Lumpen eller inte..

Henken

Guest
Blackninja skrev:
Hehe, vad låg du som???

Ryckte in som granatkastargruppbefäl men de utbildade bara 1grp istället för tre så jag blev eldledningsbiträde/skytt på Stridsfordon 90E
Var coolt när vi sköt med granatkastaren..iaf i början. Fan vad mycket tråkigt man hade men också mycket kul.

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Henken skrev:
Ryckte in som granatkastargruppbefäl men de utbildade bara 1grp istället för tre så jag blev eldledningsbiträde/skytt på Stridsfordon 90E
Var coolt när vi sköt med granatkastaren..iaf i början. Fan vad mycket tråkigt man hade men också mycket kul.

Ok, med tanke på ditt ovanstående inlägg trodde jag du låg på något elitförband, men men. Hade visst fel, det finns faktiskt massa som inte får göra lumpen pga nedskärningar nu. Även de med bra resultat. Taskigt att håna dem.

skål på er :fyllisar

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har vi inte värnplikt längre? Kan man bara välja att slippa?

Själv fick man kämpa som en dåre för att lyckas. Varken äta, duscha eller sova ordentligt veckovis i förväg... räckte för att man skulle förvandlas till en zombie med y-hälsa. Var bara jag och en till i en busslast om 60 pers som blev utbildningsreserver. Ändå var det här knappt 6 år sen, så det var ju inte så längesen.

Henken

Guest
Blackninja skrev:
Ok, med tanke på ditt ovanstående inlägg trodde jag du låg på något elitförband, men men. Hade visst fel, det finns faktiskt massa som inte får göra lumpen pga nedskärningar nu. Även de med bra resultat. Taskigt att håna dem.

skål på er :fyllisar

Haha, nä inte direkt.
Nu var det med glimten i ögat jag skrev det första..men skitsamma. :yoparty

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
-Lowrider- skrev:
Jag pluggar på växjö universitet,,. Har pluggat ca 2 år,,,,funderar att läsa en del systemekonomi också. Sitter med statistiken nu,,den rockar inte :gnissla
Jo jag menar 250 före skatt,,, :hej

Statistik, där drog jag in en femma haha, fattar inte hur, men 2 dagar innan tentan kunde jag noll, sen bara släppte det, och allt blev glasklart. Jävligt kul sen om ni använder er av statisktisk försöksplanering, samt sps, statisktik rockar då. Fast gud vad jag hatade det en gång, blev tokig o skällde ut läraren, sa massa om att vanlig procentsats var bättre haha, Lycka till :tummenupp

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Själv ångrar jag inte att jag gjorde den, och skulle jag ställas in för samma val igen så skulle jag göra om det. och nej jag är inte :kocko :dummer

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Nova skrev:
Pallade du inte trycket eller? Kanske saknade mammas choklad o bullar?
Tur att du åkte innan det blev skjuta av för det hade ju varit hemskt :(

p.s vem har sagt att man får mer brudar av att göra lumpen? :tuttar

Om du nu är så jävla nyfiken så var det en bekant som blåste huvudet av sig själv med en studsare andra dagen jag låg inne... kan inte påstå att jag var så attraherad av att leka med vapen efter det. Har fortfarande inte tagit upp jagandet efter det.

En annan sak jag inte fattar är hur överlägsna "alla" lumpare hela tiden försöker vara mot dem som inte gjort den. Ni gjorde ert val, vi som hoppade över gjorde vårt. Är inte det ett ganska stort steg i mognadsprocessen att kunna respektera andras val utan att göra sig rolig över dem?

Vem som sagt att man får mer brudar av att göra lumpen? Det kan jag erkänna var mer på skämt från min sida, men jag får höra precis det från hälften av mina lumpande polare.

Jag har inget annat än respekt för de som gör/har gjort lumpen, vore kul dock om de kunde ha det samma för mitt val.

Bara döda fiskar flyter med strömmen...

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Lumpen

Den här disskusionen kan ju stötas och blötas i oändlighet, dem som inte gjort lumpen förstår inte att vi kan "kasta bort" ett år på det, medan vi som gjort det och vet vad det handlar om med kamrater osv inser det värdefulla med den spenderade tiden, håller med Tobbe_n att man i vissa fall känner mer förtroende för sina lumparkamrater än barndomsvännerna (naturligtvis finns det undantag åt båda hållen men men) Min värnplikt i Kiruna har iaf format mig som människa i många avseénden har jag märkt på senare år.
Som Dreetman säger så kan man ju inte göra annat än respektera varandras val

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
AleX, om du är intresserad av att göra lumpen o faktiskt lära dig nåt måste du nog aktivit söka till en tjänst som faktiskt ger nåt. Att gräva gropar som man sen fyller igen i 7,5 månad är väl inte sååå givande kanske men det finns tjänster som är väldigt givande och som du kan ha nytta av senare.

Själv är jag hyfast nöjd med min lumpen tid. När jag väl låg inne var jag inte alltid så nöjd men med facit i hand så har lumpentiden givit mig svar på vad jag vill jobba med i livet o en del annat så jag ä hyfast nöjd faktiskt.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
AleX skrev:
Som det lyder vad är det positiva och det negativa men lumpen?

Som jag ser det så går man back ekonomiskt, jobbar satan, har jävligt kul ibland.

så va säger ni som har gjort eller inte gjort e de värt o göra den om man får välja?? :va

jag tycker det är en bra tradition,man lär känna folk från alla delar av landet.
vad gäller ekonomiskt, javisst man förlorar pengar på att man inte kommer ut i arbetslivet direkt.
men å andra sidan så tror jag att man vinner på det långsiktigt, man lär sig möta utmaningar i livet bättre.

sedan så finns det många killar(mammas pojkar) som verkligen behöööver göra lumpen. :hihi

sedan så är det nog jävligt jobbit för alla killar som inte gjort lumpen när man sitter ute på pubben och berättar lumpen historier. :fyllisar

har man inte gjort lumpen så e man int en riktig man :hihi

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Då va de avgjort för denna gång.. va väl där o "mönstrade" i 10 min sen tack o hej :tungan

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
DwD skrev:
jag tycker det är en bra tradition,man lär känna folk från alla delar av landet.
vad gäller ekonomiskt, javisst man förlorar pengar på att man inte kommer ut i arbetslivet direkt.
men å andra sidan så tror jag att man vinner på det långsiktigt, man lär sig möta utmaningar i livet bättre.

sedan så finns det många killar(mammas pojkar) som verkligen behöööver göra lumpen. :hihi

sedan så är det nog jävligt jobbit för alla killar som inte gjort lumpen när man sitter ute på pubben och berättar lumpen historier. :fyllisar

har man inte gjort lumpen så e man int en riktig man :hihi

Då e de upp till flickorna o avgära om jag e man eller inte då :arsele
Föratt unvika gnäll o skäll så kan jag säga att det fanns "vissa " omständigheter :7peta

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
om jag kommer måste in i lumpen skulle jag helst vilja ha en inriktning som man kan komma att ha nytta av senare, typ flygmek eller liknande :)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
AleX skrev:
...e de värt o göra den om man får välja?? :va
Vad är det för en gay-fråga, Alex? Gå nu snällt och gör din värnplikt, som alla andra riktiga män gjort före dig. Alltså med betoning på "riktiga" och "män". Tjejer borde gå ett på på lanthushållsskola i ett år istället, som alla riktiga kvinnor gjort före dem. Alltså med betoning på du-vet-vad.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
-Lowrider- skrev:
250´ efter skatt :slicka
Sen kan du ju inte räkna med tryckkammare ,dyktank osv! Du kan ju ta dykarcert för 20´ med all utrustning mm.
Men som jag skrev så handlar det ju om egna intressen. Kommer ryssen så ska du nog se att jag med klarar trycka på avtryckaren på ak4:an om så skulle behövas ! :tuttar

Jodå, du kan ta CMAS* eller ** eller PADI Open Water för 20 papp.

Men ta som sagt ett arbetscertifikat, lär dig svetsa under vattnet m.m... Det kostar. En medelbra arbetsdykare kostar från 1500 kr/h och uppåt. Klasskamrat från gymnasiet gjorde sin militärtjänst (i finland) som dykare och har sedan dess jobbat ca 1000 timmar/år (jag jobbar ca 2100) och på det drar han in €300.000 i Finland. Tillbringar halva året på någon soldränkt strand...

Själv fick jag möjligheten att utbilda mig till båtförare inom sjöräddningen. Skepparexamen av den klass jag har kostar runt 100.000 kr att skaffa privat.

Se till att du får göra lumpen med något vettigt som just dyk, vissa typer av transport... och se till att du får gå igenom GPL-kursen. Då jäklar har du det bra förspännt när du kommer ut.

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
När mina kompisar var ute och krigade på någon förläggning så var jag hemma och jobbade som vikarie på en småbarnsavdelning (dagis) och bytte blöjor. det var inte en dans på rosor heller ska jag säga :rolleyes: Över detta fick jag ihop tillräkligt med pengar för att lköpa min hoj+ personlig utrustning. Jag anser att lumpen är upp till var och en. känner man inte för det, fine!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...