Män och kvinnor

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Gör en avstickare då jag inte vill sabotera Zlatan-tråden.'

Vissa reaktioner får mig att tro att jag skulle växt upp där vissa av er bor.
Där det inte görs någon skillnad på män och kvinnor. Där kvinnor lätt kan röra sig i mansdominerade och män i kvinnodominerade världar utan att försvara sig.

Vi som växer upp med avvikande intressen och vill saker som de flesta andra kvinnor inte vill får ofta försvara oss. Jag vet inte, men tar för givet att det är samma sak när det gäller män i samma position.

Att det är så trodde jag vi alla visste. Att vi inte vill ha det så hoppas jag att de flesta håller med om.

Någon hänvisade till våld. Jag har använt min beskärda del av våld, men jag har också fått min del av paralyserad skräck.

Det jag egentligen undrar är om ni på fullaste allvar menar att det är mitt fel att jag blivit tafsad på, blivit förnedrad, blivit nekad arbete på grund av mitt kön, blivit utsatt för övergrepp av den jag levt tillsammans med och att jag ska räkna med att hävda mig mot gliringar gällande min kropp då jag väljer att arbeta med män?

Tilläggas ska att jag har försvarat mig, jag har ringt polisen (rådet där var att gå bort en liten bit när jag förklarade att jag var i en hotfull situation) och ändå hamnat på akuten. Jag fortsätter hävda mig och ta min plats trots att jag jämt stångar pannan blodig.

Jag är och kommer aldrig att bli ett offer.

Jag undrar bara varför det är mitt fel när människor behandlar mig som skräp.

Anna

Tråden som fått mig att skapa denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267854-Zlatan-s%E4ger-som-det-%E4r-eller

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nä i min värld skulle du eller annan valfri person av kvinnligt kön få klä sig precis hur hon vill, när hon vill..Utan att det skulle innebära något, riskera något. Tyvärr är inte befolkningen i världen utan lågintelligenta varelser. Då blir en tyvärr nöd att anpassa sig till den svagaste länken ( det är alltså INTE den lättklädda tjejen jag refererar till) och vidta åtgärder för att förhindra ev. fara.

Se det lite som att gå ut i vilda naturen, man blir nöd att ta på sig gummistövlar för att inte bli våt om fötterna när man trampar i dy, ha på sig myggmedel för att undgå blodsugare och heltäckande klädsel för att slippa parasiter.

Det är inte ens fel att det finns rovdjur, blodsugare och parasiter. De individer i samhället som inte förmår att hålla sina händer i styr och käft stängd är tillhörande kategorin idioter/parasiter. Enda sättet att värja sig är endera utrotning, bli inne eller anpassa.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag missar kanske vart du vill komma med tråden. Ditt öppningsinlägg är ju lysande som statement men samtidigt är det bara att tacka för att du förklarar det uppenbara, (för att göra en slapp översättning av ett vedertaget uttryck).

Mest känner jag nog bara sorg och kan inte låta bli att tänka på vad min egen dotter fått/får/kommer att få tampas med. Några få av dina rader öppnar en avgrund. För att kommentera din referens till den andra tråden så är det väl oftast så att de som kläcker alla fiffiga lösningar i själva verket totalt saknar insikt i vad det är för mekanismer som är igång. Nästa skrämmande insikt är hur grunt i övrigt brighta människor resonerar när det kommer till dessa frågor.

Kanske grundproblemet rentav är mänskligt...dvs allt som är dåligt med vad som kan definieras mänskligt.

Lite för många exempel på det på sistone. Inte minst acceptansen för förövare av olika slag och bristen på insikt om det förhållandet.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle ju gärna vilja säga att det blir bättre för varje dag som går då det pratas mer om det och folk kanske blir mer medvetna. Men samtidigt så blir samhället bra mycket råare om du frågar mig och det kommer ju öka på den råare tonen mot det kvinnliga könet också, som samtidigt växer upp med det och ökar toleranserna så det kanske inte blir så märkbart dramatisk ökning ändå.

Fast jag vettefan. Jag har gett upp hoppet om mänskligheten för länge sedan, det är bara att inse att vi är en utdöende ras som gör allt vi kan för att skynda på processen. Det är ju bara jävligt synd att det motsatta könet ska få ta mer skit än det andra, även om jag ser otroligt lite av det i min egna lilla bubbla.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det jag egentligen undrar är om ni på fullaste allvar menar att det är mitt fel att jag blivit tafsad på, blivit förnedrad, blivit nekad arbete på grund av mitt kön, blivit utsatt för övergrepp av den jag levt tillsammans med och att jag ska räkna med att hävda mig mot gliringar gällande min kropp då jag väljer att arbeta med män?

Tilläggas ska att jag har försvarat mig, jag har ringt polisen (rådet där var att gå bort en liten bit när jag förklarade att jag var i en hotfull situation) och ändå hamnat på akuten. Jag fortsätter hävda mig och ta min plats trots att jag jämt stångar pannan blodig.

Jag är och kommer aldrig att bli ett offer.

Jag undrar bara varför det är mitt fel när människor behandlar mig som skräp.

Anna

Tråden som fått mig att skapa denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267854-Zlatan-s%E4ger-som-det-%E4r-eller

Misstänker att mina raljerande poster i den tråden kan ha bidragit till den här, så tänkte säga en enda sak här bara för att vara lite tydlig med min ståndpunkt:
Nej, det är på intet sätt ditt fel att andra är dumma i huvudet och inte vet var gränserna går.

Med det så tackar jag nog för mig även här, innan jag rör upp samma röra igen.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Att män behandlat och fortfarande behandlar kvinnor som skit sedan eoner, är ju inget nytt.

Att du går omkring och 'undrar varför det är ditt fel', gör du helt i onödan, då du redan vet att du/kvinnor blir behandlade som skit; lägg din tid och energi på dig själv och ditt liv istället.

Den riktiga och enda frågan är VARFÖR män behandlar kvinnor som skit. Det finns det redan svar på också i diverse utredningar/forskning under årens lopp.

Personligen tycker jag att ni kvinnor, i syfte att både uppmärksamma men också åstadkomma förändringar (hos männen), behöver/måste ta mer till verkstan än bara att snacka; lär er av historien-suffragetterna, Rosa Parks, 60-och 70 talet etc. För vi män kommer inte lyfta så många fingrar för er skull.

Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Anledningen till att jag startade en ny tråd var just att det skulle vara en tråd med utrymme för att röra upp röra, Ulvhamne.

Jag vill komma dithän att många svar i den andra tråden hade inslag av "Skyll dig själv som inte tar för dig/försvarar dig."

Många av dessa män skulle jag fördomsfullt vilja säg kanske inte har behövt försvara sig ur totalt underläge.
Det finns alltid en stor risk med att försvara sig rent fysiskt när man är i en trängd situation. Det är inte säkert det löser problem.

Någon kommentar var också att anmäla. Hur många kvinnors anmälningar leder till fällande dom?
Förmodligen gör man en överläggning med sig själv när det gäller just detta. Man sätter sig åter i en risksituation när man anmäler. De som utsätter en för våld kommer förmodligen inte att lämna en ifred för att man anmäler. Risken att man utsätts för mer våld är överhängande.

Våldet kommer då troligen inte att komma rätt framifrån på öppen gata med många vittnen. Våldet kommer att stå och vänta i mörkret bakom ett hörn när jag är på väg hem. Ensam och utan skydd. Hur långt kommer jag med en rak höger då? Jag är då ändå över 170cm och ligger på 70kg plus.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Jag går inte omkring och undrar varför det är mitt fel. Jag lyfter en diskussion om varför vissa individer tycker att det är den utsattes fel. Jag använder mig själv som exempel.

Jag uppskattar dock ditt ärliga svar.

Att män behandlat och fortfarande behandlar kvinnor som skit sedan eoner, är ju inget nytt.

Att du går omkring och 'undrar varför det är ditt fel', gör du helt i onödan, då du redan vet att du/kvinnor blir behandlade som skit; lägg din tid och energi på dig själv och ditt liv istället.

Den riktiga och enda frågan är VARFÖR mön behandlar kvinnor som skit. Det finns det redan svar på också i diverse utredningar/forskning under årens lopp.

Personligen tycker jag att ni kvinnor, i syfte att både uppmärksamma men också åstadkomma förändringar (hos männen), behöver/måste ta mer till verkstan än bara att snacka; lär er av historien-suffragetterna, Rosa Parks, 60-och 70 talet etc. För vi män kommer inte lyfta så många fingrar för er skull.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vill man på riktigt röra runt i soppan kan man fundera på hur det kommer sig att kvinnosynen ,landsvis, försämras i takt med sttt det blir vanligare med hemmamödrar....

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Det går inte att missa att vi backar i tiden. Det gör mig modfälld när jag ser kvinnor välja en position där de är beroende av andra för att ens ta sig igenom sin vardag.

Vill man på riktigt röra runt i soppan kan man fundera på hur det kommer sig att kvinnosynen ,landsvis, försämras i takt med sttt det blir vanligare med hemmamödrar....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fortfarande så är de flesta misshandlade män, så jag är inte säker på att det här tvunget måste vara en man-kvinna-fråga.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Jag har inte lyft den som en sådan utan tagit mig själv som exempel och jag är kvinna.

Fortfarande så är de flesta misshandlade män, så jag är inte säker på att det här tvunget måste vara en man-kvinna-fråga.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har inte lyft den som en sådan utan tagit mig själv som exempel och jag är kvinna.

Om den här tråden har absolut ingenting med män och kvinnors påstått ojämna maktförhållanden och mäns påstått dåliga beteende mot kvinnor att göra så tror jag du får proklamera det lite tydligare, för åtminstone hälften av de inställsamma svaren du fått spelar på genusflöjten. :hej

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Tvärt om vad jag tänkt innan (avfärdat det som trams) tror jag faktiskt ett genustänk måste till i skolvärlden på ett brett plan för att vårt samhälle ska bli mer jämlikt. Jag skulle tro att de flesta av oss inte tycker det är något skillnad på hur kvinnor och män behandlas behandlas i grundskolan men skillnaderna blir snabbt klara om man granskar ett par klasser.

Även om vi inte tillhör avskummet som misshandlar kvinnor psykiskt som fysiskt så finns det säkert saker i vår omvärld man kan fungera kring.

Tittar man på manligt dominerande yrken som verkstäder osv så börjar i vart fall mängden av nakna tjejer på väggarna minska markant. Jag tror det är viktigt för kvinnor ska kunna känna sig bekväma i sin miljö. Sen finns det fortfarande mängder med män som behöver ändra sin chargång. (stavning?)

Å andra sidan finns det även många kvinnor som tror män är handlingsförlamade när de kommer i kontakt med barn.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tvärt om vad jag tänkt innan (avfärdat det som trams) tror jag faktiskt ett genustänk måste till i skolvärlden på ett brett plan för att vårt samhälle ska bli mer jämlikt. Jag skulle tro att de flesta av oss inte tycker det är något skillnad på hur kvinnor och män behandlas behandlas i grundskolan men skillnaderna blir snabbt klara om man granskar ett par klasser.

Även om vi inte tillhör avskummet som misshandlar kvinnor psykiskt som fysiskt så finns det säkert saker i vår omvärld man kan fungera kring.

Tittar man på manligt dominerande yrken som verkstäder osv så börjar i vart fall mängden av nakna tjejer på väggarna minska markant. Jag tror det är viktigt för kvinnor ska kunna känna sig bekväma i sin miljö. Sen finns det fortfarande mängder med män som behöver ändra sin chargång. (stavning?)

Å andra sidan finns det även många kvinnor som tror män är handlingsförlamade när de kommer i kontakt med barn.

Jag tycker det snuddar på obehagligt hur indoktrinerade och marinerade vi är i fullständigt verklighetsfrånvända fantasier om kvinnors stackars utsatthet.

Om det hänger bilder på nakna tjejer i byggbodar och på bilverkstäder skulle det verkligen itne vara ett jämställdhetsproblem, vem har inte sett barbröstade män med kattungar i ett kontorslandskap? Och var det någon som började gråta för det?

Förresten så handlar inte jämställdhet om att kvinnor vill bo i byggbod de vill sitta i styrelser. Varför är det en debatt om mansdominerade styrelser, är styrelserna verkligen mer mansdominerade än järnvägsspåren, gruvorna och skogsbruken? Nä, trodde inte det heller. Och det är så klart att det inte handlar om jämställdhet, alla "minoriteter" (som de inte ens är) kommer försöka driva sina hjärtefrågor in absurdum, och det är precis det vi ser "kvinnorna" (LÅNGT ifrån alla lyckligtvis) göra just nu.

Feminismen, den har vi fått för att vi fegade ur under andra världskriget, det är vårt straff vi skall bära. Finnarna har ingen feminism att tala om, och där tjänar kvinnorna mer än i Sverige.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker det snuddar på obehagligt hur indoktrinerade och marinerade vi är i fullständigt verklighetsfrånvända fantasier om kvinnors stackars utsatthet.

Om det hänger bilder på nakna tjejer i byggbodar och på bilverkstäder skulle det verkligen itne vara ett jämställdhetsproblem, vem har inte sett barbröstade män med kattungar i ett kontorslandskap? Och var det någon som började gråta för det?

Förresten så handlar inte jämställdhet om att kvinnor vill bo i byggbod de vill sitta i styrelser. Varför är det en debatt om mansdominerade styrelser, är styrelserna verkligen mer mansdominerade än järnvägsspåren, gruvorna och skogsbruken? Nä, trodde inte det heller. Och det är så klart att det inte handlar om jämställdhet, alla "minoriteter" (som de inte ens är) kommer försöka driva sina hjärtefrågor in absurdum, och det är precis det vi ser "kvinnorna" (LÅNGT ifrån alla lyckligtvis) göra just nu.

Feminismen, den har vi fått för att vi fegade ur under andra världskriget, det är vårt straff vi skall bära. Finnarna har ingen feminism att tala om, och där tjänar kvinnorna mer än i Sverige.
Det finns en anledning till att kvinnor inte får högstatusjobben.
De söker dem inte.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...