Luciarappen SVT

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Word!

Intressant att SD-mupparna babblar om PK-maffian i tid och otid. Är det något negativt att vara PK? Jag uppfattar det som något positivt då det oftast speglar ett anständigt sätt att bete sig mot andra människor.

PK för mig, betyder att man är falsk, säger saker som man inte tror på bara för att någon annan vill höra det och på så vis öka sin egen popularitet.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Word!

Intressant att SD-mupparna babblar om PK-maffian i tid och otid. Är det något negativt att vara PK? Jag uppfattar det som något positivt då det oftast speglar ett anständigt sätt att bete sig mot andra människor.

PK betyder ju defakto Politiskt Korrekt så det handlar ju helt enkelt om ett synsätt och beteende som inte stöter sig med någon.

PK för mig, betyder att man är falsk, säger saker som man inte tror på bara för att någon annan vill höra det och på så vis öka sin egen popularitet.

Nja, man får nog gärna tro på det. Men visst har betydelsen blivit "kidnappad" till att vara något av en nidbild av något som sägs.

T.ex. är min signatur inte särskilt PK eftersom det är hett att vara vegetarian...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Istället för att quota vissa stycken text jag skrivit som svar till andra användare och besvara dem med massa dravel så vore det vore ju lägligt att svara på de frågor jag faktiskt ställt till dig istället.

Din förmåga att debattera på ett sakligt sätt samt förstå skriven text verkar synnerligen begränsad.

Jag personligen bryr mig inte om "ingreppen" i Kalle Ankas jul, däremot så förstår jag till skillnad från dig att folk kan bli upprörda.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
PK betyder ju defakto Politiskt Korrekt så det handlar ju helt enkelt om ett synsätt och beteende som inte stöter sig med någon.

Exakt. "PK" för mig är något negativt, och då har det egentligen ingenting med hur man ser på t ex invandring att göra, utan är ett sätt att i varje läge vara livrädd för att stöta sig med någon.

Dvs en person som inte vågar stå för sin åsikt utan säger en sak i slutna sammahang och en sak offentligt.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej

Då har vi olika definition. Jag ser det som att man är lyhörd för vad som i språk eller i handling sårar grupper eller individer.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Då har vi olika definition. Jag ser det som att man är lyhörd för vad som i språk eller i handling sårar grupper eller individer.

Det är ju bara vanligt folkvett...
Å andra sidan har ju naturligt språk den egenheten att många ord betyder olika saker för olika personer. Något jag som programmerare får brottas med närmast dagligen i mitt arbetsliv. :död

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Du har ju helt rätt, fast den viktigaste saken med PK är nog att använda den som en s.k. härskarteknik. D.v.s. folk kastar den ur sig för att få motståndaren till att framstå som svag/hjärntvättad/fallandes för grupptryck eller annat som gör att man inte behöver ta honom eller hans agrument på allvar. (Plus att det har bieffekten att antyda att man själv minsann inte är så lättlurad som andra utan lite finare, smartare och klokare!) Det är helt enkelt ett legitimt sätt att håna motståndare för folk som skulle explodera av att själv bli generaliserade som rasister.

Konstigt nog verkar det, som du antyder, bygga på att det är bra att vara empatilös, arrogant, narcissistisk, gilla diskriminering och gärna lite okunnig så där rent allmänt. Används ofta av dåligt utbildade och missförtådda män mellan 18 och 30 som bor hemma hos mamma... Vilket i min PK-värld inte är en alldeles stor fördel!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Exakt. "PK" för mig är något negativt, och då har det egentligen ingenting med hur man ser på t ex invandring att göra, utan är ett sätt att i varje läge vara livrädd för att stöta sig med någon.

Dvs en person som inte vågar stå för sin åsikt utan säger en sak i slutna sammahang och en sak offentligt.

Fast det stämmer ju inte med vad det egentligen betyder.
Politiskt Korrekt handlar om att om jag t.ex. som moderat står och snackar om hur mycket jag älskar skatter och tycker att vi borde ha mer skatt så är jag icke PK.
Står jag däremot på ett sossekonvent och pratar illa om skatter och dylikt så är jag även då icke PK.

På samma sätt så har det blivit socialt hedersvärt att vara vegetarian och därmed är det PK att prata gott om vegetariskt tänk och köttfria måndagar... göra det motsatta så är man "icke PK".

Det handlar däremot inte om att vara en ja-sägare och alltid vända kappan efter vinden att vara PK, då är man bara falsk.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Du har ju helt rätt, fast den viktigaste saken med PK är nog att använda den som en s.k. härskarteknik. D.v.s. folk kastar den ur sig för att få motståndaren till att framstå som svag/hjärntvättad/fallandes för grupptryck eller annat som gör att man inte behöver ta honom eller hans agrument på allvar. (Plus att det har bieffekten att antyda att man själv minsann inte är så lättlurad som andra utan lite finare, smartare och klokare!) Det är helt enkelt ett legitimt sätt att håna motståndare för folk som skulle explodera av att själv bli generaliserade som rasister.

Konstigt nog verkar det, som du antyder, bygga på att det är bra att vara empatilös, arrogant, narcissistisk, gilla diskriminering och gärna lite okunnig så där rent allmänt. Används ofta av dåligt utbildade och missförtådda män mellan 18 och 30 som bor hemma hos mamma... Vilket i min PK-värld inte är en alldeles stor fördel!

Apropå härskartekniker då eller? ;)

Men visst, det används ofta som ett verktyg för att skapa dominans, man påskiner att "jag vet minsann vad som är rätt i allmänhetens uppfattning".

Men PK i min värld används för poängtera vad som är korrekt enligt allmänheten och att man då antingen är PK eller Icke PK...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Det handlar däremot inte om att vara en ja-sägare och alltid vända kappan efter vinden att vara PK, då är man bara falsk.

Det finns massor med folk som när man pratar privat har en åsikt, men bland folk så har de vips samma åsikt som majoriteten av dem man råkar pratar med just för stunden (även om den är tvärt emot vad man sagt privat).

Dessa kallar jag lite slarvigt att de är "PK" i sin åsikt då de anpassar sin ståndpunkt efter vad som är "korrekt" i den omgivning man råkar befinna sig.

Men visst, den "egentliga" definitionen är väl mer lik vegetarianmetaforen, däremot så brukar 95% av dem man pratar med förstå vad man menar ändå.

edit: felformulerat, sitter på mobilen.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det finns massor med folk som när man pratar privat har en åsikt, men bland folk så har de vips samma åsikt som majoriteten av dem man råkar pratar med just för stunden (även om den är tvärt emot vad man sagt privat).

Dessa kallar jag lite slarvigt "PK" då de anpassar sin ståndpunkt efter vad som är "korrekt" i den omgivning man råkar befinna sig.

Men visst, den "egentliga" definitionen är väl mer lik vegetarianmetaforen, däremot så brukar 95% av dem man pratar med förstå vad man menar ändå.

Och det är det jag menar med att PK har kidnappats av de som vill använda det som en nidbild på falskhet istället för vad det egentligen handlar om.
Jag själv kan säga att jag är PK i vissa lägen, jag sopsorterar (vilket är PK) och jag betalar skatt (PK) och jag betalar radiolicensen (PK).
Däremot äter jag klart mer kött även de flesta andra (Icke PK), tycker många vegetarianer saknar vettiga argument, speciellt då många tycker att fisk och fågel inte hör hemma som kött (icke PK) osv osv... jag står för mina ståndpunkter och vänder absolut inte kappan efter vinden.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Men PK i min värld används för poängtera vad som är korrekt enligt allmänheten och att man då antingen är PK eller Icke PK...
Det du beskriver kallas demokrati...
Varför dra ett löjets skimmer över det?

Att en majoritet anser något innebär ju inte att det måste vara fel, eller att de är manipulerade.
Att man har extrema åsikter behöver inte betyda att man har rätt eller är mer klartänkt eller något sådant.

Problemet med ordet PK är nog att det viktiga är just det jag sa innan: förlöjligandet. Därför har det inte varit så noga med att definera och beskriva vad man menar och då får vi en massa personliga tolkningar. Det kunde väl vara en liten utmaning för de som inte går i konspirationens bojor som vilsna får. Jag är ju nyfiken på t.ex. en så enkel fråga som vad ordet PK säger om den som blir kallad för det! Varför är det ett så viktigt argument? Vad baseras det på?

Du verkar för övrigt vara en klok person så min ödmjuka beskrivning av de små rädda och arga männen gäller inte dig! Tror att du har både utbildning och ett eget boende. :krama

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det du beskriver kallas demokrati...
Varför dra ett löjets skimmer över det?

Att en majoritet anser något innebär ju inte att det måste vara fel, eller att de är manipulerade.
Att man har extrema åsikter behöver inte betyda att man har rätt eller är mer klartänkt eller något sådant.

Problemet med ordet PK är nog att det viktiga är just det jag sa innan: förlöjligandet. Därför har det inte varit så noga med att definera och beskriva vad man menar och då får vi en massa personliga tolkningar. Det kunde väl vara en liten utmaning för de som inte går i konspirationens bojor som vilsna får. Jag är ju nyfiken på t.ex. en så enkel fråga som vad ordet PK säger om den som blir kallad för det! Varför är det ett så viktigt argument? Vad baseras det på?

Du verkar för övrigt vara en klok person så min ödmjuka beskrivning av de små rädda och arga männen gäller inte dig! Tror att du har både utbildning och ett eget boende. :krama

I min värld så är inte en person PK eller Icke PK... däremot är åsikterna eller ett specifikt agerande det. T.ex. om man gått på en strippklubb så är det en Icke så PK handling.

Lite som det klassiska i filmer när de sa "excuse my french but what the fuck bla bla bla".

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Problemet med ordet PK är nog att det viktiga är just det jag sa innan: förlöjligandet. Därför har det inte varit så noga med att definera och beskriva vad man menar och då får vi en massa personliga tolkningar.

Men om det inte är så noga med att definiera och beskriva vad man menar, hur kan du då förutsätta att någon säger PK i ett förlöjligande syfte?

Jag tror att det finns många där ute slänger sig med uttrycket "PK" för att konstatera att någon tycker som man "förväntas tycka", om det är förlöjligande eller inte måste ju ligga i betraktarens ögon isåfall.

Så det handlar ju snarare om att vara PK eller inte i vissa åsikter, inte att en person är antingen PK eller inte PK.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
I min värld så är inte en person PK eller Icke PK... däremot är åsikterna eller ett specifikt agerande det. T.ex. om man gått på en strippklubb så är det en Icke så PK handling.

Lite som det klassiska i filmer när de sa "excuse my french but what the fuck bla bla bla".

Då är jag icke PK.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kunde inte riktigt hålla mig...

http://en.wikipedia.org/wiki/Political_correctness
Examples of language commonly referred to as "politically correct" include:[14][page needed]

"Intellectually disabled" in place of "Retarded" and other terms
"African American" in place of "Black," "Negro" and other terms
"Native American" (United States)/"First Nations" (Canada) in place of "Indian"
"Gender-neutral" terms such as "firefighter" in place of "fireman," police officer in place of policeman.
Terms relating to lack of various common human abilities, such as "visually impaired" or "hearing impaired" in place of "blind" or "deaf"
"Holiday", "winter" or "festive" in place of "Christmas"
In the United Kingdom, "political correctness gone mad" is a catchphrase associated with the conservative Daily Mail newspaper.[15]

In a more general sense, any policy regarded by the speaker as representing an imposed orthodoxy may be criticized as "politically correct."[16]

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag undrar vad det är för rap som varit så hemsk att det blir en tråd med 79 inlägg på SH?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping