Lurade, insjuknade eller vad?

Nå, vad tycker du?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Mina svärföräldrar är runt 60 år. Ingen av dem har någonsin pratat om musik, musiker, konserter, skivor etc. på ett sätt som visat att de är mer musikintresserade än genomsnittet i deras ålder. De bor i en villa med ett vardagsrum om ca 35 kvm och har där haft en typisk Svensson-stereo i rack med en extern Sony subwoofer som sonen vid något tillfälle och av någon anledning har ställt dit. Stereon stätts på ibland när vi är där och i dessa fall på låg volym och som bakgrundsljud. Oftast klassisk musik. Ibland lättlyssnad jazz. Jag fick just höra att de idag var sysselsatta med att installera en ny stereo som de har köpt. Pris: 60.000 kr. Efter att ha kontrollerat att jag hört rätt började jag fundera över deras motiv att spendera mer på en stereo än vi själva just har spenderat på vår nya familjebil. Vem som helst som bläddrar igenom de bilagor från Siba, Elgiganten och Media Markt vet att man får en stereo för ca 5.000 kr som tillfreställer i stort sett alla utom audiofiler. Vad tror ni? Har de drabbats av simultana hjärnblödningar, blivlit lurade av en skicklig dörrförsäljare eller vad?

låter utomordentligt vettigt.

60 000kr är inte speciellt mkt för en bra stereo, jag har kablar i min för mer än så.

60 000kr är inte speciellt mkt för en bra stereo, jag har kablar i min för mer än så.

Och allt titan och magnesium samt kolfiber på min hoj kostar 2x vad din hoj kostar..........

Nypanik:
Visst kan det te sig märkligt när gammlingarna helt plötsligt visar sidor de aldrig visat förut men i genrationen äldre än oss har många fått lära sig att snåla och gneta sig igenom livet och nu har de kanske insett att där inte finns någon mening med att snåla sig igenom livet för att lämna ett stort arv.

Grattis till en fin hoj isåfall, alla har vi olika prioriteringar men pengar är till för att användas.

Nypanik:
Visst kan det te sig märkligt när gammlingarna helt plötsligt visar sidor de aldrig visat förut men i genrationen äldre än oss har många fått lära sig att snåla och gneta sig igenom livet och nu har de kanske insett att där inte finns någon mening med att snåla sig igenom livet för att lämna ett stort arv.
Jag tror du är inne på rätt spår. Och visst har de all rätt att göra vad de vill med sina mer eller mindre surt förvärade pengar. Men man vill ju gärna tro att det skulle kännas bättre för dem att förbättra den realtivt torftiga materiella tillvaro som deras barn lever i än att köpa en lyxstereo vars potential de kommer att utnyttja till 5%.

60 papp låter väl rätt rimligt. Det får man ett vettigt system för som tillochmed min halvdöve farfar hade hört skillnad på jämfört med ett "hifi"-system från SIBA.

Låt de gamla hållas, de är antagligen värda det..! :tummenupp

borde inte vara några problem att få dem omyndigförklarade efter ett sånt inköp.
Skydda ditt arv! ;)

:lol

Nyteknik: Jag tror de har gjort ett impulsköp av rang. Även en audiofil som jag själv förstår att man inte behöver grejjer för 60k när man aldrig har spenderat stora summor på sånt tidigare.
Men se det så här: Om de har en årsinkomst på en mille eller dylikt så tycker jag inte att det är konstigt. Är de vanliga svenssons så borde du ta ett snack med dem, för nåt har ju hänt...

Om vi pratar om ett 2-kanalssystem med stärkare och CD så låter det som väldigt mycket. Normalt går man inte från en 3000kr-stereo till 60k på en gång heller. Att de ens skulle höra skillnad på ett 20k-system och ett 60k system ser jag som obefintligt.

Det är väl bättre de lägger 20k och reser för de övriga 40k?

Eller varför ens 20K? De skulle må lika bra av ett system för 10k och sen skänka resten... Men å andra sidan, deras pengar är just deras pengar. Bättre att lägga det på elektronik än att skänka det till nån jehovas-sekt eller dylikt.

var mest menat om ett skämt mot att dom skulle bli omyndigförklarade.

men jag håller med om dom inte har något musikintresse alls innan så är det väldigt konstigt, har du inte frågat dom varför dom tog ett så plötsligt beslut?

för övrigt sätter jag min hatt på att vem som helst som försökte någorlunda seriöst lätt skulle höra skillnad på ett system för 60k och ett för 10-20k

för övrigt sätter jag min hatt på att vem som helst som försökte någorlunda seriöst lätt skulle höra skillnad på ett system för 60k och ett för 10-20k
Och skillnaden mellan ett för 60k och ett för 100k och skillnaden mellan ett för 100k och ett för 500k osv.osv. Vad är poängen med det?

Jag tror du är inne på rätt spår. Och visst har de all rätt att göra vad de vill med sina mer eller mindre surt förvärade pengar. Men man vill ju gärna tro att det skulle kännas bättre för dem att förbättra den realtivt torftiga materiella tillvaro som deras barn lever i än att köpa en lyxstereo vars potential de kommer att utnyttja till 5%.

Känner jag av ett uns av avundsjuka i detta inlägg ?

Hur var det unde din uppväxt, fick du hjälpa till på gården för att få mat för dagen ?

Var det du som såg till att de hade kläder på kroppen och en ny skolväska då det behövdes ?

Är övertygad om att dina föräldrar spenderat en bra bit mer än 60 000 på dig under de första 18 åren av ditt liv, samt att de gjort mer än en uppoffring i form av uteblivna resor, minskade inköp och prioriteringar då lönen kommit in på kontot just på grund av att de skaffat ett barn.

Klart de ska ha en stereo om detta är något som gör dem stolta och lyckliga nu då de har råd till detta. Det är deras pengar, o visst, om de trillar av pinn kunde de ha blivit dina. Men betyder inte dina föräldrar mer än så ?

Mina föräldrar var båda borta inna jag fyllt 10 år, och visst fick jag en krona eller två i arv, men kan ärligt säga att jag bytt vilken stereo eller mc i världen mot att få ha dem kvar.

Har haft stereo både i bil och i hemmet för en bit över 60 000, och anser att man hör skillnad mot billigare system. Och det handlar inte om att det kan spela högt, 55 000 kr högre än ett 5000 kr system, utan kontroll. Samklang, helhetsbild, detaljrikedom.....
Går inte o förklara , måste upplevas.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back