Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Med sänkningen ser det aggressivare och kaxigare ut. Som en tiger mitt i språnget.

Originalhöjd på gaffeln ser bara... Gubbigt ut...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Som en.....Triumph Tiger? :gråta

Nu jämringens har jag knotat på två kvällar och gjort klart elsystemet sånärpå bromskontakten och oljesystemet sånärpå ett oljefilter.

Bonneville75.jpg


Jag ids inte tejpa ihop elhärvan förrän jag vet att allt funkar, det är ju som att be om problem att dra fast allt snyggt och prydligt innan uppstarten...:gnissla

Bonneville72.jpg


Oljeslangar dragna och en avgrening till vipparmssmörjningen ihopsvetsad, den genomskinliga slangen är där så jag kan se att det faktiskt trycker upp olja till vipporna. Gör det inte det måste jag strypa returen in i oljetanken lite mer.

Bonneville74.jpg


Sen så hängde jag dit nya förgasaren, den smälter in ungefär lika bra som en guldpläterad bidé uppepå en dyngkas...

Bonneville73.jpg


Ett oljefilter, en gaswire, olja och en slurk bensin bör vara allt som krävs för att starta den nu, känns lovande inför säsong 2013.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är en beställning på grejor lagd hos BAS Motor och imorrn efter jobbet ska jag iväg och leta oljefilter, dessutom har jag skickat efter en ny regskylt då den gamla var nästintill oläslig.:)

Hur mycket smisk får man av sheriffen ifall man blir stoppad med miniskylt? Bryr dom sig ens?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu är en beställning på grejor lagd hos BAS Motor och imorrn efter jobbet ska jag iväg och leta oljefilter, dessutom har jag skickat efter en ny regskylt då den gamla var nästintill oläslig.:)

Hur mycket smisk får man av sheriffen ifall man blir stoppad med miniskylt? Bryr dom sig ens?

Lite smisk får du nog men jag vette fasen om dom lägger ner så mycket möda på att jaga miniskyltar, inte i våra trakter (skogen) i alla fall. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
De allra flesta vanliga ordningspoliserna har nog inte den blekaste om vad som är laglig storlek eller inte. Det ska vara om du har oturen att bli stoppad av någon nitisk trafikpolis som du kanske åker dit på det.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok, då blir det en sån. Skyltfästet kommer jag ändå bygga så det går byta till standardskylten utan problem.:tummenupp

Kedjeskydd, måste man ha sånt?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ok, då blir det en sån. Skyltfästet kommer jag ändå bygga så det går byta till standardskylten utan problem.:tummenupp

Kedjeskydd, måste man ha sånt?

Hmm, Mjaee det är nog inte säkert.
Men det är nog skönt att ha så man inte får kedjan inlindad i benet.

Est löste det ju snyggt med bara en bit rundjärn.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Såpass? Kanske bäst ändå att försöka få dit en laglig skylt utan att det ser för tokigt ut först.

Risken är väl att om jag blir stoppad för skylten kanske man åker på en flygande och då lär jag väl ligga pyrt till med stelhäcken...:gnissla
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Nej. Det ligger kvar på 1500kr.

Källa på det? Jag googlade fram "1 500 kronor fattigare blir du av att ha kört med oknäppt, eller utan, hjälm. För passagerare under 15 år tillfaller en bot om 2 500 kronor till fordonsföraren. Samma belopp utfaller också för ej synlig, ej läsbar eller saknad registreringsskylt."

I en artikel i McNytt http://www.mcnytt.se/kortips/vad-kostar-boten-2157

Så jag grundade mitt uttalande på det men jag kan mycket väl ha fel, det har hänt någon gång tidigare...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hursomhelst, nu har jag fått en sproilans ny regskylt som faktiskt kommer gå placera rätt bra eftersom utrymmet där skatteugglan satt tidigare går placera innanför rambenet så det bara är regnumret som sticker ut. Jag knådade ihop ett ramfäste för skylten och punktade fast det i väntan på helsvetsning.

Bonneville77.jpg


Nu är alla modifieringar på bakramen gjorda så när jag får tid ska jag skruva loss bakramen för helsvetsning av de ditpunktade fästena och lackering, skulle det visa sig senare att jag vill ha en bakskärm ändå är det ju bara att sätta dit skärmfästen och dra på lite mer färg.:tummenupp

Bonneville76.jpg


Jag tog även och svarvade till ett par distanser till tanken med rätt höjd, för att få rätt stuk har jag höjt tanken fram och sänkt den en aning i bakkant och då var det bättre att göra nya distanser än att stapla en 4-5 brickor på varandra...

Bonneville78.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kolla nedläggningsvinkeln ordentligt innan du bestämmer gaffelhöjden.

Bra tips, ska torrbryta lite när jag fått på bakramen igen. Jag har svetsat fästena och lackat ikväll så imorrn lär den gå skruva på igen.:tummenupp

Jo jag har snurrat runt där ett tag och samlat info och inspiration. Ska bli kul att få komma igång med en egen britt-hoj :)

Det är ett jäkla bra forum för att hitta info och bilder på balla hojar, lite synd bara att dom envisas med att bara ha en enda kategori för alla trådar. Det kanske funkade i början när det inte skrevs så mycket men nu trillar ju byggtråden ner till sida två samma dygn som att man skrev i den sist, känns som att man missar många bra åsikter från duktigt folk pga det...:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Som sagt, igår lackades det bakram och idag skruvade jag fast den igen efter två timmars uteskruvande i -20°C med Passatjäveln för att byta generator, kul när man äntligen får loss den efter stelfrusna fingrar och tre vansinnesutbrott och märker att man fått fel generator från skroten...:4skrika

Bonneville79.jpg


Grundfärg...

Bonneville80.jpg


Och tre lager halvblank!

Bonneville81.jpg


Den blev väl lite blankare än resten av ramen men lite kedjeolja och vägdamm lär nog jämna ut nyanserna.:)

Bonneville82.jpg


Med resten av skrotet på plats så ser det helt ok ut, den skarpögde ser även att jag fått tag i ett oljefilter som ska få sig lite svartfärg för att smälta in lite bättre.

Bonneville83.jpg


Andra sidan, det saknas en regplåt men det löser jag senare.

Bonneville84.jpg


Tjopp!:)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top