Lumpen

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
nomolas skrev:
Hehe, jadu vi kommer nog inte på samma ställe :D
För jag har Boden :tungan

Lycka till på vinterövningarna då -35 grader jan-mar är ingen höjdare på båge...tyckte inte dom som körde när jag gjorde lumpen iaf :tummenner

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
har ingeb bra bild o gämföra med.. men här e samma magasin fast med vanlig 7,62 ammo

Bifogat

• 762.JPG
    762.JPG
    93.8 KB · Visningar: 99

KlotErik

Pronto
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
R1100 GS
Tyckte att det var roligast när man övade strid, växelvis framryckning i terrängen. Springa runt i skogen och skrika, peppra automat med ak5:an ( när inte befälen såg förstås :rolleyes: ) :)
Sen... kom vintern :huvet , då sög allt elefantballe. Kan ju tillägga att både jag och MC ordonanserna [stavning] som jag träffade började ifrågasätta det hela ( läs lumpen ) kring -40 grader, under några fullmånenätter i Boden under det sena 90talet. Fast så här i efterhand garvar man ju bara åt det. :)

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
aha va avis jag e!! själv sa jag att jag önskade mc ordinans men förättaren sa att jag va för "bra" hadde ingen nytta för mig en om jag ville bli typ officer... men det ville jag inte... så det blev utbildningsreserven...

lycka till alla glada
:kulspruta

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
Jag rycker in som lastbilschaffis på lv6 halmstad i juli nästa år.. ville bli mc-ordinans men men.. 11 månader att löka i en last bils får la gå ann..

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
SmackMan skrev:
Jag rycker in som lastbilschaffis på lv6 halmstad i juli nästa år.. ville bli mc-ordinans men men.. 11 månader att löka i en last bils får la gå ann..
jag skulle hamnat där om det inte va så att jag ska ta c kortet redan om tre månader...
jag känner mig blåst...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
mönstrar nu på onsdag därför jag tar upp tråden.. vet fortfarande inte vad jag vill. :huvet Behöver mer info.. var lite fattigt på lumpen.nu och jag har tappat bort broshyren. :död

EDIT: vad gör man på livgardet. Är det en utbildning?. :näsblod

Last edited:

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
philsson skrev:
mönstrar nu på onsdag därför jag tar upp tråden.. vet fortfarande inte vad jag vill. :huvet Behöver mer info.. var lite fattigt på lumpen.nu och jag har tappat bort broshyren. :död

Jag har hört att fallskärmsjägare eller vad det heter är slött :rolleyes:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
philsson skrev:

Livgardet har bla militärpoliser och statsskytte. Båda är ok men statsskytte är mer action, coolt att kriga i byggnader. Livgardet e nog bra om du vill åka på utlandstjänst senare.
Snabb info.
Pansarskytte mkt skjuta. Skumpa runt i stridsfordon halvsovandes, hoppa ut och skjuta, in och halvsova igen.
Stridsvagn e coolt. Toppen i näringskedjan. Inte så hårt fysiskt vilket kan upplevas som både pos och neg. Tänk dig själv att blåsa fram över fälten i stridsvagn som väger 50 ton och har en 12cm kanon. Grymt
Transport/understöd/stab etc. Lugnare fysiskt och psykiskt, inte lika mkt skjuta.
Jägare/span. Mkt fysiskt, medelmkt skjuta, dock lättare vapen än pansarskytte. Mkt i stil med jag-skall-bära-min-ryggsäck-i-5-mil-och-gräva-ned-mig-i-en-grop. Bra om du vill känna dig tuff.
Kan inte mycket om båt&flyg men det är nog bättre mat och mindre fysiskt.

Hur många sekunder olika personer överlever cirkulerar det många siffror på. Luftlandsättningar brukar misslyckas=dåliga ods. Pansarskyttesold inte heller bra ods, har för mig att de överlever 3 sek i strid. Bäst odds har nog stab och understöd.

Solid snake

Guest
Om det hade blivit krig så hade inte jag velat sitta i en stor klumpig stridsvagn.
Skitkul när de skjuter på den med pansarskott. :rolleyes:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Solid snake skrev:
Om det hade blivit krig så hade inte jag velat sitta i en stor klumpig stridsvagn.

Äh pansarskott är inte så noga. Behövs i snitt 9st för att slå ut en modern stridsvagn om jag minns rätt. Tjockt pansar.... Värre är det om helikoptrar/flygplan skjuter, det är inte bra för pansar.
Det sista jag skulle vilja vara är fallskärmssold, eller fotsoldat när mekaniserade trupper anfaller. Att skjuta fotsold är ungefär som att spela tv-spel, det kommer upp små ljusa prickar på en grön irv-skärm som peppras bort med kulspruta alt 4 spränggranater/sekund per vagn * antal vagnar.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Solid snake skrev:

Ne, känns som klychan från rädda meniga ryan om att 1 soldat är slöseri på ammo, 5 soldater är ett mål.Stämmer, och en pansarvagn är garanterat det största målet.

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
General E skrev:
Jägare/span. Mkt fysiskt, medelmkt skjuta, dock lättare vapen än pansarskytte. Mkt i stil med jag-skall-bära-min-ryggsäck-i-5-mil-och-gräva-ned-mig-i-en-grop. Bra om du vill känna dig tuff.
HOho :banana :banana jävlar vad jag är tuff :tummenupp

skulle vilja ändra till :jag-skall-bära-min-asfettotunga-klumpiga-ryggsäck-i-5-mil-och-gräva-ned-mig-i-en-grop-och-stanna-där-i-3-dagar. tillsammans med en arsenal som hade räckt till en mindre arme. man har samma vapen som pansarskytte bara det att man e färre personer o bära skiten. eller vad sägs om en ak5 + ett p-skott (behövs i genomsnitt 3 skott för att slå ut en stridsvagn) + ett psg90. o ryggsäcken då förstås. våran var på 120L :3freak

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati