Lycklig av pengar?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tillfällig lycka är inga problem att få av pengar, för vem som helst. Alla kanske inte nöjer sig med endast pengar däremot och blir olyckliga när de inser att det inte är så jävla lätt ändå.

Jag tycker det är skönt att inte vara fattig men min lycka kommer inte från mina pengar utan sakerna jag köper för dem :D
Dessutom, desto mer pengar man har ju snålare och bittrare blir man. Tror jag åtminstone. Jävla tur att jag inte har så mycket pengar, då skulle jag vara riktigt sur...

Dr.Bike

Guest
Jag ler hellre på en cykel. :)

Än gråter över dina gåbockar?

Kommer citatet ursprungligen från henne? Det är många som använder "ordspråket" i ursprunglig eller något modifierad form.

Såvitt jag har förstått.
Men hur vet man det?
Jag är lite cynisk, och tror eg inte att något av de kända citaten kommer från dem som uppges ha kläckt dem (förutom några få då, som finns inspelade).
Jag tror att KLOKA personer skapat citaten, och sedan signerat dem med en kändis namn...

På så sätt sprids de.

Det gjordes försök med att ta kända citat, och sedan byta namn under dem.
Knappt någon reagerade, eller kunde säga vem som sagt vad.
Sen blandade man upp historiska citat från tyranner och slikt, och satte deras namn under citat gjorda av "snälla" citatmakare, och satte sedan de vanliga namnen under diktatorernas citat.

Resultatet?

Ja folk i allmänhet accepterade de citat där de vanliga "snälla" (kända) citatmakarnas namn stod! (ibland stod det oxå: okänd)
Och man förkastade, iofs kloka och smarta citat, men bara för att det stod Adolf Hitler, Josef Stalin eller liknande under dem!

Så det bevisar att vi inte alltid tänker själva, eller ens är kritiska till det vi läser, och inte ens kan avgöra vad som är klokt, eller sant, eller ens oklokt!

Titelsjuka kallas det när man först sneglar på "titeln" dvs VEM som sade/målade/skrev, och därefter avgör om man ska tro/tycka om/gilla det man såg/läste/hörde.

Ganska likt konstkritiker alltså... : Först snegla på signeringen i ena hörnet. Är den känd? Ok! Då gäller det bara hitta på en tillräckligt krystad förklaring till varför tavlan är SÅÅ bra!

Okänd signatur: Tavlan kass! :D

Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jag är inte rik, men kan handskas med deg på ett vis som gör att jag har när jag behöver. Detta skapar naturligtvis ett lugn. Vore högst stressande att ligga på gränsen hela tiden. Det kan man fan inte göra när man har hus förresten, då hade man ju fått ta lån varenda gång en frys, kylskåp eller varmvattenberedare (morr) hade packat ihop.

För min del hade det nog inte varit stora volymer av pengar som hade varit kul att äga, utan förmågan att tjäna dom. Jag har vissa intressen som fortfarande endast är intressen, hade jag kunnat tjäna en massa pengar på det så är det nog där tillfredställelsen ligger, att veta att man gör något så jävla bra. Jag har aldrig varit mycket för att köpa massa skit, eller bränna deg just för den sakens skull.

Just därför hade jag nog inte blivit nån vidare stekare beväpnad med föräldrarnas guldkort, ens när jag var ung. Det är inte tillräckligt kul att bränna pengar, roligare att tjäna dem. :banana

Dessutom har jag inget hår på roten längre så bakslicket hade kommit på skam även om jag fått tag på en rosa skjorta. :rolleyes:

s9d8as0vjk

Guest
Säg det till de många ex-miljonärer som vunnit flera miljoner på lotto/dylikt och sen spenderat som tokar och sedan fortsatt med den livsstilen även när pengarna tagit slut. Finns gott om sådana exemplar.
Faktum är att få kan hantera en sådan radikal förändring i tillgångar.

Ja, men då har personen gått från fattig till rik (alt 2) och blivit lycklig. Sedan gått från rik till fattig (alt 1) och blivit olycklig. Om personen i fråga hade förvaltat sina stålar lite bättre hade han/hon förmodligen fortsatt varit lyckligare än innan vinsten.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Saningen är nog att man blir lycklig av att uppnå sina mål, samt ha någon att dela glädje med.

Om man som snorrik (alltså äckligt rik, inte minimiljonär) kan sätta mål genom att jobba med välgörenhet eller nåt så blir man säkert lyckligare än om man får spara i ett halvår för att köpa en ny trampcykel till sin förstfödda.

Grunden är nog att man inte blir lycklig av pengar, men man blir garanterat olycklig utan dem!

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Det där med pengar är ju som med tänder egentligen.

Goote

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
Letar ^^
Ganska likt konstkritiker alltså... : Först snegla på signeringen i ena hörnet. Är den känd? Ok! Då gäller det bara hitta på en tillräckligt krystad förklaring till varför tavlan är SÅÅ bra!

Okänd signatur: Tavlan kass! :D

Sant.
gynning.jpg

E de någon som övertyga mig om att den verkligen är snygg? Gjord av Carolina Gynning... :huvet

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Ser ut som en apa har skitit och sedan bolmat en quickstep på duken. Så får man nog inte säga förresten, det kan tolkas som avundsjuka eller kvinnoförakt. :gnissla

Jag älskar kvinnor, men inte nödvändigtvis deras konst. :banana

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Om man har lite pengar blir man olycklig för att man har lite pengar till
kläder, mat och hyra.

Om man har mycket pengar blir man olycklig för att man är rädd för att
någon sosse ska komma och ta ens pengar, för att pengarna bara ruttnar
bort på bankkontot man har satt in dem på, för att man måste investera
pengarna i något som ger mer avkastning, för att aktierna och fonderna
man har investerat i sjunker i värde, för att något måste göras åt taket
på villan man har köpt, för att villapriserna sjunker, för att villpriserna
stiger, för fastighetsskatten, för att man inte har tid att åka med den
stora dyra båten man har köpt, för att motorn på båten inte vill starta,
för att den nyamiljövänliga bottenfärgen på båten inte funkar, för att man
råkade köpa en lite onödigt stor och dyr bil, för att grannen köpte en
ännu större och dyrare bil, för bensinpriset, för försäkringarna på villan,
båten och bilen, för lågkonjunkturen, för deflationen, för
högkonjunkturen, för inflationen, osv ...

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Ha ha, eller köpt hela stadsapparaten och satt alla med stekarslick i stupstock diReCkt!!111 :slicka

Om man har lite pengar blir man olycklig för att man har lite pengar till
kläder, mat och hyra.

Om man har mycket pengar blir man olycklig för att man är rädd för att
någon sosse ska komma och ta ens pengar, för att pengarna bara ruttnar
bort på bankkontot man har satt in dem på, för att man måste investera
pengarna i något som ger mer avkastning, för att aktierna och fonderna
man har investerat i sjunker i värde, för att något måste göras åt taket
på villan man har köpt, för att villapriserna sjunker, för att villpriserna
stiger, för fastighetsskatten, för att man inte har tid att åka med den
stora dyra båten man har köpt, för att motorn på båten inte vill starta,
för att den nyamiljövänliga bottenfärgen på båten inte funkar, för att man
råkade köpa en lite onödigt stor och dyr bil, för att grannen köpte en
ännu större och dyrare bil, för bensinpriset, för försäkringarna på villan,
båten och bilen, för lågkonjunkturen, för deflationen, för
högkonjunkturen, för inflationen, osv ...

Man skulle kanske bilda en förening där man som terapi får ligga hungrig i fosterställning under en bro och klippa med ögonen, gärna i Januari månad. Är man duktig får man en tub lim att stilla hungern med. En sådan vistelse hade nog satt radhusidyllen i perspektiv. Hux flux hade det vanliga livet varit en dans på rosor. :tungan

Last edited:

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
och sen vill frugan ta ut skilsmässa och ta huset,barnen och hälften av förmögenheten + ev din båge för att såra dej som mest:gnissla

Går ju skriva in i papprena att det är mina pengar och det är inget som kommer att delas upp vid en ev skilsmässa. "Äktenskaps förord" Går ju att skriva in allt där tex bil, hus osv. Kanske inte det roligaste att behöva göra, men jag skulle göra det om jag hade pengarna.

På så vis är ju mina pengar tryggade mot damer som endast vill åt pengarna.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Lycklig av pengar, tja

Det finns ett begrepp som kallas för "fuck you money". Dvs ha tillräckligt med pengar för att inte vara löneslav eller på något annat sätt vara beroende.

Då kan man uppnå nån form av lycka.

Men i övrigt triggar väl inte pengar någon lycka om man inte har någon extrem materialistfetish, och sådana personer finns det väl inte på ett hojforum... :gnissla

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Man skulle kanske bilda en förening där man som terapi får ligga hungrig i fosterställning under en bro och klippa med ögonen, gärna i Januari månad. Är man duktig får man en tub lim att stilla hungern med. En sådan vistelse hade nog satt radhusidyllen i perspektiv. Hux flux hade det vanliga livet varit en dans på rosor. :tungan

Fan - jag får flashbacks från en riktig fyllenatt där jag efter att ha dragit av ledbanden i bägge fötterna, efter lite "bus", inte kunde gå hem, utan sov under en bro, i fosterställning ihop med två uteliggare...
(dagen efter var iiinte rolig! Men den satte som sagt idyllen i perspektiv) :D

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Fan - jag får flashbacks från en riktig fyllenatt där jag efter att ha dragit av ledbanden i bägge fötterna, efter lite "bus", inte kunde gå hem, utan sov under en bro, i fosterställning ihop med två uteliggare...
(dagen efter var iiinte rolig! Men den satte som sagt idyllen i perspektiv) :D

Ha ha, du som dessutom verkar vara en sån sansad person :D

Jag råkade ut för 2 tjejer som i Lördags rakade mina vita underben under en vilotimeout jag gjorde på festen. Efter en stund kom en snubbe och undrade hur länge jag skulle vara sjukskriven. Va !!?? frågade jag. Ja, sa snubben, när ska dom klippa av gipset från benen :gnissla

Kontentan är att endast att berövas sina benhår sätter saker och ting i perspektiv. :näsblod

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Pengar underlättar, och jag tror att man i viss mån kan köpa sin "lycka" för pengar. Det beror ju helt på vad man blir lycklig av. Blir man lycklig av riktiga vänner är det nog svårt eftersom jag inte menar att riktiga sanna vänner kan köpas, men på andra sidan kan pengar underlätta och rentav hjälpa fram ett möte med någon som kan bli en nära vän (utan att bli köpt då då). Är man däremot materialist av rang och blir riktigt lycklig av shopping så kan man ju bli lycklig som fan, bara man har pengar. Så pengar underlättar iallafall ens liv vilket kan bana väg för riktig lycka, och i vissa fall kan de nog göra en riktigt lycklig. Det är vad jag tror.

I dagens ekonomiska samhälle är det nog svårt att bli riktigt lycklig utan pengar iallafall.

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
Pengar kan göra vissa människor lyckliga men inte alla.
Det beror ju först och främst på varför man är olycklig. Är man dödligt sjuk, beroende av knark osv så kan väl inga pengar i världen göra en lycklig. Men är man en vanlig svensson utan större problem så tror jag att pengar gör en lycklig/lyckligare.
Själv hade jag iallafall blivit lycklig om jag vann 129 miljoner på lotto. Alla mina drömmar hade jag kunnat uppfylla och jag hade inte behövt tänka på att jobba för att överleva.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Han som tog livet av sig på Gotland för att han blev direkt olycklig av alla de miljoner han vann visar att pengar gör dig inte lyckligare. tvärtom skapar de bara mer problem.

Ge alla pengar ni har till mig.

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Pengar ger en viss trygghet och det är inte att förakta. Men vad är mkt pengar? När är man rik?
Som ensamstående tonårsmorsa så är man fan oftast fattig, i alla fall i mina termer. Men självklart har vi mat på bordet varje dag, jag kan ge mina barn de dom behöver för att må bra, jag åker hoj, osv osv. Så fattig kanske är fel begrepp. Men inte skulle jag gnälla om att få några extra tusen i månaden, nope!
Fast idag känns de som att man ska vara glad att man har ett jobb, å ett ganska bra sådant som man trivs med.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM