Lyxfällan!

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Ligger mamma, stämplandes, och röker gula blend på kökssoffan och pappa sitter, stämplandes, med en folköl framför tipsextra. Ja då är det inte jättesvårt att lista ut var barnen hamnar 20 år senare.

Att detta kan fortgå är för att Sosse regeringen skapat en stor grå massa som är bidragsberoende. Och som alla som är beroende av något gör vad som helst för att understödja detta och därför röstar man på sossarna för att fortsätta slippa ta ansvar.

Man blir nästan tårögd, well spoken!
Det finns hopp om framtiden.. :tummenupp

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
CBR900RR Fireblade
Nu har t.om. jag blivit så upprörd så jag måste skriva i tråden.

Jag sitter på ett skrotjobb som jag faktiskt ändå går till för att jag måste. Snacket om att folk säger upp sig för att dom inte trivs. Visst, men se fan till att ha skaffat ett annat jobb före då. Så jävla blåögda Nanna&Aziz va. Fy fan.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Såg inte detta avsnittet men får väl se om man kan tanka det nånstans. Tycker det är mer en regel än undantag att dom som är med i programmet verkar totalt urblåsta o förstår pengars värde precis lika mycket som äckel-ungarna i MTV's Sweet 16.

Ofta är det så jävla pinsamt att se, åh här e Anders 25 år och han köper radiostyrda bilar för 10 tusentals kronor fast han inte har betalat några räkningar först o brevid sitter hans blåsta brud som har köpt 2 hundar för 6 tusen spänn styck för att hon ville ha hund. Jobbigt när dom kommer på att hunden inte lever på luft och visst kostade pengar...ooops vi e fattiga :huvet

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tycker det är mer en regel än undantag att dom som är med i programmet verkar totalt urblåsta o förstår pengars värde precis lika mycket som äckel-ungarna i MTV's Sweet 16.
MTV är en tv-kanal fylld av bortskämda snorungar som inte förstår pengars värde. Som t.ex. Life Of Ryan med skateboardproffset Ryan Sheckler som är en stor barnunge som jämt sitter och gnäller för sina kompisar om hur jobbigt hans liv är.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
För att fortsätta generaliseringen verkar 80-talister inte klara av att lägga någon längre tid på något, utan det ska klicka på första försöket, annars får det vara.

På jobbet märks det på en inställning att jobb bara ska bestå av sånt man tycker är kul. Tråkiga rutiner ska man inte behöva pyssla med.

Ansvar förstår de inte innebörden av, men respekt ska man ha för inget.

Stava kan man inte, och ska inte behöva kunna. Man kan vara dyslektiker också, som alla sina klasskompisar...

Är nog mååånga som kommer få ett hårt uppvaknande när de märker att man inte kan snacka sig ur allt.

Fan, nu har ni fått igång min fördomsmotor ordentligt....:huvet

Smagatusk

Guest
Ett citat som garanterat hade hamnat på Lasse Anrells floskeltopp är Aziz´s kommentar "jag satsar allt på att bli fri från spelandet". Bra början...:huvet

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag blir så oerhört förbannad när jag ser lyxfällan och dem bortskämda jävla snorungarna rent ut sagt :mad:

Har det verkligen hänt så mycket på tio år :gnissla att ungarna (20åringarna)har bliivt så oerhört bortskämda att de tror att allt de pekar på är gratis även nu när de är "vuxna" och utflugna.

:zpy rent ut sagt. När man är 20 och nyss flyttat hemifrån så kan man inte räkna med att få bo i den finaste lägenheten och skaffa de bästa sakerna. Tänker på paret som var 20 och skaffade en dyr lägenhet och sedan fick flytta till en 1:a :rofl Tjejens kommentar var ju klockren "hur kan folk bo så här trångt" eller något liknande...välkommen till verkligheten :rolleyes:

När ska folk fatta att det är utgifterna som styr, du kan ju tjäna hur mycket som helst men det spelar ingen roll; är dem högre än inkomsten så går man minus, det är vanlig enkel matematik som t om jag som blondin fattade innan jag flyttade hemifrån.

Jag blir egentligen mest förbannad på föräldrarna som inte lär ungarna att ta eget ansvar. Många skulle behöva ta i ordentlig med hårdhandskarna...

Jag personligen har ärligt talat ingen sympati för dem. Jag vet grannar som tyckte farsan var hård mot mig då jag fick vara ensam hemma när han jobbade när jag bara var 13-14 år och fick höra "när du är 18 får du klara dig själv".. men det är jag oerhört glad för idag för då fick man lära sig den hårda vägen, ta ansvar för sig själv och inte räkna med att andra ska fixa saker, självklart ställde han upp och svarade på frågor men all kontakt med myndigheter/jobb fick jag skaffa själv ( ta t ex deklaration, ja jag deklarerar fortfarande på blankett, många unga gör det via sms =enkelt och tänker inte på avdrag de kan göra :huvet ,hur var det nu orka tänka/jobba usch :rolleyes: ) fick man fixa själv.

Läser man inte företagsekonomi A eller :skrämd t om B idag på gymnasiet, det var en av grundkurserna när jag gick i alla fall. UF-företag är ju också väldigt poppis :confused:

Tänkte faktiskt på det här igår, innan jag såg tråden; jag hade det väldigt knappert när jag var 20 och fick t om ta ett jobb för 40 kr/h, köpa sig saker på avbetalning var det inte tal om. Idag 8 år senare så har man en underbar lägenhet, bra jobb och inga lån. men många tror att man alltid har haft det så, "pappa betala va" :huvet

tack gode gud för att man är 79:a och inte 80-talist :hihi

Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Jag måste iofs säga att jag tycker programmet har ett visst existensberättigande. Man kan förvisso sitta och "frossa i andras missär" men mer än något annat tror jag faktiskt att det kan få en del folk att tänka till och fundera över sin egena ekonomi. På samma sätt som en del tjockisprogram faktiskt bidrar till att vissa tittare lär sig en del och släpper chipspåsarna.

Det är ju en tanke. En annan är att de får känslan att de inte är ensamma om att ha det illa och inte kan/orkar ta tag i sina liv. Alltså mer åt - det är ju ok för jag är inte den enda med problem. Eller i barnspråk: "men mamma Pelle pissade också på katten". I så fall så räddar programmet kanske en person med fördärvar för destro fler.

Idag så motiverar alldeles för många (IMHO) passivitet genom att säga "äh, det finns de som har det sämre jag behöver inte gör något åt min situation". De tittar neråt istället för att sikta uppåt. Kanske därför sådana här program uppskattas.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Såg detta härliga program igår. Vilken vändning kommer serien ta när det inte går att belåna upp lgh/huset mer?

Hela serien bygger på att dom samlar en massa smålån och sen bakar in det i lånet på lgh/huset som givetvis gått upp i värde.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Såg detta härliga program igår. Vilken vändning kommer serien ta när det inte går att belåna upp lgh/huset mer?

Nu har de väl iofs haft ett par fall där de bott i andrahand eller t.o.m "tvingats" flytta om jag inte missminner mig....

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.

Hela serien bygger på att dom samlar en massa smålån och sen bakar in det i lånet på lgh/huset som givetvis gått upp i värde.

Var det inte någon som gick i personlig konkurs och fick skuldsanering? Existensminimum i 5 år sen är alla skulder raderade. :gnissla

Nu har de väl iofs haft ett par fall där de bott i andrahand eller t.o.m "tvingats" flytta om jag inte missminner mig....

Det var några som hade hyresrätt som fick flytta till en mindre och billigare lägenhet istället.

Var det inte någon som gick i personlig konkurs och fick skuldsanering? Existensminimum i 5 år sen är alla skulder raderade. :gnissla

Det var några som hade hyresrätt som fick flytta till en mindre och billigare lägenhet istället.

Men det bästa programmet var ändå det med paret som hade köpt hus tillsammans och inte hade gemensam ekonomi. Hans intresse var sin bil en Volvo V70R som han körde på bana med. Det var hans bil men hon betalade halva lånet. Om de skulle gå på bio i slutet av månaden så fick hon LÅNA pengar av honom. Hon var skyldig honom tiotusentals kronor.

:D

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Såg ett reportage om SMS lån nyligen.

Effektiv årsränta 1030% :tummenupp

Att låna 3000 på 30 dar till en "avgift" på 650:-. Hmmm, det finns väl bara en bransch där det kanske kan vara vettigt att ta ett sådant. Knarklangare, SMSa Låna 3K, Loan365 3K, osv..... Köp ett större parti "Kalles Cox, lättlagda linor på tub" och kräng det dyrt inom 30 dar, betala igen skulderna.:tummenupp :huvet

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
....
Att du behöver trampa på/se ner på andra för att må bra själv är beklagligt.

Att vara tacksam och STOLT för att man har det bra är ju kanon!

Men det var inte det Jojoman skrev. Han skriver att han "mår bra" och "får stärkt självförtroende" när han ser hur dåligt de har det.

INTE samma sak riktigt.

Speedgirl tolkade mig rätt. Vi uttrycker oss på olika sätt i detta landet vilket lätt kan leda till misstolkningar.

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
SV1000S -06
Så här blir det då IQ-befriat folk knullar runt som möss, och förökar sig illa kvickt. Medans mer normalt funtade individer inte gör det, kanske till och med inte alls. Vi får då helt enkelt urusel TV-underhållning.
Till slut så blir vår evolution som beskrivs i filmen Idiocracy (2006).
Ett hett tips om man vill se in i vår framtid :D

Jämför framtiden som beskrivs i filmen med dagens MTV fuckos, så inser man snabbt att vi kanske snart satt oss i skiten, ordentligt ;)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Så här blir det då IQ-befriat folk knullar runt som möss, och förökar sig illa kvickt. Medans mer normalt funtade individer inte gör det, kanske till och med inte alls. Vi får då helt enkelt urusel TV-underhållning.
Till slut så blir vår evolution som beskrivs i filmen Idiocracy (2006).
Ett hett tips om man vill se in i vår framtid :D

Jämför framtiden som beskrivs i filmen med dagens MTV fuckos, så inser man snabbt att vi kanske snart satt oss i skiten, ordentligt ;)
medhåll... skrämmande

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...