M3 blir M4, är det OK?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nej, vi pratar inte om gängor eller brittiska motorvägar utan BMWs ikon M3. Eftersom de nu med sedvanlig tysk logik ändrar namnen på sitt modellutbud där ojämna nummer (1, 3, 5, 7-serierna) får fyra/fem dörrar och jämna modellnummer (2, 4, 6) blir coupéversionerna (och de för tillfället så trendiga fyradörrarscoupérna) av respektive serie heter därför nya M3 inte alls M3 utan... M4!

Namnet må vara en sak men den får också, hemska tanke enligt entusiasterna, en överladdad sexa istället för V8 som föregångaren. Iofs tyckte många entusiaster att det var en skandal när den fick åtta istället för sex cylindrar, det vill säga de entusiaster som fanns kvar efter att M3 två generationer tidigare gick från originalets fyra cylindrar till sex. Kort sagt, entusiasterna famlar efter facklan och grepen varje gång något ändras.

Så vad tycker ni på SH?

Provokativt börjar jag med min åsikt; förändring är nästan alltid bra eftersom det betyder utveckling, förändring är framstegens pris. Namnet spelar ingen roll tycker jag och överladdning ligger i tiden så det är också OK på samma sätt som dubbelkopplingslåda är OK som det enda alternativet på nya Porsche GT3.

Och så en liten film på hur "konceptet" ser ut. Ser bättre ut än jag trodde.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag håller med dig i nästan allt. Fast dubbelkopplingslåda är för posörer som vill snacka om hur snabbt växlingen går och överladdning är inte lika häftigt som en elak sugmotor.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag håller med dig i nästan allt. Fast dubbelkopplingslåda är för posörer som vill snacka om hur snabbt växlingen går och överladdning är inte lika häftigt som en elak sugmotor.

Jag tycker att dubbelkopplingslåda gör bilen enklare att köra snabbt för alla förare och det ger en effektivare bil, samma sak med överladdning; det ger en effektivare bil så det ligger i tiden tycker jag. Jag tror också attityden mot överladdning kommer att ändras när det kommer fler bilar som Mclaren P1 och Pagani Huayra som har överladdning och inte "bara" japanska riskokare :)

Förhoppningsvis hjälper det nya F1-reglementet också attitydförändringen på vägen.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Den här, i8, kanske är mer intressant egentligen och det är klart att det är en cool bil. Men... en bil som kostar som en GT3 (ca 100 000£), prestanda som en 135i och egentligen okända förbruknings- och utsläppssiffror eftersom EU-cykeln inte ger rättvisande resultat, speciellt för hybrider? Jag är inte helt övertygad än.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Minns att jag läste i något motormagasin där någon på Porsche sa att man aldrig skulle släppa en diesel Porsche. Det var nog i samband med att man släppte första generationen Cayenne vilket inte var så många år sedan. Något liknande uttalande gjorde någon på BMW när det gällde turbo motorer. De hade visserligen BMW 2002 turbo från 1973. Men det kanske den här personen inte kände till. Nåväl, kanske lär man sig att man aldrig ska säga aldrig om något.

Angående M3 finns det egentligen bara en version som räknas och det är den första E30 modellen. Därmed inte sagt att de efterkommande bilarna var dåliga på något sätt. De frångick allt mer allt M3 symboliserade för varje generation. Sedan släppte man några specialversioner som återknöt till ursprunget. Tänker på BMW M3 E46 CSL.

Själv tyckte jag att M-glorian har hamnat lite på sned. Senaste modellerna man släppt ut på marknaden har inte direkt varit något som tilltalat mig i huvudtaget oavsett om bilarna hetat M1, M3 eller M5. Att man ny släpper en M4 var nog mer eller mindre nödvändigt för att folk skulle höja ögonbrynen. Återstår att se för vem man utvecklat bilen.

Även om man tillhör gamla skolan som gillar att växla själv, är det nog bara att inse att tillverkarna kommer att satsa allt mer på automatiska växellådor framöver. På samma sätt är det inte underligt att allt fler tillverkare satsar på downsizing och turboladdning. Man är illa tvungen av nya reglementen som myndigheter sätter upp.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
1981-86 hade ju BMW även 745 med 3.2 resp 3.4 litersexa och turbo.

Minns att jag läste i något motormagasin där någon på Porsche sa att man aldrig skulle släppa en diesel Porsche. Det var nog i samband med att man släppte första generationen Cayenne vilket inte var så många år sedan. Något liknande uttalande gjorde någon på BMW när det gällde turbo motorer. De hade visserligen BMW 2002 turbo från 1973. Men det kanske den här personen inte kände till. Nåväl, kanske lär man sig att man aldrig ska säga aldrig om något.

Angående M3 finns det egentligen bara en version som räknas och det är den första E30 modellen. Därmed inte sagt att de efterkommande bilarna var dåliga på något sätt. De frångick allt mer allt M3 symboliserade för varje generation. Sedan släppte man några specialversioner som återknöt till ursprunget. Tänker på BMW M3 E46 CSL.

Själv tyckte jag att M-glorian har hamnat lite på sned. Senaste modellerna man släppt ut på marknaden har inte direkt varit något som tilltalat mig i huvudtaget oavsett om bilarna hetat M1, M3 eller M5. Att man ny släpper en M4 var nog mer eller mindre nödvändigt för att folk skulle höja ögonbrynen. Återstår att se för vem man utvecklat bilen.

Även om man tillhör gamla skolan som gillar att växla själv, är det nog bara att inse att tillverkarna kommer att satsa allt mer på automatiska växellådor framöver. På samma sätt är det inte underligt att allt fler tillverkare satsar på downsizing och turboladdning. Man är illa tvungen av nya reglementen som myndigheter sätter upp.

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Same shit, different names :tungan Tycker att vi istället borde höja mer på ögonbrynen att BMW tänker börja bygga framhjulsdrivna bilar, det är mer galet än att en siffra ändras :gnissla :gnissla :gnissla

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tänker de göra det? Låter helt galet.

Varför det? Jag läste en undersökning att över 50% av ägarna till 1-serien tror att de har en framhjulsdriven bil. Jag gjorde en statistisk undersökning i vårt hushåll och 50% av urvalet (dvs min sambo) trodde att vår var framhjulsdriven också.

Och jag tror dessutom en Golf GTi är minst lika rolig som en 1-serie så jag ser ingen automatisk koppling mellan framhjulsdrift = skit och bakhjulsdrift = himmeriket.

Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!

De sa faktiskt att de kunde tänka sig att använda turbo om de kunde bli av med turbolagget. Men jag håller med. Ingen av BMWs modeller får mig så kåt som M3 E30!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

1 M Coupe :mad: Blanda inte in M1:an i det här :)

image.jpg

Men jag håller med om det du säger, M känns inte lika speciellt som det en gång gjorde. Jag tror det beror på intern och extern konkurrens. AMG och Audis RS-bilar har blivit bättre och bättre för varje generation och är idag identiska med M hävdar jag, i alla fall för den tilltänkta kundgruppen som består av välbärgade familjefäder som vill gasa helvettet med familj och hund i bilen på väg till skidsemestern eller sommarboendet. Den interna konkurrensen består i att de "vanliga" modellerna har blivit så många gånger bättre än de var för ett par generationer sedan att gapet till M-bilarna inte är lika stort längre. Ta till exempel M5; i hur många % av körning på allmän väg (vilket ju alla ägnar sig åt ändå) räcker inte en 535i gott och väl, speciellt om man har sportchassi på den? Visst, den har styvt 300hk mot M5:ans 560 men den gör ju ändå ledigt 250, vikten är densamma och chassit är inte samma milsvida skillnad längre som det en gång var. Dessutom var det ju länge sedan en M-bil kunde hävda sig på bana, de har i min mening alltid varit fokuserade på allmän väg med eventuellt undantag för E30:n.

Det är synd och skam att Wiesmann aldrig riktigt uppfyllde sin potential; M-drivlinor är ju fortfarande långt ifrån kattpiss och Wiesmann hade ju möjligheten att packetera den i något som är intressant för en mycket smalare målgrupp än BMW orkar bry sig om. En nätt liten tvåsitsig coupè med V8:an från förra M3:an? Mmmm... Lättviktsroadster med V10:an från E60? Bring it on!

Jag begriper inte hur de kunde misslyckas. Rörram, glasfiberkaross och M-drivlinor, låter inte det som himmelriket?

550hk i 1400kg bil och sedan säljer man Renntechs chip (eller vad de nu är nuförtiden) "for race use only" som ger typ 625hk i den där motorn.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Varför det? Jag läste en undersökning att över 50% av ägarna till 1-serien tror att de har en framhjulsdriven bil. Jag gjorde en statistisk undersökning i vårt hushåll och 50% av urvalet (dvs min sambo) trodde att vår var framhjulsdriven också.

Och jag tror dessutom en Golf GTi är minst lika rolig som en 1-serie så jag ser ingen automatisk koppling mellan framhjulsdrift = skit och bakhjulsdrift = himmeriket.

Nu hade inte min fråga med själva tekniken i sig att göra utan att Bmw skulle låta tillverka en framhjulsdriven bil eller ej. Sen om folk är inte är tillräckligt införstådda med vad deras bil är utrustad med förstår jag, en bil är för många ett färdmedel och då skiter man fullständigt i vart drivningen sitter. Speciellt på en 1-serie, om man inte kör M:en...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Turbo är bra. Får motorn att sotas ur på ett vettigt sätt :) Inget konstigt med att ha en mindre och därmed lättare motor och sedan överladda för att få ut mer pulver än tidigare. Speciellt M-bilarna ska ju eftersträva låg vikt och ett hårt och inspirerande chassi. Kan de sedan bara se till att få in permanent fyrhjulsdrift, så börjar det bli riktigt användbart.

=PerssoN=

Joråsatte..
Gick med
8 May 2010
Hoj
Aprilia RSV4 RR - 2016
Såg dom första bilderna några månader sedan när dom släpptes och jag måste säga att rent utseendemässigt är det den snyggaste bilen dom skapat! Fy satan vilken läcker bil :kär

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu hade inte min fråga med själva tekniken i sig att göra utan att Bmw skulle låta tillverka en framhjulsdriven bil eller ej. Sen om folk är inte är tillräckligt införstådda med vad deras bil är utrustad med förstår jag, en bil är för många ett färdmedel och då skiter man fullständigt i vart drivningen sitter. Speciellt på en 1-serie, om man inte kör M:en...

Tekniskt sett bygger de ju redan framhjulsdrivna bilar i och med att de äger och utvecklar Mini.

Och ryktet gör gällande att det är en ny bil under nuvarande 1-serien som ska bli framhjulsdriven, det är inte som att de planerar att göra 3-serien framhjulsdriven. Än.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...