Mac/Apple-tråden

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har köpt en liten extern USB-disk (Seagate GoFlex Satellite).
Den får min Finder att uppföra sig lite puckat.

När jag navigerat i filstrukturen så öppnar den hela tiden ett nytt fönster för varje bibliotek jag tittar i. Om jag tex skall ner fem nivåer i en filstruktur så öppnar den 5 nya fönster (ett i taget efterhand som jag klickar "neråt".
Hur fixar jag detta?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Har köpt en liten extern USB-disk (Seagate GoFlex Satellite).
Den får min Finder att uppföra sig lite puckat.

När jag navigerat i filstrukturen så öppnar den hela tiden ett nytt fönster för varje bibliotek jag tittar i. Om jag tex skall ner fem nivåer i en filstruktur så öppnar den 5 nya fönster (ett i taget efterhand som jag klickar "neråt".
Hur fixar jag detta?

Med Finder öppen - gå upp på menyn finder -> inställningar. Kryssa ur rutan "Öppna alltid mappar i ett nytt fönster". Klart.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Garantin gick ut för två månader sedan på min MBP i7. Kul. Jäääääättekul. :4skrika
View attachment 369202

Nu är jag fan riktigt stolt över mig själv!
Pratade med MH-store som ville ha 6800kr för att byta skärm. Det lät lite väl saftigt så jag beställde en ny (endast LED-displayen) på nätet för 700kr och bytte den själv idag. Hyfsat nervöst att stå där och bryta loss glaset med värmepistol och spackelspade, men det gick finemang så nu är skärmen hel, ren och funktionsduglig igen. Heja mig!

bild(1).jpg
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har en fråga!

Har en Macbook Pro 15" i7 2 Ghz 4 Gb ram från tidig 2011.

Nu börjar jag fundera på att uppgradera ram minnet, kollat lite men blir ej klok på detta.

Kollar man här http://support.apple.com/kb/HT1270?v...le=sv_SE#link3 säger infon:

- antal minnesplatser 2
- Basminne 4gb
- Maximalt minne 8gb.

Menas det att jag kan ha max 8gb på varje plats så det blir totalt 16gb eller menas det 4gb på varje plats så det blir totalt 8gb?
 

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Hilfe bitte. Nu bråkar mina två kärlekar med mig lite och jag kommer inte på någon lösning. Jag stoppade i ett usbminne i iMacen och fyllde det med filer. Tar ut det (så som man ska göra) och satte i det i bärbara. Kan inte läsa filerna (eller enheten?) WTF?!? Stoppar i den i iMacen igen och samma kommer upp där. Eftersom enheten inte hittas hur fasen fixar jag den då?
Fråga två. Kära lilla externa hårddisken kan jag bara läsa filer från, jag kan alltså inte kopiera över eller föra över filer till denna. Hur fixar man detta? :huvet
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Hilfe bitte. Nu bråkar mina två kärlekar med mig lite och jag kommer inte på någon lösning. Jag stoppade i ett usbminne i iMacen och fyllde det med filer. Tar ut det (så som man ska göra) och satte i det i bärbara. Kan inte läsa filerna (eller enheten?) WTF?!? Stoppar i den i iMacen igen och samma kommer upp där. Eftersom enheten inte hittas hur fasen fixar jag den då?
Fråga två. Kära lilla externa hårddisken kan jag bara läsa filer från, jag kan alltså inte kopiera över eller föra över filer till denna. Hur fixar man detta? :huvet

Gissar att din externa HDD har ntfs? i så fall får du formatera om den till ett filsystem mac gillar eller köra programmet paragon ntfs for mac osx
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har en fråga!

Har en Macbook Pro 15" i7 2 Ghz 4 Gb ram från tidig 2011.

Nu börjar jag fundera på att uppgradera ram minnet, kollat lite men blir ej klok på detta.

Kollar man här http://support.apple.com/kb/HT1270?v...le=sv_SE#link3 säger infon:

- antal minnesplatser 2
- Basminne 4gb
- Maximalt minne 8gb.

Menas det att jag kan ha max 8gb på varje plats så det blir totalt 16gb eller menas det 4gb på varje plats så det blir totalt 8gb?

8 GB, dvs 4 GB per plats.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Snackade med en polare om just det här igår, och han har 2x8GB i sin.

Snackade också med en polare om detta på facebook där fler konstaterade att man ej ska lyssna på Appels rekommendationer, att det går utmärkt att ha totalt 16gb ram i ex. min dator som appel säger max 8gb
 

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
På App Store finns program som heter Mactracker som visar allt info för alla modeler.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Snackade också med en polare om detta på facebook där fler konstaterade att man ej ska lyssna på Appels rekommendationer, att det går utmärkt att ha totalt 16gb ram i ex. min dator som appel säger max 8gb

Vad är det för minnen man ska ha och vad kostar dom (2x8GB) ?

Edit: Du hade visst redan skrivit det längre ned i tråden.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top