Män som näthatar kvinnor

Smagatusk

Guest
När man tror att nivån på debatten här inte kan sjunka lägre så blir man snart varse om att man har fel.

Det har gått från debatt till allmän bajskastartävling, det vore intressant om folk faktiskt tog sig tid att läsa och lyssna på källorna (sök på t.ex sveriges radio) för att sedan (kanske) bilda sig en mer nyanserad uppfattning.

Senaste lågvattenmärket är att kommentera dessa kvinnors utseende, att sedan generalisera över utseende och politisk inriktning blir ju bara löjligt.

Jag har lyssnat på en hel del intervjuer med dessa och andra kvinnor angående ämnet "näthat" Nu skriver jag kvinnor av den anledningen att hatet och hoten generellt ser annorlunda ut gentemot kvinnorna än männen och jag tycker att det är ett mycket intressant ämne som man kan filosofera kring.
Faktum är att folks åsikter här till viss del belyser problemet.

Anledningen till att jag kommenterade BoSoZoKu inlägg var att trådskaparen själv tycker det är ok att hamna utanför ämnet i och med sitt utsvävande av ungerska.

Att jag och BoSoZoKu skämtar till det lite är tydligen bedrövligt. Jag kan garantera dig att det kommer att hända igen.

Men nog fan är ni lite lättkränkta? Tillmälen som Dingvall och liknande omskrivningar om offentliga personer förekommer ju hela tiden, så var i ligger problemet att vi skämtar om några fruntimmers utseenden som mest troligt inte läser här ändå?

Och hur är våra åsikter en del av problemet med hatmail?

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag har lyssnat på en hel del intervjuer med dessa och andra kvinnor angående ämnet "näthat" Nu skriver jag kvinnor av den anledningen att hatet och hoten generellt ser annorlunda ut gentemot kvinnorna än männen och jag tycker att det är ett mycket intressant ämne som man kan filosofera kring.

Näthatarna skriver det dom tror upprör och sårar mest. Därför skriver dom andra saker till kvinnor än till män, precis som dom antagligen skriver andra saker till invandrare än till svenskar. Ingen man skulle bry sig om han blev kallad för "en jävla horkarl" och att kritisera utseende är inte i närheten lika känsligt för män som för kvinnor.

Löjligt att göra det här till genusfråga. Dom blir hatade för sina åsikter och för vad dom skriver, inte för att dom är kvinnor. Dom säger ju själva i programmet att mailen kommer när dom tar upp vissa ämnen. Jag tycker det var idiotiskt att köra på den här vinkeln. Dom hade ju isf lika gärna kunna göra ett program om "Människor som näthatar överviktiga".

"Visst utsätts normalviktiga också för näthat men där tar man sällan upp personens midjemått och matvanor samt att diverse liknelser med ett visst bondgårdsdjur är betydligt ovanligare."

Fast ett sånt program hade förstås inte väckt lika starka känslor som Män som näthatar kvinnor.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Näthatarna skriver det dom tror upprör och sårar mest. Därför skriver dom andra saker till kvinnor än till män, precis som dom antagligen skriver andra saker till invandrare än till svenskar. Ingen man skulle bry sig om han blev kallad för "en jävla horkarl" och att kritisera utseende är inte i närheten lika känsligt för män som för kvinnor.

Löjligt att göra det här till genusfråga. Dom blir hatade för sina åsikter och för vad dom skriver, inte för att dom är kvinnor. Dom säger ju själva i programmet att mailen kommer när dom tar upp vissa ämnen. Jag tycker det var idiotiskt att köra på den här vinkeln. Dom hade ju isf lika gärna kunna göra ett program om "Människor som näthatar överviktiga".

"Visst utsätts normalviktiga också för näthat men där tar man sällan upp personens midjemått och matvanor samt att diverse liknelser med ett visst bondgårdsdjur är betydligt ovanligare."

Fast ett sånt program hade förstås inte väckt lika starka känslor som Män som näthatar kvinnor.

Det är egentligen inte "näthatet" som är problemet, människor kommer alltid att ha åsikter om andra människor både i cyberrymden och köttrymden och åsikter ska alla få ha hur löjliga de än må vara. Problemet är hoten om fysikt våld i olika former, huruvida kvinnor får fler hot än män kan jag inte svara på och jag vet inte om det finns nån forskning på det. Det är ju inte helt omöjligt att det finns en könsaspekt.

Kvinnor som tar plats och dessutom har en åsikt kan vara provocerande och frustrerande för vissa individer. Kanske får män som syns och hörs lika många hot samt folk som förföljer dem? Om någon sitter på trovärdig fakta så får ni gärna slänga upp den.

Castor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
250 cr
Det är egentligen inte "näthatet" som är problemet, människor kommer alltid att ha åsikter om andra människor både i cyberrymden och köttrymden och åsikter ska alla få ha hur löjliga de än må vara. Problemet är hoten om fysikt våld i olika former, huruvida kvinnor får fler hot än män kan jag inte svara på och jag vet inte om det finns nån forskning på det. Det är ju inte helt omöjligt att det finns en könsaspekt.

HEN som tar plats och dessutom har en åsikt kan vara provocerande och frustrerande för vissa individer. Kanske får män som syns och hörs lika många hot samt folk som förföljer dem? Om någon sitter på trovärdig fakta så får ni gärna slänga upp den.

:7peta så ja "fixed"

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Klart att man ska få kritisera dom som sticker ut hakan med starka åsikter, det går knappt att lyssna på P3 längre pga. Av programledarnas bittra syn på alla män. Värst av alla är Tankesmedjan på P3 där har dom yckat att samla alla arga/bittra unga kvinnor på en plats. Men de flesta människor som tröttnat på att höra deras svammel, stänger av eller hittar något nytt program att lyssna på. Några få blir så upprörda att de skriver brev till P3 och anmäler dom

Men de personer som skriver att dom ska våldta dom eller stycka dom i bitar och döda deras hela familj och stoppar ner bajs i brevlådan, går alldelles för långt och måste stoppas. Det är fan i mig inte okej att hota andra människor bara för att dom tycker annorlunda. Jag är även helt övertygad om att de som håller på så här ganska snabbt kan byta fokus och gå på vilken annan människa som helst som, så fort någon gör något som inte passar dom. Därför måste samhället visa att det inte accepteras

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Klart att man ska få kritisera dom som sticker ut hakan med starka åsikter, det går knappt att lyssna på P3 längre pga. Av programledarnas bittra syn på alla män. Värst av alla är Tankesmedjan på P3 där har dom yckat att samla alla arga/bittra unga kvinnor på en plats. Men de flesta människor som tröttnat på att höra deras svammel, stänger av eller hittar något nytt program att lyssna på. Några få blir så upprörda att de skriver brev till P3 och anmäler dom

Men de personer som skriver att dom ska våldta dom eller stycka dom i bitar och döda deras hela familj och stoppar ner bajs i brevlådan, går alldelles för långt och måste stoppas. Det är fan i mig inte okej att hota andra människor bara för att dom tycker annorlunda. Jag är även helt övertygad om att de som håller på så här ganska snabbt kan byta fokus och gå på vilken annan människa som helst som, så fort någon gör något som inte passar dom. Därför måste samhället visa att det inte accepteras

Ironibrist?
Jag tycker att det är lysande satir att erkända feminister på ett intelligent sätt driver med sig själva utan att förringa sina åsikter.
http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=4409933&codingformat=.m4a&metafile=asx

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Ironi yea right! 99 av 100 av deras reportage är feministisk svammel av värsta sorten, i stort sätt bara rent manshat. Men å andra sidan försvarar jag deras rätt att få vara bittra utan att behöva ta emot hot från alla sjuka tomtar som finns därute

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
.

Senaste lågvattenmärket är att kommentera dessa kvinnors utseende, att sedan generalisera över utseende och politisk inriktning blir ju bara löjligt.
t.

Om vi pratar "tjejer" på SR ska du veta att de är väldigt duktiga att kommentera mäns utseende i negativa ordalag helt utan grund och apropå ingenting. Helst vita män. Eller rosa som de kallar dem. Det är ju väldigt lustigt eftersom de själva ser ut som om det brunnit i ansiktet på dem och någon försökt släcka med en yxa.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om vi pratar "tjejer" på SR ska du veta att de är väldigt duktiga att kommentera mäns utseende i negativa ordalag helt utan grund och apropå ingenting. Helst vita män. Eller rosa som de kallar dem. Det är ju väldigt lustigt eftersom de själva ser ut som om det brunnit i ansiktet på dem och någon försökt släcka med en yxa.

Varför "underträffa" dem? Låt dem vara bäst på att vara sämst.

Så otroligt kass att ens ge sig in på dylikt.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Så otroligt kass att ens ge sig in på dylikt.

Må så vara, men de bilder jag langade upp var mest för att hylla de borgerliga debattörerna för att de inte bara är intelligenta och vältaliga utan även vackra. Superkvinnor. Tyvärr tror jag att det är sexistiskt och nedvärderande även att ge en kvinna komplimanger för sitt utseende. Hur man än vänder sig..

Sen är det ju svårt att inte konstatera hur mycket det skiljer sig i utseende mellan vänsterkvinnor och borgerliga/vanliga kvinnor. Det är så övertydligt så det måste vara en av orsakerna till varför de har sitt enorma penisavund och manshat/rashat. Därför tycker jag inte det känns irrelevant alls att posta bilder på fenomenet.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Allvarligt! Näthatarna måste förstå att de ska hata rätt saker! Man kan för bövulen inte hata kvinnor eller invandrare, det måste ju de flesta förstå! Det är vita män och allt vad de står för ni ska hata, då är det ingen som bryr sig och ni kommer aldrig åka fast, snarare hyllas!

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Du diskvalificerade precis dina egna åsikter genom din trångsynthet. Det är bara kvinnor det är synd om buhuhu... :gråta
Helt rätt! Hon är definitivt diskvalificerad, men mest på SH!

Hon skriver ordagrant: "Kvinnor som tar plats och dessutom har en åsikt kan vara provocerande och frustrerande för vissa individer."
För mig ser inte "kan vara" och "vissa" ut att vara samma som "Det är bara kvinnor det är synd om buhuhu."

Hur får du det till att bli trångsynt???:va
Eftersom jag får intrycket av att du menar att inte ens vissa män blir provocerade av kvinnor som tar plats så borde det väl logiskt betyda att du menar att INGA män blir provocerade. Tror du själv på det?

Öppen för att jag missförstår/feltolkar inlägget!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Må så vara, men de bilder jag langade upp var mest för att hylla de borgerliga debattörerna för att de inte bara är intelligenta och vältaliga utan även vackra. Superkvinnor. Tyvärr tror jag att det är sexistiskt och nedvärderande även att ge en kvinna komplimanger för sitt utseende. Hur man än vänder sig..

Sen är det ju svårt att inte konstatera hur mycket det skiljer sig i utseende mellan vänsterkvinnor och borgerliga/vanliga kvinnor. Det är så övertydligt så det måste vara en av orsakerna till varför de har sitt enorma penisavund och manshat/rashat. Därför tycker jag inte det känns irrelevant alls att posta bilder på fenomenet.

Jag är övertygad om att du vinner den debatten med dig själv.

Det står dig fritt att kräla i dynga. Jämförelserna är onödiga och tyvärr tjänar bara de du angriper på att nivån sänks. Du blir vad Mona var för alliansen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ett ganska vettigt inlägg i debatten
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/02/11/hat-som-inte-gills/

..
Risken för snöbollar
Jag vill veta varför vi har den här debatten.

Min förhoppning är att vi har debatten för att medvetandegöra en bredare allmänhet om problemet, att uppmuntra till civilkurage, att man säger ifrån när människor går över gränsen på olika sätt. På nätet, men för all del även utanför det.

Min oro är dock att debatten blir okontrollerbar. I Uppdrag granskning fick vi häromdagen ta del av många av de vidrigheter som kvinnliga journalister utsätts för. Ingen kan höra det och förbli likgiltig. Det bör man inte bli heller, men när rasandet väl är igång är det ack så lätt hänt att medielogikens snöboll sätts i rullning. Sådana som jag, ledarskribenter och opinionsbildare, är ju nästintill oförmögna att behålla debatter som denna på den civilsamhälleliga planhalvan. Snart nog kommer det krävas ”skarpa förslag”, ”verktygslådor” och ”åtgärdspaket” – och det kommer inte råda brist på politiker som beredvilligt hittar på lagförslag för att ”möta oron”. Plötsligt sitter vi där och åser hur riksdagen spikar att anonymitet på nätet ska vara förbjudet eller att Säpos nya fina tillgång till FRA-spaning bör utökas. Säpo har redan åkallats som svar på problemet antifeminism på ledarplats och i Sveriges Radio dryftades frågan om huruvida hetslagstiftningen även borde omfatta kvinnor.

..

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...