Lycklig av pengar?

Goote

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
Letar ^^
Jag och 4 andra människor satt och diskuterade om man blir lycklig av pengar eller inte, 2 av oss sade att man inte blir det medan dom andra sa att man blir det. Jag blev väldigt nyfiken vad för faktorer som spelar roll i svaret.

(Fråga: Blir man lycklig av pengar?)

Person 1: Svensk man ca 30 år, pluggar på högskola, svensk oreligös uppväxt. Svarade NEJ.

Person 2: Svensk man ca 20 år, har gått grundskola, svensk oreligös uppväxt. Svarade NEJ.

Person 3: Bulgarisk man ca 20 år, har bott i sverige ca 10 år, Tagit gymnasieexamen, bulgarisk kristen uppväxt. Svarade JA.

Person 4: Pakistansk man ca 20 år, har bott i sverige ca 5 år, gått ca 5 år i grundskola, pakistansk muslimsk uppväxt. Svarade JA.

Person 5: Afrikansk* man ca 15 år, har bott i sverige ca 5 år. gått ca 5 år i grundskola, okänd uppväxt/religion.** Svarade JA.

*Kommer inte ihåg vilket land i afrika han kommer ifrån.
**Vet ej vilken uppväxt han haft förutom att han föddes i afrika och har bott där i 11 år.

Nu till min fråga, tror ni att svaret beror på bakrund/uppväxt, religion eller utblidning? Motivera gärna ert svar.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Bortskämda svenskar som aldrig upplevt hur livet är när man INTE har pengar kanske?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inte fan blir man lycklig av pengar, men det är mindre skämmigt att sitta och gråta i förarstolen på en ferarri än på en lokaltrafikbuss....

Ge mig pengar ska ni få se att jag är samme bittre jävel ändå!

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Hmmmm, klart man kan ha roligare för stunden om man kan köpa de man önskar sig på stört utan att behöva tänka på det ekonomiska.

Men livslång lycka... de kan man inte köpa, 6 bilar i miljonklassen 8 bågar men ingen chey att trivas med är inte min bild av lycka ialf

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men livslång lycka... de kan man inte köpa, 6 bilar i miljonklassen 8 bågar men ingen chey att trivas med är inte min bild av lycka ialf

Hey, jag byter närsomhelst...

Två bilar i tusenkronorsklassen (när dom är nytankade) 1 gammal skrutthoj och ingen chey är min vardag!

Fast jag är nog ändå relativt lycklig!

s9d8as0vjk

Guest
Klart man blir lyckligare om man har pengar så man kan göra allt man önskar.

Goote

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
Letar ^^
Ja tror iallafall att man antagligen blir GLAD av pengar, men intefan blir man LYCKLIG... stor skillnad, kanske det har med bakgrund att göra då dom som inte har bott i sveriga så länge inte har lärt sig definera betydelsen av orden GLAD och LYCKA?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Maslows behovtrappa. Femte steget är självförverkligande. Att tjäna pengar kan vara att förverkliga sig själv men för det mesta kostar det. Förverkligar man sig själv blir man glad. :)

Dr.Bike

Guest
Jag gråter hellre i en Rolls Royce, än en Volkswagen.

Edit Piaf

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Jag tror inte det, för om jag bara tänker tanken att jag kan köpa en ny hoj varje dag så uppskattar man dom inte lika mycket som om man hade sparat och ÄNTLIGEN kan köpa den. :)

Jag gråter hellre i en Rolls Royce, än en Wolkswagen.

Edit Piaf

Haha, sant :gnissla

Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Bulgarien, Pakistan, Afrika...

I alla fall i Pakistan och i många afrikanska länder kan man köpa sig en fin fru, från en fin och hedervärd familj med fina anor.

Detta i sin tur genererar en plats högt upp i samhällets hierarki, med makt och förmåner som följd.

Så mitt svar blir nog att ja, i vissa länder med viss kultur så är svaret JA, medan vi i västvärlden och i andra civiliserade samhällen där pengar spelar en underordnad betydelse i hur långt upp på karriärstegen man kan klättra anser att svaret på frågan är NEJ.

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Det är svårt att svara på, finns så många omständigheter att ta hänsyn till.
Tex. uppväxt, jobb, vänner, nuvarande inkomst osv.

Mycket pengar kan också föra med sig att man känner sig ännu mer olycklig om man tex. har förlorat mycket pengar i någon affär man gjort annat annat.

Har man tillräckligt med deg, kommer tjejerna av sig själv :heffner

Vill man lära känna sådana tjejer ?
Det finns alltid någon med mer pengar och så fort någon sådan person dyker upp så drar den typen av tjejer direkt.

Last edited:

s9d8as0vjk

Guest
Men när man har gjort allt man önskar, vad gör man sen då?

- Ska vi flyga upp i rymden?
- Nä fan, de gjorde jag igår...

Man kanske blir glad, men blir man verkligen lycklig?

Man kommer alltid på nåt nytt man vill göra, man kommer aldrig få så mycket pengar att man kan göra precis vad man vill.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
På ett sätt skulle jag väl bli lyckligare om jag hade mycket pengar. Jag skulle kunna åka ut och resa och se saker jag förmodligen aldrig kommer att se pga av ekonomin.

Köpa den där bilen jag vill ha.
Köpa en sporthoj, en motard och en glidare.
Kunna köpa det där jag vill ha.

På ett sätt tror jag inte det skulle göra mig lyckligare. Men det beror också på hur mycket pengar man har. Säg att jag hade 1 miljard, då skulle man nog bara vara en jävla plåga och förmodligen sitta och dricka skumpa med andra fjollor uppe i sthlm.

Men säg att man hade 30-50 miljoner, då kan man unna sig där där resan när man vill, kunna ta ledigt från jobber istort sett när man vill. Unna familjen en resa eller ett hus utomlands.

See my point.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...