många som kör utan körkort?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Det tror jag inte, däremot tror jag att det är många som kör utan behörighet för till ex ostrypta 25kw:are mm.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nej, det är nog betydligt vanligare bland bilister.

En gissning är att de som kör utan kort oftast antingen stulit/lånat hojen eller kommer från länder där det inte är lika viktigt med särskilt körkort för MC...
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
De jag känner som kört utan kort har gjort det kortare turer på lånad hoj. Vet ingen som kör aktivt utan kort.
 

organdonator

långsam
Gick med
28 May 2005
Ort
Uppsala
Hoj
yamaha xt660z -08, Honda Z50 -76
En som ringde på en hojannons jag hade ute sa att han inte hade hojkort men kör så bra att alla tror att han har körkort. Undrade om han fick provköra hojen :dummer

Nåja.. Darwin tar väl hand om honom o andra utan körkort förr eller senare.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
organdonator skrev:
2111295 En som ringde på en hojannons jag hade ute sa att han inte hade hojkort men kör så bra att alla tror att han har körkort. Undrade om han fick provköra hojen :dummer

Nåja.. Darwin tar väl hand om honom o andra utan körkort förr eller senare.


Inkl dig själv eller? Varför skall en snubbe som inte har a-körkort köra sämre än någon som har?? Jag vet folk som har körkort som kör som rena sopor. Man undrar ibland hur dom fick det. Jag känner många som kör utan, men som håller på att ta körkort och "övningskör" själva.

Tror inte man är en sämre förare bara för man kör utan körkort. De jag känner kör lugnare än oss som har.

/M
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
vbg_snake skrev:
2111350Tror inte man är en sämre förare bara för man kör utan körkort. De jag känner kör lugnare än oss som har.
Ja, körkortet är ett bevis på att man får köra, inte att man kör bra.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Orca69 skrev:
2111395 Ja, körkortet är ett bevis på att man får köra, inte att man kör bra.


Exakt, men många tror att förare utan körkort kör som sopor. Det e mycket man inte får göra, men som många gör ändå. För vissa är det bättre att vara våldtäksman än att köra utan körkort verkar det som
 

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZR1000 -89
vbg_snake skrev:
2111350 Inkl dig själv eller? Varför skall en snubbe som inte har a-körkort köra sämre än någon som har?? Jag vet folk som har körkort som kör som rena sopor. Man undrar ibland hur dom fick det. Jag känner många som kör utan, men som håller på att ta körkort och "övningskör" själva.

Tror inte man är en sämre förare bara för man kör utan körkort. De jag känner kör lugnare än oss som har.

/M

:tomten
 

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Brisbane
Hoj
2007-FIREBLADE
Jag hadde ingen att övningsköra med så jag gjorde det själv! Åkte även till uppkörningen själv på en Gsxr 1100.
 

organdonator

långsam
Gick med
28 May 2005
Ort
Uppsala
Hoj
yamaha xt660z -08, Honda Z50 -76
vbg_snake skrev:
2111350 Inkl dig själv eller? Varför skall en snubbe som inte har a-körkort köra sämre än någon som har?? Jag vet folk som har körkort som kör som rena sopor. Man undrar ibland hur dom fick det. Jag känner många som kör utan, men som håller på att ta körkort och "övningskör" själva.

Tror inte man är en sämre förare bara för man kör utan körkort. De jag känner kör lugnare än oss som har.

/M

Visst kan det vara så att det finns de utan körkort som kör bättre, men jag skulle gissa att dom generellt sätt kör sämmre.
Han som ringde mig hade ju tex inte tagit kortet, vilket betyder att han antagligen börjat köra hoj ute i trafiken utan handledare och sedan fortsatt köra i flera år. Sen att köra utan körkort tycker jag visar brist på omdömme, vilket är något jag tycker man ska ha när framför fordon på allmänna vägar. Men det är kanske bara jag som tycker det?

Orca69 skrev:
2111395 Ja, körkortet är ett bevis på att man får köra, inte att man kör bra.

Det är i mina ögon ett bevis på att man uppfyller vissa minimikrav. Jag ser då gärna att alla på vägarna har klarat vissa krav innan de får ge sig ut.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
vbg_snake skrev:
2111350 Inkl dig själv eller? Varför skall en snubbe som inte har a-körkort köra sämre än någon som har?? Jag vet folk som har körkort som kör som rena sopor. Man undrar ibland hur dom fick det. Jag känner många som kör utan, men som håller på att ta körkort och "övningskör" själva.

Tror inte man är en sämre förare bara för man kör utan körkort. De jag känner kör lugnare än oss som har.

/M

Vet inte om du kände dig träffad men som en annan skrev så överlag så lär ju dom som har KK köra bättre. I mc utbildningen lär man sig faktiskt ganska mycket!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top