Lumpen eller inte..

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Gixxer Rolle skrev:
Huvudet på spiken!
Jag tror att många (inte alla) som inte har gjort lumpen förmodligen ALDRIG FICK GÖRA LUMPEN av olika anledningar, och nu smutskastar man lumparlivet i stället utan att ha den minsta aning om vad det innerbär. Jag tror att det bara handlar om avundsjuka och är någon avundsjuk så snackar dom oftast en massa skit.

Jag kunde slippa tog chansen, skulle ha roligt och ta ledigt från studier med hjälp av arbete. Men jag bröt benet istället :huvet

Och många (inte alla men nästan) mina klasskompisar, tycker att jag var skitsmart för att jag tog chansen att slippa.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Millitär livet passade inte mig, har nog fått för fri uppväxt för att kunna ta idiotiska order. Var inne en vecka sen sa jag tack o hej. Har aldrig sett så många mongon innanför ett staket. Fick åka till Hallsberg istället o bygga kraftledningar, ett sjyst halvår som gav mig ett välbetalt jobb sen oxå.

Apro på män vs kärringar:
Brorsan jobba på ett lager i Årsta för nåt år sen, han fixade jobb till 2 av sina polare. Den ena hade vart millitärpolis o den andra hade vart fjälljägare. Båda pallade ett par veckor sen sa dom upp sig o var arbetslösa istället. Så lumpen härdar jajjemen.

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svart R1
Gixxer Rolle skrev:
FEL FEL FEL
15 mån är max som någon gör sin värnplikt och strvförare gör INTE 15mån utan 7 1/2 mån möjligtvis gör någon 10mån.

Helt säker? Jag är bombis på att man för några år sedan kunde göra 18 månader i flottan. Vill minnas att det var PB U-båt som låg så länge.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Gixxer Rolle skrev:
FEL FEL FEL
15 mån är max som någon gör sin värnplikt och strvförare gör INTE 15mån utan 7 1/2 mån möjligtvis gör någon 10mån.

Right. Tycker inte det spelar någon vidare roll om det är 7 eller 15 månader, 2 åk är ju bara barnsligt.

Henken

Guest
Lönt att diskutera. Har du inte gjort lumpen vet du inte vad du snackar om oavsett hur många kompisar som gjort den och berättat saker.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
fan grabbar gör lumpen medans ni fortfarande kan.. jag lovar ni ångrar er inte(i efterhand)

jag är defenitivt inte någon löjlig krigspitt men det var kul att träffa andra från andra delar av landet!!!!,
man lär sig mer av att leva med andra personer!!!!!!!!!!!! :fyllisar :lol :banana

skål nu super vi!!

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Jo du ska göra lumpen Alex :D

Edit: I lumpen får man tydligen lära sig att hålla allt iordning efter sig osså.
Städa o sån't där... :hihi

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Henken skrev:
Lönt att diskutera. Har du inte gjort lumpen vet du inte vad du snackar om oavsett hur många kompisar som gjort den och berättat saker.

Spelar ingen roll om det är jag eller en kompis som har gjort lumpen, dem säger hur det är.

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Varför lumpen, tror knappast Sverige kommer gå med i krig nångång. Det hela kommer sluta med att du skickas ner till nåt IDIOT land som tex, afganistan,irak eller nåt annat skärp land där du får riskera ditt liv för några som bara vetas var avtryckaren finns.

Tjäna pengar, lev livet, krig är inte kul och särskillt inte när man är med i det.

Man of War

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Kymco Stryker 125
Gixxer Rolle skrev:
Ett sista inlägg från mej är en gammal klassiker.

Den som undandrager sig att fullgöra värnplikten och endast vill njuta fosterlandets gåvor utan att gälda dess krav, han är ovärdig att nämnas bland fria svenska män. Att svika Konung och fädernesland har aldrig varit svenskmannased.

KLART SLUT

Blir det krig i Sverige är jag den förste som drar iväg till ett säkrare ställe, den saken är säker. "För kung och fosterland!" Börk, låter som en gammal dålig riddarfilm.

Henken

Guest
cRoC skrev:
Spelar ingen roll om det är jag eller en kompis som har gjort lumpen, dem säger hur det är.

Så du tycker inte det är nån skillnad på att uppleva saker själv eller få dem beskrivna av nån annan?

Edit: Glömde v:et

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Gustav skrev:
Helt säker? Jag är bombis på att man för några år sedan kunde göra 18 månader i flottan. Vill minnas att det var PB U-båt som låg så länge.
PB U-båt gör max 15 månader. Sen för att man var PB så kan man få jobba vidare som schasse om befälen tycker man varit duktig eller om man ska söka OHS.

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Darre skrev:
Varför lumpen, tror knappast Sverige kommer gå med i krig nångång. Det hela kommer sluta med att du skickas ner till nåt IDIOT land som tex, afganistan,irak eller nåt annat skärp land där du får riskera ditt liv för några som bara vetas var avtryckaren finns.

Tjäna pengar, lev livet, krig är inte kul och särskillt inte när man är med i det.
Lumpen handlar inte bara om krig. Krig är inte kul. Men att göra lumpen är kul. Plus att det kan vara nyttigt om man får rätt tjänst. Jag gjorde lumpen som Systemtekniker i flottan (PB) och dels tack vare alla de systemtekniska utbildningar jag fick fick jag mitt jobb efter lumpen... Så lumpen är som skolan bara att man får göra massa roliga övningar och man får träna massa. Ta skadeplatsövningar t.ex. Det är ju skit bra att kunna även civilt... Veta hur man lägger förband m.m.... Jag tillfälle man ska ta vara på. Det är min åsikt...

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Jag ligger inne just nu och det är ett helvete. Har gjort 5 månader och har 5 kvar. Det som håller mig kvar är gemenskapen i gruppen. Den är så stark så att tillsammans klarar man allting. Man får lära sig att man kan fortsätta trotts att både kropp och hjärna säger ifrån. Och att när man har kul så har man rikigt jävla kul. Som i onsdags när vi var ute och brände på en crossbana en hel eftermiddag.

Jag har en ganska bra tjänst ändå Trafiksoldat och får köra motorcykel. Och här får man värkligen lära sig köra motorcykel.

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
acura skrev:
Jag ligger inne just nu och det är ett helvete. Har gjort 5 månader och har 5 kvar. Det som håller mig kvar är gemenskapen i gruppen. Den är så stark så att tillsammans klarar man allting. Man får lära sig att man kan fortsätta trotts att både kropp och hjärna säger ifrån. Och att när man har kul så har man rikigt jävla kul. Som i onsdags när vi var ute och brände på en crossbana en hel eftermiddag.

Jag har en ganska bra tjänst ändå Trafiksoldat och får köra motorcykel. Och här får man värkligen lära sig köra motorcykel.

Då har du alltså gjort halva tiden. Det är då det verkligen börjar bli kul!! Tyckte likadant under min tid, första tiden var dryg men när det gått lite mer än halva tiden blev allt mkt bättre. Man får göra mer meningsfulla uppgifter, lite mer "skarpt" liksom.

Och visst är det så, att de som säger att lumpen suger är de som inte gjort den utan bara lyssnat på nån stackare som inte orkade med den själv. Själv var jag Brandman. Låg i fält en vecka under GSU:n och 9 dagar under slutövningen på Gotland (hur nice som helst)
Resten sov jag i kasern, så allt snack om att man sover i tält i 10 månader i -20 är helt fel. Allt beror som sagt på vilken tjänst man väljer! :7peta

Själv har jag inte hört nån polare som gjort lumpen som ångrar sig en endaste sekund. Alla är nöjda med sin tid! :fyllisar

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Jag har gjort lumpen, ända jag kan säga är att om du ska görat så försök få en tjänst som du vill ha, det fick jag....

Båtchef Stridsbåt 90, Liten nätt båt med lite över 1200 HK....

Körde mycket båt i stockholmsskärgård en av dom fina sommrarna.

Om man räknar pengar så brände jag disel för över miljonen.

+ Att jag har en skepparexamen också..

Sedan fick vi göra mkt skit också, Baskermars (UBK) NÄR det var snökaos i stockholm för några vintrar sedan, Stridshinderbana.

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
kajlyl skrev:
Blue, och om nån mer har gjort det:
Hur pass svårt är det att ta sig in på dyk i lumpen? ...är det plus om man har lite grund utbildningar?

Det är svårt, fast är du bara motiverad så går det. Träna mkt och sök, speciellt uttagningstest bl a.

Om du dykt innan spelar ingen roll. Där lär du dig dyka på riktigt

/ Röjdyk -99

lillen81

försöker lära mig
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
numer en fireblade -00
självklart ska du göra lumpen !!! :) Men bara om du har inställningen att det ska bli kul att göra det . har du en negativ inställning kommer det bara att vara skit i 7,5- 15 månader beroende på vad du ska in som .
Själv gjorde jag 15 mån i boden.. :tummenupp Jag tyckte oxå att det var jobbigt att sova i tält i minus 25* , gå 2 mil på vita blixten , kliva upp tidigt på mornarna osv.. :arsele men jag fick ut så mkt mer av det än många tror att man kan .. jag har lärt mig mkt om mina egna gränser, "lärt känna mig själv på ett annat plan", lärt mig en hel del ledarskap, som alla hittills har sagt fått vänner för livet. + mkt mkt mer.. :tummenupp
Har man inställningen att det ska bli kul att göra lumpen så kommer man att ha det bra och ha kul det lovar jag. Sen kan man få bonusar beroende på var man gör lumpen . jag har ex fått "provköra" två olika helikopter typer som finns i försvaret.. dvs jag har spakat hkp bara det tycker jag gjorde det värt 15 månader.. men det e ju jag det.. :D

satsa på att göra lumpen om du har inställningen att det kommer att bli kul . :tummenupp annars kommer du bara att bli en gnällspik när du väl kommer dit. då blir man aldrig poppis. :6surkart

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Blackninja skrev:
Det är svårt, fast är du bara motiverad så går det. Träna mkt och sök, speciellt uttagningstest bl a.

Om du dykt innan spelar ingen roll. Där lär du dig dyka på riktigt

/ Röjdyk -99
Jo det är just utbildningen jag är ute efter... känner flera som haft dyk i lumpen, och den utbildningen går inte att hitta någon annan stans! Ovärdelig :)

Huvet klarar sig nog in, men fysiken får jag väl jobba lite på.. :huvet

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Man of War skrev:
Blir det krig i Sverige är jag den förste som drar iväg till ett säkrare ställe, den saken är säker. "För kung och fosterland!" Börk, låter som en gammal dålig riddarfilm.

Ska du snylta av välfärden i ett annat land då? Jag mår illa :zpy

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...