Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Fifan. biljävlar SKA bara funka.
:huvet
Elffors på 3:veckan utan bromsband vänsterbak....

Snyggt btw!:tummenupp

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Du ligger ju verkligen i fas. Det är ju bara januari och i princip körklar :)
Jag hade nog snott på fjädrarna till sadeln och dragit dit en jävligt kort och smal ribbad skärm. Men det funkar helt klart som det är :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte helt fel att vara ute i god tid för en gångs skull, nån gång i mars kommer brorsan hit med sitt XS650-bygge för lite svarv- och svetshjälp och tills dess hade jag tänkt ha den körbar. :tummenupp

Klar blir den nog inte än på ett par år, inför sommaren vill jag bara få ihop bitarna utan att det ser allt för eländigt ut och sen får det värka fram allt eftersom hur det slutliga stuket ska bli.

Elffors, bruksbilar är satan materialiserad. Jag har precis släckt 5 tvåor från besiktningen, bl.a. bytt hela framvagnen och renoverat bromsok och dagen innan fästmön ska in och ombesiktiga släpper generatorn sin sista fjärt. Man blir fanimej alldeles matt ibland...:gråta

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Oooo... Ska inte passat framvagnen var onödigt komplicerad o dyr o laga med?

Näe låt nästa passat bränna så in i helvete:yoparty
0448706683.jpg

Öhh.. Brinna i helvete skulle det ju va!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Oooo... Ska inte passat framvagnen var onödigt komplicerad o dyr o laga med?

Näe låt nästa passat bränna så in i helvete:yoparty
View attachment 376358

Öhh.. Brinna i helvete skulle det ju va!

Jo, men som tur är så har våra vänner kineserna kopierat hela länkarmspaketet så jag köpte rubb och stubb med styrleder och allt för 1500:- med frakt från Ebay. Hade jag köpt samma prylar hos valfri bilverkstad i Sverige hade kalaset landat på runt 8-10.000:- enligt folk som hört sig för...:gnissla

Så fort jäntorna växer upp ska jag skaffa en Amazon istället, då byter man generator med ena handen i byxfickan.:tummenupp

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Det är bara o slå till direkt. Amazon gjordes ju även i kombiutförande.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Fifan. biljävlar SKA bara funka.
:huvet
Elffors på 3:veckan utan bromsband vänsterbak....

Snyggt btw!:tummenupp

540016.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Igår kväll gjorde jag klart staget till bromstrumman och lackade det tillsammans med oljetanken, jag börjar nästan tro att jag gjort ett sårarsle i och med att de nylackerade delarna sticker ut rätt mycket från resten av hojens 36-åriga färgsättning. Kanske går matta ner bitarna lite med Scotchbrite?

Bonneville85.jpg

Idag trillade det dessutom in ett paket från BAS Motor med gaswire, luftfilter, transmissionspackning och bottenplugg, så om inte himlen ramlar ner tänkte jag göra ett ryck imorrn kväll och få ihop det mesta.:tummenupp

Till helgen blir det nämligen bromsskruvning på Passaten...:zpy

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ladda färgsprutan med vägdamm och blås ett lager till!
Uurtjewsit med läderremmarna till oljetanken.

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Svinsnyggt alltihop! Du har verkligen öga för det där.

Gammal Passat är guds gåva till mänskligheten, BTW. Bara du (med hjälp av svordomar, gassvets och slägga) haft nere hela framvagnsjäveln på biljäveln en gång och låtit antikärvmedlet flöda fritt på varje skruv så är det en sann fröjd att inom ett par tusen mil ersätta dina kinadelar med Tyska originalgrejer, moahahahaha. Fyfan.

Lasse

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Snyggt jobb med hojen! Tror att scotchbrite ger för mycket repor. Jag skulle satsa på att låta det va till våren och köra ut på närmsta grusväg och dansa runt lite med den så kommer det se bra ut sen. Vill du ha kvar dammet så kan du säkert spruta på lite olja.

Bilar borde endast besiktigas då termometern visar över 10 grader utomhus. Förstår dock att det skulle lämna vissa delar av landet utan besiktningsperioder.:hihi

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Uurtjewsit med läderremmarna till oljetanken.

Tackar, hoppas dom rackarna håller tanken på plats också så den inte hänger och slänger bakom hojen på premiärturen...:gnissla

Svinsnyggt alltihop! Du har verkligen öga för det där.

Gammal Passat är guds gåva till mänskligheten, BTW. Bara du (med hjälp av svordomar, gassvets och slägga) haft nere hela framvagnsjäveln på biljäveln en gång och låtit antikärvmedlet flöda fritt på varje skruv så är det en sann fröjd att inom ett par tusen mil ersätta dina kinadelar med Tyska originalgrejer, moahahahaha. Fyfan.

Lasse

Tack!:)

Säg inte så där, man är ju nog less över bilfan som det är...:gnissla

Snyggt jobb med hojen! Tror att scotchbrite ger för mycket repor. Jag skulle satsa på att låta det va till våren och köra ut på närmsta grusväg och dansa runt lite med den så kommer det se bra ut sen. Vill du ha kvar dammet så kan du säkert spruta på lite olja.

Bilar borde endast besiktigas då termometern visar över 10 grader utomhus. Förstår dock att det skulle lämna vissa delar av landet utan besiktningsperioder.:hihi

Hmm, kanske bäst att låta det bero så länge och se vad en par tre grusvägsmil kan göra. En lätt dusch med WD40 innan så lär det inte blänka så mycket sen...:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu ligger framgaffeln på arbetsbänken och väntar på lite kärlek, det ska nämligen tillverkas distanser för att sänka den ca 8cm.

Bonneville86.jpg

Samtidigt har jag skruvat tillbaka transmissionskåpan, bytt till nya bottensilen och svarvat en passbit för gaswiren till gashandtaget. Lika bra att skruva på tills den är körklar nu så jag kan fokusera helt på gasturbinhojen till våren.:tummenupp

Bonneville87.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Igår kväll pyssade jag på med framgaffeln, målet var att sänka gaffelbenen 8cm för att få rätt stuk och det gick bra. Som tur var så hade jag fått en låda ömsebitar aluminium av en polare och i den hittade jag 3cm långa hylsor som gick svarva till rätt mått, tre stycken per gaffelben behövdes.

Bonneville88.jpg

Nya rullkullager till styrhuvudet istället för de gamla lösa kullagren, lär göra susen.

Bonneville89.jpg

Och efter tre timmars mekande stod hojen på egna hjul igen, nu har jag dryga 4 cm fjädringsväg vilket lär visa sig om det duger ganska så fort. Vill gaffeln bottna i tid och otid får jag korta av gaffelbenen lite och backa av på distanserna samma längd.

Bonneville90.jpg

Bonneville92.jpg

Efter det började jag på dra gaswiren och pyssla på, kollade på klockan och såg att den var tjugo över 12 så det var bara att masa sig in och lägga sig. Yngsta dottern vaknade klockan fem så det kan bli en fin dag på jobbet idag...:gnissla

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Jag tror hojen skulle bli snyggare med en mindre framlampa. Japanska hojbyggare kör mycket med dimljuslampor från gamla jänkare. (Ebay)
De finns i Samma stil som din nuvarande men mycket mindre. Om jag kör med lampa på min hoj i fortsättningen blir det nog en sån
Tex den här, men det finns en uppsjö av modeller
120.jpg

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Smaken är som baken..

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu när du säger det så kanske lyset är liiiiiiite stort i förhållande till resten av hojen, men jag tror det behövs för att väga upp styrkronan som annars skulle se rätt malplacerad ut då den blir rätt hög med styrfästet och styrlagersspännaren.

Bonneville93.jpg

Jag har gjort massa småplock med wirar och sånt så nu sitter tanken på plats för en lång tid framöver hoppas jag. En polare var förbi med fästmön ikväll så vi passade på att rulla ut hojen för lite kvällsplåtande, stuket känns så jävla rätt och jag tror den blir rätt gokörd trots att den är både stel och låg. :kär

Bonneville95.jpg

Ser jag lite sammanbiten ut beror det på att det är -19°C ute, har stått ute hela dagen och mekat bromsar i Passaten så det är rätt skönt att ligga på sofflocket i stugvärmen med fyra Pistonhead och en halvflaska tysk nyponpunsch i magen nu. :)

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Blir jäkilgt rå :tummenupp håller dock med om att lampan känns lite skum. Kanske om det bara gick att flytta upp & bak pytteliten så att den "gömmer" sig lite..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om man bygger en hoj med räserstuk, så passar belysning inte in i stilen.
Små lampor som placeras diskret ser i mina ögon bara krystat ut.
Hellre "malplacerade" lyktor, vilket ger intryck av gatreggad räser.
Stora lyktor bidrar (mycket) till gammelstilen.
Jag tycker att den nuvarande ser helrätt ut.
Det som fattas är ett kryss med eltejp över glaset.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati