många som kör utan körkort?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chronic skrev:
2113155 Ibland är du vettig, ibland är det du som är idioten.

Då är vi två.

Du får gärna utveckla vad du menar och hur du tänker. Om du nu tänker och menar det du skriver.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
astor skrev:
2113148 Vad händer om man vurpar med en hoj och inte har körkort? Vad gör försäkringsbolaget?

Du lär åka dit för olovlig körning alt grov olovligkörning kanske nått vållande till kroppsskada eller nått ( gissar bara ) Från f-bolaget får du inte en krona dock får dina medtrafikanter det. ( om du har trafikförsäkring )
 

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
T509 skrev:
2113127 Har en polare som fick KK och fick köpa en R1a och köra den lagligt, ett år efter så låg han på sjukan med båda armar och ena benet brutet på flera ställen!!!

Har en polare som fick KK, köpte en Kawasaki 600 wheelade, slog över och knäckte en kota i nacken.

Har en polare som har KK, köpte en suzuki 600 bandit och la den i en kurva med medföljande knäproblem.

Har en polare med KK, han skulle rakt fram och en billist såg inte honom, i samband med smällen vurpar han över motorhuven och tack vare en skyddsängel kommer ifrån oskad.

Jag menar vad är poängen.......

Så du tror inte man har större chans att klara sig ifrån omkullkörningar om man har en gedigen utbildning i ryggen?
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Perskan skrev:
2113214 Så du tror inte man har större chans att klara sig ifrån omkullkörningar om man har en gedigen utbildning i ryggen?

Själva körkortsutbildningen (i alla fall på den tiden jag tog) gjorde i alla fall inte mig till någon bättre förare rent tekniskt.

Sedan är det ju klart att om man kan tillämpa de regler som gäller i trafiken kanske risken för en olycka minskar.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Perskan skrev:
2113214 Så du tror inte man har större chans att klara sig ifrån omkullkörningar om man har en gedigen utbildning i ryggen?



:) alla hat tydligen missat att jag sa att det inte är skitsamma om man har KK eller inte utan det är ju lagbrott men att påpeka att någon vurpar för att han inte hade KK är liksom ovesäntligt.

Utbildning är alltid bra men praktiken är viktigast, jag tog inga lektioner i körskolan utan övningskörde med min pappa som hade fått MCkort "på köpet", killen kunde ju inte köra hoj och jag klarade uppkörningen i alla fall. Förresten kallar du körskolans utbildning gedigen????

Jag hade klarat mig från omkullkörningar också om jag hade kört som körskolan och lagen föreskriver men alla som någonsin kört en sporthoj vet hur enkelt man komer över dom tillåtna hastigheter mao så har jag vurpat med...

Jag ville bara säga att det inte är något fruktansvert brott att köra utan KK, tillochmed lagen tycker inte det, man får bara böter. Lagen säger dock att vi som kör klart mycket över hastigheter gör ett mycket värre brott!!!!
 

Dark_Messenger

Guest
Om vi säger så här då.

Man blir i alla fall inte en sämre förare om man har tagit körkort.

Kan alla köpa det?

Sen kan man ju tycka vad man vill om kvalitén på utb osv. Men man borde ju rimligtvis inte köra SÄMRE för man har tagit körkort. :lol
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Gulleplutt skrev:
2111607 Enda anledningen till att ta körkort är att man får lägre böter när polisen tar fast en än om man inte hade det.

Man blir ju inte en bättre eller säkrare förare med ett körkort som 99% befolkningen tycks tro.
Vilken tur att det finns en klok och förnuftig 1% kvar då, som kan berätta för oss andra idioter hur det egentligen ligger till. :död
 

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Ort
stockholm
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Det har väl hänt :tungan , men mest övningskört med en polare som har haft kortet i 4 år och 9 månader som inte blev godkännd handledare :mad:
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
organdonator skrev:
2111597 Nej en förare behöver ju inte vara sämmre bara för att han inte har körkort, men jag tror det är så i de flesta fallen. För om man nu är så jäkla bra på att köra hoj, varför tar man inte körkortet då? För jag kan då inte hitta ett enda godtagbart skäl till att inte ta det om man nu anser sig vara så bra.
ee klart det finns ett bra skäl! det kostar en jävla massa pengar att ta ett körkort.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Visst kan en förare utan körkort köra bättre än en med körkort.

Men att säga att körkort inte ger något har jag svårt att tro på.
Förutsatt att du inte kört moppe sen långt tillbaka och sedan kanske lätt-mc i nått år och kanske cross till det.

Sätt en kille som aldrig tidigare kört mc på en hojj och låt han få köra 1 månad så tror jag nog han inte kommer vara i närheten lika bra än som tagit ett körkort, lärt sig reglerna o hantera hojjen i utbildningen.

Om jag fick välja att låna ut min hojj så skulle jag iaf ge den till den med Körkort då jag vet att han på ett någourlunda sätt iaf kan framföra den.

Tror nog majoriteten med körkort kör säkrare/bättre i TRAFIKEN än en utan körkort.
Sen vem som är bäst på att köra bakhjul etc är en annan sak.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
CeltaniC skrev:
2114138 ee klart det finns ett bra skäl! det kostar en jävla massa pengar att ta ett körkort.

Exakt samma resonemang går att tillämpa på exempelvis flygcertifikat, vapenlicens och dykcertifikat. Det är också kunskaper som till stor del går att lära sig på egen hand eller informellt av en kompis. Men väldigt få människor skulle få för sig att göra det, och utöva verksamheten utan behörighet. Inte av underdånighet inför övermakten (slå upp de ord du inte förstår) utan av självbevarelsedrift - och av respekt för andra människors säkerhet.
Behörighets-/kompetensbevisen fyller en viktig funktion genom att garantera en miniminivå av utbildning och kunskap, svårare än så är det inte.
Den som dyker, flyger eller hanterar vapen utan behörighetsbevis blir med rätta betraktad som idiot - i synnerhet av dem inom det egna intresseområdet.

På vilket sätt är det annorlunda med motorcykelkörning, eller för den delen buss- eller lastbilskörning? Enkelt: det är inte annorlunda.
 
Last edited:

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Självklart hjälper utb vägverket lägger upp, tänk om alla som bara kände för det köpte en r1:a. Altså jag hade fan inte ens satt min fot någonstans, folk hade kört ihjäl sig kors och tvärs.

Utb vägverket lägger upp är rätt så avancerad, även om någon vill vara häftig och tycka att så är det inte, men fakta är att 50% blir kuggade varje gång det är mc uppkörning.
 

Mackan

LÄNGTAR EFTER GOTLAND
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ultra 250X / Warrior -03
Gulleplutt skrev:
2111607 Enda anledningen till att ta körkort är att man får lägre böter när polisen tar fast en än om man inte hade det.

Man blir ju inte en bättre eller säkrare förare med ett körkort som 99% befolkningen tycks tro.

I sverige(där nästan alla bor) är papper extremt viktigt. I verkligheten(där nästan ingen bor) är papper obetydliga.


du skulle ha rekomenderat mig o skita i att ta körkort när jag då gjorde det ? när jag började lärde jag mig en jävla massa saker o i verkligheten tror många att dom är så " Grymma" o endel blir obetydliga
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Freddola skrev:
2114202
Tror nog majoriteten med körkort kör säkrare/bättre i TRAFIKEN än en utan körkort.

Har du då tagit med i beräkningarna att väldigt många med A-kort är personer som typ min mamma och mormor? :hihi
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Känner igen alla argumenten som skrivs här om varför körkort "egentligen" är helt onödigt om man ändå kan köra. Körde runt utan B körkort ett bra tag ( har alltid haft A kort därimot ) tills polisen haffade mig. Det bästa som kunde hända kan jag ju säga. Sporrade mig till att ta B kort relativt omgående och på grund av att jag kört så mycket hoj tog det ca 2 veckor och 2000 :- så var B kortet klart.

Det jag vet är att mitt A kort rök på 6 månader pga olovlig körning ( fattar inte att det samma inte skulle gälla om det var omvänt )

Som sagt, använde alla argument som skrivs här men har ändå kommit fram till slutsatsen att jag var ett hjärndött pucko som körde utan kort och det samma gäller alla andra. Kan bara tacka min lyckliga stjärna att inget hände.

Det handlar inte bara om vad som händer dig om du blir tagen eller en olycka är framme, skulle tippa på att det finns roligare saker än att tex invalidisera eller döda någon när man vet att man fan inte hade där att göra från början.
Sen att man hade blivit mindre populär hos familj och vänner är ytterligare en "bonus".
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Men hur kul kan det igentligen va att åka omkring på ett fordon man inte får köra?? lite som att planka på tåget.. man måste alltid känna sig orolig för att åka fast istället för att bara njuta av körningen!
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag körde några säsonger innan jag tog kortet..

Vanligare än man tror...

Cervantes skrev:
2115035 Bla, bla man måste alltid känna sig orolig för att åka fast istället för att bara njuta av körningen!

Mm.. För vi följer ju alla hastigheterna va?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Zee skrev:
2113180 Då är vi två.

Du får gärna utveckla vad du menar och hur du tänker. Om du nu tänker och menar det du skriver.



Att du går så hårt ut mot kortkortslösa och oförsäkrade, din fortkörning ser jag som ett större hot än någon på en cross som tar en sväng på grusvägen utanför sandtaget. Du drog alla över en kam utan att tänka på tex ovanstående exempel. Utvecklat och över.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chronic skrev:
2115100 Att du går så hårt ut mot kortkortslösa och oförsäkrade, din fortkörning ser jag som ett större hot än någon på en cross som tar en sväng på grusvägen utanför sandtaget. Du drog alla över en kam utan att tänka på tex ovanstående exempel. Utvecklat och över.


Men tjeena.. Ok, mitt fel att jag inte tänkte på crossföraren som kör över på grusvägen. :rolleyes:

Vi får väl endå anta att vi pratar om mc i TRAFIK. Dvs asfaltvägar med trafikljus, andra fordon osv. Sen tror jag de flesta förutsätter att vi pratar om sporthojar som går fortare än en cross på grusvägen. Mycket fortare. Och är mycket farligare om man inte vet vad det handlar om. Ovanstående kan ha varit den dummast utveckling du har gjort. Släpp hörnflaggan och kom in i matchen. :7peta Ibland kan du massor om MC, men ibland säger du något så konstigt så du sänker dig till Gulleplutts och Brassarns nivå..


Skulle du själv låna ut din hoj om en köp-spekulant kom till dig och sa att han inte har kk, men han "kan" köra?! Jag skulle inte göra det.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top