Män och kvinnor

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag tycker det snuddar på obehagligt hur indoktrinerade och marinerade vi är i fullständigt verklighetsfrånvända fantasier om kvinnors stackars utsatthet.

Om det hänger bilder på nakna tjejer i byggbodar och på bilverkstäder skulle det verkligen itne vara ett jämställdhetsproblem, vem har inte sett barbröstade män med kattungar i ett kontorslandskap? Och var det någon som började gråta för det?

Förresten så handlar inte jämställdhet om att kvinnor vill bo i byggbod de vill sitta i styrelser. Varför är det en debatt om mansdominerade styrelser, är styrelserna verkligen mer mansdominerade än järnvägsspåren, gruvorna och skogsbruken? Nä, trodde inte det heller. Och det är så klart att det inte handlar om jämställdhet, alla "minoriteter" (som de inte ens är) kommer försöka driva sina hjärtefrågor in absurdum, och det är precis det vi ser "kvinnorna" (LÅNGT ifrån alla lyckligtvis) göra just nu.

Feminismen, den har vi fått för att vi fegade ur under andra världskriget, det är vårt straff vi skall bära. Finnarna har ingen feminism att tala om, och där tjänar kvinnorna mer än i Sverige.

Har du varit i byggbranschen? Jag har även om det var 15år sedan, jag hoppas det har hänt saker sen dess. Jag hade som kille blivit väldigt illa till mods om jag hade blivit behandlad på det sättet. Sen tror jag inte på att sätta på någon offerskjortan, utan att försöka förändra hela samhället till det bättre. Även för män där vi ligger i ett underläge.

Jag tycker du förminskar jämställdheten, jag skulle vilja hävda att den genomsyrar allt i vårt samhälle. Pratar vi om styrelser och liknande så är det ett problem att folk får jobb genom kontakter, kontakter som inte helt sällan knyts på olika typer av herrklubbar eller ordnar för herrar. När inte kvinnor är välkomna i dessa sällskap får de det såklart svårare att hitta ett jobb.

Sen ska man inte ta bort Legot från pojkar eller tvinga dem att leka med dockor för jämlikhetens skull. Där debatten lätt hamnar p.g.a. någon urspårad feminist.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har du varit i byggbranschen? Jag har även om det var 15år sedan, jag hoppas det har hänt saker sen dess. Jag hade som kille blivit väldigt illa till mods om jag hade blivit behandlad på det sättet. Sen tror jag inte på att sätta på någon offerskjortan, utan att försöka förändra hela samhället till det bättre. Även för män där vi ligger i ett underläge.

Nej det har jag inte men jag har jobbat på kontor sedan 1999 och på min första sådan arbetsplats så hade 50+ tanterna kalendrar med brandmän i bar överkropp. Jag minns det, men det var inget jag tyckte var konstigare än att det var dålig smak. Jag kunde förstås dra på mig en offerkofta och lägga mig i fosterställnng och CP-gråta över hur hemskt det var, där kom jag som oskuldsfull 20-åring och säkert sågs som ett villebråd buhuhu.

Det där med ordnar har du sett på Beck, vilken herrklubb fick Annika Falkengren sitt obetydliga jobb i den lilla obetydliga banken av förresten?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Den riktiga och enda frågan är VARFÖR män behandlar kvinnor som skit. Det finns det redan svar på också i diverse utredningar/forskning under årens lopp.

Människan behandlar andra människor som skit.

Så har det alltid varit och så kommer det nog alltid vara.

Jag fick ett knäckt näsben för att jag ville gå ut ur fikarummet i högstadiet, hade jag fått det om jag var tjej?

Eller en vinare i bakhuvudet på nyårsfesten?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Nej det har jag inte men jag har jobbat på kontor sedan 1999 och på min första sådan arbetsplats så hade 50+ tanterna kalendrar med brandmän i bar överkropp. Jag minns det, men det var inget jag tyckte var konstigare än att det var dålig smak. Jag kunde förstås dra på mig en offerkofta och lägga mig i fosterställnng och CP-gråta över hur hemskt det var, där kom jag som oskuldsfull 20-åring och säkert sågs som ett villebråd buhuhu.

Det där med ordnar har du sett på Beck, vilken herrklubb fick Annika Falkengren sitt obetydliga jobb i den lilla obetydliga banken av förresten?

Jag har sett enstaka brandmänskalendrar ja. Jag upplever de ändå som mer smakfulla än visa ställen som varit tapetserade med silikonflickor. Låt oss säga att du skickar ut en 16årig tjej på praktik till en sån miljö. Känns det helt okej?

Jag har inte sagt att det inte går att få ett jobb en annan väg utan bara sagt att många jobb sker genom kontakter. Menar du att V6, Sirius, Frimurarna är obetydliga av storlek och betydelse?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har sett enstaka brandmänskalendrar ja. Jag upplever de ändå som mer smakfulla än visa ställen som varit tapetserade med silikonflickor. Låt oss säga att du skickar ut en 16årig tjej på praktik till en sån miljö. Känns det helt okej?

Jag har inte sagt att det inte går att få ett jobb en annan väg utan bara sagt att många jobb sker genom kontakter. Menar du att V6, Sirius, Frimurarna är obetydliga av storlek och betydelse?

Jag tror att det är förminskande mot kvinnor att tro att de inte klarar av att se nakna kvinnor, faktiskt. Dessutom är det nog en svunnen tid då kvinnor "råkade" se nakna kroppar i sexualiserade sammanhang i en bilverkstad, vid vilken ålder får de sin första smartphone, 9-10?

Jag har aldrig hört talas om varken V6 eller Sirius, och jag verkar klara mig. Oavsett hur det är med den saken så tror jag inte det är några arbetsförmedlingar för mansdominerade yrken, och om det nu förmedlas ett elelr annat toppjobb så säger det ingenting om samhällsstrukturen.

Men! Jag har bra nyheter:
Runt hela jorden och även i Sverige så ökar andelen kvinnor på universitet och högskolor så det är bara en tidsfråga tills de minskat glappet ytterligare / gått om. Låt oss bara hoppas att de mognar lite och inte studerar till ett låglöneyrke för att EFTERÅT komma och klaga på lönen, det har nog snart alla fått nog av.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag fick ett knäckt näsben för att jag ville gå ut ur fikarummet i högstadiet, hade jag fått det om jag var tjej?

Det fick du för att fikat inte var slut. :fakta Jag fick näsan totalt mosad av en karatetränare när jag var femton, jag körde moped i full rulle och han satte stopp. :gnissla Han måste tyckt att jag såg ut som en chey.

Vinare i bakhuvudet lät ont dock, fan vad ont.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Människan behandlar andra människor som skit.

Så har det alltid varit och så kommer det nog alltid vara.

Jag fick ett knäckt näsben för att jag ville gå ut ur fikarummet i högstadiet, hade jag fått det om jag var tje
Eller en vinare i bakhuvudet på nyårsfesten?

Och män behandlar kvinnor som skit tusenfalt oftare än omvänt sen eoner.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Tittar man på manligt dominerande yrken som verkstäder osv så börjar i vart fall mängden av nakna tjejer på väggarna minska markant. Jag tror det är viktigt för kvinnor ska kunna känna sig bekväma i sin miljö.

Jag förstår tjejer som mår dåligt när de ser nakna tjejer på väggarna på verkstäder. Så känner jag när jag ser xibalbas avatar. :) Den är så jäkla vidrig.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag förstår tjejer som mår dåligt när de ser nakna tjejer på väggarna på verkstäder. Så känner jag när jag ser xibalbas avatar. :) Den är så jäkla vidrig.

Nu förstår jag dig inte alls? :hihi

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Om ni snokar runt bland era vänkontakter på fejsbok så kommer ni se att få (om ens några) killar har lagt upp bilder på snygga brewdar i sina album medan merparten av cheyerna lagt upp hunkbilder (varvat med bilderna de låtit ta på sig själva i en studio bl.a. där de ligger med armarna över en spegel medan en fläkt blåser i håret...).

Att 04 % av alla tjejer är KrEnKtA över att de velat leka med mopeder men inte fått sin familjs fulla stöd liknar jag med alla andra situationer då kids pressas att lira bollsporter av en tokig farsa eller än värre tvingas in i en religion medelst dop eller konfirmation.

Heck till och med jag har fått kämpa mot en estetisk familj som tycker att min förmåga att rita perspektiv utstakat min väg till att söka konstfack trots totalt avsaknad av intresse för det "eliten" kallar för "kultur".
Jag har inte haft något stöd i något av de saker jag åtagit mig men det är ju så det är och självklart är det ju känslomässigt lättare att klaga på samhället än att lägga skulden på sina egna föräldrar.

Det handlas med barn på sexmarknader runt om i världen och ungar får gå i gerillakrig så att bjäbba om genuskänkningar, bland alla övriga galaktiskt stora hinder en del (inte alla konstigt nog) kvinnor har att bekämpa gör en bara mer trött, bitter och cynisk på det där andra könet.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag tror att det är förminskande mot kvinnor att tro att de inte klarar av att se nakna kvinnor, faktiskt. Dessutom är det nog en svunnen tid då kvinnor "råkade" se nakna kroppar i sexualiserade sammanhang i en bilverkstad, vid vilken ålder får de sin första smartphone, 9-10?

Jag har aldrig hört talas om varken V6 eller Sirius, och jag verkar klara mig. Oavsett hur det är med den saken så tror jag inte det är några arbetsförmedlingar för mansdominerade yrken, och om det nu förmedlas ett elelr annat toppjobb så säger det ingenting om samhällsstrukturen.

Men! Jag har bra nyheter:
Runt hela jorden och även i Sverige så ökar andelen kvinnor på universitet och högskolor så det är bara en tidsfråga tills de minskat glappet ytterligare / gått om. Låt oss bara hoppas att de mognar lite och inte studerar till ett låglöneyrke för att EFTERÅT komma och klaga på lönen, det har nog snart alla fått nog av.

Jag tycker man framhäver ett rätt taskigt kvinnoideal med att ha den typen av bilder framme på en arbetsplats. Att internet vimlar av allt möjligt betyder inte att man behöver lyfta fram det i det offentliga rummet. Och för att inte hymla tycker jag själv om bilder på lättklädda kvinnor.

Det knyts mycket kontakter inom dessa sällskap. Kontakter som används till affärer eller nya jobb. Ofta något som inte sker under loge tid utan dagen efter på arbetstid, men kontakten är etablerad inom en sluten krets.

Det handlar inte om att det är enda vägen, men nog tycker jag det är rätt orättvist att kvinnor inte har möjligheten till samma väg.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning

Det finns ju alltid folk som ska dra det till sin spets eller klaga på situationer som de själva satt sig i och det försvarar jag inte någonstans. Det är en annan diskussion, åtminstone vad jag, gissningsvis även Anna och de flesta övriga kvinnor, vill lyfta fram. Det finns självklart även tillfällen där män behandlas fel och diskrimineras, jag tror inte någon här har påstått nåt annat? Jag kan dock inte se hur det rättfärdigar att behandla kvinnor fel, eller inte försöka förändra synen på dem. För samhällets syn påverkar extremt mycket för hur folk växer upp och ser andra och sig själva, oavsett om vissa vill tro något annat. Det blir ju ganska tydligt om man ser till situationerna i andra länder, det är inte direkt "bara" för en kvinna att ändra på det. Vore det så skulle vi inte ha den här debatten...

Vi gör det knappast för att vi tycker att det är kul, vi gör det för att det behövs. Att vissa ändå väljer att inte lyssna, bara gå emot och hitta på ursäkter till varför det är "lika synd om männen" istället för att ta till sig fakta från situationer de antagligen aldrig varit i själva är bara tragiskt. Det handlar inte om att göra sig till offer eller påstå att männen i alla lägen har det bättre, det handlar om att lyfta fram ett samhällsproblem. Att så många kvinnor träder fram och talar om att de upplevt det så borde ju tala sitt tydliga språk, kan man ju tycka.

Det är ju inget som hindrar er män från att göra samma sak, lyfta fram en fråga och en debatt om lägen där ni upplever er diskriminerade, en sak behöver inte utesluta en annan. Det är ju svårt för oss kvinnor att göra det, som antagligen inte upplevt det på samma sätt som ni gjort. Vi väljer att lyfta fram det vi upplever som felbehandling av kvinnor, ingen påstår att det är det enda samhällsproblem vi har.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Heck till och med jag har fått kämpa mot en estetisk familj som tycker att min förmåga att rita perspektiv utstakat min väg till att söka konstfack trots totalt avsaknad av intresse för det "eliten" kallar för "kultur".
Jag har inte haft något stöd i något av de saker jag åtagit mig men det är ju så det är och självklart är det ju känslomässigt lättare att klaga på samhället än att lägga skulden på sina egna föräldrar.

Och så finns det de med fruktansvärt bra föräldrar som alltid stöttat och gett barnet bästa möjliga förutsättningar. Jag är en av dem, jag har haft en fantastisk uppväxt och det jag varit med om som ung är en piss i havet jämfört med mina vänner som växt upp i sämre förhållanden. Det negativa jag upplevt är inget mina föräldrar på något sätt hade kunnat förebygga, så jag ser ingen som helst anledning till varför jag ska skylla på dem? Om någon antastar mig är det ju knappast mina föräldrars fel... Det behöver inte vara den personens föräldrars fel heller, det finns mycket mer i samhället som präglar folk än föräldrarna, att inte se det är bara naivt.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO