Mac/Apple-tråden

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Ptja. Jag klämde i 16GB och en rejäl SSD i min MacBook Pro 2011 och fick en ny dator. Den känns snababre nu än när jag köpte den. Rekommenderas :yoparty

Programmen startas i ett nafs, och att flytta stora filer (till SSD) är inte smärtsamt längre.

Grattis nu är du fast i SSD träsket, Själv är jag där sedan 1,5 år.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Grattis nu är du fast i SSD träsket, Själv är jag där sedan 1,5 år.

:)

Tyckte det var lite dyrt innan. Nu fick jag loss en bra 500GB för under 3500, så det blev tillräckligt intressant!
Äntligen funkar den här burken som det var tänkte. 500GB SSD + 500GB HDD. Perfekt att lagra all media på HHDn och lyfta över filmerna till SSDn när jag skall klippa.
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
När jag går in på finder och kollar på Alla mina filer, så ligger det hur mycket skit som helst.
Sånt som jag har slängt förlängesen ligger kvar där och även sånt som jag har sparat, kan man rensa/tabort allt där utan att sånt som man vill ha kvar försvinner ifrån dator?
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Jag har gått över till den mörka sidan och införskaffat en MBA som resekamrat.
Novis som jag är i Mac-världen behöver jag lite hjälp.

Hur bär jag mig åt för att klona DVDs till SSD för att kunna se på film utan att behöva släpa med mig skivor och DVD-läsare.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jahapp. Ena grafikkortet i min MBP från 2011 har börjat ge upp. Det visar sig som rosa ränder tvärs över skärmen.
Blir till att lämna in burken snart. Känns som att det kommer bli en dyr historia. :huvet
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jahapp. Ena grafikkortet i min MBP från 2011 har börjat ge upp. Det visar sig som rosa ränder tvärs över skärmen.
Blir till att lämna in burken snart. Känns som att det kommer bli en dyr historia. :huvet

Är du säker på att det är grafikkortet och inte skärmen?
Jag hade ju denna trevliga linje på min MBP häromsisten:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ple-tr%E5den&p=5634569&viewfull=1#post5634569

Jag gick in till min lokala MacHuset och bad att få koppla in datorn till en extern skärm, och då var linjen borta så jag bytte skärm själv på datorn och nu fungerar den.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har en MacBook pro som efter firmware uppdatering vägrar att ladda batteriet. Laddkontakten lyser grön som om batteriet är fulladdat och i systray så står det bara "laddar ej". Söker jag på nät så verkar det vara dåligt batteri som är den vanliga orsaken, men jag blir lite misstänksam då det kom just efter att jag uppdaterat just firmware.

Någon som varit med om det och som har en work-around utöver byta batteri? Datorn är ungefär två år gammal men tycker batteriet har funkat bra hittills, håller laddning nästan lika länge som när den var ny...

Edit: Många ställen rekomenderar en "SMC" reset, dvs dra ut batterier och starta med bara laddare m.m., är dock utomlands utan verktyg så jag får försöka skaffa rätt mejsel för att få ut batteriet...

Edit2: Hittade att SMC reset på en MacBook Pro inte krävde att man inte behövde skruva ut batteri, bara stänga av och dra strömadapter 15 sekunder. Dock så började datorn ladda så fort jag stängt av datorn helt i några sekunder (testat omstart tidigare utan att det började fungera) och nu laddar den som den ska, även om jag drar ut sladd och sätter in igen. Var väl någon bug av något slag... :va
 
Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Har en MacBook pro som efter firmware uppdatering vägrar att ladda batteriet. Laddkontakten lyser grön som om batteriet är fulladdat och i systray så står det bara "laddar ej". Söker jag på nät så verkar det vara dåligt batteri som är den vanliga orsaken, men jag blir lite misstänksam då det kom just efter att jag uppdaterat just firmware.

Någon som varit med om det och som har en work-around utöver byta batteri? Datorn är ungefär två år gammal men tycker batteriet har funkat bra hittills, håller laddning nästan lika länge som när den var ny...

Edit: Många ställen rekomenderar en "SMC" reset, dvs dra ut batterier och starta med bara laddare m.m., är dock utomlands utan verktyg så jag får försöka skaffa rätt mejsel för att få ut batteriet...

Edit2: Hittade att SMC reset på en MacBook Pro inte krävde att man inte behövde skruva ut batteri, bara stänga av och dra strömadapter 15 sekunder. Dock så började datorn ladda så fort jag stängt av datorn helt i några sekunder (testat omstart tidigare utan att det började fungera) och nu laddar den som den ska, även om jag drar ut sladd och sätter in igen. Var väl någon bug av något slag... :va

 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Efter snart fyra år har min MagSafe-laddare gjort sitt och det är dags att köpa ny. Jag gillar originalladdarna men jag gillar inte 749 kr på Apple Store. Så då till frågan: vågar man köpa "original"laddarna från Tradera för 299 kr? Jag är fullt medveten om att det med stor sannolikhet är en kinakopia men de kan ju fylla funktion som de ska ändå. So how 'bout it?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Efter snart fyra år har min MagSafe-laddare gjort sitt och det är dags att köpa ny. Jag gillar originalladdarna men jag gillar inte 749 kr på Apple Store. Så då till frågan: vågar man köpa "original"laddarna från Tradera för 299 kr? Jag är fullt medveten om att det med stor sannolikhet är en kinakopia men de kan ju fylla funktion som de ska ändå. So how 'bout it?

Jag skulle görat.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det någon annan som har problem med kombinationen Sporthoj och Safari i Mac OS X?

Min vill inte posta meddelanden, det händer inget när jag t.ex. trycker på "Posta snabbsvar" men när jag väntat några minuter och trycker igen så får jag meddelandet av Sporthoj att jag försökt posta samma sak två gånger alternativt så har den faktiskt postat samma meddelande två gånger och jag måste radera det enda vilket återigen leder till att skiten krånglar när jag försöker göra det.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är det någon annan som har problem med kombinationen Sporthoj och Safari i Mac OS X?

Min vill inte posta meddelanden, det händer inget när jag t.ex. trycker på "Posta snabbsvar" men när jag väntat några minuter och trycker igen så får jag meddelandet av Sporthoj att jag försökt posta samma sak två gånger alternativt så har den faktiskt postat samma meddelande två gånger och jag måste radera det enda vilket återigen leder till att skiten krånglar när jag försöker göra det.

Är det alltid så eller bara ibland?

Jag får det problemet sporadiskt med andra webbläsare också, så tror att problemet förmodligen ligger hos SH
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det alltid så eller bara ibland?

Jag får det problemet sporadiskt med andra webbläsare också, så tror att problemet förmodligen ligger hos SH

Verkar vara sporadiskt för idag funkar det faktiskt smärtfritt. Kanske är som du säger, att det är SH som spökar.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top