Mördaren kommer hem igen

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Fängelsestraff skall utdömmas för att skydda samhället från brottslingar och rehabilitera den dömde inte därför att offren skall få hämnd. Av samma anledning har vi inte dödstraff eller hugger handen av tjuvar....

Efter 28år i fängelse är damen så rehabiliterad hon någonsin kommer att bli och faran för återfall i grövre brottslighet än bidragsfuskande, BIB pimplande/Glenn rökande WT morsa i förorten känns som försumbar....

Nu pratar du om svensk kriminalvård va?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Fängelsestraff skall utdömmas för att skydda samhället från brottslingar och rehabilitera den dömde inte därför att offren skall få hämnd. Av samma anledning har vi inte dödstraff eller hugger handen av tjuvar....

Efter 28år i fängelse är damen så rehabiliterad hon någonsin kommer att bli och faran för återfall i grövre brottslighet än bidragsfuskande, BIB pimplande/Glenn rökande WT morsa i förorten känns som försumbar....

Behöver Svea en till glennrökande WT morsa som sprider hundbajs i förorten? :gnissla

Dr.Bike

Guest
Fattar inte vad ni snackar om? Det är väl bra att hon släpps/förflyttas hit.

Såvitt det framgått (men vissa av er tydligen inte läst) så är hon ju oskyldig.
Det var hennes KILLE som mulade snuten.
Men i skitlandet är man ju medskyldig bara man befann sig på platsen för brottet... en helt absurd lag, som vi ju tack och lov inte har här, och skulle det hänt här hade hon sålunda inte dömts på detta onödiga vis.

Jag skulle nog vara rätt glad om mitt hemland engagerade sig i mitt fall om jag råkade illa ut i ett annat land. Hon har suttit i fängelse i 28 år. Det är en lång tid. Det måste komma en punkt där man har sonat sitt brott och får en chans att börja om, och få chansen att leva ett värdigt liv.

Väl talat!

Last edited:

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Helt oskyldig var hon ju knappast bara för att hon inte avlossade skotten. Hennes CV innehåller även ett avtjänat fängelsestraff för dråp: http://sv.wikipedia.org/wiki/Annika_Östberg

Hon har väl inte bott i Sverige sen hon var 5 eller nåt så att kalla Sverige för hennes hemland är väl att ta i, snarare en chans att slippa undan rättsväsendet i det land där hon har dömts skyldig till brott.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
MEN HALLÅÅÅÅÅÅ!

Är det ingen som har tänkt reda ut hur SVENSK hon är?
Hennes mamma tog med henne som flyttgods till usa när hon var 8-11 har jag för mig, sedan bodde och växte hon upp i USA, med amerikanska värderingar, gick i amrikansk skola, knarkade ner sig med amerikansksålt knark, sköt poliser med sin amerikanske pojkvän och har nu suttit i ameirkanskt fängels 28 år.

Vad fan ska hon hit och göra?
Enda anledningen hon vill till Sverige är att det är hennes enda chans att släppas ut!

• Gilla
Reaktioner: R2

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Hon har inte ett skit här att göra.
Hon har gjort bort sig i ett land där dom har idiotiska lagar men det visste hon om.
Då får man ta straffet därefter.

SEN kan man tycka vad fan man vill om det hela.

Btw... en råtta som bor hela sitt liv i ett stall kallar inte sig häst för det.:D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Fattar inte vad ni snackar om? Det är väl bra att hon släpps/förflyttas hit.

Såvitt det framgått (men vissa av er tydligen inte läst) så är hon ju oskyldig.
Det var hennes KILLE som mulade snuten.
Men i skitlandet är man ju medskyldig bara man befann sig på platsen för brottet... en helt absurd lag, som vi ju tack och lov inte har här, och skulle det hänt här hade hon sålunda inte dömts på detta onödiga vis.

Väl talat!

Hon planerade rånmordet, hon distraherade både rånmordoffret och polisen vid morden... hon laddade om pistolen vid biljakten så att hennes pojkvän kunde fortsätta skjuta.
Så att kalla henne för oskyldig tycker jag är som att spotta på oss som aldrig mördat eller stulit nånsin.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag såg inte att några av krigarna på SH skrek sig hesa för att Mijalo skulle avtjäna hela sitt straff i Sverige. Fast det är klart. Då gällde ju fång-förflyttningen åt "rätt håll"...

Krigarna är överens, det är gulligt. Lika barn leka bäst.

kjEttTingen i tacKet bara. Låt heNne rutNA!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Frågan var väl knappast om är skyldig eller ej, för skyldig är hon. Det är ju ställt bortom allt tvivel. Däremot handlar det om människosyn, synen på dödssynd och förlåtelse.

Detta ställt mot hämd, egoism och populism.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Behöver Svea en till glennrökande WT morsa som sprider hundbajs i förorten? :gnissla

Det är väl ytterst tveksamt men med tanke på den redand existerande mängden kan en till knappast skada....

Nu pratar du om svensk kriminalvård va?

Jo amerikanerna är ju en av de få i övrigt civiliserade länder som har kvar dödstraff och dessutom låter anhörigas hämnd väga tungt vid benådning....

Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag kan inte förstå varför vi ödslar pengar på polismördare (förlåt: medhjälpare till mord på en polis som enbart stannade för att hjälpa dem laga en punktering).

En västentlig skillnad mellan USA och Sverige är att i USA spelar faktiskt brottsoffrets åsikt en roll då de har rätt att yttra sig vid eventuella förhandlingar om frigivning. Att detta är fullständigt otänkbart i Sverige är jag fullt medveten om då brottsoffer sällan delar socialtanternas och batikfrossarnas åsikter. Rätt eller fel är upp till var och en men jag vet vilken metod jag föredrar...

Paralellen till Mijailovitz (stavning?) är intressant. Jag tror anledningarna till att få vart ledsna är:
a: Våra skattepengar sparas
b: Få tror att han får ett kortare straff
c: Vi lär nog aldrig se honom igen på svensk mark

Hade USA litat på att Sverige kunnat uppfylla dessa kriterier hade hon varit hemma för 25 år sedan.

Boris JR: Såg din kommentar om anhörigas åsikt som hämnd. Det låter lite väl svartvitt i mina ögon. Det är ungefär som om vi ändrade straffskalan till att enbart innehålla frigiven eller dödsstraff i Sverige. I ordet brotssoffer ligger det faktum att någon drabbas av en handling och i ett rättsväsende som utdömer ett straff (vilket även Sverige gör, även om syftet sägs vara rehabilitering) känns det för mig rätt rimligt att offret har en talan om straffets påverkan. Jag håller med om att det är subjektivt och en harmonisk människa kan nog snabbare "förlåta" en brottsling än en psykopatisk WT-person. Det tar inte bort det faktum brottet påverkar oftast offret mer än brottslingen.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
b: Få tror att han får ett kortare straff

Hade USA litat på att Sverige kunnat uppfylla dessa kriterier hade hon varit hemma för 25 år sedan.

Nej, men nu anser väl amerikanerna att Sverige kommer att uppfylla deras krav. Vad är då så märkligt med att en svensk medborgare får avtjäna resten av sitt straff på den plats där hon har sin enda levande anhörig?!

Eller vill du ha ett regelverk där vi skriver in en massa gråzoner över definitionen för "medborgare"
Typ:

Svenska myndigheter och ambassader skall verka för svenska medborgare i annat land, med undantag för:
- Svenska medborgare som känns lite "WT" (För definitionen av WT skall webbsajten www.sporthoj.com användas och vid meningsskiljaktigheter skall frågan lösas medelst SH-poll)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Samtliga rånarna i Malexander fick livstid trots att det bara var Arklöv som mulade poliserna. Kanske läge att starta kampanjer även för att få dessa fria, de var ju också bara oskyldiga bisittare (även om de pangade lite med pistoler för att känna någon slags delaktighet, men de försökte ju till skillnad från Arklöv ej att träffa utan ville bara skrämmas). Tony Olsson kanske också är snäll mot hundar :va

Jävla skitland som har sånna hemska lagar :mad:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kanske läge att starta kampanjer även för att få dessa fria,

Nu gäller väl inte tråden Annikas eventuella oskuld eller bevisade skuld utan snarare principen med att medborgare får avtjäna delar av sitt straff i det land till vilket de har starkast anknytning oavsett var brottet begicks och var de dömdes.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Boris JR: Såg din kommentar om anhörigas åsikt som hämnd. Det låter lite väl svartvitt i mina ögon. Det är ungefär som om vi ändrade straffskalan till att enbart innehålla frigiven eller dödsstraff i Sverige. I ordet brotssoffer ligger det faktum att någon drabbas av en handling och i ett rättsväsende som utdömer ett straff (vilket även Sverige gör, även om syftet sägs vara rehabilitering) känns det för mig rätt rimligt att offret har en talan om straffets påverkan. Jag håller med om att det är subjektivt och en harmonisk människa kan nog snabbare "förlåta" en brottsling än en psykopatisk WT-person. Det tar inte bort det faktum brottet påverkar oftast offret mer än brottslingen.

Hela poängen med det västerländska straffsystemet är ju att straffet inte skall vara brottsoffrets hämnd utan samhällets behov av skydd och rehabilitering. En annan viktig princip i vårt rättsystem är att ett förutbestämt lagbrott skall straffas enl lagboken och vara fritt från påverkan av anhöriga och känslor.
Annars kan vi ju lägga ner rätts-samhället och gå tillbaka till klaner där tand för tand mentaliteten och privat rättvisekipning råder....

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Hela poängen med det västerländska straffsystemet är ju att straffet inte skall vara brottsoffrets hämnd utan samhällets behov av skydd och rehabilitering. En annan viktig princip i vårt rättsystem är att ett förutbestämt lagbrott skall straffas enl lagboken och vara fritt från påverkan av anhöriga och känslor.
Annars kan vi ju lägga ner rätts-samhället och gå tillbaka till klaner där tand för tand mentaliteten och privat rättvisekipning råder....

Principen är sån, ja.

I praktiska utövandet av straffsystemet, så förekommer "hämnd" motivet.

Flink o co har bla fått känna på detta.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Principen är sån, ja.

I praktiska utövandet av straffsystemet, så förekommer "hämnd" motivet.

Flink o co har bla fått känna på detta.

Klart där finns rättsfall där känslor har spelat in i domsluten men grundtanken är ändå att någon form av objektivitet i samhällets intresse skall råda.

Rättegångarna efter GBG kravallerna är ett annat utmärkt exempel där det gick snett. Fram tills dess hade en kastad gatsten mot polisen givit dagsböter men helt plötsligt ledde den till år i fängelse....(Jag gillar för övrigt inte heller autonoma vänstersnubbar som kastar sten men ur straffpraxis-synpunkt är det spännande hur ett trashat göteborg får domstolarna att slå bakut)

Även om vi droppar straffdebatten så är det märkligt att ingen reagerar när vi plockar hem yrkeskriminella som torskat på narkotikabrott i Thailand och sen snabbt ger dem frivård vid ankomst till Svea men nu när det är en dam som suttit av 28 år för medhjälp till mord så kan hon gärna få ruttna.....

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati