Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vart visst en pokal på Motormässan också, trea i MC-klassen är inte illa pinkat bland alla blanka finhojar.:tummenupp

Kränkande att bara för du har ett icke japanskt helfordonsgodkänt fordon, så ska du stå i ett hav av sågspån.
Så mycke olja läckte inte motorcyklar från 1900-talet:gnissla

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag var helnöjd, hade tagit med mig ett par absorbentdukar att lägga under hojen men det behövdes ju inte nu då det kunde droppa helvilt utan att det syntes. :D

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Hittade en bild på hjärnsläppetkruggerjapan2.jpg

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ser t.o.m ut som att han skulle kunna knäcka en förgasare med fel vinkel på däcket.. annars tejpar man ju bara en raggsocka över tratten och gasar som vanligt..?

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Ser t.o.m ut som att han skulle kunna knäcka en förgasare med fel vinkel på däcket.. annars tejpar man ju bara en raggsocka över tratten och gasar som vanligt..?

Nope, Tubsocka med En oljig 4cm tjock tvättsvamp i. :hihi

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Här var det lugnt.:)

Kanske dags att ändra lite på det, jag har beredskap och RUF så tanken är att göra trajan klar för regbesiktning i helgen. Bakskärmen ska på, nya lyktfästen tillverkas och ett provisoriskt kedjeskydd måste brytas ihop för att göra besiktningsgubben glad.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu var det alltså dags att fixa brukshojen inför regbesiktningen, första potäten var att lägga på ett nytt bakdäck eftersom jag råkat börnat det gamla platt på fyllan...:gnissla

Fan att man aldrig kan göra det enkelt för sig, ett par plåtbleck fastsvetsade i ramen hade ju blivit finfina skärmfästen men det kändes lite för lätt. Efter lite letande i aluminiumhögen hittade jag material till ett par fästen och satte igång att karva fram dom.

En halv dag senare fick jag veva igång svetsen och kleta lite, fint att vara gräsänkling en helg så man kan lyssna på Kristet Utseende och leka i verkstan hela dagarna utan att någon saknar en.:tummenupp

Här står två grovkapade fästen och en bakskärm jag fått av Elffors och väntar på lite kärlek, jag åkte in på jobbet och slipade för att inte skita ner så mycket i min verkstad.:)

Några timmars putsande senare och det börjar likna ett fäste. Den där riktiga ollonglansen skippar jag så inte RFSL hör av sig och vill värva mig som hedersmedlem.

Att borra hålen så skärmen hamnar i linje med bakhjulet var ett större projekt än jag kunde tro, men nu verkar allt sitta hyfsat rakt. Jag försöker få skärmen så tight mot däcket som det går utan att det ska nöta emot när jag kör, lite mer intrimning kvar innan jag är nöjd.

Fasen, det vart ju inte så tokigt som jag trodde med en bakstänka på hojen! Det blir rätt läckert med samma stuk på skärmen som på tanken, betydligt roligare än mattsvart i alla fall.:tummenupp

Tjo!:)

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Tycker det blev jäkligt snyggt med bakskärmen!:tummenupp

Har du några fler projekt på gång?:)

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Tack!

Räcker det inte med turbinhojen, Rolls Royce Vipern, gasturbin-båtmotorn och turbojetsparken tycker du?:gnissla

Jag vill bara se fler byggen av dig:tummenupp
Turbinhjojen kände jag till men men inte dina andra projekt, vill däremot se fler hojbyggen:tummenupp Röstar för en unik Café Racer/retrorace..

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag vill bara se fler byggen av dig:tummenupp
Turbinhjojen kände jag till men men inte dina andra projekt, vill däremot se fler hojbyggen:tummenupp Röstar för en unik Café Racer/retrorace..

Tror inte det blir fler hojbyggen på ett bra tag tyvärr. Trajan har jag byggt för att behålla och jag kommer göra små förbättringar nu och då när andan faller på, men all min lediga tid går åt till familj, hus och jetprojekten jag håller på med.

Utöver det försöker jag hinna med att springa några mil i veckan och ska börja med pistolskytte så det finns liksom varken tid eller pengar över till fler hojbyggen.:)

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Tror jag på.....................eller inte:tummenupp

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Tror ni inte på fan att jag gick och vann "Snyggaste Europeiska MC" på Springmeet i Östersund nyss, hade väl inga förhoppningar om det men domarna tyckte visst jag gjort ett bra jobb.:)

Vart visst en pokal på Motormässan också, trea i MC-klassen är inte illa pinkat bland alla blanka finhojar.:tummenupp

Kul som fan.

Kommer du ihåg det femte inlägget i tråden?

"Förvänta er inget märkvärdigt bara, det är ingen utställningshoj jag ska bygga utan bara en småball tuffa-runt-i-blåjeans-hoj."

Tänker mest på hur hojen skulle se ut om du byggt den för utställning. :D

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Småballa tuffa-runt-i-blåjeans-hojar är ju högsta mode nuförti'n.
Johansson ligger som vanligt med örat mot rälsen för att snappa upp de senaste trenderna inom körafort och byggahårtåsnyggt, självklart är karln prisbelönt!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Kul som fan.

Kommer du ihåg det femte inlägget i tråden?

"Förvänta er inget märkvärdigt bara, det är ingen utställningshoj jag ska bygga utan bara en småball tuffa-runt-i-blåjeans-hoj."

Tänker mest på hur hojen skulle se ut om du byggt den för utställning. :D

Förmodligen precis likadan faktiskt, puts och stuts är inte min grej och det finns dessutom 13 såna hojar på dussinet så jag tycker det ser roligare ut när det syns att grejorna används.

Min idol på hojbyggarfronten är Elffors, han är helt makalös. En pryl på hojen som han tillverkat för 5 minuter sedan ser ut som att den blivit bärgad från Bismark och legat och fermenterat i en gödselstack de senaste 60 åren.

På ett ytterst positivt sätt alltså. :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gatt trösta mig med en sväng ner till byn för att tanka och köpa en varmkorv, lite småkallt med nollgradigt ute och jacklös men kul ändå.:tummenupp

Skärmen funkar i alla fall, det var några solställen med smältvatten på vägen men jag blev inte det minst blöt om arslet. Teknikens under!

Tjo!:)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...