Lumpen träningsfrågor och dyl.

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Nu så har dagiset i karlstad(Pliktverket) bestämt sig för att jag ska få mönstra.
.Men först 2008 så det är ju ett tag tills dess. Men hur som helst så har jag bestämt mig för att bli jägare av något slag, helst kustjägare då jag tycker det låter skojigast.
här är kraven:
* Stridshinderbana 4,5 kilometer forcering med cirka 20 kilogram packning under 42 minuter
* Vapentest Säkerhets- och skjutprov
* Snabbmarsch 6,5 kilometer löpning i kuperad terräng med cirka 25 kilogram packning under 40 minuter
* Distanspaddling 120 distansminuter (motsvarar cirka 24 mil) kajakpaddling med tidskravet max 48 timmar)
* Utbildningskontroll Neptuni (Uthållighetsövning som pågår cirka 2 veckor)

* Utbildningskontroll Bronto (Kombinerad uthållighetsprov/insats cirka 2 veckor)

det är ju så att jägar utbildningarna är fysiskt hårda vilket betyder att jag kommer att börja trana som en galning nu för att ha en chans.
Någon som har några bra tips på träning? Har Gym/simhall alldeles vid skolan så det kommer att användas flitigt.

sen så har jag även kollat lite på olika gainers någon som någon som de tycker är extra bra. Är helt novis på detta med kosttillskott.

Eller ska jag skita i alltsammans och cykla till macken och köpa en chipspåse istället?:D

Rodz

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Hoj
cbr 1000rr
Simpass på morgon, eftermiddagar: 3 gympass/vecka samt 2 pass intensiv konditions träning(max 30min pass).

Du kommer behöva all energi du kan få, mycket mat (fimpa snabbkäk, riktig husmanskost) kombinerat med proteinpulver kommer man ganska långt på.

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Öhm, skulle väl inte riktigt hålla med om det där med gymmandet (om ovanstående ens var seriös?).

Prioritera uthålligheten och konditionen, spring inte 2 x 30 min varje vecka, utan snarare 3 x 60-70 min, minst. Och börja gå med kängor och packning (lätta vikter först, sedan stegvis ökning) i god tid.

Simma är ju förstås också bra, och styrka också, men då kan du lika gärna ha kroppen som vikt.

:tummenupp

Rodz

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Hoj
cbr 1000rr
" * Distanspaddling 120 distansminuter (motsvarar cirka 24 mil) kajakpaddling med tidskravet max 48 timmar)"

Jag skulle nog fortfarande ha gymmat iaf minst 2 ggr/vecka, men hey thats me:gnissla

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Muskelstyrkan har du redan om du är av normalväxt, satsa på konditionen/simningen och kör tills du spyr då det är den som avgör hur väl du klarar utbildningen. Det känns onödigt att lägga på sig 10kg extra muskler och släpa runt på det, de musklerna kommer ändå att försvinna ute i fält.

Intervallträning och simning!

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Löpträna varierande, långdistans, intervall, backe mm. Marchera med packning och vänj kroppen vid hårda marcher. Detta är det viktigaste

Gymmet är inte så noga, men gör armhävningar, situps, rygglyft och armsträck. Du ska klara minst 50 armsträck utan problem, annars får du det tufft.

Simma kan du göra nån gång i veckan, kj:s simning är inte så jobbig.

Paddlingen kommer du få träna på under utbildningen. Men träning innan skadar inte.

Resten sitter i huvudet.

Jag gjorde Röjdyk och skulle rekomendera den utbildningen.

Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Löpträna varierande, långdistans, intervall, backe mm. Marchera med packning och vänj kroppen vid hårda marcher. Detta är det viktigaste

Gymmet är inte så noga, men gör armhävningar, situps, rygglyft och armsträck. Du ska klara minst 50 armsträck utan problem, annars får du det tufft.

Simma kan du göra nån gång i veckan, kj:s simning är inte så jobbig.

Paddlingen kommer du få träna på under utbildningen. Men träning innan skadar inte.

Resten sitter i huvudet.

Jag gjorde Röjdyk och skulle rekomendera den utbildningen.

Ursäkta mig om jag är dum i huvudet men är inte armhävningar och armsträck samma sak? Om inte, vad är armsträck?

När vi ändå håller på, vad exakt menas med ryggluft? :confused:

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Ursäkta mig om jag är dum i huvudet men är inte armhävningar och armsträck samma sak? Om inte, vad är armsträck?

När vi ändå håller på, vad exakt menas med ryggluft? :confused:

En armhävning är när du häver upp dig en stång tills hakan är över stången

Armsträck är antagligen vad du tror är armhävningar.

Rygglyft är när man ligger på mage och lyfter upp överdelen av kroppen

Pips

Guest
För att komma in somj KJ måste du först klara mönstringen.

Det är med 20 eller 30kg packning 30 upp/ned (per ben) på en bänk som befinner sig ca 60cm upp.

Alltså: Höger ben lyfts till bänken, lyft kroppen med höger ben. Sätt ned benet på golvet, lyft upp benet på bänken lyft kroppen osv osv. Detta görs direkt på mönstringen. Pallar du inte det = Hejdå.

Edit: Självklart är det på tid..

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Armhävningar är på golvet, lyfter man kroppen med handflatorna från kroppen heter det chins och tar på helt andra muskler.

Självklart ska du befinna dig på ett gym, dels för lite extra muskler (att gå upp 10kg muskler som någon påpekade är omöjligt på 1 år endå) kommer hjälpa dig i övningarna, allt i din kropp blir bättre, leder och ligament stärks bättre vid tung träning än det någonsin kommer göra när man konditionstränar.

kör sedan intervallträning 2-3 veckor, långdistans 2-3 veckor och kortare sträckor (upprepade ggr) 2-3 veckor. rotera.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
En armhävning är när du häver upp dig en stång tills hakan är över stången

Armsträck är antagligen vad du tror är armhävningar.

Rygglyft är när man ligger på mage och lyfter upp överdelen av kroppen

Ok, jag förstår vad du menar, oavsett vad som nu var det korrekta. :)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag och förmodligen alla andra som har haft grönkläder på sig tycker annorlunda än dig och wikipedia...

Jag har också haft grönkläder och fick väl höra "armsträckningar" några gånger på P4 i Skövde, men i regel kallades övningen ändå "armhävning" och inget annat.

Egentligen häver man väl sig upp med armarna i båda fallen, så det funkar väl kanske för båda.

B
Tur det finns sådana som du som påpekar saker :tummenupp

Trots ":tummenupp" anar jag en viss ironi. Eller? :rolleyes:

Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
iochmed att jag bor granne med kustjägarkompaniet på Amf.1 tänker jag ge dig följande träningsråd.

1. Be någon kompis ringa dig på en slumpvis vald tid mellan 0200 och 0400, gå upp och gör armhävningar på kall asfalt i en halvtimme.

2. Marschträna. Nu pratar vi inte 2 mil i veckan som vi andra på Amfibiebataljonen fick ut i träningsråd (KJ fick nog lite mer förvisso), utan större etapper på 4-6 mil under en helg, helst utan mat och sömn också för övningens skull.

3. Vattenfys. Kör tills du får hjärtflimmer och någon kompis får hoppa i och dra upp dig (händer förvånadsvärt ofta på Amf.1 faktiskt :D)

4. Om du ska träna löpträning, gör det i en motoroverall och ALLTID i kängor. Vi på Amf.skyttekompaniet har sprungit flera gånger i veckan sedan inryck, men bara 2 gånger har vi fått bära joggindojorna.

Om du vet att du kommer att klara KJ så sök för all del! Maken till ödmjuka, kompetenta och trevliga människor får man leta efter :tummenupp

ewil

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
Firestorm, GSX-R 750-T, EXC200
Enligt mig är det viktigaste uthållighet och speciellt mental uthållighet, att orka fortsätta fast man sprungit in i väggen för femte gången och det gör ont precis överallt. Det viktigaste är alltså inte att ha den bästa fysiska konditionen utan att kunna motivera sig själv hela tiden. Jag själv tycker dock att bästa sättet att träna upp den här mentala styrkan är genom att plåga sig själv så mycket det bara går fysiskt, vad du än gör håll på med det till du spyr eller svimmar, efter det får du en ganska bra koll på vad kroppen din faktiskt klarar och du ger inte upp i förtid. Var bara försiktig så du inte skadar dig eller är ensam då du slocknar ute i skogen.

MVH. Herr underlöjtnant (kanske heter fänrik i Sverige?)

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Tack för alla bra svar och tips.
Ang kosten så har jag fått tips om att äta typ 7-8 ggr om dagen och späda ut frukost gröten med olivolja. detta mest för att komma upp lite i vikt men någon som har några andra bra kost tips?

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Ang kosten så har jag fått tips om att äta typ 7-8 ggr om dagen och späda ut frukost gröten med olivolja. detta mest för att komma upp lite i vikt men någon som har några andra bra kost tips?
Varför vill du släpa på dessa extra kilon?

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast

Tror du klarar dig med normal kost. Se till att ha mycket god kondition och vänj dig vid att marchera med belastning. Träna med din egen kropp och bli uthållig, inte stor. Se på triathleter

Om du har pannben eller inte får du reda på tids nog. Alla är inte skapta för den utbildningen du eftersträvar.

Undrar hur många som skrivit i tråden som gjort värnplikt på en av de hårdare utbildningarna:va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln