Lyxfällan!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag tycker ni som har eller planerar att skaffa ungar själva skall tänka över sånt här. Låt ungarna i större utsträckning sköta sin egen ekonomi från lägre ålder.
Ge dem hela sitt barnbidrag att själva disponera från 13 års ålder. Därefter får de utav dessa pengar själva betala kläder, jamba-signaler osv osv. Det funkar.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Curlingföräldrar i kombination med ett synsätt som innebär att de alltid tror att någon annan kommer att hjälpa dem och att inget är deras egna ansvar...

Typexemplet var när killen erbjöds hjälp med sitt spelberoende:
- "Bra, då kan de hjälpa mig att sluta spela!"
...underförstått:
- "Det är inte JAG som ska ta itu med mitt spelande utan de som ska fixa det!"

....Däremot är det sanslöst märkligt att inte alla gymnasieelever får lära sig vardagsekonomi/hushållsekonomi.. Det räcker ju med en timme i veckan under en termin för att lära ungdjävlarna hur man ska läsa lånevilkor, leasingavtal o.s.v. Vad betyder effektiv ränta, är räntefritt verkligen räntefritt.. Vad händer om jag får betalningsanmärkningar. Hur ser jag vad den verkliga kostnaden blir för den här mobiltelefonen med det här abonemanget och den här bindningstiden.
...vilka kostnader har man i ett normalt hushåll... Vad betyder lagfart, pantbrev o.s.v.

.....Lär snorisarna det där i tid så slipper de sitta som frågetecken när kronofogden hämtar deras SMS-finansierade platt-TV.

... och ta bort enda nöjet för oss som INTE har rika föräldrar? Nä nu djävlar :mad:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Även kulturmässigt så ser vi att i U-länder så är just grejen att skaffa barn satt väldigt högt, även om man inte kan ta hand om barnet / barnen och flera dör på vägen. Rätt tragiskt. Samma sak sker i Sverige, förorter och just invandrargrupper från mellanöstern trycker ut än fler barn väl i Sverige för att de vet att de kommer få bidrag och kan ta hand om fler barn. Deras standardkull är 3-5 barn medan svenskar är vill ha 1-3 barn. We are getting out numbers =] hehe

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Det absolut värsta fallet jag har sett på lyxfällan sänds nu i repris på trean.
http://www.tv3.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1162352&ttid=244928&Itemid=99999999

:huvet :huvet

Jag har gått i samma skola som Micke ända till gymnasienivå, och han är en bra kille, om än rätt dålig koll på sin ekonomi.
Har ej sett programmet i fråga så jag vet inte vad som sägs där.

Idag så är de där två inte tillsammans längre skall tilläggas. Hon anmälde honom för misshandel och fick en summa pengar för detta har jag för mig.
Jag kan dock nästan garantera att han inte gjorde det då han inte skulle våldföra sig på en tjej. Hon däremot är nog inte den vassaste kniven i lådan..

Vidare så jobbar han numera i Uppsala och tjänar bra med flis och har det nog relativt bra faktiskt, trots rätt tunga skulder. :hihi

Nåväl.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Vidare så jobbar han numera i Uppsala och tjänar bra med flis och har det nog relativt bra faktiskt, trots rätt tunga skulder. :hihi

.

Tjänar bra och tunga skulder passar inte riktigt i samma mening :gnissla
Det spelar ingen roll om man tjänar bra om utgifterna är större än inkomsten.
Det är det man har kvar att leva på när alla utgifter, fasta som rörliga, är betalda som är viktigt.

Klart han klara sig bra...pappa rädda han ju :rolleyes:

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T

Nåväl.

Vad är då bra med flis? 100k i månaden eller 15k?
Bra med flis är alltid i förhållande till utgifterna.

Eller lärde mamma min mej vara snål och alltid betrakta sig som en fattiglapp.
Det är inte inkommsten man blir rik på, det är utgifterna. Som morsan alltid sagt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Även kulturmässigt så ser vi att i U-länder så är just grejen att skaffa barn satt väldigt högt, även om man inte kan ta hand om barnet / barnen och flera dör på vägen. Rätt tragiskt. Samma sak sker i Sverige, förorter och just invandrargrupper från mellanöstern trycker ut än fler barn väl i Sverige för att de vet att de kommer få bidrag och kan ta hand om fler barn. Deras standardkull är 3-5 barn medan svenskar är vill ha 1-3 barn. We are getting out numbers =] hehe
Det märks att du inte har barn själv för du tjänar inte på att skaffa fler barn. Det kostar alltid mer än det du får in via barnbidrag. :fakta

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det där var helt klart värsta avsnittet hittils. Hur fan kan folk bli sådär korkade. Det borde vara förbjudet att vara så inihelvette dum i huvudet.

"Jag sumpade bankdosan, så jag sket i att betala räkningarna. I ett halvår"

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det kostar alltid mer än det du får in via barnbidrag. :fakta

Får inte dina barn leva på havregrynsgröt och köpa kläderna hos myrornas? Bortskämda snorungar kommer det att bli av dem....

// Han som blev sur för att han bara fick en ny hoj om året vid 14 års ålder...

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Får inte dina barn leva på havregrynsgröt och köpa kläderna hos myrornas? Bortskämda snorungar kommer det att bli av dem....

// Han som blev sur för att han bara fick en ny hoj om året vid 14 års ålder...
Börja du leva när du var 14, jävla fattiglapp.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024