Luftmotståndsmotorcykel

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För den som är sugen på en rejäl gammal luftmotsåndsmotorcykel så vill jag bara tipsa om att det finns ett exemplar till salu i skåne just nu:
186510191_525991298576188_8232062788094359525_n.pngFörvisso inte helt identisk, men detta kanske kan vara någon slags kusin till gamle Xjell? :va

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är en vanlig R100RS med högre eftermarknadsruta. Bilden tagen i märkligt perspektiv varför den ser konstigare ut än vad den gör i verkligheten. Torde vara en 1979 eller 1980 års modell om färgen är original.

Mycket väl formgiven och funktionell MC för övrigt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är en vanlig R100RS med högre eftermarknadsruta. Bilden tagen i märkligt perspektiv varför den ser konstigare ut än vad den gör i verkligheten. Torde vara en 1979 eller 1980 års modell om färgen är original.

Mycket väl formgiven och funktionell MC för övrigt.
Jag har länge velat ha en sådan för att åka fullgas längs Autobahn och käka frulle i Verona.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har länge velat ha en sådan för att åka fullgas längs Autobahn och käka frulle i Verona.
Jag hade en sådan som min första hoj. Körde upp med den också - inkl Krauserväskor. :hihi Köpte en -78 som stått i en lada i 13 år så jag rev den och bytte allt och renoverade bromsar osv. Gick igenom rubbet och blev så att säga intresserad på kuppen. Det hade jag iofs varit sedan första gången jag såg den; i en MOTORRAD och året var 1976. Den formligen brändes in i näthinnan.

Som hoj? Enastående. 20 cm fjädringsväg, 19"/18" hjul. 213 kilo fulltankad inkl helkåpa, dubbla FIAMM signalhorn (väcker döda). Quartz-halogenstrålkastare när många fortfarande körde med 6V och cykellyse. 70 mycket råstarka hästkrafter, riktig generator osv osv. Det bästa: Hojen kan skruvas i småbitar med medföljande verktygssats. Servas och repareras, inkl däcksbyte. Ingenjörsprodukt från topp till tå. Allt är gjort så bra och så lätt det är möjligt med bibehållen funktion. Tar man av bakhjulet vickar den över på framhjulet. Och tvärtom. Helkåpan gör att man åker snustorr i ösregn även om man har glömt regnkläderna hemma. Bakom kåpan frid, oavsett om man åker i 70 eller 170 - enda skillnaden är läget på varvräknaren och hastighetsmätaren. Otroligt stabil i sidvind. En eller två på? Spelar ingen roll. Kung i Kasselbackarna, särskilt årsmodellerna 76-78 med de större ventilerna och grövre förgasarna och avgassystemet.
Dessutom klart kapabel offroad med lång fjädringsväg, smala däck och vridstark motor. Hög etta och torrkoppling är nackdelar. Smalt styre är en annan tradeoff som förbyts till fördel när man vant sig.

Hittills är det nog världens bäst konstruerade hoj när man väger in totalen. Helt jäkla fenomenal.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Med en sådan kan du nog hålla stumt med högerhanden och käka frukost samtidigt... Toppfart som en trimmad moppe, och med den där kåpan kan man nog fan till och med sitta och skära ut en pizzaslice från Verona samtidigt som man kör.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Med en sådan kan du nog hålla stumt med högerhanden och käka frukost samtidigt... Toppfart som en trimmad moppe, och med den där kåpan kan man nog fan till och med sitta och skära ut en pizzaslice från Verona samtidigt som man kör.
Den gör en bit över 200 så det är ingen fara...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Något mer objekt som varit till salu på sistonde?

Just den där XKjell-kåpan... var kom den från?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var ju någon i tråden som hade hittat vad det var för märke och modell och till och med hittat en gammal annons för den.
Jag gillar modernare kåpor med dubbellysen
<-------

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Han med trippla eller var det fyrdubbla kåpglas i blocket-tråden hör ju hemma här

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hittade denna som såldes på Klaravik nyligen.
Är det en tidig Doublebubble ruta vi ser..?

Klaravik.jpg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hittade denna som såldes på Klaravik nyligen.
Är det en tidig Doublebubble ruta vi ser..?

View attachment 475765

- Jösses vilken läskig nos. Psykotisk.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept