M3 blir M4, är det OK?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Den släpar ju fortfarande vikten ;)

Jag skulle vilja se fler bilar som 996 GT3 eller ännu hellre 993 och helst ursprungs McLaren. Bara en bil, byggd för att vara snabb och rakbladsvass. Inga stereos, elhissar eller klimatanläggningar och navigationssystem. Utvecklingen går åt helt andra hållet, och ärligt talat, var skulle marknaden finnas för bilar utan stereo och AC 2013?

Förvisso, ABS:en väger väl något kilo, säkert några kilo för resten också. Jag tror ärligt talat inte det gör någon skillnad :)

Det finns bilar som du vill ha, de heter GT3 R, 458 Challenge och Mclaren MP4-12C GT3 :) Vill du ha en regskylt är väl t.ex. Noble M600 så nära du kommer, eller Radical-bilarna?

Alla bilar som ska registreras kommer automatiskt att dras med högre vikt pga högre krav på bilarna för att de ska kunna säljas än de bilar som får nostalgiker att bli tårögda, som t.ex. Mclaren F1. Dessutom glömmer ju många att F1:an var i stort ett fiasko vad gällde försäljningen, Mclaren nådde aldrig de volymer de hade hoppats på och då kostade bilen runt 6 millar ny har jag för mig, förvisso mitten på 90-talet. Idag börjar de närma sig 20 miljoner och det är de vanliga bilarna, tävlingsbilarna, GT3-speccen osv är värd ännu mer. Jämför det med t.ex. LaFerrari som kostar 1,2 miljoner € och Ferrari sålde alla 499 innan de ens visat bilen eller fastställt prestandan. Fast så är det ju alltid med Ferraris begränsade produktioner så den jämförelsen är inte riktigt rättvis.

Själv tycker jag att både P1 och LaFerrari är mer spännande än F1:an. 1255kg torr och 950hk med hybridlina? Jomenvisst...
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker BMW är helt B, på 90-talet hade de både 323, 325 och 328 med 2,5l om jag minns rätt, så redan där var logiken frånvarande. Och fem dörrar har jag aldrig sett på någon bil, så även det är ju helt LSD.
De har även bensinmotormotor med turbo och det säger väl allt om hur lite själ det finns kvar i företaget.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Angående elektrisk styrning. Här är första testen jag läst om nya 911 turbo:

The steering is also new and very much state of the art. The front electro-mechanical system is shared with other 911 models. But as on the 911 GT3, it operates in conjunction with an electro-mechanical rear-wheel steer system. At speeds of up to 37mph, it steers the rear wheels in the opposite direction to those up front, enhancing low-speed agility. Above 50mph, the rear wheels are operated parallel to the front wheels to enhance longitudinal stability. There’s added directness, more consistent weighting and an inherent calmness to how it operates, but the electro-hydraulic system lacks the overall feel, feedback and sheer confidence-boosting factor of the old hydraulic system.

http://www.autocar.co.uk/car-review/porsche/911/first-drives/porsche-911-turbo-first-drive-review

Utveckling? Som vi var inne på tidigare bygger man bilar för en betydligt bredare publik numera. Dagens kunder tycker nog att många bilar från förr var alldeles för kompromisslösa. Ändå sitter de där med sina oerhört "användbara" klenoder eftersom det visar sig att de ändå inte är så användbara till vardags. Det är rätt komiskt faktiskt.

Det är inte särskilt förvånande att äldre klassiska analoga bilar går upp i värde. Hade nog själv hellre lagt pengar på en F40 än någon av de moderna varianterna som säljs idag - om jag vann på lotto det vill säga.

 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Elektromekanisk styrning har ju fått rätt mycket skit, framförallt Audis system som varit allt annat än bekväm.
Bakaxelstyrning, det var väl sånt hippt som Mitsubishi lekte med på tidigt 90-tal.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Angående elektrisk styrning. Här är första testen jag läst om nya 911 turbo:

http://www.autocar.co.uk/car-review/porsche/911/first-drives/porsche-911-turbo-first-drive-review

Utveckling? Som vi var inne på tidigare bygger man bilar för en betydligt bredare publik numera. Dagens kunder tycker nog att många bilar från förr var alldeles för kompromisslösa. Ändå sitter de där med sina oerhört "användbara" klenoder eftersom det visar sig att de ändå inte är så användbara till vardags. Det är rätt komiskt faktiskt.

Det är inte särskilt förvånande att äldre klassiska analoga bilar går upp i värde. Hade nog själv hellre lagt pengar på en F40 än någon av de moderna varianterna som säljs idag - om jag vann på lotto det vill säga.

GT3:an fick ju rätt hyfsad kritik för sin elektriska styrning så det visar nog att Porsche gör skillnad på sina köpare eftersom det bara är mjukvaruskillnader mellan den och vanliga 911. Och anledningen att tillverkarna byter till elektrisk styrning är väl för att den är effektivare och därför ger lägre bränsleförbrukning, inte för att den är nödvändigtvis bättre för föraren än hydrauliska servon?

För er som gillar hårdkokta bilar har ju Ferrari visat något för er idag; 458 Speciale med 605hk utan överladdning och 1290kg.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
BMW har en rätt bra modell faktiskt. De tjänar mer på sin finansavdelning än bilförsäljning, så i princip är det ekonomerna som finansierar en stor del av entusiasternas bilköp.

Njae... Om du med "finansavdelning" avser BMW Finacial Services så stod de för 467m € av det totala q2 2013 resultatet före skatt på 2mdr € och jag antar (utan att veta) att FS resultatet till största delen består av att finansiera försäljning av BMWs bilar, dvs de är helt beroende av biltillverkningen. Det är ju inget som är unikt för BMW, jag tror alla större biltillverkare har liknande upplägg med egen finansiering av nyförsäljningen.

Jag vet iofs inte hur mycket inlåning de gör genom sin bank, hur mycket räntekostnader de tjänar där och hur de redovisar det. Den nyttan brukar de nog inte publicera.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Njae... Om du med "finansavdelning" avser BMW Finacial Services så stod de för 467m € av det totala q2 2013 resultatet före skatt på 2mdr € och jag antar (utan att veta) att FS resultatet till största delen består av att finansiera försäljning av BMWs bilar, dvs de är helt beroende av biltillverkningen. Det är ju inget som är unikt för BMW, jag tror alla större biltillverkare har liknande upplägg med egen finansiering av nyförsäljningen.


Jag vet iofs inte hur mycket inlåning de gör genom sin bank, hur mycket räntekostnader de tjänar där och hur de redovisar det. Den nyttan brukar de nog inte publicera.

Skulle inte förvåna mig om reservdelsförsäljningen stod för mer än 1 mdr € av den där vinsten. Kanske rent av 1.5
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nog bara en fråga om kostnadsallokering :)

Det kan du ju säga om det där med finansieringen också. Faktum är att hela bilindustrin är stenhårt pressade och knappt någon tjänar pengar på själva tillverkningen. Reservdelarna brukar däremot ofta ge lite vinst.

Reservdelsbiten är alltid det intressantaste när en fordonstillverkare gått i konkurs, se tex Rover som slutat tillverkas men delar kan du fortfarande köpa via Norge.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
GT3:an fick ju rätt hyfsad kritik för sin elektriska styrning så det visar nog att Porsche gör skillnad på sina köpare eftersom det bara är mjukvaruskillnader mellan den och vanliga 911. Och anledningen att tillverkarna byter till elektrisk styrning är väl för att den är effektivare och därför ger lägre bränsleförbrukning, inte för att den är nödvändigtvis bättre för föraren än hydrauliska servon?

För er som gillar hårdkokta bilar har ju Ferrari visat något för er idag; 458 Speciale med 605hk utan överladdning och 1290kg.

Jag såg att bl a Chris Harris gav GT3ans styrning lite beröm (jämfört med vanliga 911). Men det kändes lite frampressat om jag ska vara helt ärlig. Både Turbon och GT3an verkar dela rätt mycket teknik när det gäller styrningen om man ska tro det som står i stycket jag citerade. Finns nog en möjlighet att man kalibrerat dem rätt lika. Sedan väger förmodligen Turbon lite mer än en GT3. Det borde påverka feedback negativt.

Tror inte man sparar in så många droppar bränsle på de nya systemen. Det känns som det är myndighetskrav som dikterat utvecklingen vi nu ser. Vi talar knappast om några sparbössor när det kommer till bränsleekonomi. Om Chris Harris med fler fått välja hade de alla gånger föredragit gammal teknologi framför det vi nu ser välla över oss. Sedan är deras levebröd att presentera trevliga tester i text och video och de lever i symbios med tillverkarna. De kan inte vara allt för hård i sin kritik. Då står de utan jobb.

Har inte hunnit läsa om nya Ferrarin mer än att jag såg att man släppt information om den. Här är den för den som är intresserad av att läsa lite:

http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=28305
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det kan du ju säga om det där med finansieringen också. Faktum är att hela bilindustrin är stenhårt pressade och knappt någon tjänar pengar på själva tillverkningen. Reservdelarna brukar däremot ofta ge lite vinst.

Reservdelsbiten är alltid det intressantaste när en fordonstillverkare gått i konkurs, se tex Rover som slutat tillverkas men delar kan du fortfarande köpa via Norge.

Ang. finansieringen var det precis det jag avsåg med " dvs de är helt beroende av biltillverkningen" men uttryckte väldigt otydligt.

Fast marginalpressen är väl ganska olika från tillverkare till tillverkare? De tyska tillverkarna verkar klara sig bra, BMW tjänar ju som sagt runt 10% före skatt, och jag tyckte de sa att de har rätt mycket högre utvecklingskostnader i år än ifjol, vilket kanske inte är spektakulärt men heller inte katastrof. Däremot har väl många volymtillverkare, t.ex. japanerna, haft problem men jag har inte koll hur mycket som beror på faktiskt marginaltryck och hur mycket som beror på minskade volymer och därmed relativt högre fasta kostnader pga överkapacitet. Visst kan man se överkapacitet som ett marginalproblem om man vill men för mig är det ett capex/planeringsproblem som kan bero på många olika omständigheter och därför hamnar i rörelsemarginalen, inte bruttomarginalen.

Att de amerikanska tillverkarna har problem beror enligt mig på att de bygger skitbilar hela bunten så de räknar jag inte som att de har marginalproblem. Undantaget Fords europeiska modeller men som också säljer rätt bra har jag för mig.

Att reservdelstillverkningen är intressant vid en konkurs är ju lika naturligt som att varulagret är intressant vid andra konkurser; man kan börja tjäna pengar utan att behöver investera några större summor. Även befintliga plattformar är väl också intressanta, sålde inte SAAB en av sina plattformar till Kina eller stoppade Government Motors det? Under en going concern tycker jag själv att det inte är speciellt intressant att särredovisa lönsamhetenhos reservdelsförsäljningen eftersom den är i stort ett resultat av nybilsförsäljningen under ett antal föregående år och lönsamheten beror på hur mycket utvecklingskostnader man allokerar till reservdelarna. Däremot är ju naturligtvis olika mått på hur mycket reservdelar man säljer per befintlig bil intressant för att se och styra utvecklingen över tid. Typ som att beräkna lönsamheten separat på bilen och tillbehören, den ena kan inte existera utan den andra så lönsamheten är inte så intressant att skilja på. Med det inte sagt att intäkterna inte är intressanta att se separat eftersom den utvecklingen över tid kan vara väldigt intressant. Ferrari, som är ett extremexempel, säljer ju tillbehör för ca. 60K € per bil i snitt så det står säkert för en väsentlig del av deras försäljning och något som man till viss del kan kontrollera och därför ska mäta/styra.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag såg att bl a Chris Harris gav GT3ans styrning lite beröm (jämfört med vanliga 911). Men det kändes lite frampressat om jag ska vara helt ärlig. Både Turbon och GT3an verkar dela rätt mycket teknik när det gäller styrningen om man ska tro det som står i stycket jag citerade. Finns nog en möjlighet att man kalibrerat dem rätt lika. Sedan väger förmodligen Turbon lite mer än en GT3. Det borde påverka feedback negativt.

Tror inte man sparar in så många droppar bränsle på de nya systemen. Det känns som det är myndighetskrav som dikterat utvecklingen vi nu ser. Vi talar knappast om några sparbössor när det kommer till bränsleekonomi. Om Chris Harris med fler fått välja hade de alla gånger föredragit gammal teknologi framför det vi nu ser välla över oss. Sedan är deras levebröd att presentera trevliga tester i text och video och de lever i symbios med tillverkarna. De kan inte vara allt för hård i sin kritik. Då står de utan jobb.

Har inte hunnit läsa om nya Ferrarin mer än att jag såg att man släppt information om den. Här är den för den som är intresserad av att läsa lite:

http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=28305

Jag är långt ifrån någon expert så du får ta det här med en nypa salt men om jag förstod det rätt så övergick man till elektrisk styrning som ett av stegen i övergången till 48v elektroniksystem istället för 12v och där skulle tydligen vinsten vara större jämfört med hydrauliska system och att det fungerar bättre med hybriddrivlinor. Dessutom antar jag att det är ett steg i övergången till mer och mer autonoma bilar som inte bara parkerar själva utan även kan styra/navigera själva, där har väl en kombinerad servo/styrfunktion med elektriska motorer sina fördelar?

Du har helt rätt att de står i en beroendeställning mot tillverkarna, Chris Harris tog ju iofs ställning och konsekvenserna av detta gentemot Ferrari men det är ju mer en notis i sammanhanget. För mig mig personligen är dock teknisk utveckling och framsteg något viktigt och precis som med evolutionen i naturen (för att anknyta till en annan tråd...) är det omvärlden som ofta tvingar fram detta genom ändrade omständigheter, eller konsumentkrav och lagar i det här fallet. Att vara innovativ och våga förändra sig är för mig skillnaden mellan Ducati och Moto Guzzi eller Ferrari och Morgan, för att ta några helt godtyckliga och inte helt perfekta exempel. Antingen är man känd för att ha byggt innovativa och framgångsrika bilar/hojar (utan att det för någon skulle är ett likhetstecken mellan dessa) eller så är man känd för att bygga sådana bilar/hojar.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag är långt ifrån någon expert så du får ta det här med en nypa salt men om jag förstod det rätt så övergick man till elektrisk styrning som ett av stegen i övergången till 48v elektroniksystem istället för 12v och där skulle tydligen vinsten vara större jämfört med hydrauliska system och att det fungerar bättre med hybriddrivlinor. Dessutom antar jag att det är ett steg i övergången till mer och mer autonoma bilar som inte bara parkerar själva utan även kan styra/navigera själva, där har väl en kombinerad servo/styrfunktion med elektriska motorer sina fördelar?

Du har säkert rätt i dina funderingar. Som du säger kommer allt fler med hybridteknik och någonstans i framtiden kanske man planerar att övergå till någon annan drivlina än det vi vant oss vid.

Hemsk tanke att ha en bil som parkerar själv eller kör på egen hand. Kan inte direkt påstå att jag ser fram emot att sitta passivt i en bil. Verkar vara rena sömnpillret. Sitter man passagerare tillräckligt länge somnar man tillslut om man inte har ett stort kontrollbehov och inte litar på föraren. Men det är en annan diskussion.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hemsk tanke att ha en bil som parkerar själv eller kör på egen hand. Kan inte direkt påstå att jag ser fram emot att sitta passivt i en bil. Verkar vara rena sömnpillret. Sitter man passagerare tillräckligt länge somnar man tillslut om man inte har ett stort kontrollbehov och inte litar på föraren. Men det är en annan diskussion.

Jag tycker det ska bli skönt. Då kan jag lasta hojen på släp och låta bilen köra till bankörningen under natten så är man framme på morgonen pigg och glad, kör hela dagen och sedan åker man hem över natten igen och kan utvilad åka till jobbet på morgonen :)

Fast det lär ju dröja ett tag innan vi är där, först lär man som du säger måsta sitta passivt i vaket tillstånd i massor med år innan vi tillåts låta bilen köra helt själv utan övervakning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att reservdelstillverkningen är intressant vid en konkurs är ju lika naturligt som att varulagret är intressant vid andra konkurser; man kan börja tjäna pengar utan att behöver investera några större summor.

Finns nog inte så mycket delar i lager längre. Det är inkl nytillverkning som delarna ger bra marginaler. Inte utan anledning som det finns så mycket pirattillverkare på reservdelar.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Finns nog inte så mycket delar i lager längre. Det är inkl nytillverkning som delarna ger bra marginaler. Inte utan anledning som det finns så mycket pirattillverkare på reservdelar.

Jo, det var det jag menade med reservdelarna. Det man köper där är ju naturligtvis främst verktygen för att tillverka reservdelarna. Vad jag menade med jämförelsen med varulagret i andra konkurser är att det är ungefär jämförligt, dvs man kan köpa något från konkursboet och relativt enkelt/snabbt börja sälja grejerna för att tjäna pengar utan att först behöva plöja ned en massa pengar i R&D innan man kan börja sälja något.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Automatlåda, elektrisk styrning, fyrhjulsstyrning och avsaknad av Mezgermotor till trots verkar de ju ha byggt en mäktig bil;


Bring on the RS!
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top