många som kör utan körkort?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Mr Helmut skrev:
2111462 Vet inte om du kände dig träffad men som en annan skrev så överlag så lär ju dom som har KK köra bättre. I mc utbildningen lär man sig faktiskt ganska mycket!


Ja, jag hade kört cross i 6 år innan jag bestämde mig för att ta kortet. Det va väl ingenting jag lärde mig, hade haft B-körkort ett bra tag också. Kan säga att jag övningskörde lite "själv" också. Körde väl nästan aldrig över hastighetsgränserna och körde på småvägar runtom i skogarna där jag bor.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
organdonator skrev:
2111433Det är i mina ögon ett bevis på att man uppfyller vissa minimikrav. Jag ser då gärna att alla på vägarna har klarat vissa krav innan de får ge sig ut.
Körkort har helt klart en funktion och jag vill helst se att alla på vägarna har laglig behörighet att framföra det fordon de kör. Däremot så är jag inte av åsikten att en förare med körkort behöver vara bättre än en förare utan. Själv skulle jag dock inte låta någon utan körkort köra min hoj.
 

organdonator

långsam
Gick med
28 May 2005
Ort
Uppsala
Hoj
yamaha xt660z -08, Honda Z50 -76
Orca69 skrev:
2111576 Körkort har helt klart en funktion och jag vill helst se att alla på vägarna har laglig behörighet att framföra det fordon de kör. Däremot så är jag inte av åsikten att en förare med körkort behöver vara bättre än en förare utan. Själv skulle jag dock inte låta någon utan körkort köra min hoj.

Nej en förare behöver ju inte vara sämmre bara för att han inte har körkort, men jag tror det är så i de flesta fallen. För om man nu är så jäkla bra på att köra hoj, varför tar man inte körkortet då? För jag kan då inte hitta ett enda godtagbart skäl till att inte ta det om man nu anser sig vara så bra.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Enda anledningen till att ta körkort är att man får lägre böter när polisen tar fast en än om man inte hade det.

Man blir ju inte en bättre eller säkrare förare med ett körkort som 99% befolkningen tycks tro.

I sverige(där nästan alla bor) är papper extremt viktigt. I verkligheten(där nästan ingen bor) är papper obetydliga.
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
Att övningsköra själv är ju naturligt... Sen finns det ju folk som kanske är värd kortet mer än vissa andra. Jag älskar att dra paralleller mellan mig och min mor...

Hon är ju en del av den lyckliga skara som hade Aet förtryckt på sitt kort när de tog det, och inte fan är hon bättre än mig för det! Nu har hon skaffat sig en blysläde som hon glider runt på i laglig obehörighet.

Det där med papper som du säger din lilla Gulleplutt.. true true
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
organdonator skrev:
2111597 Nej en förare behöver ju inte vara sämmre bara för att han inte har körkort, men jag tror det är så i de flesta fallen. För om man nu är så jäkla bra på att köra hoj, varför tar man inte körkortet då? För jag kan då inte hitta ett enda godtagbart skäl till att inte ta det om man nu anser sig vara så bra.
Att man kan hantera en hoj på ett bra och trafiksäkert sätt betyder inte att man har intresse av att äga och köra en för landsväg. Jag vet en hel del personer utan kort som jag rent kunskapsmässigt hellre skulle låta testa min hoj än en del jag vet med kort, sen att de inte är intresserade av en reggad gathoj är en annan sak.
Om man däremot äger en hoj och kör aktivt ser inte jag heller någon anledning att inte ta kortet, att bara köra upp blir inte ett dyrt kort.

Edit: Bara för att förtydliga så är jag inte emot körkort på något sätt, utan bara att det knyts samman med kunskap på ett för stort sätt. När det gäller de stora massan så är en förare med körkort bättre helt enkelt av den enkla anledningen att de flesta inte har någon erfarenhet av hoj (eller vilket fordon det nu gäller) och att ta ett körkort innefattar en utbildning på detta. En utbildning som vissa kan ha fått på annat sätt.
Sen är det även bra med körkort (själva uppkörningen/testet) för att gallra ut de som efter eget sinne anser att de är perfekta förare men i realiteten har brister både här och var.
Vi menar nog samma sak men på olika sätt.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
vbg_snake skrev:
2111480 Ja, jag hade kört cross i 6 år innan jag bestämde mig för att ta kortet. Det va väl ingenting jag lärde mig, hade haft B-körkort ett bra tag också. Kan säga att jag övningskörde lite "själv" också. Körde väl nästan aldrig över hastighetsgränserna och körde på småvägar runtom i skogarna där jag bor.

Jag själv körde 10 år cross och 2 år lätt mc innan jag tog kortet nu och tycker ändå jag lärde mig hantera cykeln bättre. Nu körde jag upp på r6an så det kanske är lite svårare än många andra får det som kör upp på lättare cyklar men jag lärde mig hantera den bättre efter all tränning, anser jag själv i alla fall!

Men de är väll individuellt men för att klara kortet krävs ju en viss bas kunskap och den kunskapen har inte många andra innan dom fått körkortet så jag personligen tror ändå många blir bättre förare efter dom fått kortet i handen.
 
Last edited:
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Jag och min kompis kör utan för tillfället men jag har skrivning på onsdag så snart blir det ändring på det där. :tummenupp
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Mr Helmut skrev:
2111654

Men de är väll individuellt men för att klara kortet krävs ju en viss bas kunskap och den kunskapen har inte många andra innan dom fått körkortet så jag personligen tror ändå många blir bättre förare efter dom fått kortet i handen.


Vissa baskunskaper, de baskunskaperna fick jag när jag körde moped, jag har haft B-körkort i typ 6 år. så min trafikvana är det inga problem med. Har aldrig åkt dit för fortkörning, aldrig blivigt indragen i en trafikkontroll eller liknande. Så poliserna tycker nog att jag är en väldigt skötsam person, eller så har jag bara haft maximal tur. Så sjukt mycket sanning det han ovan skriver om papper.

Alla är inte duktiga på att köra hoj. Det finns de rötägg som aldrig ens suttit på en moppe som är ute å brassar runt på en 1000cc. De borde verkligen inte vara där. Bör väl inte vara så problematiskt att köra upp på en sporthoj. Är väl krypkörningen som blir lite problematisk, resten är väl samma piss. + att trafikledaren kanske lackar på att man kör r-cykel å vill ut å brassaaaaaaaaa

Att vara outlaw är inne, svenskar behöver relaxa lite och inse att badboys går hem hos farmor.
 

frankan

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
stockholm
Hoj
r6 -99
jag har inte riktigt koll på det men vad händer om man kör utan kort o åker fast? blir man av med bilkortet då också lr vad händer? borde väl bli nåt i stil med grov olovlig körning kanske...
 

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Ort
zero-eight !
Hoj
El såldo !
Utan kort = Dålig inlärningsförmåga samt taskig ekonomi !! :hihi

Med kort = Bra inlärningsförmåga samt bra ekonomi :2cool
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jonte*FZ6 skrev:
2111870 Utan kort = Dålig inlärningsförmåga samt taskig ekonomi !! :hihi

Med kort = Bra inlärningsförmåga samt bra ekonomi :2cool

Beror på hur mycket kortet kostar :lol

"Vadå ostrypt 25kw, jag förstår inte :tungan "
 

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Alingsås
Hoj
Gixxer 600
Jag vet hela tre st som kör/ har kört utan kort. bla en som kör regelbundet utan MC kort el ngt annat kort..
Mc kort har personen aldrig haft och bilkortet har personen blivigt av med och måste göra ny uppkörning för att få tillbaka om det stämmer som jag hört
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
vbg_snake skrev:
2111754 Vissa baskunskaper, de baskunskaperna fick jag när jag körde moped, jag har haft B-körkort i typ 6 år. så min trafikvana är det inga problem med. Har aldrig åkt dit för fortkörning, aldrig blivigt indragen i en trafikkontroll eller liknande. Så poliserna tycker nog att jag är en väldigt skötsam person, eller så har jag bara haft maximal tur. Så sjukt mycket sanning det han ovan skriver om papper.

Alla är inte duktiga på att köra hoj. Det finns de rötägg som aldrig ens suttit på en moppe som är ute å brassar runt på en 1000cc. De borde verkligen inte vara där. Bör väl inte vara så problematiskt att köra upp på en sporthoj. Är väl krypkörningen som blir lite problematisk, resten är väl samma piss. + att trafikledaren kanske lackar på att man kör r-cykel å vill ut å brassaaaaaaaaa

Att vara outlaw är inne, svenskar behöver relaxa lite och inse att badboys går hem hos farmor.

Har också B kort sedan tidigare men delar ändå inte åsikter med dig, men de är väll individuellt som jag skrev. jo du kan ju själv testa krypkörningen med din cykel... sätter en 5a på att du inte klarar den :hihi
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Det handlar inte så mycket huruvida man kör bra med eller utan behörighet ,MEN jag tror inte det är så kul om man skulle köra på något barn eller nån annan människa och det sen visar sig att man inte har kort.

Då sitter man duktigt i skiten, behöver inte ens vara ens fel.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
bo$ken skrev:
2112132 Det handlar inte så mycket huruvida man kör bra med eller utan behörighet ,MEN jag tror inte det är så kul om man skulle köra på något barn eller nån annan människa och det sen visar sig att man inte har kort.

Då sitter man duktigt i skiten, behöver inte ens vara ens fel.

bara det att trafikförsäkringen gäller varken man har kort eller inte har jag lärt mig
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
bo$ken skrev:
2112132 Det handlar inte så mycket huruvida man kör bra med eller utan behörighet ,MEN jag tror inte det är så kul om man skulle köra på något barn eller nån annan människa och det sen visar sig att man inte har kort.

Då sitter man duktigt i skiten, behöver inte ens vara ens fel.


Hur menar du då, sitter i skiten?

Tvärtom har vi ett starkt rättskydd i landet, även för gärningsmannen.

För ett väldigt långt tag sedan krockade jag med promille i kroppen ( bil ). Mycket promille dessutom, det hjälpte inte killen jag krockade med för han fick böter för att ha brutit mot högerregeln.

Köra på barn, med eller utan kort, tror jag kvittar lagmässigt, förutom att du får en olovlig körning men du menade att det blir värre ändå eller?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top