M3 blir M4, är det OK?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tekniskt sett bygger VAG sportbilar men likförbannat är Passaten en riktigt tråkig gubbil :D
Den dagen de börjar tillverka fwd 3-serie, den dagen kommer de tappa köpare.
Inte för att det drabbar mig då jag inte kör Bmw men det skulle ända kännas fel.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
1 M Coupe :mad: Blanda inte in M1:an i det här :)

Du har rätt. M1 har inget med den här diskussionen att göra. 1 M Coupe hette modellen jag syftade på så klart.

Du har även rätt i att RS och AMG och M har närmat sig varandra. Från början av AMG lite gubbracer med automatlåda och V8. BMW fokuserade mer på körglädje och lite ungdomligare framtoning. Audi däremot satsade på att marknadsföra sina RS modeller som året runt bilar tack vare fyrhjulsdriften. Det är lite synd att tillverkarna inte vågar satsa på en mer på att göra sina bilar mer unika från varandra. Istället väljer alla att satsa på en så stor kundgrupp som möjligt genom att bygga så likt marknadsledaren som möjligt. Sista åren har man fokuserat på att sälja till nya marknader i bl a Asien. Tycker man ser det på bilars designspråk rätt tydligt.

Sedan håller jag med om att det uppstått intern konkurrens inom de olika modellprogrammen. Bilarna under M har tillräckligt bra prestanda för en gasglad familjefader.

Tekniskt sett bygger de ju redan framhjulsdrivna bilar i och med att de äger och utvecklar Mini.

Och ryktet gör gällande att det är en ny bil under nuvarande 1-serien som ska bli framhjulsdriven, det är inte som att de planerar att göra 3-serien framhjulsdriven. Än.

Med Mini Copper visade man att man kunde bygga en körglad framhjulsdriven bil. Tycker nog själv att Coopern är roligare att köra än en 1 serie. Nu pratar jag inte om motorstarka alternativen utan enklare instegsmodeller. Om man gjort en framhjulsdriven 1 serie är antagligen tanken att man vill få utvecklings och tillverkningskostnaderna genom att man delar på bottenplattor och dylikt mellan 1 serie och Mini Cooper. Det är ju så VAG arbetat i alla år framgångsrikt.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Problemet för mig är hur de frångår sina kärntraditioner. Och det beskyller jag alla "livsstilsmänniskor" för.:mad: Som tidigare nämt så vet knappt målgruppen om bilen är framhjulsdriven eller bak, men det är ju en BMW och det ger ju "status"... resultatet blir att BMW måste investera i den målgrupp som de ser en vinst i och det innebär tydligen att inte mera uppfyller de "sanna" entusiasternas idéer på hur en BMW skall vara. Frågan är väl hur länge "statusen" håller i sig med den nya linjen innan de är på samma statusnivå som en KIA.

Jag skulle vilja se att BMW håller fast i bakhjulsdriften, körglädjen och ett mera konservatift utseende. (Slänger de ännu in en manuell växellåda, en välljudande 6a och låg vikt så är det ju perfekt.)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Med Mini Copper visade man att man kunde bygga en körglad framhjulsdriven bil. Tycker nog själv att Coopern är roligare att köra än en 1 serie. Nu pratar jag inte om motorstarka alternativen utan enklare instegsmodeller. Om man gjort en framhjulsdriven 1 serie är antagligen tanken att man vill få utvecklings och tillverkningskostnaderna genom att man delar på bottenplattor och dylikt mellan 1 serie och Mini Cooper. Det är ju så VAG arbetat i alla år framgångsrikt.

Jo, 1-serien är lite för tung i gumpen för att vara rolig med de mindre motoralternativen, framförallt jämfört med Mini. Däremot funkar den bra på autobahn. Nya Ettan ska iofs vara bättre men jag har inte provat den.

De rykten jag hört/läst är att plattan kommer att delas med nästa generation Mini men att BMW-varianten kommer få samma namn som 1-serien men ändå med två olika plattformar, en fram- och en bakhjulsdriven platta där den bakhjulsdrivna är lite större och mer "vuxen" i utrustning och attityd än den mindre. Fast det lär väl vara i en generation, den efterföljande lär ju med all säkerhet dela plattform, allt annat vore ologiskt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag läste precis att BMW har sagt inofficiellt att M4 ska bli lättare än den utgående M3. Det bådar gott men med tanke på att senaste M3 vägde 1680kg i tvådörrarsversion så skulle den behöva bli en hel del lättare för att bli riktigt spännande.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och jag tror dessutom en Golf GTi är minst lika rolig som en 1-serie så jag ser ingen automatisk koppling mellan framhjulsdrift = skit och bakhjulsdrift = himmeriket.

Jag har haft både och njaej.. BMWn är betydligt bättre.

Det som regerar i BMWn är inte primärt motorn eller bakhjulsdriften, motorer är många bra på och man betalar ett högt pris för prestandan, bakhjulsdriftens förträfflighet går ju definitivt att diskutera i en bruksbil.

Men balansen... Balansen i BMWn har jag aldrig känt i någon annan (standard)bil. Både VW, Audi, Vovlo och MB är ljusår efter när det kommer till chassie-känslan. Är det bara tack vare bakhjulsdriften? Kanske, men jag tvivlar.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har haft både och njaej.. BMWn är betydligt bättre.

Det som regerar i BMWn är inte primärt motorn eller bakhjulsdriften, motorer är många bra på och man betalar ett högt pris för prestandan, bakhjulsdriftens förträfflighet går ju definitivt att diskutera i en bruksbil.

Men balansen... Balansen i BMWn har jag aldrig känt i någon annan (standard)bil. Både VW, Audi, Vovlo och MB är ljusår efter när det kommer till chassie-känslan. Är det bara tack vare bakhjulsdriften? Kanske, men jag tvivlar.

Jag är helnöjd med allt utom motorn i vår etta men det var väl väntat när man väljer 1.8d-motorn. Den går bra på autobahn och drar 0,65 oavsett vad man gör med den (stadskörning, med eller utan passagerare och bagage, autobahn i låg fart eller hög fart, dra släp osv) men rolig är den inte. Däremot är chassit riktigt kul och vi har 16"-hjul och standardchassi på vår, det lär ju bli ännu roligare med lägre profil på däcken och lite spänstigare chassi.

Men är det så stor skillnad jämfört med GTi:n? Senaste generationen och den två generationer sedan (5) av GTi:n ska ju vara riktigt roliga men jag har tyvärr inte kört någon av de. Skulle dock vara kul att prova ettan med 25-motorn eller 3-liters biturbon, det lär ju göra saker och ting lite mer spännande.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...känslan. Är det bara tack vare bakhjulsdriften? Kanske, men jag tvivlar.

Amen! Inget annat bilmärke är lika bra på att skapa körkänsla och nej känslan kommer inte från bakhjulsdrivningen. Utan skapas genom hur vibrationer och hjulrörelser fortplantas vidare till ratt, stolsdyna, pedaler.

...Senaste generationen....

Nej, körkänsla handlar inte om det eller storleken på motorn. Mina gamla BMW 1600 från 1973 som jag ej längre äger hade mer av ovan än de nya bilar från VW, MB osv där allt ovan isoleras bort via alla komfortprylar som dessa livsstilsköpare måste ha.

Jag önskade att M-bilarna höll samma stil och filosofi som den gamla e30 M3an. Strictly bizness som det heter men de som köper sportbilar idag söker ju inte sportbilar utan nån slags soffa som ska vara skön att sitta i till och från kontoret.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nej, körkänsla handlar inte om det eller storleken på motorn.

Jag tror definitivt att det kan hjälpa en bil som GTi att elektroniskt ställbar styrning, gasrespons och stötdämpare blivit en teknik med överkomligt pris jämfört med en eller ett par generationer sedan eftersom det möjliggör att bilen dels är relativt bekväm i ett läge och i ett annat kan ha inställningar som ger bättre kontroll och snabbare reaktioner. Tidigare var man tvungen att kompromissa och då ville de flesta ägarna ha en bekväm vardagsbil, nu kan man få både och.

Men jag håller med att det inte handlar om storleken på motorn. Jag tycker många förväxlar prestanda med körglädje.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dubbelkoppling.. näe.. vet inte varför men jag har alltid föredragit manuellt på nåt som ska va underhållning.

Men man kanske är trångsynt...
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tekniskt sett bygger VAG sportbilar men likförbannat är Passaten en riktigt tråkig gubbil :D
Den dagen de börjar tillverka fwd 3-serie, den dagen kommer de tappa köpare.
Inte för att det drabbar mig då jag inte kör Bmw men det skulle ända kännas fel.

Volvo sa en gång att framhjulsdrift kan användas på deras mindre bilar (Volvo 4-serien) men inte på de större, så kom Volvo 850 och vips så blev Volvos alla nya modeller framhjulsdrivna. Blickar man nu mot Mercedes nya CLA som är en framhjulsdriven bil i storlek med en 3-serie känns det tyvärr som att BMW också kommer ta den fighten om några år :(
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Volvo sa en gång att framhjulsdrift kan användas på deras mindre bilar (Volvo 4-serien) men inte på de större, så kom Volvo 850 och vips så blev Volvos alla nya modeller framhjulsdrivna. Blickar man nu mot Mercedes nya CLA som är en framhjulsdriven bil i storlek med en 3-serie känns det tyvärr som att BMW också kommer ta den fighten om några år :(

Snart kommer det väl en bakhjulsdriven Audi också... :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Volvo sa en gång att framhjulsdrift kan användas på deras mindre bilar (Volvo 4-serien) men inte på de större, så kom Volvo 850 och vips så blev Volvos alla nya modeller framhjulsdrivna. Blickar man nu mot Mercedes nya CLA som är en framhjulsdriven bil i storlek med en 3-serie känns det tyvärr som att BMW också kommer ta den fighten om några år :(

Skillnaden där är väl möjligtvis att BMW är det enda märke som idag säljer bilar i det segmentet med huvudfokus (både tekniskt och marknadsföringsmässigt) på just körglädjen. Jag tror (eller hoppas kanske) snarare att de kommer att mjölka kon ännu hårdare och verkligen lyfta fram bakhjulsdriften som något positivt för alla som vill ha känsla och körglädje.

Problemet på lång sikt är att vi i 30-årsåldern nu är den sista generationen som vet hur en bil SKA byggas i sin renaste form. 90-talisterna tror ju att elektronik är nyckeln till all framgång och få kommer nog förstå det vackra i en hårig sportbil med manuell låda, mekaniskt servo och sugmotor om bara 20 år. Vem fan ska BMW sälja bilar till då?

Framtiden kommer nog framhjulsdriven, tyvärr.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Den har massor av förkortningar men de går ju att stänga av om man tycker det var bättre förr ;)

Den släpar ju fortfarande vikten ;)

Jag skulle vilja se fler bilar som 996 GT3 eller ännu hellre 993 och helst ursprungs McLaren. Bara en bil, byggd för att vara snabb och rakbladsvass. Inga stereos, elhissar eller klimatanläggningar och navigationssystem. Utvecklingen går åt helt andra hållet, och ärligt talat, var skulle marknaden finnas för bilar utan stereo och AC 2013?
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Problemet på lång sikt är att vi i 30-årsåldern nu är den sista generationen som vet hur en bil SKA byggas i sin renaste form. 90-talisterna tror ju att elektronik är nyckeln till all framgång och få kommer nog förstå det vackra i en hårig sportbil med manuell låda, mekaniskt servo och sugmotor om bara 20 år. Vem fan ska BMW sälja bilar till då?

Framtiden kommer nog framhjulsdriven, tyvärr.

Nu tycker jag du är lite trångsynt (eller helt enkelt umgås med "fel" folk..:) )
Jag och många andra 90-talister föredrar enkelhet och låg vikt och feedback framför komfort och elektroniska hjälpmedel. Det där med att man själv tillhör den absolut definitivt sista generationen som vet hur det ska gå till är för övrigt ett säkert tecken på att man själv närmar sig bäst före-datum ;)

Poängen är väl att jag inte tycker att du ska ge upp hoppet riktigt än. Däremot har du absolut rätt i att BMW borde bry sig lite mindre om att maximera vinsten och låta entusiasterna styra lite mer.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu tycker jag du är lite trångsynt (eller helt enkelt umgås med "fel" folk..:) )
Jag och många andra 90-talister föredrar enkelhet och låg vikt och feedback framför komfort och elektroniska hjälpmedel. Det där med att man själv tillhör den absolut definitivt sista generationen som vet hur det ska gå till är för övrigt ett säkert tecken på att man själv närmar sig bäst före-datum ;)

Poängen är väl att jag inte tycker att du ska ge upp hoppet riktigt än. Däremot har du absolut rätt i att BMW borde bry sig lite mindre om att maximera vinsten och låta entusiasterna styra lite mer.


BMW har en rätt bra modell faktiskt. De tjänar mer på sin finansavdelning än bilförsäljning, så i princip är det ekonomerna som finansierar en stor del av entusiasternas bilköp.


Och att 90-talisterna är sist är också fel. 80-talisterna är också dåliga, poängen är att förståelsen för den mekaniska konstarten minskar för varje generation. Framförallt bland de som faktiskt består av de potentiella köparna.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top