många som kör utan körkort?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag kör sporthoj utan körkort för tillfället.

Rycker in i lumpen på måndag och blir borta ett år.
När jag muckar får jag ta tung-mc-körkort.

Därför känns det lite pissigt att ta mellanklass nu, så jag kör utan kort i en vecka till och har gjort det nu ett par veckor. Det är ju omöjligt att hålla abstinensen i schack när det är så fint väder.

När jag är pensionär sitter jag hellre och tänker tillbaks på allt skoj jag har haft, än att tänka på allt skoj jag kunde haft.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har då iaf kört en del Mc utan körkort precis som jag har kört bil utan körkort. särskilt klokt kanske det inte är men kortet tog jag ju strax därpå vilket även var avsikten med min "privata egenhändiga övningskörning"

varför pynta 1300:- för nån timmes körning på landsväg när jag kan ta min egen hoj och köra själv och nöta sånt jag vet att jag behöver?

Sen är de ju rätt skönt att komma ut lite också och få luft under vingarna, vare sig man har kort eller inte ;)

Säga vad man vill, men jag anser iaf att frihet är något man tar utan att fråga om lov, inget papper i världen eller byråkrati kan hålla mig borta från det jag brinner för. Man ska ju göra allting så rätt för sig hela hela hela jävla tiden men någon gång ibland vill jag bara känna mig fri och göra det som faller mig in vare sig jag har "behörighet" eller ikke, och det är jag stolt över, sanna mina ord! ;)

:arsele
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
SkaD skrev:
2330102
Säga vad man vill, men jag anser iaf att frihet är något man tar utan att fråga om lov, inget papper i världen eller byråkrati kan hålla mig borta från det jag brinner för.

Kunde inte sagt det bättre själv :)
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Körkort vad är det :va

Nerrå någon liten tur runt hörnet har det väll blivigt innan kortet kom till.
Dock inge långt.

Vem har inte kört moppe innan man vart 15 heller?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Körde bättre när jag körde utan kort, va mer rädd för att dra på mig uppmärksamhet då.
 
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Lugn skrev:
2111255 Nej, det är nog betydligt vanligare bland bilister.

En gissning är att de som kör utan kort oftast antingen stulit/lånat hojen eller kommer från länder där det inte är lika viktigt med särskilt körkort för MC...

alla jag känner inklusive mig själv kör/har kört utan kort/behörighet. polisen är så snälla här på norra sidan :fyllisar
 

Andruxa

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Bräcke
Hoj
Gpz 600
Henkebenke skrev:
2329292 Nope. Du har fel. Ovanstående är bara snack. :arsele
Du får gärna utveckla det där med "...gör man det för man inte har råd att ta det så är det ju bara att åka...".

jag menar att om man kör utan körkort och är bra på att köra så tycker inte jag man gör nåt fel om man kör ändå. sen om man inte tar kort pga lathet eller pengar eller att man är för ung. det måste väl va hänt då
 

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Ort
x
Hoj
R1
Andruxa skrev:
2330322 jag menar att om man kör utan körkort och är bra på att köra så tycker inte jag man gör nåt fel om man kör ändå. sen om man inte tar kort pga lathet eller pengar eller att man är för ung. det måste väl va hänt då

Men herregud, det kan inte vara ett godtagbart argument för att få köra.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
SkaD skrev:
2330102 Jag har då iaf kört en del Mc utan körkort precis som jag har kört bil utan körkort. särskilt klokt kanske det inte är men kortet tog jag ju strax därpå vilket även var avsikten med min "privata egenhändiga övningskörning"

varför pynta 1300:- för nån timmes körning på landsväg när jag kan ta min egen hoj och köra själv och nöta sånt jag vet att jag behöver?

Sen är de ju rätt skönt att komma ut lite också och få luft under vingarna, vare sig man har kort eller inte ;)

Säga vad man vill, men jag anser iaf att frihet är något man tar utan att fråga om lov, inget papper i världen eller byråkrati kan hålla mig borta från det jag brinner för. Man ska ju göra allting så rätt för sig hela hela hela jävla tiden men någon gång ibland vill jag bara känna mig fri och göra det som faller mig in vare sig jag har "behörighet" eller ikke, och det är jag stolt över, sanna mina ord! ;)

:arsele

:tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Dominator-Rocks skrev:
2331690 Jag skall ut ikväll och :yoparty -övningsköra
Man lär sig väldigt mycket av att övningsköra själv. Min lärare märkte väldigt storskilnad mellan två lektioner. På den första så hade jag dåliga spegelvanor placeringen va så där hastighetsanpasningen halv tjaskig och trafikvanan låg behövde minst 6-7 lektioner till tyckte han. På nästa va placeringen bra spegelvanorna va väldigt ordentliga, hastighetsanpasningen mycket bätttre, trafikvanan och säkerheten mycket bra. Det ända jagbehövde öva på va att hålla närmare kanten vid sväng i korsning (trottar fobi)

Mellan dom lektionerna hade jag kört ca 20 mil själv till en början mest på natten utan trafik men sen lite i stan på dagen. Allt som alla hade förklarat va mycket lätare att förstå när ingen sa hur man skulle göra utan man fick testa själv, vist lyckades jag förirra mig in på bussfilen några gånger men jag lärde mig mycket, och rädslan för att dra på siguppmärksamhet gjorde att jag hela tiden kollade speglarna.

Säga va ni vill men dom 20 milen besparade mig minst 5000 kronner i lektioner.
 

Zindelin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000rr -05
Innan jag fick körkort köpte jag en hoj och tränade med den utan handledare eller annat, blev dessutom tagen en gång, men fick faktiskt inget större problem av polisen.

Tog även mitt körkort på samma sätt. Hade en gammal bil jag bara tog och körde med, och ja, det har funkat för mig iaf...

:fyllisar
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
MikkE skrev:
2330078 Vad händer om man inte har körkort...

...om man blir inkallad på kontroll?

...kört för fort?

...om man blir inkallad på kontroll UTOMLANDS (Norge typ)?

...kört för fort UTOMLANDS (Norge typ)?

...om man blir inkallad på kontroll? Du är rökt...

...kört för fort? Inget, så länge du inte åker fast.

...om man blir inkallad på kontroll UTOMLANDS (Norge typ)? Beror på, du kan hävda att du glömt/tappat den. Jag är väldigt skeptiskt på att de kan kolla upp det.

...kört för fort UTOMLANDS (Norge typ)? Förutsatt att du åker fast så är det nog bara böter, om det är bara lindrig fortkörning. Annars kan man säkert åka in i finkan för vårdslöshet i trafik o sånt..
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
flex skrev:
2111248 tror ni att det är många hoj åkare som kör utan körkort???
jag har kört utan på kortare turer för länge sedan.
men de som inte ens har B ska fan inte ut på vägarna. livsfarligt
 

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Henkebenke skrev:
2331306 Men herregud, det kan inte vara ett godtagbart argument för att få köra.

Bara säga till polisen som stoppar en att man kör bättre utan körkort så släpper de dig direkt! :tummenupp
 

Andruxa

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Bräcke
Hoj
Gpz 600
Henkebenke skrev:
2331306 Men herregud, det kan inte vara ett godtagbart argument för att få köra.


det vart ett vettigt argument skrivet här förutom som tål att skrivas igen: man kör väl inte med kortet:7peta
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Andruxa skrev:
2330322 jag menar att om man kör utan körkort och är bra på att köra så tycker inte jag man gör nåt fel om man kör ändå. sen om man inte tar kort pga lathet eller pengar eller att man är för ung. det måste väl va hänt då


Då får man väl vänat till man har råd och eller är tillräckligt gammal? :tummenupp

Det är intressant hur vissa tycker att regler bara ska gälla andra...

(Jag är inte sådan, jag tycker inte hastighetsbegränsningar ska gälla för någon... :hihi)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top