Mac/Apple-tråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Startar en Mactråd då PC-folk inte är mogna än att acceptera att det finns alternativ (Sossar) och Jag ber er som bara vill bajskasta macdatorer att strunta i det. Starta en dueltråd i så fall.




Börjar med ett tips...

På piratbukten finns 4 st olika samlingstorrenter med gamla klassiska PC-spel!
kryssa i games/spel och sök på mac.

(Vill inte länka, bryta mot lagen får ni göra själva)

På första sidorna finns alla 4 samlingarna innehållande bla:



Alone in the dark-spelen
Beneath a steel sky
Day of the tentacle (Världens bästa spel)
Sam & Max
Descent 1 och 2 (världens bästa spel 2)
Indiana Jones and the fate of atlantis
Lemmings
Pinball Dreams, Fantasies, illusions
Police Quest-spelen
Prince of persia 1 och 2
Doom
Quake
Duke Nukem
Monkey island 1 och 2

Dessa är konverterade till att funka på mac och gör det kannon!

alt + enter så får man helskärm!
 

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Tomt
Bra initiativ!
Spelar dock inte så mycket själv på just Macen, men i och med att det blev lite bättre grafikkort i den nya Unibobody MacBooken, kanske det är dags!

Något som spelat exempelvis NFS på sin Mac? Tänkte då på att det var just det spelet som figurerade i reklamen :)
 

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati ST4s -03
Bra tråd!:tummenupp
Slänger in en fråga

vad kör ni för torrent program, kör transmission själv, men det kanske finns något bättre?
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag skulle plocka ut en ny bärbar på jobbet och föreslog för chiefen att jag skulle ta en Macbook 13" alu, eftersom jag tycker att den verkar piffig, jag tilltalas av OSX och har användning för ett BSD-operativ i mitt arbete.

Det blev toknej utan någon logisk förklaring annat än "här kör vi microsoft serru". Jag yrkade på att MS tillverkar mjukvara och en Macbook är en hård vara (som kan köra WinXP).

Så nu sitter jag med en HP Elitebook som kostar mer än en Macbook, och är lite småbitter för att jag inte har något roligare att skriva i den här tråden.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag skulle plocka ut en ny bärbar på jobbet och föreslog för chiefen att jag skulle ta en Macbook 13" alu, eftersom jag tycker att den verkar piffig, jag tilltalas av OSX och har användning för ett BSD-operativ i mitt arbete.

Det blev toknej utan någon logisk förklaring annat än "här kör vi microsoft serru". Jag yrkade på att MS tillverkar mjukvara och en Macbook är en hård vara (som kan köra WinXP).

Så nu sitter jag med en HP Elitebook som kostar mer än en Macbook, och är lite småbitter för att jag inte har något roligare att skriva i den här tråden.

Känner väldigt väl igen det där tyvärr. Bara för att j-s installerade jag Ubuntu och har hittills aldrig behövt supporten de hävdade skulle saknas annars. Kan också ignorera frekventa säkerhetspåbud och faktiskt ägna mig åt jobbet.

Vilket jag trodde var meningen... :va
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Bra tråd. Känns som den har potential!! :tummenupp

B©SSe: Jag kör också Transmission och är väldigt nöjd. Vad är det du saknar? Skulle vara kul att veta. Personligen tycker jag mycket bättre om Transmission än de alternativ som finns till Win.
 

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati ST4s -03
B©SSe: Jag kör också Transmission och är väldigt nöjd. Vad är det du saknar? Skulle vara kul att veta. Personligen tycker jag mycket bättre om Transmission än de alternativ som finns till Win.


Det enda jag haft problem med / har problem med är att det absolut inte går att surfa ibland när jag laddar ner, har provat att begränsa UL hastigheten till 75k (Har 24dl / 1 ul från comhem). Har blivit bättre med senaste versionen av transmission, förut va det tvärnit.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Det enda jag haft problem med / har problem med är att det absolut inte går att surfa ibland när jag laddar ner, har provat att begränsa UL hastigheten till 75k (Har 24dl / 1 ul från comhem). Har blivit bättre med senaste versionen av transmission, förut va det tvärnit.

Jaha... Det är inget jag har märkt av.
Sök på "Mac torrents" från gooooogle eller nått så borde du väl få en del träffar...
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Det enda jag haft problem med / har problem med är att det absolut inte går att surfa ibland när jag laddar ner, har provat att begränsa UL hastigheten till 75k (Har 24dl / 1 ul från comhem). Har blivit bättre med senaste versionen av transmission, förut va det tvärnit.

Kanske dum fråga, men tar du bort gamla torrents efter att ha seedat klart?
Jag hade problem med att antal anslutningar (4096) gick i taket på min router. När jag kollade närmare var det tjejens dotter som hade kvar alla torrents hon nånsin tankat ner utan varken tids- eller mängdbegränsning på seeding. :näsblod
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kanske dum fråga, men tar du bort gamla torrents efter att ha seedat klart?
Jag hade problem med att antal anslutningar (4096) gick i taket på min router. När jag kollade närmare var det tjejens dotter som hade kvar alla torrents hon nånsin tankat ner utan varken tids- eller mängdbegränsning på seeding. :näsblod

Ja då kan det gå lite trögt..:gnissla
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det blev toknej utan någon logisk förklaring annat än "här kör vi microsoft serru". Jag yrkade på att MS tillverkar mjukvara och en Macbook är en hård vara (som kan köra WinXP).

Trist. Man kan ju bara göra en hd-partition och lägga in Windows på den ena via bootcamp om man vill så har man ju "två" datorer.
Här på en rätt trött mac...
[YOUTUBE-ID]Hw-i0T9PLLY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Ett annat bra tips till macen är CrossOver. Ett program som känner av om man stoppar in ett winprogram/spel och som öppnar upp det i en sk "flaska".

[YOUTUBE-ID]MPEAilF6If0[/YOUTUBE-ID]
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Först sved det till lite i Mac-hjärtat när jag såg vad Sony Vaio försökt göra... men sen kom jag att tänka på att Apple erbjuder så mycket mer än bara den genomtänka och snygga designen, riktigt bra och fungerande hårdvara tillsammans med en unik och klockren mjukvara :)

Så det är nog rätt lugnt ändå, ungefär som att det finns en massa iPhone-kopior ute (båda av Nokian, Sony Ericsson m.m. men även "HiPhone" och annat kinaskräp).

Men det är ju helt klart uppenbart vad Sony försökt (försöker?) med...



Kör förövrigt Transmission jag med - och nu ska jag börja tidsbestämma mina seeds hehe, mitt internet har varit ap-slött som fan ett tag nu, speciellt när reklam i form av flash dyker upp på sidorna, då kan man få se badbollen i flertalet sekunder.

förövrigt så lirar polaren både Call of Duty 4, Left 4 Dead och Bad Company på sin MacBook Pro 17" (inte senaste unibody utan senaste C2D-versionen) fungerar klockrent med allt på max, väldigt sällan FPSen sjunker till jobbig nivå, då ska det vara väldigt actionfyllt med explosioner och massa zombies/soldater.

(sitter själv på en MacBook Pro 17" från november 2006)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
förövrigt så lirar polaren både Call of Duty 4, Left 4 Dead och Bad Company på sin MacBook Pro 17" (inte senaste unibody utan senaste C2D-versionen) fungerar klockrent med allt på max, väldigt sällan FPSen sjunker till jobbig nivå, då ska det vara väldigt actionfyllt med explosioner och massa zombies/soldater.

(sitter själv på en MacBook Pro 17" från november 2006)

Kör han med CrossOver eller har han Win på datorn?

Jag har sammalika dator som du. Jag har slängt i en gig ram till och sen har de släppt en 500 gigs HD som Jag var tvungen att slänga i!:)

Känns bra att ha 20 talet filmer, alla Southpark-episoder, twin peaks, mfl serier, ca 7000 låtar, Final Cut Pro, Logic Pro, PhotoShop cs4 + massa annat skit och ändå över 250 gig ledigt:tummenupp
 

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati ST4s -03
Kanske dum fråga, men tar du bort gamla torrents efter att ha seedat klart?
Jag hade problem med att antal anslutningar (4096) gick i taket på min router. När jag kollade närmare var det tjejens dotter som hade kvar alla torrents hon nånsin tankat ner utan varken tids- eller mängdbegränsning på seeding. :näsblod

Hmm, en klart bra grej att ha koll på , men jag brukar hålla mig runt 5 torrent som jag seedar. Sätter spärr på att den ska sluta seeda vid en ratio på 1.5.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Han kör Vista.

500 Gb hårddisk, det var som fan :3freak :)
Fick bli 4Gb RAM i min, och när jag väl fick tummen ur arlset och köpte/installerade det så insåg jag att det borde man nog fasen ha gjort för ungefär två år sedan hehe
För min del blev det en "Western Digital My Book Studio Edition 1TB" för ett tag sedan, låter mina filmer ligga och vila där - och så fort Apple uppdaterat och släppt en ny Mac Mini så blir det köp av en sådan (och koppla över den externa hårddisken till den) :yoparty

ett skitbra program för att se vad som tar upp all ens utrymme föresten är Disk Inventory X - http://www.derlien.com/
Tycker man blir alltid lite förvånad när man startar det programmet :3freak :D "jaha, den skiter tar så stor plats... och jag som nästan aldrig använder det" *AppZapper* :D
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
ett skitbra program för att se vad som tar upp all ens utrymme föresten är Disk Inventory X - http://www.derlien.com/
Tycker man blir alltid lite förvånad när man startar det programmet :3freak :D "jaha, den skiter tar så stor plats... och jag som nästan aldrig använder det" *AppZapper* :D

500 giggaren gick på 1.600 + moms. Helt ok tycker jag. Ska också fixxa en bra backup. Tror de har en egen trådlös hd som står och uppdaterar titt som tätt.

Tackar för tipset. ska ladda ner och kolla:tummenupp
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Hmm, en klart bra grej att ha koll på , men jag brukar hålla mig runt 5 torrent som jag seedar. Sätter spärr på att den ska sluta seeda vid en ratio på 1.5.

Oki; nej det var bara en dum tanke. Hennes Transmissioninstallation hade per default ingen övre gräns för seeding, nämligen. Nu när jag justerat den för henne behöver jag inte vara orolig för att hon ska glömma ta bort torrents längre. :tungan

500 giggaren gick på 1.600 + moms. Helt ok tycker jag. Ska också fixxa en bra backup. Tror de har en egen trådlös hd som står och uppdaterar titt som tätt.

Tackar för tipset. ska ladda ner och kolla:tummenupp

7200-varvare, eller varför så dyr? 2,5" 0,5TB ligger väl runt 1200-1300 inkl moms? (eller köpte du den genom Apple? Glöm det nästa gång. Bra datorer. Bra mjukvara. Alla uppgraderingsdelar i övrigt: värdelösa priser på samma produkter du får i vilken datoraffär som helst. :rolleyes: )
 
Last edited:

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Kör förövrigt Transmission jag med - och nu ska jag börja tidsbestämma mina seeds hehe, mitt internet har varit ap-slött som fan ett tag nu, speciellt när reklam i form av flash dyker upp på sidorna, då kan man få se badbollen i flertalet sekunder.

Flash på Mac är väl sjukt segt oavsett vad man gör?

Jag har alltid haft problem med typ aftonbladet, men sen ladda jag ner Addblock plus som instick till Firefox och blockar allt sånt där! Funkar klockrent förutom nya aftonbladet tv.. men men då för man kicka igång safari. :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top