många som kör utan körkort?

kenny_dff

A.C.A.B.
Gick med
15 Jun 2006
Ort
helsingborg
Hoj
Cbr 600 rr -03 Stunt Fighter
ja kör utan körkort de funkar utmärkt
o skulle snuten jaga en så kör man redan för fort så man hade ju ändå blivit av med de om dem tar en....
ja kör inte som en kung men övning ger färdighet :yoparty
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Andruxa skrev:
2328235 jo det har du väl rätt i men jag är för ung också, det är ju 21 på tung

Men dåsså skaffa en RR hoj och kör på banan så kommer du vara kung sen på vägen när du skaffat det lagliga kortet!

Tror inte ens filip backman "eller vad han nu heter" har mckort men dock en jävel på RR!
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
kenny_dff skrev:
2328239 ja kör utan körkort de funkar utmärkt
o skulle snuten jaga en så kör man redan för fort så man hade ju ändå blivit av med de om dem tar en....
ja kör inte som en kung men övning ger färdighet :yoparty

Snälla, säj att detta är något pinsamt försök till ett flamebait. Vad är det för jävla anarkistsmörja du indoktrinerats med när du tror att du står över samhällets lagar och regler? Har man inte körkort kör man inte. Så enkelt är det, och till med de största idioterna bör förstå det tycker man :va

Jag har fullt förståelse för folk som övar lite konbana på någon parkeringsplats 100m från garaget, men att köra omkring i trafiken utan körkort tyder bara på omognad och respektlöshet.

Folk som du ger motorcyklister ett dåligt rykte :7peta
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
flex skrev:
2111248 tror ni att det är många hoj åkare som kör utan körkort???

japp, jag kör utan kort, på tomten och till en större parkering 500m hemifrån! (kallas övningskörning) .. fassan har inte en båge ännu, så han tar bilen till parkeringen :näsblod
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
VAlentino Rossi har inget hojkort. Å han kan hantera en hoj rätt skapligt. Men får inte framföra en hoj på gatan. De e inte kortet som kör.
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
organdonator skrev:
2111433 Visst kan det vara så att det finns de utan körkort som kör bättre, men jag skulle gissa att dom generellt sätt kör sämmre.
Han som ringde mig hade ju tex inte tagit kortet, vilket betyder att han antagligen börjat köra hoj ute i trafiken utan handledare och sedan fortsatt köra i flera år. Sen att köra utan körkort tycker jag visar brist på omdömme, vilket är något jag tycker man ska ha när framför fordon på allmänna vägar. Men det är kanske bara jag som tycker det?

Det är bara en sak jag undrar...

De som är födda en bit innan mig...som fick mc kort till bilkortet lika sätt som du får pommes till din hamburgare... aldrig tagit en enda lektion för mc, MEN de har körkortsbehörighet... Tycker du fortfarande att de kör bättre än dagens ungdomar som kört moppe->cross->mc sedan de var 13?

Jag kan erkänna att jag har "övningskört" mc 500mil på egen hand.. kört bil trots indaget körkort... osv. Men jag känner inte att jag är en sämre förare för det.

Under mina 6½ år så har jag bara krockat en enda gång, o då oxå pga en gammal blind gubbes skull. Ska tilläggas att jag kör minst 3000mil / år. (bil + mc)

Så länge man kör med förstånd så har jag inget emot det.

Såg inte vart du bodde, men här i sthlm på onsdagar... Jag skulle tippa på att 20% kör väl utan körkort. Antingen indragen eller aldrig tagit.
 

Andruxa

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Bräcke
Hoj
Gpz 600
mini-knutten skrev:
2328263 Snälla, säj att detta är något pinsamt försök till ett flamebait. Vad är det för jävla anarkistsmörja du indoktrinerats med när du tror att du står över samhällets lagar och regler? Har man inte körkort kör man inte. Så enkelt är det, och till med de största idioterna bör förstå det tycker man :va

Jag har fullt förståelse för folk som övar lite konbana på någon parkeringsplats 100m från garaget, men att köra omkring i trafiken utan körkort tyder bara på omognad och respektlöshet.

Folk som du ger motorcyklister ett dåligt rykte :7peta

Står över samhällets regler???:lol så du brukar aldrig köra för fort?
körkortet bevisar inte att man kan köra. folk som kört mycket och ändå inte har körkort kör fan lika bra som dom med. så det så:arsele
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
Andruxa skrev:
2328696 Står över samhällets regler???:lol så du brukar aldrig köra för fort?
körkortet bevisar inte att man kan köra. folk som kört mycket och ändå inte har körkort kör fan lika bra som dom med. så det så:arsele

efter det där inlägget gör jag nog bäst i att hänvisa dig till:

www.lunarstorm.se

:tummenupp
 

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
Har en polare som kör rätt ofta utan kort.. Hans svar på frågan varför blev "man kör ju inte med kortet".... stolpskott tycker jag.. Gäller trafikförsäkringen på hojen om föraren saknar kort?
 

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Ort
x
Hoj
R1
Andruxa skrev:
2328201 Om man har försökt tagit körkort och inte fått det och kör utan därför så ska man ge fan men gör man det för man inte har råd att ta det så är det ju bara att åka, körkort kostar ju för fan minst 5000, lägg det på mc:n istället

Nope. Du har fel. Ovanstående är bara snack. :arsele
Du får gärna utveckla det där med "...gör man det för man inte har råd att ta det så är det ju bara att åka...".
 

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZR1000 -89
KidNasty skrev:
2328721 Gäller trafikförsäkringen på hojen om föraren saknar kort?

Självklart, det vore ju fel om inte den som blir påkörd av en körkortslös inte får ersättning enbart pga att den som körde inte hade körkort.

Trafikförsäkringen gäller även om föraren är berusad!!

Ofta är det 1000:- extra i självrisk om man kört berusad eller utan körkort
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Köpte första min första mc när jag var femton (Honda MBX 125 F) utan mina föräldrars vetskap, körde ca ett år utan körkort.

Vilket jävla spån man var när man var femton, men man var iaf kung på högstadiet... Det var nog mitt livs bästa tid:rolleyes:
 

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZR1000 -89
chrilla skrev:
2329335 Köpte första min första mc när jag var femton (Honda MBX 125 F) utan mina föräldrars vetskap, körde ca ett år utan körkort.

Vilket jävla spån man var när man var femton, men man var iaf kung på högstadiet... Det var nog mitt livs bästa tid:rolleyes:

Hur lyckas man köpa en mc när man är 15 utan föräldrarnas vetskap? :va
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Tokigakon skrev:
2329362 Hur lyckas man köpa en mc när man är 15 utan föräldrarnas vetskap? :va

Jadu, pengarna fanns och var mina egna ihopjobbade. Kontant betalning med kvitto. Ägarbytet avslöjade mig, far öppnade brevet utan att tänka på att det kunde vara till mig då han såg att det var från vägverket.
Blev lite ställd mot väggen om man säger så... Han skällde så mycket som han tyckte att en bra förälder bör göra för att vara en bra förälder i ett sånt läge. Sen frågade han hur fort den gick...

Mamma grät.
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
chrilla skrev:
2329335 Köpte första min första mc när jag var femton (Honda MBX 125 F) utan mina föräldrars vetskap, körde ca ett år utan körkort.

Vilket jävla spån man var när man var femton, men man var iaf kung på högstadiet... Det var nog mitt livs bästa tid:rolleyes:

autlaaaaaaaa!:banana
 

sandstream

Guest
Tokigakon skrev:
2329304 Självklart, det vore ju fel om inte den som blir påkörd av en körkortslös inte får ersättning enbart pga att den som körde inte hade körkort.
Trafikförsäkringen gäller även om föraren är berusad!!
Ofta är det 1000:- extra i självrisk om man kört berusad eller utan körkort
Trafikförsäkringen gäller alltid för motparten men det kan bli dyrt om man tex kör rattfull: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2212984&postcount=56
 
Last edited:

Freedom

Guest
Vafan är det inte så jäkla enkelt att skaffa behörighet för fordonet som man vill köra? Klarar man inte det så är det ju bevisat att man inte ska framföra fordonet i fråga.
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Freedom skrev:
2329592 Vafan är det inte så jäkla enkelt att skaffa behörighet för fordonet som man vill köra? Klarar man inte det så är det ju bevisat att man inte ska framföra fordonet i fråga.

Säg att man inte är tillräckligt bra på krypkörningsdelen ,men kan hantera hojen bra i övrigt (bromsa, ta kurvor, göra undanmanövrar etc.) är man då en farlig förare i trafiken?!
Man kan ju vidareutveckla att det borde vara så enkelt att alla ska kunna köra upp och klara uppkörningen på den hoj som de vanligtvis kör typ cbr, gsxr etc. Föreslår att alla ni som tycker det är förkastligt att köra utan körkort och inte klarar av krypkörningsdelen på uppkörningen med sin egen sporthoj utan bara med körskolans ringer VV och ber att få lämna tillbaka kortet.:rolleyes:
 

MikkE

Guest
Vad händer om man inte har körkort...

...om man blir inkallad på kontroll?

...kört för fort?

...om man blir inkallad på kontroll UTOMLANDS (Norge typ)?

...kört för fort UTOMLANDS (Norge typ)?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top