Nyteknik
Bannad
Mina svärföräldrar är runt 60 år. Ingen av dem har någonsin pratat om musik, musiker, konserter, skivor etc. på ett sätt som visat att de är mer musikintresserade än genomsnittet i deras ålder. De bor i en villa med ett vardagsrum om ca 35 kvm och har där haft en typisk Svensson-stereo i rack med en extern Sony subwoofer som sonen vid något tillfälle och av någon anledning har ställt dit. Stereon stätts på ibland när vi är där och i dessa fall på låg volym och som bakgrundsljud. Oftast klassisk musik. Ibland lättlyssnad jazz. Jag fick just höra att de idag var sysselsatta med att installera en ny stereo som de har köpt. Pris: 60.000 kr. Efter att ha kontrollerat att jag hört rätt började jag fundera över deras motiv att spendera mer på en stereo än vi själva just har spenderat på vår nya familjebil. Vem som helst som bläddrar igenom de bilagor från Siba, Elgiganten och Media Markt vet att man får en stereo för ca 5.000 kr som tillfreställer i stort sett alla utom audiofiler. Vad tror ni? Har de drabbats av simultana hjärnblödningar, blivlit lurade av en skicklig dörrförsäljare eller vad?