Lumpen eller inte..

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
AleX skrev:
Då va de avgjort för denna gång.. va väl där o "mönstrade" i 10 min sen tack o hej :tungan

Hehe, så gjorde jag med :hej

Som sagt:

"Lumpen är för damer och sånna som sitter ner och kissar" -Anton "snillet" Andrén

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
NoicE skrev:
Som sagt:

"De som inte gjort lumpen är damer och sånna som sitter ner och kissar"

:fakta Kunde inte sagt det bättre själv!
/F. (som naturligtvis är en riktig man :kulspruta)

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
ähh va fan, grabbar gör nu lumpen!.
håller fan med .. har man inte gjort den så är man inte en riktig man. :tuttar
det är en bra tradition. :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Finner ingen anledning till att göra lumpen. Konstigt nog har millitären inga pengar. En kompis som utbildade sig till stridsvagnsförare fick göra 2 åk på 1,5 år.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Jag gjorde inte lumpen sa till att jag inte ville o hade kul hemma istället.
Har alldrig ångrat mig heller,däremot har jag hört många som gjort den som ångrat sig.

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Lime skrev:
Jodå, du kan ta CMAS* eller ** eller PADI Open Water för 20 papp.

Men ta som sagt ett arbetscertifikat, lär dig svetsa under vattnet m.m... Det kostar. En medelbra arbetsdykare kostar från 1500 kr/h och uppåt. Klasskamrat från gymnasiet gjorde sin militärtjänst (i finland) som dykare och har sedan dess jobbat ca 1000 timmar/år (jag jobbar ca 2100) och på det drar han in €300.000 i Finland. Tillbringar halva året på någon soldränkt strand...

Själv fick jag möjligheten att utbilda mig till båtförare inom sjöräddningen. Skepparexamen av den klass jag har kostar runt 100.000 kr att skaffa privat.

Se till att du får göra lumpen med något vettigt som just dyk, vissa typer av transport... och se till att du får gå igenom GPL-kursen. Då jäklar har du det bra förspännt när du kommer ut.

Vem fan bryr sig?

//Fredda

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Blue, och om nån mer har gjort det:
Hur pass svårt är det att ta sig in på dyk i lumpen? ...är det plus om man har lite grund utbildningar?

Mad Mike

Yxa
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
TL 1000R
Henken skrev:
Gör du inte lumpen är du en jävla kärring oavsett ursäkt. :mad:
Värnplikt härdar.
:banana

Instämmer till fullo men anser oxå att man är en jävla kärring om man åkte 90a!!
PBV 302 DEN HÄRDAR!! :yoparty

FN tjänst för pengar till en retta var det någon som sa... någon har lurat dej killen, annars har dom lurat mej och då kräver jag pengar till 2 rettor omedelbums

GÖR LUMPEN, SOSSAR!! :arsele

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
NoicE skrev:
Hehe, så gjorde jag med :hej

Som sagt:

"Lumpen är för damer och sånna som sitter ner och kissar" -Anton "snillet" Andrén

Det är fältmässigt att sitta ner när man ska göra sina behov. :hihi
Ska man däremot pissa i blöja kan man göra det i vilken ställning som helst! :banana

Jag ångrar inte att jag gjorde lumpen.
Man får träffa så många intressanta människor som man aldrig skulle fått träffa annars.
Sen är det riktigt kul att skjuta också, fast vapenvården var kanske inte så jätteupphetsande framåt kl.22.00.
Jag respekterar folk som väljer att inte göra lumpen, men en del uttalanden i den här tråden bygger på rena fördomar och fantasier och det gör bara att deras uttalnden blir än mer löjeväckande för oss som gjort värnplikten på något vettigt förband.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Jag skippade lumpen för att jag kunde, tog med papper från lite krasher med bräda och en hojvurpa :)
Då sa han att han inte såg det direkt lämpligt att jag gjorde lumpen, och det var ju det jag ville! :tummenupp
MEn hade jag struntat i att visa papprena så hade jag ju fått göra den :dummer

Mad Mats

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
VFR
Det är lite komiskt det här. Jag tror att alla som svarat i den här tråden och är positiva till lumpen är såna som gjort lumpen medan de som är negativa är de som inte gjort det. De som inte gjort det har sina fördomar om hur det är och tycker därför att det är skit. De som däremot har gjort det och verkligen vet vad det innebär är oftast positiva. Jag tror inte vi sett någon som gjort lumpen säga att det är skit och att de ångrat sig men däremot har vi hört folk som inte gjort lumpen säga att de känner folk som gjort det och som ångrar sig. Vad kan vi dra för slutsatser av det här?

Själv har jag gjort lumpen, tyckte inte att det var så kul när man var där men så här i efterhand så skulle jag definitiivt inte vilja ha det ogjort.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det är likadant varje gång detta tas upp.

Utan att gå in på huruvida värnplikt härdar eller inte, är manligt eller inte. så låg jag som Fältarbetsman, Närskydd i flygvapnet, nuvarande flygbassäk och det går inte en enda dag utan att jag längtar tillbaka. Vår pluton var underbart sjuk och vi hade så jävla roligt att det inte går att fatta. Visst är det jobbigt ibland men det är trots allt tjänstgöring i krig man utbildas för och det är INTE glamoröst.

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Mad Mats skrev:
Det är lite komiskt det här. Jag tror att alla som svarat i den här tråden och är positiva till lumpen är såna som gjort lumpen medan de som är negativa är de som inte gjort det. De som inte gjort det har sina fördomar om hur det är och tycker därför att det är skit. De som däremot har gjort det och verkligen vet vad det innebär är oftast positiva. Jag tror inte vi sett någon som gjort lumpen säga att det är skit och att de ångrat sig men däremot har vi hört folk som inte gjort lumpen säga att de känner folk som gjort det och som ångrar sig. Vad kan vi dra för slutsatser av det här?

Själv har jag gjort lumpen, tyckte inte att det var så kul när man var där men så här i efterhand så skulle jag definitiivt inte vilja ha det ogjort.

Huvudet på spiken!
Jag tror att många (inte alla) som inte har gjort lumpen förmodligen ALDRIG FICK GÖRA LUMPEN av olika anledningar, och nu smutskastar man lumparlivet i stället utan att ha den minsta aning om vad det innerbär. Jag tror att det bara handlar om avundsjuka och är någon avundsjuk så snackar dom oftast en massa skit.

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
cRoC skrev:
Finner ingen anledning till att göra lumpen. Konstigt nog har millitären inga pengar. En kompis som utbildade sig till stridsvagnsförare fick göra 2 åk på 1,5 år.

FEL FEL FEL
15 mån är max som någon gör sin värnplikt och strvförare gör INTE 15mån utan 7 1/2 mån möjligtvis gör någon 10mån.

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Ett sista inlägg från mej är en gammal klassiker.

Den som undandrager sig att fullgöra värnplikten och endast vill njuta fosterlandets gåvor utan att gälda dess krav, han är ovärdig att nämnas bland fria svenska män. Att svika Konung och fädernesland har aldrig varit svenskmannased.

KLART SLUT

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...