Luciarappen SVT

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Nej, sant, den indiska Lucian & stjärngossen från Afrika är OK, & det köper jag.
Men inte en rappare från Rinkeby...julkänslan liksom, ja den avtog....:rodnar

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ca 27 minuter in här: http://www.svtplay.se/video/907512/lucia

Min goda mor hade sett det imorse och var... Inte imponerad över det inslaget i ett luciafirande. Själv så har jag varit rätt så insnöad på svensk hiphop, men inte heller jag kunde se något positivt med att en pajas i för stora jeans och bling i öronen kommer in och kör årets mest krystade rap. Det är ju bara... Knas...

Det kanske skulle fungera på en kommunal högstadieskola i förorten. Men klockan 07 på SVT var det väl kanske inte den ljusaste idén jag har varit med om.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ser på skiten just nu och undrar varför i helvete de bjöd in några urkassa jävla Adam Tensta-wannabe´s till en annars jäkligt bra luciakör :mad:

Dottern är helt insnöad på Luciafirande just nu och har kollat både i morse och nu ikväll och vad ska en tvååring tro när de får se nåt sånt där :va

Idioti är vad det är!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja, jag tyckte att lucian inte sjöng nå vidare. Jag förvänta mig ett fantastiskt solo likt "som det ska vara".
:konservativ.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Undrar om just hon blev lucia för att hon var den enda som inte kunde sjunga?

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Jag är inte så haj på rap att jag kan bedöma om den här var kass eller inte, men jag trodde att man redan på 90-talet beslutat att det här med att slänga in en rap aldrig blir bra. Inte ens om tupac hade gjort en comeback från graven hade det lyckats. Men de kanske skulle utöka konceptet då luciaprylen ändå är så mördande tråkig. In flames kunde ha rivit av "hej tomtegubbar", Swedish house mafia kunde ha remixat "midnatt råder", och om sen Magnus Uggla avslutat med "o helga natt" hade man en dundersucce. :va

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
SD-bloggen "Avpixlat" passar såklart på att skriva följande på sin sida:

SVT provocerade tittarna med mångkulturell Lucia och rap på Rinkebysvenska

LUCIAGATE Årets luciafirande har om möjligt varit mer kantat med bisarra inslag än vanligt. De bisarra förbuden och ingreppen i det svenska luciafirandet har nyligen avlöst varandra. Att SVT sin oikofobiska och kulturmasochistiska vana trogen skulle göra våld på luciafirandet borde kanske därför inte komma som någon överraskning. Förbannad kan man dock bli ändå.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...och 2004, när SVT försökte sig på att köra ett klassiskt luciafirande med folkdräkter och äldre jul & luciasånger från hela Sverige så blev ett djävla liv då med..

"Nu rasar upprörda tittare mot SVT.
– Det är skandal. Man ska hålla på traditionerna, säger en upprörd radiolyssnare till Ring P1.

...
...
Självaste lucian, Karin Tenggren, var istället klädd som en lucia från 1860-talets Dalarna, med sockendräkt och en krona gjord av lingonris. Hennes tärnor, eller ”luciakranskullor” som de kallades, var klädda i praktfulla folkdräkter, röda förkläden och utsmyckade folkinspirerade skrudar på huvudet.

När de tågade in i var det heller inte till tonerna av ”Natten går tunga fjät”. 2004 års lussekoncept var ett helt annat.

Musiken från sångerna som sjöngs var folkliga varianter på lucia- och julvisor framförda av viskursen vid Malungs folkhögskola."

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

..Fast från början var rubriken:
"SVT hånar tittarna med kolsvart Lucia och rap på Rinkebysvenska"

...även artikeln som sådan är putsad på grund av medias hets mot sverigevänliga... :rolleyes:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej

LUCIAGATE Årets luciafirande har om möjligt varit mer kantat med bisarra inslag än vanligt. De bisarra förbuden och ingreppen i det svenska luciafirandet har nyligen avlöst varandra. Att SVT sin oikofobiska och kulturmasochistiska vana trogen skulle göra våld på luciafirandet borde kanske därför inte komma som någon överraskning. Förbannad kan man dock bli ändå.

Haha, Avpixlat är ju lite kul att läsa ibland, fast man behöver en skämskudde.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag är så less på att tvångsmatas konstant av PK-maffian...det enda man lyckas med är att boosta SDs röstantal, inget annat. :( Och det är så urbota jävla dumt hela den här cirkusen som pågår...vi kommer ha ett parti med klart otrevliga grundvärderingar med makt att tycka till snart, väldigt snart.

Jo förresten, SVT lyckades totalhaverera luciamorgonen för en annan...rap på rinkebysvenska (saknar bättre uttryck för det) är totalt 180 grader mot vad Luciamorgonen har varit för mig under mina 38 år på den här planeten.

Det är så taffligt och billigt suktande efter PK-poäng att det är bortom tragiskt.

Men det är ju precis som det skall vara i landet mellanmjölk. :zpy

För övrigt, trots att jag är metal-dude, så rullar det hippy-hop (på de flesta dialekter) ibland i lurarna med...men kanske inte i samband med luciafirandet...

/klart less traditions-fanatiker

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vilket jävla skämt..

Hela grejen med luciamorgonen är ju att det för många är något vackert, avkopplande och inger en viss stämning. Varför ska man förstöra det totalt med något som på samtliga ovanstående punkter går tvärt emot?

Om man nu nödvändigtvis måste visa upp rinkeby-rapen så finns ju tusen andra program där det skulle passa bättre.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172

Det är mer än bara personer från den sverigevänliga rörelsen som känner att SVT har våldtagit det traditionella Luciafirandet.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är mer än bara personer från den sverigevänliga rörelsen som känner att SVT har våldtagit det traditionella Luciafirandet.

För att vara en av de som alltid spyr galla över "lättkränkta" måste jag ändå säga att du uppenbart är en av forumets mest lättkränkta.

Jag tillhör de som tycker att lusserappen var oerhört pajjigt, pinsamt, skämskuddeframkallande, lite som Jösse Halling Breakers eller valfri Idol-audition utförd av någon tondöv med noll självdistans..

Men att gå därifrån till att känna att den svenska folksjälen blivit våldtagen är ganska stort. Du borde krydda julmusten med en smula distans ibland. Det gör mycket för blodtrycket.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
HAH!
Snart kanske de lyckas ta död på julsångsskiten med lite mer såndär påhitt så man slipper höra det hela tiden. >.<

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Tycker det är lite storm i ett vattenglas över det hela. Men å andra sidan måste ju SVT fatta att om det är nått man inte ska hålla på och ändra på är det jultraditioner.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
För att vara en av de som alltid spyr galla över "lättkränkta" måste jag ändå säga att du uppenbart är en av forumets mest lättkränkta.

Jag tillhör de som tycker att lusserappen var oerhört pajjigt, pinsamt, skämskuddeframkallande, lite som Jösse Halling Breakers eller valfri Idol-audition utförd av någon tondöv med noll självdistans..

Men att gå därifrån till att känna att den svenska folksjälen blivit våldtagen är ganska stort. Du borde krydda julmusten med en smula distans ibland. Det gör mycket för blodtrycket.

Mitt blodtryck är nog lägre än vanligt. Jag vet inte din åsikt om du anser det är värt att värna om traditioner eller ej. Jag anser att det är något viktigt.

Detta är egentligen ingen speciell händelse. Man tar de försök man får att försöka nedvärdera svenskarnas egna traditionerna i försöka att förbättra i någon slags mångkulturversion 2.0. SVT:s miss var snarare att de inte väntade att så många personer uppskattade det klassiska traditionella Luciafirandet och inte detta lågvattenförsök att plocka mångkulturpoäng.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping