många som kör utan körkort?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
flex skrev:
2112170 men blir man av med bil kortet oxå????? om man åker fast med hoj??

Så enkelt är det inte, men en olovlig körning gör inte automatiskt att "de" tar dina övriga behörigheter. Men det finns ju olika grader, som GROV olovlig, det kan finnas en massa saker rätten tar hänsyn till.

Men rent allmänt, svaret på din fråga är nej.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Chronic skrev:
2112186 Så enkelt är det inte, men en olovlig körning gör inte automatiskt att "de" tar dina övriga behörigheter. Men det finns ju olika grader, som GROV olovlig, det kan finnas en massa saker rätten tar hänsyn till.

Men rent allmänt, svaret på din fråga är nej.

Menar du att man iregel får behålla sin B lapp om man åker dit för olovlig körning med mc?
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Cervantes skrev:
2112202 Menar du att man iregel får behålla sin B lapp om man åker dit för olovlig körning med mc?

Första gången är det "bara" olovlig körning och då blir det böter. Åker du fast igen är det grov olovlig körning och då kan det bli värre.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Jag känner en kille som kör mc utan körkort och har alltid gjort det. När jag senast pratade med honom så verkade det inte alls som om han hade för avsikt att ta körkort heller vilket är otroligt korkat. Han vet ju dessutom om det själv för han påpekade för mig att jag inte skulle göra samma sak (vill påpeka att jag inte ens har tänkt tanken).

Särskilt många som kör utan mc-kort tror jag inte att det är, men helt ovanligt tror jag inte det är heller
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
heliac skrev:
2112211 Första gången är det "bara" olovlig körning och då blir det böter. Åker du fast igen är det grov olovlig körning och då kan det bli värre.

Låter lustigt... men det måste påverka möjligheterna att ta A-kort eller??
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag körde några år utan kort innan jag tog mitt, blev aldrig stoppad och råkade inte ut för nån olycka som tur var. Fan va man va lat i ungdomen :D
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Visst körde man kortare turer på små vägar i samband med övningskörning innan man hade körkort. Få är väl guds bästa barn...

Skulle dock inte "vardagsköra" ett fordon där jag saknar behörighet. Ju fler mil man kör, desto större risk att man är med i en olycka. Även om man inte är skyldig till olyckan så blir man nog lätt stämplad som skyldig om det kommer ut att man inte hade körkort vid olyckstillfället.

Dessutom tror jag man har större chans att klara sig om man blir stannad efter att ha kört fort/busat om man ser ångerfull ut och har alla papper i ordning. Visserligen har inte det hjälpt mig tidigare iofs, men min tanke är ändå så :)
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
B-kortet dras inte om man åker dit för olovlig körning med mc, det gjorde inte mitt i alla fall...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Man kan ju undra hur de som kör utan kk försäkrar sina hojar...? Kör alla oförsäkrat?

Personligen tycker jag ni som kör utan kk, rätt behörighet eller trafikförsäkring är idioter. Rakt av. :finger
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Zee skrev:
2112656 Man kan ju undra hur de som kör utan kk försäkrar sina hojar...? Kör alla oförsäkrat?

Personligen tycker jag ni som kör utan kk, rätt behörighet eller trafikförsäkring är idioter. Rakt av. :finger


Man behöver inte ha KK för att försäkra fordon!!! Trafikfösäkringen gäller även utan KK....

Som någon annan sa jag har sett många fler som kör trafikfarligt och har KK än don som kör utan.

Missförstå mig inte, det är fortfarande fel att göra det men o andra sidan om jag vill göra fel i livet är olovlig körning nog på botten av felskalan.....
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
T509 skrev:
2112684
Missförstå mig inte, det är fortfarande fel att göra det men o andra sidan om jag vill göra fel i livet är olovlig körning nog på botten av felskalan.....

Vill du utveckla det där? Varför är det på botten av skalan? Då är det kanske inte hela världen om man kör lite småfull heller? Eller om man börjar köra lastbil utan kk? Sov osv osv osv..

Varför har vi lagar här i landet? Visst, jag bryter också mot lagen kanske när jag kör för fort, t.ex., men att medvetet köpa in en hoj och köra runt på utan riktig försäkring och utan kk är ren idioti.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Zee skrev:
2112705 Vill du utveckla det där? Varför är det på botten av skalan? Då är det kanske inte hela världen om man kör lite småfull heller? Eller om man börjar köra lastbil utan kk? Sov osv osv osv..

Varför har vi lagar här i landet? Visst, jag bryter också mot lagen kanske när jag kör för fort, t.ex., men att medvetet köpa in en hoj och köra runt på utan riktig försäkring och utan kk är ren idioti.

Att medvetet köpa en hoj som man vet går snabbare i ettan än vad det är tillåtet i sverige över huvud taget är lite idioti det med, men vi gör det.

Varför bryter du medvetet mot lagen, du menar väl inte att när du bryter mot lagen så har du kontroll på det men när andra gör det är det fel. Alla vi här bryter mot lagen på nått sätt, är det inte KK så är det hastigheter eller dåliga däck (som för övrigt är mycket farligare än att köra utan KK). Jag menar att det skadar inte dig att någon kör utan körkort. Jag har större problem med folk som slangar mitt inne i stan!!!!!

När det gäller försäkring så åter igen gäller trafik även utan KK!!! Dina medtrafikanter är försäkrade men inte du!!!!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
T509 skrev:
2112734 Att medvetet köpa en hoj som man vet går snabbare i ettan än vad det är tillåtet i sverige över huvud taget är lite idioti det med, men vi gör det.

Man kan ju köra på bana fortare än 110 km/h. Har jag hört. :)
Vad jag menar är att det är 7 resor värre när folk kör utan kk.



Sen är det självklart att jag alltid har kontroll när jag kör för fort. Självklart.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Zee skrev:
2112745 Man kan ju köra på bana fortare än 110 km/h. Har jag hört. :)
Vad jag menar är att det är 7 resor värre när folk kör utan kk.



Sen är det självklart att jag alltid har kontroll när jag kör för fort. Självklart.


Ja klart alla sporthojar i sverige går på bana!!!! Som sagt att det är värre än att köra med KK håller jag med om men det är inte 7 resor värre, kanske 1 resa och 1 utflykt!!! Jag kan dock upplysa dig om att kontroll är en illusion, ingen av oss vet vad som kommer att hända näst.....
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
T509 skrev:
2112684 Man behöver inte ha KK för att försäkra fordon!!! Trafikfösäkringen gäller även utan KK....

Som någon annan sa jag har sett många fler som kör trafikfarligt och har KK än don som kör utan.

Missförstå mig inte, det är fortfarande fel att göra det men o andra sidan om jag vill göra fel i livet är olovlig körning nog på botten av felskalan.....


Missförstår dig och de kanske var dummt att jag tog körkortet, kanske hade varit en bättre förare utan :tomten
 

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Sålde en hoj för några år sedan till en kille utan körkort.
De va en cbr 900 me hyfsat klös i, nu har han skenor å skruvar i armarna!
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Perskan skrev:
2113101 Sålde en hoj för några år sedan till en kille utan körkort.
De va en cbr 900 me hyfsat klös i, nu har han skenor å skruvar i armarna!


Har en polare som fick KK och fick köpa en R1a och köra den lagligt, ett år efter så låg han på sjukan med båda armar och ena benet brutet på flera ställen!!!

Har en polare som fick KK, köpte en Kawasaki 600 wheelade, slog över och knäckte en kota i nacken.

Har en polare som har KK, köpte en suzuki 600 bandit och la den i en kurva med medföljande knäproblem.

Har en polare med KK, han skulle rakt fram och en billist såg inte honom, i samband med smällen vurpar han över motorhuven och tack vare en skyddsängel kommer ifrån oskad.

Jag menar vad är poängen.......
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
T509 skrev:
2113127 Har en polare som fick KK och fick köpa en R1a och köra den lagligt, ett år efter så låg han på sjukan med båda armar och ena benet brutet på flera ställen!!!

Har en polare som fick KK, köpte en Kawasaki 600 wheelade, slog över och knäckte en kota i nacken.

Har en polare som har KK, köpte en suzuki 600 bandit och la den i en kurva med medföljande knäproblem.

Har en polare med KK, han skulle rakt fram och en billist såg inte honom, i samband med smällen vurpar han över motorhuven och tack vare en skyddsängel kommer ifrån oskad.

Jag menar vad är poängen.......

Poängen måste vara att kk-utbuldningen inte är tillräckligt bra samt att wheela innebär vissa risker. Sen att dina polare har krashat och har kk innebär väl inget speciellt? Eller menar du att man endå är chanslös så det spelar ingen roll om man har kk?

Men att hävda att kk-utbuldning inte är värt ngt alls och att man lika bra kan skippa det o köra mc utan kk, det är riktigt dumt. Faktiskt.

Vad är logiken? Har du själv kk?
 

astor

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Svärjää
Hoj
Honda 250
Vad händer om man vurpar med en hoj och inte har körkort? Vad gör försäkringsbolaget?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Zee skrev:
2112656 Man kan ju undra hur de som kör utan kk försäkrar sina hojar...? Kör alla oförsäkrat?

Personligen tycker jag ni som kör utan kk, rätt behörighet eller trafikförsäkring är idioter. Rakt av. :finger


Ibland är du vettig, ibland är det du som är idioten.

astor skrev:
2113148 Vad händer om man vurpar med en hoj och inte har körkort? Vad gör försäkringsbolaget?


Det beror på om polisen blandades in vid olyckan, och vad det står i försäkringsvillkoren.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top