medlemmar här på forumet och en lott för säg 100-200kr tror jag att många skulle köpa och du kanske lyckas få ihop pengarna på den hojen bara genom medlemmar här på forumet. Sen kan du ju göra reklam på andra forum och även i MC tidningar kanske? men det kostar förståss säkert jättemycket :gnissla.
En tanke var att du kan "prova" genom att lotta ut en billigare hoj. Kanske en motard. :rolleyes: Så får vi se hur det går, lättare att täcka summan för en sådan isf om du ska köpa nytt.
Eh.. lyssna inte på mig. :3freak :gnissla

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
McB skrev:
Och betydligt minde intressant för medlemmarna, samt att det inte har något med siten att göra.

hmmmm sant , betongbarnen har ju bara den lokala sandlådan som redan är reserverad för katten :hihi

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Macke skrev:
Ska det vara, så ska det var en ny hoj....

Frågan är väl bara hur man få ihop det ekonomiskt. Hur många lotter kan man tänkas sälja, och till vilket pris...
Tror inte så många är beredda att betala mer än 100-150:- för en lott, och då måste du ju kränga typ 1000-1500 lotter för att gå jämnt upp..
Vinner man en ny hoj, får man nog bita i det sura äpplet och betala vinstskatten. Finns dock en del sätt att krångla sig ur det det tror jag. Har för mig att det inte är något vinstskatt om det är nån form av tävling, och inget lotteri. Finns nog nån som kan såna lagar bättre kanske.... :hihi

Med lite tur kan du få en slant över också... :tummenupp

Jag skulle nog köpa en lott iaf...
Tydligen är det tvärt om numera (och nu kommer jag ihåg att det var där det stupade för oss)
4. Skatt
Vinst i svenskt lotteri eller på svensk premieobligation är inte skattepliktig enligt inkomstskattelagen (1999:1229). I stället ska anordnaren av lotteriet betala lotteriskatt i den utsträckning som framgår av lagen om (1991:1482) lotteriskatt. Ifråga om vinst i utländskt lotteri och vinst på utländsk premieobligation se www.skatteverket.se.

Till skillnad från vad som gäller för svenska lotterier och premieobligationer är vinster vid pristävlingar i regel skattepliktiga enligt inkomstskattelagen. En pristävling är ett arrangemang som åtminstone delvis bygger på någon form av prestation (jfr 1.4 och 2.1 ovan). Undantag från skatteplikt har gjorts för småvinster i annat än pengar och som inte hänför sig till anställning eller uppdrag. Det vanligaste är vinster vid idrottstävlingar. Sådana vinster är skattefria om de avser rena minnes-föremål, t ex pokaler. För övriga vinster i föremål får värdet inte överstiga 0,03 prisbasbelopp avrundat till närmaste hundratal kronor, vilket motsvarar 1 200 kr.

Tävlingsvinster i övrigt är skattepliktiga och behandlas som vanlig lön. Vinnaren är skyldig att redovisa vinsten i sin självdeklaration och den som betalat ut vinsten är skyldig att lämna kontrolluppgift på vinsten. Utbetalaren av vinsten är också skyldig att betala arbetsgivaravgifter om vinsten överstiger 1 000 kr (alternativt 1 200 kr för vinst i annat än pengar).
http://www.lotteriinsp.se

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...