Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror det kan vara klokt att fintänka lite på främre tankfästet, iaf om det ska vara en åkhoj. Att konstruera så att tanköronen blir inspända. Som det är nu tror jag att det ganska snabbt kommer vibrera upp ett glapp i fästöronens hål, sedan slamrande tank. Snyggt fäste!

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag tror det kan vara klokt att tänka lite till på främre tankfästet, iaf om det ska vara en åkhoj. Att konstruera så att tanköronen blir inspända. Som det är nu tror jag att det ganska snabbt kommer vibrera upp ett glapp i fästöronens hål, sedan slamrande tank.

Bra synpunkt, jag ska lägga en mjuk gummiduk mellan ram och tank så förhoppningsvis tar den upp nog med vibrationer för att inte fästet ska ta stryk. Tiden får utvisa.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bra synpunkt, jag ska lägga en mjuk gummiduk mellan ram och tank så förhoppningsvis tar den upp nog med vibrationer för att inte fästet ska ta stryk. Tiden får utvisa.

Det går väl förmodligen att trä på fjädrar (stål- inte höns-) eller gummislang (fulare) på axeln mellan fästet och örat.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ingen mening att försöka lösa ett problem som kanske inte ens existerar, jag kör så här tills nåt skallrar loss och då bygger jag det bättre.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Skärmsnacket tyckewr jag är en petitess.
Betydligt allvarligare är att maskinen saknar en motor!!
twin trump.jpg

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Tror att det rycker lite i baguetten när jag ser herrns bygge !

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Du Pucken som är haj på lackering, vad ska man ha för klarlack på en soppatank? Den bör ju tåla bensin liksom.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Du Pucken som är haj på lackering, vad ska man ha för klarlack på en soppatank? Den bör ju tåla bensin liksom.

Som tidigare talar, två-k MEN det finns ett litet jävla kruxs.
Använd inte samma maskeringslinje vid tanklocket för basfärgen som för klarlacken i det fallet du ska ha färg på doningarna.

Soppan kan då tränga ner mellan klarlacken och plåten till basfärgen som är 1-k och då ser det ut som du fått bältros eller annan sjukdom runt halsen.

Bort med maskeringen och flytta upp tapen några mm för att få en krage 2-k klarlack direkt mot stålet för att undvika detta.

Btw....skit i att fråga ur jag kom på detta.....:huvet:huvet:huvet:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Som tidigare talar, två-k MEN det finns ett litet jävla kruxs.
Använd inte samma maskeringslinje vid tanklocket för basfärgen som för klarlacken i det fallet du ska ha färg på doningarna.

Soppan kan då tränga ner mellan klarlacken och plåten till basfärgen som är 1-k och då ser det ut som du fått bältros eller annan sjukdom runt halsen.

Bort med maskeringen och flytta upp tapen några mm för att få en krage 2-k klarlack direkt mot stålet för att undvika detta.

Btw....skit i att fråga ur jag kom på detta.....:huvet:huvet:huvet:D

Precis detta berättade min polares farsa idag som är hobby-motivlackare, bra att veta även om jag inte ska ha någon grundlack under just nu.:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag tog och letade fram en burk hammarlack jag hade liggandes och skred till verket med loggan för två timmar sen, nu vet jag i alla fall att pinstripare inte är ett yrke för sköckerhänta...

Det ska på ett lager till så det täcker lite bättre, sen när det härdat ordentligt blir det klarlack. Visst hade jag kunnat lagt flera kvällar på att slipa och dona men det fina med det stuk jag är efter är att ju mindre energi jag lägger ner desto bättre blir resultatet.:tummenupp

Tjo!:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt!
Hammarlack är tyvärr silikonbaserad, så det blir gärna fiskögon av slipdammet plus att det inte går att överlackera, med annat än hammarlack. :gnissla

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Aj fan, så du menar att det inte går klarlacka över hammarlack?

Det brukar bli problem med att få någonting att fästa på Hammarlack, just pga av silikoninnehållet.
Men vafasen, prova ett tag nu när det ändå är gjort. Mattar du ned, och sanerar hela tanken ordenligt med säg T-röd, så kan du ju testa att klarlacka. Det är ju bara att spraya CRC packnings-stripper på hela tanken för att få den plåtren igen, om det skulle flaga om två år. Då har du ju säkert en annan ide kring vilken lack du vill ha på tanken.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser ju ut att vara ganska tunn text så jag kan ändå tänka mig att klarlacken lägger sig över och liksom häftar fast hammarlacken mot plåten oavsett om den fäster på själva hammarlacken eller ej. Vore nog mer allvarligt om du målat hela tanken med hammarlack och sen ville ha klarlack ovanpå det, men nu tänker jag mig att det blir mer som att lacka över ett klistermärke eller något och det vet jag av erfarenhet kan funka ganska bra :)

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
+ Att olackad plåt är väldigt snabb patinerande:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det brukar bli problem med att få någonting att fästa på Hammarlack, just pga av silikoninnehållet.
Men vafasen, prova ett tag nu när det ändå är gjort. Mattar du ned, och sanerar hela tanken ordenligt med säg T-röd, så kan du ju testa att klarlacka. Det är ju bara att spraya CRC packnings-stripper på hela tanken för att få den plåtren igen, om det skulle flaga om två år. Då har du ju säkert en annan ide kring vilken lack du vill ha på tanken.

Klokt resonerat, och som Busken säger här nedanför så är det ju tunn text så jag chansar på att det inte trillar bort.:tummenupp

Ser ju ut att vara ganska tunn text så jag kan ändå tänka mig att klarlacken lägger sig över och liksom häftar fast hammarlacken mot plåten oavsett om den fäster på själva hammarlacken eller ej. Vore nog mer allvarligt om du målat hela tanken med hammarlack och sen ville ha klarlack ovanpå det, men nu tänker jag mig att det blir mer som att lacka över ett klistermärke eller något och det vet jag av erfarenhet kan funka ganska bra :)

+ Att olackad plåt är väldigt snabb patinerande:D

Kanske lite för snabbt...:gnissla

Jag målade andra lagret nyss och provmonterade tanken för att se om loggan ser åt helvete för stor ut eller inte, lätt att lura sig då tanken i sig är såpass liten.

Vart ju inte så pissdåligt det där med tanke på vem som gjorde det, lite klarlack och ett tanklock på det där så kan jag bocka av en punkt på vinterns pyssel-lista.:tummenupp

Tjo!:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Förresten kära lack-kunniga kamrater, skulle det gå matta ner klarlacken lite med ett fint sandpapper eller Scotchbrite för att slippa ha en spegelblank tank eller skulle det bli knas? Känns som att en blank tank skulle skära sig lite med resten av hojen nämligen...:gnissla

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Förresten kära lack-kunniga kamrater, skulle det gå matta ner klarlacken lite med ett fint sandpapper eller Scotchbrite för att slippa ha en spegelblank tank eller skulle det bli knas? Känns som att en blank tank skulle skära sig lite med resten av hojen nämligen...:gnissla

Det finns ju matt klarlack.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...